AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #1 Del Skrevet 23. november 2023 Hei hei! Vi har planer om en navnefest i regi av human-etisk forbund og har i den forbindelse et spørsmål. Hvor mange er det lov/vanlig å ta med på selve seremonien? Når jeg skulle bestille tidspunkt stod det at jeg skulle oppgi antall gjesteplasser jeg ville ha, men jeg aner ikke hvor mange som er greit å ha med Noen som har gjort dette før og vet sånn ca? Anonymkode: 16fc2...9af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #2 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei hei! Vi har planer om en navnefest i regi av human-etisk forbund og har i den forbindelse et spørsmål. Hvor mange er det lov/vanlig å ta med på selve seremonien? Når jeg skulle bestille tidspunkt stod det at jeg skulle oppgi antall gjesteplasser jeg ville ha, men jeg aner ikke hvor mange som er greit å ha med Noen som har gjort dette før og vet sånn ca? Anonymkode: 16fc2...9af Nå er det 10 år siden vi hadde seremoni i Oslo rådhus, men tror hver familie fikk max 10 el 12 plasser. Anonymkode: 5796d...bc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #3 Del Skrevet 23. november 2023 Jeg synger i de, og det pleier å være opp til familien, vi har hatt 2 barn med 100 gjester liksom. Var bare under covid det var restriksjoner. De må vite det for å vite hvor mange stoler de skal sette ut rett og slett, til hver seremoni. Så ta med de du vil. ☺️ Anonymkode: eb1f6...742 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #4 Del Skrevet 23. november 2023 Det er vel det samme som dåp bare uten religion, ville tenkt det samme om det meste rundt organiseringen. Anonymkode: b494c...9e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligSpion Skrevet 23. november 2023 #5 Del Skrevet 23. november 2023 Hvorfor vil dere ha den i regi av dem? Hva med å ha den for seg selv? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #6 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei hei! Vi har planer om en navnefest i regi av human-etisk forbund og har i den forbindelse et spørsmål. Hvor mange er det lov/vanlig å ta med på selve seremonien? Når jeg skulle bestille tidspunkt stod det at jeg skulle oppgi antall gjesteplasser jeg ville ha, men jeg aner ikke hvor mange som er greit å ha med Noen som har gjort dette før og vet sånn ca? Anonymkode: 16fc2...9af Det er ikke nøytralt. De sier jo at hvis du tror at det ikke finnes noen Gud så er de de rette. Da har de en mening og et livssyn. Denne diskusjonen, som gikk over mange år, kulminerte høsten 2005 da vi endret navnet på alle seremoniene våre fra borgerlige seremonier til humanistiske seremonier. Målet var dels å gi er signal om at seremoniene våre ikke er livssynsnøytrale, men et spesifikt uttrykk for livssynet humanisme. På wikipedia står det følgende: Derfor bygger livssynshumanismen på rasjonell og kritisk tenkning, menneskelig erfaring og en vitenskapelig tilnærming til virkeligheten, og derfor avvises eksistensen av noe «overnaturlig», herunder også enhver religiøs tro. Anonymkode: 68e1b...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #7 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er vel det samme som dåp bare uten religion, ville tenkt det samme om det meste rundt organiseringen. Anonymkode: b494c...9e0 Nøytralt og nøytral du liksom. Her sier de jo: "derfor avvises eksistensen av noe «overnaturlig», herunder også enhver religiøs tro." Anonymkode: 68e1b...90e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #8 Del Skrevet 24. november 2023 Vi hadde bare navnefest vi. Inviterte de nærmeste, og hadde en koselig feiring sammen. Barnet fikk vanlige "dåpsgaver". Humanistisk er bare slitsomt. Anonymkode: cbf2b...6a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #9 Del Skrevet 24. november 2023 Vi opplevde seremonien de to gangene vi deltok i Oslo rådhus som veldig fin og høytidelig, og ikke slitsom som noen her mener men det er selvsagt opp til hver enkelt. Jeg hadde også min konfirmasjon i Oslo rådhus i sin tid. Min søster valgte å ha navnfest uten seremoni, også veldig koselig. Mitt inntrykk er at 80% av de som velger dåp ikke tror på det som blir sagt av presten der så det handler mest om tradisjon og noen ganger forventninger i familien. Anonymkode: 5796d...bc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #10 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ikke nøytralt. De sier jo at hvis du tror at det ikke finnes noen Gud så er de de rette. Da har de en mening og et livssyn. Denne diskusjonen, som gikk over mange år, kulminerte høsten 2005 da vi endret navnet på alle seremoniene våre fra borgerlige seremonier til humanistiske seremonier. Målet var dels å gi er signal om at seremoniene våre ikke er livssynsnøytrale, men et spesifikt uttrykk for livssynet humanisme. På wikipedia står det følgende: Derfor bygger livssynshumanismen på rasjonell og kritisk tenkning, menneskelig erfaring og en vitenskapelig tilnærming til virkeligheten, og derfor avvises eksistensen av noe «overnaturlig», herunder også enhver religiøs tro. Anonymkode: 68e1b...90e Du svarer jo absolutt ikke på det TS spør om? Tror nok de som velger seremoni hos HEF gjør det nettopp fordi de ikke har religiøs tro. Alt du skriver er helt opplagt, prøvde du å opplyse? Anonymkode: 5796d...bc9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #11 Del Skrevet 24. november 2023 Vi hadde seremoni i Oslo i år. I snitt er det plass til 17 gjester ink foreldre, men vi ønsket oss flere. Tror vi fikk 20. Vi har stor familie. Anonymkode: e14f1...97d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 24. november 2023 #12 Del Skrevet 24. november 2023 Det varierer jo fra sted til sted, fordi ulike lokaler har ulik størrelse. Du må nok lese på hjemmesiden til ditt lokal-lag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #13 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er ikke nøytralt. De sier jo at hvis du tror at det ikke finnes noen Gud så er de de rette. Da har de en mening og et livssyn. Denne diskusjonen, som gikk over mange år, kulminerte høsten 2005 da vi endret navnet på alle seremoniene våre fra borgerlige seremonier til humanistiske seremonier. Målet var dels å gi er signal om at seremoniene våre ikke er livssynsnøytrale, men et spesifikt uttrykk for livssynet humanisme. På wikipedia står det følgende: Derfor bygger livssynshumanismen på rasjonell og kritisk tenkning, menneskelig erfaring og en vitenskapelig tilnærming til virkeligheten, og derfor avvises eksistensen av noe «overnaturlig», herunder også enhver religiøs tro. Anonymkode: 68e1b...90e Og? Anonymkode: 16fc2...9af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #14 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi hadde bare navnefest vi. Inviterte de nærmeste, og hadde en koselig feiring sammen. Barnet fikk vanlige "dåpsgaver". Humanistisk er bare slitsomt. Anonymkode: cbf2b...6a2 Takk for info:) Anonymkode: 16fc2...9af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #15 Del Skrevet 24. november 2023 HemmeligSpion skrev (8 timer siden): Hvorfor vil dere ha den i regi av dem? Hva med å ha den for seg selv? Fordi vi vil? Anonymkode: 16fc2...9af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #16 Del Skrevet 24. november 2023 Det kommer an på hvor i landet. Noen steder er kapasiteten utmerket. I Oslo rådhus, der vi hadde seremoniene for barna, var det en begrensning - men det gikk helt fint å få flere plasser. Tror vi var 22. Anonymkode: 12557...d3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #17 Del Skrevet 24. november 2023 Hvorfor velger noen å være ateist men samtidig stjele tradisjoner fra andre religioner? Anonymkode: 6a4e0...7fe 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #18 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor velger noen å være ateist men samtidig stjele tradisjoner fra andre religioner? Anonymkode: 6a4e0...7fe Hvorfor velger noen å svare I tråder de har ingenting nyttig å komme med? Anonymkode: 16fc2...9af 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #19 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nøytralt og nøytral du liksom. Her sier de jo: "derfor avvises eksistensen av noe «overnaturlig», herunder også enhver religiøs tro." Anonymkode: 68e1b...90e Eh ja? De som har en religiøs tro velger vel å døpe og følge sine religiøse tradisjoner? Anonymkode: 5d637...e5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #20 Del Skrevet 24. november 2023 Jeg aner ikke om de har et tak, vi var bare de nærmeste. Fin seremoni i Grieghallen. Hvorfor ikke ringe HEF og spørre? 🙂 Anonymkode: 5d637...e5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå