Gå til innhold

Kjøpt julegaver - nå vil alle droppe gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på Aap og har alltid slitt i tidene rundt jul mtp økonomi og innkjøp av gaver. De to søskene mine har veldig god råd og har ofte gitt veldig dyre gaver til alle. Etter i fjor som var så dyrt med strøm bestemte jeg meg for å være smartere rundt gaver og har kjøpt alle julegavene gjennom året for å være ovenpå. Har kjøpt litt på salg og med rabattkoder her og der og alt var ferdig innpakket i september, totalt 24 gaver. 

Begge søsknene mine bor i dyre boliger og merker sikkert rentene godt. Fikk melding av den ene søsteren min om at de dropper alle gaver i år og heller bruker pengene til å dra til utlandet. Fikk så melding av broren min om at de syns det ble «masete» med gaver så de drar på hytta og dropper det de også. 

Så nå sitter jeg her med ferdig innpakkede gaver og føler meg litt dum 😅 Det er så typisk de at når de har god råd skal de «overkjøre» alle med ekstravagante gaver men så fort de ikke vil ha gaver så blir det sånn for alle, ferdig snakka. Hadde dere sagt noe til de eller bare spart gavene til kanskje neste år? Får ikke byttet de heller.. 

Anonymkode: a4437...b45

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville gitt gavene jeg, så får de sitte der i de dyre urbanhusa sine de ikke har råd til. 

Anonymkode: 879be...a3f

• Liker 24
  • Nyttig 5
Skrevet

Kjip situasjon, men da vet du til neste år 💛 

angående gavene du allerede har kjøpt - dere har ikke omvendt julenisse i området der du bor? Her har vi handlekurver som er satt ut i blant annet matbutikker (ikke i selve butikken, men i inngangspartiet) der du kan legge igjen julegaver til vanskeligstilte familier. Da kan det legges igjen klær, mat og ting som de kan få. 

alternativt bursdagsgaver til de? 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gi de gavene. Så kan du ha god samvittighet og de kan spare penger til å reise 

Anonymkode: 82884...635

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde sagt fra at jeg har kjøpt gaver, og spurt om de fortsatt vil ha dem eller om de skal forsøkes solgt på Finn. 

Anonymkode: f6268...e70

• Liker 15
Skrevet

Har du spurt hva de tenker ang neste år? Jeg tror jeg hadde spart til neste år hvis det kan spares og der som kan spares. Kan du beholde noe til deg selv? Er det noe du kunne tenkt å ha selv f eks?

Anonymkode: dbdeb...556

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg går på Aap og har alltid slitt i tidene rundt jul mtp økonomi og innkjøp av gaver. De to søskene mine har veldig god råd og har ofte gitt veldig dyre gaver til alle. Etter i fjor som var så dyrt med strøm bestemte jeg meg for å være smartere rundt gaver og har kjøpt alle julegavene gjennom året for å være ovenpå. Har kjøpt litt på salg og med rabattkoder her og der og alt var ferdig innpakket i september, totalt 24 gaver. 

Begge søsknene mine bor i dyre boliger og merker sikkert rentene godt. Fikk melding av den ene søsteren min om at de dropper alle gaver i år og heller bruker pengene til å dra til utlandet. Fikk så melding av broren min om at de syns det ble «masete» med gaver så de drar på hytta og dropper det de også. 

Så nå sitter jeg her med ferdig innpakkede gaver og føler meg litt dum 😅 Det er så typisk de at når de har god råd skal de «overkjøre» alle med ekstravagante gaver men så fort de ikke vil ha gaver så blir det sånn for alle, ferdig snakka. Hadde dere sagt noe til de eller bare spart gavene til kanskje neste år? Får ikke byttet de heller.. 

Nei, for en lei situasjon! Den forstår jeg godt, som også må planlegge og spare til jul, og begynner gavekjøpet tidlig.

Ikke føl deg dum, bare vær ærlig på det. De fleste oppegående voksne vil lett forstå situasjonen, og det uten å føle press på å gi noe tilbake når du forteller det slik det er. Ta lærdom av det til neste år dog!

Anonymkode: 41014...e11

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg syns de kunne sagt fra/avtalt myyyeee tidligere dersom de ønsket å kutte i år.

Hvis jeg var i din situasjon, ville jeg fortalt at gavene allerede er kjøpt, men hvis dere går cold turkey på å kutte gaver i år, så gjemmes gavene du har kjøpt til søster/bror har bursdag. 

Endret av Eneri
  • Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Gi dem i bursdagsgaver det kommende året. Behold dem selv. Selg dem på Finn. Mange muligheter.

For all del, grip muligheten til å slutte med gave-hysteriet nå, så slipper du det de neste årene.

Her nekter mine søsken å slutte med julegaver oss imellom. Ikke fordi de så gjerne vil GI gaver, men fordi de vil FÅ gaver... 

Anonymkode: fe463...879

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ville gitt gavene jeg, så får de sitte der i de dyre urbanhusa sine de ikke har råd til. 

Anonymkode: 879be...a3f

Står i HI at de har råd til det. Du må lære deg å lese.

Anonymkode: 9ce95...9b7

• Liker 3
Skrevet

Ville gitt de til jul og bursdager neste år. De har jo tydeligvis råd, de vil bare heller reise.

Anonymkode: 9a5ba...e62

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville gitt gacene. 

Jeg regner med at du ikke har kjøpt de kun fordi du vil bytte i gave til deg fra dem?

Selv kjøper jeg hvertfall gaver fordi jeg vil gi noe til de jeg bryr meg om. Jeg kjøper ikke gaver til folk jeg ikke bryr meg om. 

Anonymkode: d30ca...76c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ville gitt gacene. 

Jeg regner med at du ikke har kjøpt de kun fordi du vil bytte i gave til deg fra dem?

Selv kjøper jeg hvertfall gaver fordi jeg vil gi noe til de jeg bryr meg om. Jeg kjøper ikke gaver til folk jeg ikke bryr meg om. 

Anonymkode: d30ca...76c

Ts ønsker nok å gi gaver og har ikke kjøpt dem for å få noe tilbake. Men i en vanskelig økonomisk situasjon har det nok kanskje krevd mye å få til å kjøpe disse gavene. Skjønner godt at ts da kanskje ikke ville prioritert å kjøpe dem om h*n visste at de ikke ønsket å gi/få gaver i år. Ts har muligens prioritert å kjøpe disse gavene fremfor noe h*n trenger/ønsker å kjøpe til seg selv. Man ønsker jo å gi gaver tilbake dersom man får, så man prioriterer jo da dette fremfor enkelte egne behov. 

Anonymkode: 67088...95d

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Svar at du alt har kjøpt gaver til dem. Foreslå at dere alle gir gaver i år, men at det er siste året.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Du har dårlig råd og har kjøpt 24 julegaver til 2 søsken...? 😳

Anonymkode: 926b9...d74

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvem er alle de 24 (!) gavene til?? Har begge søsknene både partner og ti barn hver?
👱‍♂️👩‍🦰👦🧒👧👶👶🏼👧🏻🧒🏼👦🏻👦🏼👧🏼

Anonymkode: 5b411...159

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvem er disse 24 stykk som du skal gi gaver til?? Siden du kun nevner to søsken som ikke skal gi gaver...

Anonymkode: 10599...0dd

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ha de til vertinnegaver.

Selg dem på Finn.

Anonymkode: 54bdc...5f2

• Liker 1
Skrevet

Gi de til frelsesarmeen.

Anonymkode: 54bdc...5f2

• Liker 2
Skrevet

Jeg har egentilig hatt lav inntekt i 30 år. Men jeg har gitt gaver etter inntekt.  Kjøper julegaver hele året. I dag har jeg bedre inntekt. Kjøper ikke dyrere julegaver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...