AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #1 Skrevet 23. november 2023 Vi har Tesla, vår første elbil, og jeg må si jeg er blitt litt skuffa over at den mister flere mil på å stå ute i kulda om nettene. Er det normalt? jeg gikk ut fra at det var det inntil jeg snakket med ei venninne som også har elbil (ikke Tesla) og hun sa at bilen deres hadde stått ei uke ute på Gardermoen i høstferien uten å tappes for strøm. Vet at teslaer bruker litt ekstra strøm på å være koblet til app osv, men likevel? vi var borte fra bilen 5 dager mens det var kaldt ute (har ikke garasje) og da vi kom hjem hadde den mista sikkert 15 mil. Føler meg litt snytt, men det er kanskje normalt? sjekket nå en morgen etter en natt med flere minusgrader og den hadde mista 3 mil siden kvelden før.. Anonymkode: c5c29...ce6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #2 Skrevet 23. november 2023 Hvis det var 3 pluss når dere dro, og 6 minus når dere kommer tilbake så justeres vel kjørelengde? Anonymkode: 6755a...fda
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #3 Skrevet 23. november 2023 Det er ikke mil lagret på batteriet, Gjettometeret er kan være veldig unøyaktig og vil være påvirket av hvordan du kjørte før du parkerte. Det er mer nøyaktig å se på batteriprosenten. Men når det er sagt så lades ut batterier på biler når de står parkert, Om du har sentrymode aktivert eller er innom appen og sjekker status så vekker du bilen og bruker ekstra batteri. Nyere biler er ikke så ille, vår nyere model y tapper seg nesten ingen ting, vår gamle i3 tapper seg nesten aldri. Men den gamle model S vi hadde tappet seg nesten 5kwh i døgnet og ville gått tom på to uker. Anonymkode: 70e4e...c62 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #4 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke mil lagret på batteriet, Gjettometeret er kan være veldig unøyaktig og vil være påvirket av hvordan du kjørte før du parkerte. Det er mer nøyaktig å se på batteriprosenten. Men når det er sagt så lades ut batterier på biler når de står parkert, Om du har sentrymode aktivert eller er innom appen og sjekker status så vekker du bilen og bruker ekstra batteri. Nyere biler er ikke så ille, vår nyere model y tapper seg nesten ingen ting, vår gamle i3 tapper seg nesten aldri. Men den gamle model S vi hadde tappet seg nesten 5kwh i døgnet og ville gått tom på to uker. Anonymkode: 70e4e...c62 Nettopp, takk for svar. Vi har en modell S som er 4 år gammel. Regnet meg også frem til at med den reduksjonen som var på de dagene vi var borte ville den nok gått tom på et par uker eller før, gitt at det var kuldegrader Anonymkode: c5c29...ce6 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #5 Skrevet 23. november 2023 Ikke bare lades det ut når bilen står, men å kjøre elbil i feks-20 er noe helt annet enn +20. Holde meg til dieselmotoren min tenker jeg. Anonymkode: dbc37...d4b 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #6 Skrevet 23. november 2023 Vår seks år gamle model x mistet ingenting over natten i 10 minus nylig. Men hold nøkkelen langt unna bilen. Anonymkode: daf7b...077
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #7 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vår seks år gamle model x mistet ingenting over natten i 10 minus nylig. Men hold nøkkelen langt unna bilen. Anonymkode: daf7b...077 Oi, har det noe å si hvor nærme nøkkelen er..? 😨 det ante jeg ikke. vi har hatt nøklene i gangen, ikke mange meter fra bilen... Anonymkode: c5c29...ce6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #8 Skrevet 23. november 2023 Tesla er kjent for å juske med rekkeviddetall. Anonymkode: b3665...55a
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #9 Skrevet 24. november 2023 Herregud. Svaret er at du har Sentry mode (kamera) på. Den kan filme folk som gjør noe dumt med bilen din. Min har skrudd av dette og mister 0% ila en natt. Ulempen er om det skjer noe. Anonymkode: 93d99...e3c 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #10 Skrevet 24. november 2023 Antall kilometer er jo bare estimert lengde, der bilen må «anta» hvor fort og bratt turen foran deg er, og om det er tørr og våt veibane, og hvor kaldt /varmt det er. Mye av det samme gjelder for en bensin/dieselbil, den bruker mer pr mil når du kjører fort og oppoverbakke. Men der står det bare antall liter på tanken uansett, ikke hvor langt den tror du kommer uten å måtte fylle. Når du parkerer elbilen i plussgrader, estimerer den hvor langt du kan kjøre uten å lade bilen, hvis forholdene, inkludert temperaturen er den samme. Blir det kaldere før du kjører igjen, så estimerer den for den nye, kalde temperaturen. Det er dette som utgjør den store forskjellen på de to tallene dine, ikke at den har stått stille i kulden. En elbil trenger mer strøm for å kjøre når det er kaldt enn når det er varmt. Men det tappes lite strøm ved å stå stille, selv om det er kaldt. Anonymkode: 2cc0b...441 1
kaarebjarne Skrevet 24. november 2023 #11 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi har Tesla, vår første elbil, og jeg må si jeg er blitt litt skuffa over at den mister flere mil på å stå ute i kulda om nettene. Er det normalt? jeg gikk ut fra at det var det inntil jeg snakket med ei venninne som også har elbil (ikke Tesla) og hun sa at bilen deres hadde stått ei uke ute på Gardermoen i høstferien uten å tappes for strøm. Vet at teslaer bruker litt ekstra strøm på å være koblet til app osv, men likevel? vi var borte fra bilen 5 dager mens det var kaldt ute (har ikke garasje) og da vi kom hjem hadde den mista sikkert 15 mil. Føler meg litt snytt, men det er kanskje normalt? sjekket nå en morgen etter en natt med flere minusgrader og den hadde mista 3 mil siden kvelden før.. Anonymkode: c5c29...ce6 Altså, det kalles et gjettometer av en grunn. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #12 Skrevet 24. november 2023 Å snakke om mil blir tullete, man må se på batteriprosenten som en over skriver. Om du ser på mobilen din, ser du på hvor mange timer du har igjen, eller ser du på hvor mange prosent? Det blir samme greia. Og som med bilen, er mobilen også veldig påvirket av hvordan du kommer til å bruke den videre. Det kan gå 20% på en time, og det kan gå 1%. Anonymkode: 94c14...5b1 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #14 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi har Tesla, vår første elbil, og jeg må si jeg er blitt litt skuffa over at den mister flere mil på å stå ute i kulda om nettene. Er det normalt? jeg gikk ut fra at det var det inntil jeg snakket med ei venninne som også har elbil (ikke Tesla) og hun sa at bilen deres hadde stått ei uke ute på Gardermoen i høstferien uten å tappes for strøm. Vet at teslaer bruker litt ekstra strøm på å være koblet til app osv, men likevel? vi var borte fra bilen 5 dager mens det var kaldt ute (har ikke garasje) og da vi kom hjem hadde den mista sikkert 15 mil. Føler meg litt snytt, men det er kanskje normalt? sjekket nå en morgen etter en natt med flere minusgrader og den hadde mista 3 mil siden kvelden før.. Anonymkode: c5c29...ce6 ALLE batterier mister strøm i kulden,tesla er intet unntak. Nå er det vel mere normalt at alle som kjøper seg tesla føler seg snytt ved et eller annet tidspunkt,men de finner stadig nye kjøpere likevel. Anonymkode: 638f3...71a 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #15 Skrevet 24. november 2023 Ja, er jo elbil. Anonymkode: e1af8...882
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #16 Skrevet 24. november 2023 Livet mitt ble mye bedre etter jeg endret måleenhet fra km til prosent. På grensen til selvplaging å forholde seg til estimert avstand i mil / km 😆 Bilen viser hva den tror den klarer basert på temperatur og kjøremønsteret de siste 10/25/50 km (kan endres manuelt). Så om det er mye småkjøring i kulden rett før den ble parkert med varmt batteri, vil bilen anslå rekkevidden basert på samme type kjøring, men med kaldt batteri. Slik var det ihvertfall med "gamle" teslaer da jeg kjøpte min første i 2018. Og som en sa - sentry mode. Det spiser ca 10km i døgnet. Du kan legge til hjemadressen din som favoritt og velge at sentry mode ikke skal være påslått på favoritter. Ulempen er om noe skjer såklart, men sjansen er ganske liten så lenge den står utenfor huset 😊 Anonymkode: a6ffc...7bc 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #17 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ikke bare lades det ut når bilen står, men å kjøre elbil i feks-20 er noe helt annet enn +20. Holde meg til dieselmotoren min tenker jeg. Anonymkode: dbc37...d4b Tenker du da på rekkevidde? For å kjøre en ny EL i kulda/på vinteren er helt nydelig. Jeg har hatt riktig mange bensinbiler og dieselbrakker. Ingen av dem er i nærheten av en god EL. Ulike divisjoner, så å sammenligne er egentlig fåfengt. Blir som å sammenligne en ny Jet liner med en gammel turbo prop. Anonymkode: 7f5fe...dd0 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #18 Skrevet 24. november 2023 ikke opplevd ett sånt tap, men er det feks store temp forskjeller, sentrymode påslått osv vil det nok endre rekkevidden. vi har ikke på sentry hjemme feks. Anonymkode: 7b413...d1a 1
LadeJarl Skrevet 24. november 2023 #19 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi har Tesla, vår første elbil, og jeg må si jeg er blitt litt skuffa over at den mister flere mil på å stå ute i kulda om nettene. Er det normalt? jeg gikk ut fra at det var det inntil jeg snakket med ei venninne som også har elbil (ikke Tesla) og hun sa at bilen deres hadde stått ei uke ute på Gardermoen i høstferien uten å tappes for strøm. Vet at teslaer bruker litt ekstra strøm på å være koblet til app osv, men likevel? vi var borte fra bilen 5 dager mens det var kaldt ute (har ikke garasje) og da vi kom hjem hadde den mista sikkert 15 mil. Føler meg litt snytt, men det er kanskje normalt? sjekket nå en morgen etter en natt med flere minusgrader og den hadde mista 3 mil siden kvelden før.. Anonymkode: c5c29...ce6 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi har Tesla, vår første elbil, og jeg må si jeg er blitt litt skuffa over at den mister flere mil på å stå ute i kulda om nettene. Er det normalt? jeg gikk ut fra at det var det inntil jeg snakket med ei venninne som også har elbil (ikke Tesla) og hun sa at bilen deres hadde stått ei uke ute på Gardermoen i høstferien uten å tappes for strøm. Vet at teslaer bruker litt ekstra strøm på å være koblet til app osv, men likevel? vi var borte fra bilen 5 dager mens det var kaldt ute (har ikke garasje) og da vi kom hjem hadde den mista sikkert 15 mil. Føler meg litt snytt, men det er kanskje normalt? sjekket nå en morgen etter en natt med flere minusgrader og den hadde mista 3 mil siden kvelden før.. Anonymkode: c5c29...ce6 Slå av sentry mode...drar masse strøm i døgnet..avslått mister du sgs ingen ting.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #20 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mye av det samme gjelder for en bensin/dieselbil, den bruker mer pr mil når du kjører fort og oppoverbakke. Men der står det bare antall liter på tanken uansett, ikke hvor langt den tror du kommer uten å måtte fylle. Anonymkode: 2cc0b...441 Alle nyere bensinbiler estimerer hvor langt du kan kjøre med det som er igjen på tanken. De tre siste bensinbilene mine har alle gjort dette. Anonymkode: f09ef...40e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå