Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan tenke meg en jobb som pleieassistent (har så lyst til å jobbe med omsorg, og ikke på et kontor!), men jeg er redd for at lønna blir altfor lav for meg.

Det er noen gamle tråder om lønn for pleieassistenter, men det har jo vært en viss lønnsvekst de siste årene, så jeg er nysgjerrig på hva det ligger på nå. 

Hva er timelønnen din som ufaglært pleieassistent? Med hvilken ansiennitet? Hva får du i kvelds-/helgetillegg? Hvis du er i Oslo kommune, oppgi gjerne lønnsramme, så jeg forstår litt hvor landet ligger. Er det noe rom for forhandling? (Og er det i det hele tatt mulig å få noe jobb i Oslo som ufaglært?) 

Har lang utdanning og flere års arbeidserfaring, men den er ikke relevant. Ja, jeg vurderer å omskolere meg med en utdanning innen helse, men det tar jo en stund før jeg evt. får noe formell kompetanse. 

Anonymkode: 8fe1b...bf1

Skrevet

Er det 35,5 timers arbeidsuke man regner med som 100%

Og vet du noe om kvelds- og helgetillegg? Ser for meg at jeg ville forsøkt å få en stilling med «hver tredje helg» + tilkallingsvikar.

Skrevet

Ja, i omsorg regnes 100% med blant annet 35.5 timer i uka (litt ulike regler).

Jeg jobber med lønn i kommune, og der har du kvelds- og helgetillegg iallefall. Husker ikke helt hva de ligger på pr nå, men skal stå i hovedtariffavtalen (HTA). 

Skrevet

Tusen takk for svar, regner med det er noe lignende nivå i Oslo? Supert om noen med kjennskap til Oslo gir innspill. 

Ser ut som jeg kan få regnestykket til å gå i pluss hvis jeg jobber kvelder og helger, forutsatt at jeg får ansiennitet for tidligere arbeidserfaring og foreldrepermisjon/ omsorg for egne barn. 

Skrevet

Har 8 års ansiennitet og tjener 175 pr time. Så kommer eventuelle tillegg på dette igjen. Bor i Troms.

Anonymkode: 9b269...77f

Skrevet (endret)

Har en ekstravakt stilling i oslo kommune som ufaglært miljøarbeider. Det er ikke samme stilling men sikkert omtrent lik lønn.

Har 438k i året. Dette er lønnstrinn 9. Har kun 2 års ansiennitet. Timesats er 240, det er ikke mye men med kveld/helge/helligdagstillegg kan det bli noen lukrative vakter. 

Endret av Com4t
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har 8 års ansiennitet og tjener 175 pr time. Så kommer eventuelle tillegg på dette igjen. Bor i Troms.

175 kroner per time ?..Det må jo være under minstesats?....Hvis du jobber for dette blir du jo utnyttet....

Anonymkode: 070f1...08e

Skrevet
Com4t skrev (1 minutt siden):

Har en ekstravakt stilling i oslo kommune som ufaglært miljøarbeider. Det er ikke samme stilling men tviler på at lønnen er særlig forskjellig.

Har 438k i året. Dette er lønnstrinn 9. Har kun 2 års ansiennitet. Timesats er 240, det er ikke mye men med kveld/helge/helligdagstillegg kan det bli noen lukrative vakter. 

Dette høres jo lovende ut. Var det noe diskusjon/forhandling rundt lønnsfastsettelsen? Hadde jo vært flott å få den lønna (må selvfølgelig få en jobb først da).

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette høres jo lovende ut. Var det noe diskusjon/forhandling rundt lønnsfastsettelsen? Hadde jo vært flott å få den lønna (må selvfølgelig få en jobb først da).

Ingen forhandling, slik jeg forstår er det lite rom for forhandling i kommunen, du får lønn etter kvalifikasjoner, men de betaler ganske bra for assistenter. I det private ender du fort opp med under 190 i timen som ufaglært. 

Det du også skal vite er at jeg jobber i den lavest betalte bydelen i oslo kommune, en bekjent av meg som jobber i en annen bydel har 480 med den laveste ansienniteten og null kompetanse.

tillegg er 55kr for helg, 40%kveld og 133% helligdager. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

175 kroner per time ?..Det må jo være under minstesats?....Hvis du jobber for dette blir du jo utnyttet....

Er ganske vanlig for ufaglært. 

Tilsvarer jo ca 350.000-380.000 i året. Kommer litt annpå tillegg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg hadde enda mindre som pleieassistent uten relevant ansiennitet i 2020, 163 kr per time.

Anonymkode: fd1f2...c70

Skrevet

Jeg har 212 kroner timen.  Går 3-delt turnus. Har utbetalt ca. 26 000 uten noe ekstra. 80% stilling.

Anonymkode: 2ee40...648

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kan tenke meg en jobb som pleieassistent (har så lyst til å jobbe med omsorg, og ikke på et kontor!), men jeg er redd for at lønna blir altfor lav for meg.

Det er noen gamle tråder om lønn for pleieassistenter, men det har jo vært en viss lønnsvekst de siste årene, så jeg er nysgjerrig på hva det ligger på nå. 

Hva er timelønnen din som ufaglært pleieassistent? Med hvilken ansiennitet? Hva får du i kvelds-/helgetillegg? Hvis du er i Oslo kommune, oppgi gjerne lønnsramme, så jeg forstår litt hvor landet ligger. Er det noe rom for forhandling? (Og er det i det hele tatt mulig å få noe jobb i Oslo som ufaglært?) 

Har lang utdanning og flere års arbeidserfaring, men den er ikke relevant. Ja, jeg vurderer å omskolere meg med en utdanning innen helse, men det tar jo en stund før jeg evt. får noe formell kompetanse. 

ca samme som helsefagarbeideren bare at du får med ansiennitet for ALL yrkeserfaring og vi kun får for RELEVANT yrkeserfaring.

Anonymkode: ae762...642

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

ca samme som helsefagarbeideren bare at du får med ansiennitet for ALL yrkeserfaring og vi kun får for RELEVANT yrkeserfaring.

Anonymkode: ae762...642

Oj, da har man jo veldig lite incentiv til å ta fagbrev i voksen alder. 

Skrevet (endret)

Så må en huske på at Oslo kommunes tariffavtale er mer generøse enn resten av kommune Norge. De lønner generelt ganske greit her i byen. 

Endret av William_S
  • 2 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2023 den 0.24):

Oj, da har man jo veldig lite incentiv til å ta fagbrev i voksen alder. 

Sannsynligheten for å få full stilling er nok mye bedre om man har fagbrev som helsefagarbeider da. 

Anonymkode: be885...3d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...