Gå til innhold

Bursdagsfeiring med noen få

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har etter mange diskusjoner gitt etter for at mitt barn som nettopp har fylt 10 år, feirer med bare noen få fra klassen. Hittil har det såvidt jeg vet, vært fellesbursdager hvor flere har feiret sammen og invitert alle av samme kjønn, men i år var vårt barn veldig tydelig på at hen ikke vil ha en stor feiring. Vi har tilbudt en liten «ekstrabursdag» som en bonus hvis hen blir med på en felles bursdag, men det blir gråt og tenners gnissel, så vi ga etter og tillot feiring med bare noen få. Det blir ca 7 barn av i alt ca 20-25 av samme kjønn. På en måte tenker jeg det er greit, på den annen side vil jeg ikke være en pådriver for å utelate barn. Nå har vi sagt ja, men feiringen er planlagt like etter jul, så kan fortsatt endre det…Hva ville dere tenkt? 

Endret av Cinzia
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er 7 av 20 fra klassen som blir bedt tenker jeg det er helt ok, for da er det ikke kun en eller to som blir utelatt.

om han ville bedt 17 av 20 hadde det ikke vært greit. 

Anonymkode: b9383...bda

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis det er 7 jenter f.eks av 20/25 jenter så er det ok. er det 7 jenter av en klasse på totalt 20/25 elever så er det ikke det. Synes jeg da.

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker å holde på at man inviterer alle ut barneskolen, så sant det ikke er mobbing og slikt selvsagt. Men alle bestemmer selv. 

Er barnet klar over at han/hun nå da vil bli eksludert fra en del bursdager fremover?

Anonymkode: 9276c...e2e

• Nyttig 1
Skrevet

Så lenge det er flere som ikke blir invitert enn som blir invitert, må det da være greit. Jeg synes i utgangspunktet at tanken om at alle skal inviteres er et godt prinsipp, men samtidig skal jo et bursdagsselskap være til  glede for barnet - noe å glede seg til, ikke noe å frykte. Det høres jo helt groteskt ut å skulle tvinge et gråtende barn til å ha et selskap som faktisk ikke er ønsket.

Skrevet

Det er helt i orden og du skal ikke ha dårlig samvittighet. Å tvinge et barn til å feire på en måte barnet virkelig ikke liker er ikke greit. Og jeg skjønner godt at feiring med masse folk ikke er noe alle syns er gøy. 

Anonymkode: 77150...ad9

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt at barnet bare gråt og nektet uten å gi noen nærmere konkret grunn. 

og uansett hadde jeg trumfet igjennom at alle skulle bes. 

Det er ikke anbefalt å la barn få for mye styring i situasjoner med tanke på bursdager etc. 

Noe som kan virke forståelig og naturlig for dere som foreldre kan i alle høyeste grad nære splitting, mobbing etc

Anonymkode: 13c47...aa3

Skrevet
Daria skrev (54 minutter siden):

Så lenge det er flere som ikke blir invitert enn som blir invitert, må det da være greit. Jeg synes i utgangspunktet at tanken om at alle skal inviteres er et godt prinsipp, men samtidig skal jo et bursdagsselskap være til  glede for barnet - noe å glede seg til, ikke noe å frykte. Det høres jo helt groteskt ut å skulle tvinge et gråtende barn til å ha et selskap som faktisk ikke er ønsket.

Jeg undrer meg litt over hvorfor et barn gråter over et bursdagsselskap i det hele tatt - når det egentlig burde være glad for at foreldre organiserer det (?). 

Skrevet

Jeg tenker at jeg ikke hadde akseptert en bursdag med bare noe få så tidlig. Jeg ønsker ikke at vi og våre barn skal være pådrivere for slike bursdager. Straks én begynner så kommer fort andre etter fordi det oppleves som mer akseptabelt når noen andre har begynt, så gratulerer med å ha vært de som startet ekskluderende bursdager i ditt barns klasse. 

Anonymkode: 29fca...af7

Skrevet

Takk for innspill. Barnet har gitt en årsak (ikke bare grått slik noen her skriver), men det handler kun om at han ikke liker for mye styr og bråk. Det er andre som har invitert bare noen allerede (glemte det, men husket det nå), så sånn sett er den trenden startet. Det er 25 gutter i klassen. Ca 45 elever totalt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg undrer meg litt over hvorfor et barn gråter over et bursdagsselskap i det hele tatt - når det egentlig burde være glad for at foreldre organiserer det (?). 

Som et stille og sjenert barn som ikke var så glad i hverken støy, oppmerksomhet eller mye mennesker, undrer det meg ikke et øyeblikk...

• Liker 2
Skrevet

Helt greit😀 Mine sluttet med fellesbursdager i 4.klasse og de fleste andre gjorde det samme. Uansett: Å invitere 7 av 20 er helt innafor 

Anonymkode: d2abd...490

Skrevet
Cinzia skrev (3 minutter siden):

Takk for innspill. Barnet har gitt en årsak (ikke bare grått slik noen her skriver), men det handler kun om at han ikke liker for mye styr og bråk. Det er andre som har invitert bare noen allerede (glemte det, men husket det nå), så sånn sett er den trenden startet. Det er 25 gutter i klassen. Ca 45 elever totalt. 

Tja.. med fare for å virke gammel og «da jeg var ung»- aktig så vil jeg si likevel at dette var ikke vanlig da jeg var barn. 

Alle jentene var invitert, og vi gledet oss til bursdagsfest , selv om  - selvsagt - var det ikke alle som gikk like bra sammen. Husker mamma og de andre mødrene ofte var stresset over at det kunne bli «jentetull», var tett på under hele bursdagen for å forhindre det, og at det ofte var den største jobben med bursdagen. Men var aldri noe spørsmål om at ikke alle skulle bes. 

Det ditt barn nevner som årsak er faktorer som h*n uansett må venne seg til. Hensyn til andre mennesker og at andre ikke skal føle seg utenfor, og gleden med å kunne være en hel jente/eller guttegjeng i en klasse som deler en opplevelse , er en verdi som vi som foreldre plikter å lære barna våre. 

Så er det jo også slik at bursdagsselskaper er en del av det å ha barn, men føler at mange foreldre syns det blir stress selv . Synd. 

Skrevet
Daria skrev (5 minutter siden):

Som et stille og sjenert barn som ikke var så glad i hverken støy, oppmerksomhet eller mye mennesker, undrer det meg ikke et øyeblikk...

Like fullt er det noe man bør og må venne seg til. 

Tror ikke løsningen er unngåelse 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt greit😀 Mine sluttet med fellesbursdager i 4.klasse og de fleste andre gjorde det samme. Uansett: Å invitere 7 av 20 er helt innafor 

Anonymkode: d2abd...490

Man kan fint bli en av de som aldri blir invitert med en sånn regel. 

Bare en tanke som er verdt å ha med seg

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Blir helt sikkert invitert til de 7 som kommer i bursdagen hans.

Anonymkode: 3479e...e8f

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

«Jeg forstår ikke hvorfor du ikke elsker rosenkål, når mamma har vært så flink å lage en hel baljefull til deg?!?!»

Anonymkode: 23d3c...45f

• Liker 2
Skrevet

Det er jo vanskelig å endre når du har sagt ja?

Jeg hadde ikke godtatt det her. Alle eller ingen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Like fullt er det noe man bør og må venne seg til. 

Tror ikke løsningen er unngåelse 

Og barnets egen bursdagsfeiring er en god anledning til å tvinge ham til å gjøre noe han absolutt ikke vil, fordi man "må venne seg til det"? Hvordan virkelig være en forståelsesfull og empatisk omsorgsperson...

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette synes jeg er det viktigste med å inkludere alle. Selv har jeg en sønn som er god venn med de fleste og leker med alle, men har ingen typiske bestevenner. Han gjør rett og slett ikke så veldig mye ut av seg. Blid og fornøyd og har venner, men andre barn ser jeg har veldig tette bånd. F.eks. håndballgutta, de forskjellige nabolagene, fotballgutta og hockeygutta. De som går på samme fritidsaktiviteter som ham er med på andre ting i tillegg.

Jeg tipper kanskje han ikke ville blitt en av de 7 til noen av disse «klikkenes» bursdager selv om han leker godt med de andre.

Jeg tenker også på de andre i klassen som jeg ser ikke leker med så mange. En som er fra en litt trøblete familie og gjør mye ut av seg. En litt forsiktig gutt fra Ukraina. En nyinnflyttet gutt fra en annen kant av landet. Disse ville kanskje heller ikke blitt valgt til noen av disse bursdagene. Så må vi da passe på å invitere dem.

Med jentene virker det enda tøffere. På felles arrangementer ser jeg en gjeng med en del jenter, med ei av dem i spissen. Alltid der det skjer og godt synlige. Så ser jeg to litt forsiktige jenter som sitter i et hjørne og snakker rolig til hverandre. Og ei som er litt alene.

Husker selv fra egen barndom at jeg var blant dem som lekte med de fleste. Jeg husker også at jeg ble invitert til en bursdag der ei som bodde i nærheten ikke var bedt, og hun gikk alene fra skolen forbi den skrålende jentegjengen og hjem til seg selv.

Vi voksne har et ansvar som vi må ta. Barna ser ikke konsekvensene av egne handlinger. Barn tar fortsatt livet sitt pga. mobbing. Når vi vet hva som kan funke for å forebygge mobbing, hvorfor gjør vi fortsatt de samme feilene og lar ungene styre? 

Endret av Rosa Dartle
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...