Gå til innhold

Eier nedbetalt leilighet men tenker p kjøpe hytte til 1 million. Jeg er uføretrygdet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må låne 1million til hytte kjøp.Jeg har tenåringsbarn så grei inntekt nå.men om noen år mister jeg alle tillegg. I dag har jeg husleie på 6200 kr som betales til borettslaget.I tillegg har jeg strøm å innboforsikring. Om noen år vil jeg ha ca 22000 kr utbetalt i mnd.Jeg drømmer om hytte å trives ikke her jeg bor. Hva tenker dere?  Vil jeg klare det. Kanskje jeg klarer å nedbetale 150 000 kr i året på hytte lånet men det er i tre år . Totalt 450 000 kr på tre år. Det blir tøft men jeg tror jeg  skal klare det. Er det kostbart med hytte? 

om tre år vil jeg ha 22000 kr inn i mnd. 

Anonymkode: c01ff...ea4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke så veldig kostbart.

Anonymkode: abfb5...b4f

Skrevet

Litt viktig å tenke på driftsutgiftene. Er det innlagt vann, så blir det en del strømutgifter. Ellers vedlikehold, eiendomsskatt og kommunale avgifter. 

• Liker 7
Skrevet

Du får dessverre ikke hyttelån, mest sannsynlig.

Banken ser på din inntekt, trekker fra boutgifter, bruker SIFO-buddjettet, og vurderer restbeløpet opp mot lån.

Jeg har gjort en beregning basert på antakelser rundt din situasjon (antar at du er mellom 50 og 60, og at du har bil.

Da har du drøyt 1.100 kr å betjene hyttelån med. Forutsatt at du ikke har noen annen gjeld. Det holder ikke.

Anonymkode: 34c97...747

• Liker 3
Skrevet

Du kommer nok ikke til å få hyttelån med en inntekt som er så lav. Banker regner aldri inn tillegg for barn.  Husk at hytter er dyre i drift. Selv enkle hytter uten strøm/vann krever mye vedlikehold og ikke minst oppvarming. Det er også renovasjon og andre kommunale utgifter å regne inn, samt skatt på sekundærbolig. 

Anonymkode: 533ea...47b

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor må du ha hytte til 1 million? Masse flotte hytter til salgs (uten strøm og vann) til under 500.000

Uansett ville jeg ikke tatt opp lån i din situasjon, men heller spart opp penger.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du får dessverre ikke hyttelån, mest sannsynlig.

Banken ser på din inntekt, trekker fra boutgifter, bruker SIFO-buddjettet, og vurderer restbeløpet opp mot lån.

Jeg har gjort en beregning basert på antakelser rundt din situasjon (antar at du er mellom 50 og 60, og at du har bil.

Da har du drøyt 1.100 kr å betjene hyttelån med. Forutsatt at du ikke har noen annen gjeld. Det holder ikke.

Anonymkode: 34c97...747

Da tok du kanskje utgangspunkt i 22 000? Det er inntekten hun får om 3 år, nå idag har hun stønader som jeg antar er barnetillegg på ca 4000, barnetrygd med en utvidet kr 3500, og kanskje et farsbidrag på 4-5000??? (jeg er ikke ts altså). 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Portia Catonis said:

Hvorfor må du ha hytte til 1 million? Masse flotte hytter til salgs (uten strøm og vann) til under 500.000

Uansett ville jeg ikke tatt opp lån i din situasjon, men heller spart opp penger.

Ja det finnes hytter til under 500´ men er de gjerne vrak der du må skifte tak, male, pusse opp nesten alt og sikkert med utedo og uten strøm.

Anonymkode: 9c294...417

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja det finnes hytter til under 500´ men er de gjerne vrak der du må skifte tak, male, pusse opp nesten alt og sikkert med utedo og uten strøm.

Anonymkode: 9c294...417

Jeg har hytte til 300.000 kr selv.

Utedo er for meg en selvfølge på hytta, det samme er mangel på strøm.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig med Portia. Klarer du nedbetale 150000kr på ett år nå, så klarer du spare 200000kr samme året. Hadde forsøkt å spare først. 

Anonymkode: a8f77...f9b

• Liker 6
Skrevet

Har du råd til å eie hytta utenom evt lån da? Du må antakelig ha bil og drivstoff for å komme deg dit, det er massevis av vedlikehold, det er strøm, forsikring, eiendomsskatt osv. Du er jo i tillegg ufør, så da antar jeg at du kanskje ikke kan gjøre ting selv men må leie folk til jobben når det er noe som skal fikses.

Ville hellere anbefalt å leie noe på åremål eller de få ukene du blir å bruke hytta. Ellers selge leiligheten og kjøpe en ny litt nærmere naturen?

Anonymkode: 6b4ed...ba3

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke trives der du bor, så kan du heller flytte?

Anonymkode: 8d9e4...744

• Liker 4
Skrevet

TS men se på det slikt. Du mener du kan betale 150 tusen på hytta i 3 år. Til 150 tusen kan du leie ei hytte til 10 tusen 15 ganger. Da betaler du ingenting mer for hytta enn det. For 10 tusen pr uke kan du få leie en hytte med innlagt vann og strøm og nærmere. Ja, det blir bare bruk, barna dine kommer ikke til å kunne arve noe du leier - men dere vil få opplevelser her og nå. 

Anonymkode: 2a188...cef

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

TS men se på det slikt. Du mener du kan betale 150 tusen på hytta i 3 år. Til 150 tusen kan du leie ei hytte til 10 tusen 15 ganger. Da betaler du ingenting mer for hytta enn det. For 10 tusen pr uke kan du få leie en hytte med innlagt vann og strøm og nærmere. Ja, det blir bare bruk, barna dine kommer ikke til å kunne arve noe du leier - men dere vil få opplevelser her og nå. 

Anonymkode: 2a188...cef

Å leie hytte blir aldri det samme som å eie....

Jeg har null problem med å leie bolig, men hytta er min og bare min. Det er noe helt eget ved å eie.

• Liker 2
Skrevet

Hva med å spare så mye du klarer de neste 3 årene. Så da enten flytte et sted du trives, så du eier bare en bolig. Eller se om du da kan få lån til hytte.

Anonymkode: 39fd7...9e1

• Liker 4
Skrevet

Syns det hørtes økonomisk risikabelt ut..

Er det ikke bedre å vurdere ny bolig når ungene er ute av redet? Hvis du har nedbetalt en bolig til en hel familie, burde vel gevinsten av ett salg kunne gi deg ett veldig trivelig sted med min 1 gjesterom til besøk sv voksne barn og kommende barnebarn.

Anonymkode: 65313...095

Skrevet

Strøm er dyrt, og man får ikke strømstøtte på hytta. I tillegg kommer brøyting, veiavgift, forsikting. Med mer. 

Nå tenker jeg mest på vinterhytte

Anonymkode: 8bc31...cd5

• Liker 1
Skrevet

Om du trives der du bor har jo ikke noe med om du har råd til hytte og gjøre eller ikke, men jeg ville heller startet i den enden. Hvorfor trives du ikke? Ville du trivdes bedre et annet sted? Hva er det som gjør at du vil ha hytte? Kunne du heller flyttet litt lengre ut på landet, fått bedre bosituasjon, og samtidig få dekket noe av det du savner med en hyttetilværelse?

Å sitte på to boliger er dyrt, det hadde jeg ikke turt i din situasjon. 

• Liker 1
Skrevet

Du bør heller satse på å spare, og kjøpe billigere hytte. Det hyttelånet tror jeg ikke du får, både pga lav inntekt og høyere krav til egenkapital. 
Du skal heller ikke undervurdere hvor mye det kan koste å drifte en hytte, og ikke minst er det mye arbeid. Er ikke alltid man har lyst til å bruke helga på å reise til hytta for å måke snø av taket, men det må man…

Anonymkode: dad49...8cb

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...