Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De som sier det er som å føde på nytt å gå på do etter fødsel, hva kommer det av? 

Jeg har alltid trodd det er på grunn av, sting, revner, annet. At man er litt "ødelagt" der nede. 

Nå har jeg fødet selv, og de hemoroidene!!! Fy f så vond det gjør. Klarer ikke sitte og sliter med å gå. Men det et helt klart ræva som gjør vondt, og ikke i fødekanalen. 

Er dette også en ting som "ingen" snakker om? At hemoroider er tabu? Eller er det bare jeg som var sjukt god til å presse på meg noen ekstra rosetter baki der?! 🙈😂

Anonymkode: 40843...42d

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tisse etter fødsel var aldri noen problem her, men hemoridene gjorde at det føltes som en fødsel hver gang jeg måtte på do de første mnd etter fødsel.. Helt jævlig! 

ble mange behandlinger mot dem og først 6mnd senere gikk de i dvale.. 

Anonymkode: c2ccc...488

Skrevet

Jeg følte jeg hadde en amerikansk fotball i rævva i flere dager etter mine fødsler, var bedre forberedt etter nr 2 enn etter første fødsel, men samtidig var det verre enn jeg huska 🤣

Anonymkode: c3301...def

Skrevet

Hadde tydeligvis flaks og sluppet unna hemeroider, men å bæsje etter fødsel var fælt. Både etter keisersnitt og vaginal fødsel ble jeg forstoppet som fy. Vet ikke om det var sykehusmaten, hormoner fra ammingen eller hva det nå var, men fytti katta. Måtte bruke avføringsmidler for å få tømt. 

Synes faktisk at det var aller verst etter keisersnitt, for da turte jeg ikke å presse en gang, føltes som om såret skulle revne. 😅

Tisse var aldri noe problem (bortsett fra at jeg skvettet litt her og der rett etter fødsel, men gikk jo med gigabind unansett) og har aldri hatt bruk for sprut-flasker eller hatt vondt når jeg sitter så tror tross alt at jeg har vært relativt heldig. 😝

Anonymkode: 85773...587

Skrevet

Hemoroider er fader meg noe av det verste med å føde. Jeg slapp unna hemoroider i tjueårene (tre fødsler), men har fått igjen med renter på de to fødslene jeg har hatt som 37- og 39-åring. Nå er jeg 41 og gravid med mitt sjette barn, og merker allerede at de begynner å ulme, 36 uker på vei. Trøster meg med at de avtar etterhvert, og gjør de ikke det så finnes det kirurgi… 

Skrevet

Jeg fikk servert laktulose etter både vaginal fødsel og keisersnitt, og det hjalp mye.  Etter keisersnitt fikk jeg ordre om å ta det i to uker, fordi jeg fikk morfin, morfin gir forstoppelse og jeg fikk ikke lov til å bli forstoppet etter en stor operasjon i buken.

Etter vaginal fødsel hjalp det veldig å sprute lunkent vann mot underlivet når jeg tisset. Da svei det ikke så mye. Føde og barsel hadde dusjer ved alle toalett.

Anonymkode: 5be8f...51e

Skrevet

Jeg fikk ikke hemoroider, og hadde ikke problemer med avføring etter mine fødsler. Tissing svei som et helvete og jeg måtte tisse med rennende vann i dusjen i flere dager. 

Anonymkode: c7e0c...3d0

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde total inkontinens en stund etter fødsel 🤣. Nå går det bra heldigvis, men absolutt ikke noe jeg var forberedt på!

Anonymkode: 3722a...fcd

Skrevet

Hemoroider fikk jeg også.. Opplevde at personalet behandlet meg som om dette var uvanlig, og fant lite om det på nett. Jeg hadde en real drueklase baki der, og det overgikk all smerten med revning, sting og skrubbsår.

Merka det svidde litt når jeg tissa, men sammenligna med hemoroidene så var det bare lett kiling..

ene hemoroiden min måtte tømmes, men ble igjen skinn etter den, det fikk jeg operert vekk. Men ikke via staten.. jeg gikk til Aleris på 6-ukerskontroll (etter 10 uker, haha), og da henviste hun gynekologen meg til konsultasjon hos kirurgen til Aleris, og siden det var henvisning fikk jeg det dekt likevel. På sykehuset, rett etter den største hemoroiden var tømt, sa de at de ikke turte å skjære den vekk pga. lukkemuskelen. Dette sa kirurgen hos aleris at var bare tull og tøys, han hadde operert tusenvis av slike tilfeller. Nå er det 1 år siden operasjon og jeg har ingen problemer med lukkemuskelen. Nevner dette sånn at de som evt. opplever å få motgang rundt dette blir kjent med at legene på offentlige sykehus ikke alltid vet best!  Og at man kan få hjelp hvis man står på sitt.

Anonymkode: dab46...18c

• Nyttig 2
Skrevet

For min del var ikke det å gå på do noe stress. Jeg hadde gruet meg skikkelig fordi jeg hørte om så mange som sa at det var som å føde på nytt osv. eneste jeg hadde behov for var å legge litt press på vulva med et bind fordi det var ubehagelig at det kom trykk der. 

Anonymkode: 9c24a...1a2

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk vaginalrift og ble klippet 2 ganger (saksa de prøvde først var for sløv...), men syns ikke det var så ille å gå på do. Hadde en hemorroide fra før graviditet, så kanskje det hadde noe å si, vet ikke. Tisset med hånddusj så lenge jeg var på sykehuset. Var livredd for å få hard avføring med jerntablettene jeg tok da, så drakk sviskejuice og spiste omtrent kun fiber i månedsvis etterpå 😪

Anonymkode: 1284a...0db

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke hemorider utifra hva jeg merket 🤣 Men det var vanskelig å gå på do noen dager etter fødsel. Virker som om systemet hadde skrudd seg av. Prøvde å få ut urin, men det kom liksom ikke 🤣 Var en veldig merkelig følelse.

Anonymkode: 1ef03...803

Skrevet

Jeg ble himla forstoppelse etter fødsel(blodoverføring, sepsis og masse dritt gjord kroppen helt ræva). Forstoppelse med 38 sting nedentil var mer enn vondt. Revnet sting. Blødde som bare faen, men fikk beskjed om at de ikke gjorde noe med det så lenge det sluttet å blø 🙄

Anonymkode: 8952e...903

Skrevet

Jeg kjente ikke til trikset med å ha en vannflaske med tut å sprute på når man tisset i dagene etter fødsel, så jeg gruet meg hver gang jeg måtte tisse for det sved som pokker når urinen kom i såret etter klippingen og stingene.

Slapp heldigvis unna alle former for hemoroider, både før fødsel og etter, og det takker jeg skaperen for når jeg leser om de stakkars kvinnene som slet eller sliter med det pga fødsel og svangerskap. God bedring til alle!

Anonymkode: bfe97...cf0

Skrevet

Jeg var verst plaget etter første fødsel. Hadde vel også mest hemoroider i det svangerskapet. Samtidig hadde jeg lang pressfase som sikkert ikke gjorde de noe bedre. Jeg mistet også mye blod så måtte ta jerntabletter. Jeg har sensitiv mage, så jerntabletter er noe av det verste jeg kan ta. Jeg ble steinhard i magen. Fikk ikke ut noe før en uke etter fødsel  og det var helt grusomt. Hadde i tillegg sydd en del. Var ikke noe forberedt på at det skulle bli så ille. Og hadde jeg visst så hadde jeg skaffet meg Microlax på forhånd. Men fikk kjøpt det da og tok det de neste gangene og da gikk det langt bedre.

Etter de to neste fødslene gikk det helt fint. Men det var styrtfødsler uten komplikasjoner. Jeg var også forberedt og hadde med meg svisker og lakris på barsel som jeg begynte å spise på ganske raskt etter fødsel for å holde magen i gang.

Anonymkode: 87ba4...24b

Skrevet

Det er veldig, veldig vanlig med hemoroider etter fødselen. 

Jeg hadde det etter begge mine, og kan få tilbakefall selv nå tre år etter siste fødsel, om jeg blir hard i magen. 

Og ja, det var helt forferdelig vondt :( Sviende smerte og blod hver gang meg måtte drite. 

Tissing sved litt pga mye revning og sting, men var ingenting i forhold til hemoroidene. 

Anonymkode: 7da5f...21d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...