Gå til innhold

Hva er utfordringene i et tsjtsjensk-norsk forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utfordringen er tsjetsjeneren.

Anonymkode: 065a0...500

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Først, vil jeg bare si det, uansett at man innser det eller ei, mye av det vi "vet" (vi tror vi vet) om tsjtsjenere, er basert på russisk propaganda. Enda siden Jeltzin men selvsagt spesielt Putin, pga to tsjtsjenske kriger. Vi alle fleste vet ingenting om tsjtsjenere annet enn det som blir servert som en del av propaganda. Jo mindre vi faktisk kjenner noen personlig da. 

Når det er sagt, så er de som folkeslag er muslimer, og har sterke familiære bånd, sterke tradisjoner. Det er ett spørsmål som du må stille din mann helst nå med engang, hvis du tenker å være seriøs med ham. Det er en tsjtsjensk tradisjon at gutter skal oppdras av farens familie. Er det noe han faktisk forventer, at hvis dere får en sønn, skal den sønnen sendes hjem for å bo hos foreldrene hans, i ca alderen av 12 år?  Som en del av den tradisjonen, er det også forventet at en gutt vil ta en militær utdannelse, og binde seg tidlig til en militæryrke. Om det er norsk militær, er ikke sikkert det er noe problem for deg, men om det kan ligge i kortene at dine eventuelle sønner kan potensielt bli sendt til en kadettskole i Tsjtsjenia, det tror jeg er noe du burde vite nå. 
Hvis han er hundre prosent sikker på at dette er utgått tradisjon som har ingenting med virkelighet å gjøre, og at hans egen familie ikke er en del av "den kretsen", vel, da har du ihvertfall spurt nå.

Anonymkode: 0f50c...1fb

Se på brudebildene til MMA-utøveren Habib Nurmagomedov. Brudens ansikt er helt tildekket, til og med øynene er det. Han forbød bruden å vise ansikt offentlig. Dette har intet med propaganda å gjøre, lignende kultur har de i flere andre muslimske land.

Anonymkode: 8f2c8...d1d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
On 11/24/2023 at 10:47 PM, AnonymBruker said:

Se på brudebildene til MMA-utøveren Habib Nurmagomedov. Brudens ansikt er helt tildekket, til og med øynene er det. Han forbød bruden å vise ansikt offentlig. Dette har intet med propaganda å gjøre, lignende kultur har de i flere andre muslimske land.

Anonymkode: 8f2c8...d1d

Jeg har googlet "Habib Nurmagomedov wife" og hennes bilder, sammen med ham, er lette å finne på google ihvertfall. Det ene bildet der hun er tildekket, fra bryllupet, sier vel mer om tjetjenske bryllupstradisjoner enn noe annet.

jeg har for øvrig ei venninne som er gift med en tjetjener, og jeg har en tidligere klassevenninne, også gift med tjetjener.  Det er ikke så rart som det høres ut, hvis du vet at jeg er russisk. Rusisk-tjetjenske ekteskap er ikke SÅ uvanlig. Uansett, ingen av de to damene jeg kjenner, bruker hibab eller en annen religiøs hodeplagg. Og begge har barn med mannen sin, og har vært gift i 10+ år. 

Skrevet

Det er sikkert også ikke mange som vet, men kona (nå enke) til første tsjetsjensk president, Dzjokhar Dudajev, er russisk. Etter hans død søkte hun asyl i Sverige, og bor fortsatt der. Det ligger et relativt ferskt intervju med henne på Youtube, fra 2022. Det er på russisk men det går an å generere subtitles på engelsk, for de spesielt interesserte. TS, du MÅ jo bare se denne. 

Og, hun elsker mannen sin fortsatt, men han var også en helt eksepsjonell mann - jeg sier det ikke nødvendigvis i hundre prosent positiv mening. Men ingen er vel i tvil nå i 2023, at Dzjokhar Dudajev var en veldig smart mann og hadde rett i mye angående russiske maktinnehavere. Uansett, her er det et levende eksempel av ei russisk kone til en tsjetsjensk mann. 

• 2 måneder senere...
Skrevet
On 11/24/2023 at 9:35 PM, AnonymBruker said:

Utfordringen er tsjetsjeneren.

Anonymkode: 065a0...500

Synes du det?

Anonymkode: c3cd0...465

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 19.48):

Norsk kvinne og tsjtsjensk mann

Anonymkode: c3cd0...465

Dårlig kombo. Norsk mann og tsjetsjensk kvinne kunne gått. Men tsjetsjenere, spesielt menn, er veldig ekstreme religiøst. Husker da jeg var lærer på ungdomsskole, og en tsjetsjensk jente som ikke fikk lov til å dusje i gymen pga. faren, svømming var uaktuelt. Syk kultur.

Anonymkode: 5ef33...068

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 15.39):

Jeg har googlet "Habib Nurmagomedov wife" og hennes bilder, sammen med ham, er lette å finne på google ihvertfall. Det ene bildet der hun er tildekket, fra bryllupet, sier vel mer om tjetjenske bryllupstradisjoner enn noe annet.

jeg har for øvrig ei venninne som er gift med en tjetjener, og jeg har en tidligere klassevenninne, også gift med tjetjener.  Det er ikke så rart som det høres ut, hvis du vet at jeg er russisk. Rusisk-tjetjenske ekteskap er ikke SÅ uvanlig. Uansett, ingen av de to damene jeg kjenner, bruker hibab eller en annen religiøs hodeplagg. Og begge har barn med mannen sin, og har vært gift i 10+ år. 

Det kan sikkert gå, men da må tsjetsjeneren konvertere til kristendommen, jødedommen eller annen sivilisert religion før forholdet blir seriøst.

Anonymkode: 5ef33...068

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 15.39):

Uttaler du det tjetjener, eller tsjetsjener?

Anonymkode: 01bd9...d25

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 19.52):

De jeg kjenner fra Øst-Europa sier at mange derfra er nokså tradisjonelle i holdningene sine. Tradisjonelle kjønnsroller osv. Ikke alle, så klart. Men mange kan være det. 

Anonymkode: c3f40...c22

Tsjetsjenia er i Asia, ikke Europa.

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2024 den 9.34):

Tsjetsjenia er i Asia, ikke Europa.

Tsjetsjenia er ikke i Asia nei. Tsjetsjenia ligger i Nord-Kaukasus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tsjtsjenia er en isolert avkrok i Kaukasus med en særegen, krigersk, muslimsk kultur preget av klansvesen. Hvis fyren er sekulær, utdannet, moderne og ressurssterk, kan han kanskje få en sjanse. Men det kulturelle utgangspunktet er problematisk.

Anonymkode: ba27b...9a7

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...