AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #1 Del Skrevet 23. november 2023 Jeg ønsker å etterisolere leiligheten min innvendig for å redusere støy fra nabo. Har noen en anelse om hva det kan koste? Veggen er ca 2.30 høy og sju meter lang. Er det eventuelt noe man kan klistre /feste utenpå veggen selv som kan hjelpe? Anonymkode: 0ff07...a4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 24. november 2023 #2 Del Skrevet 24. november 2023 Gjøre selv? Du trenger å bygge en ny vegg utenpå den eksisterende veggen. Ny bunnsvill,48x73mm stender cc60, toppsvill, gips, sparkel, fugemasse, skruer, maling Hva slags lyd plager deg, og hvor mye plager det? Spørsmålet er om du skal ha gips på begge sider av veggen eller bare på din side, samt om du skal ha ett eller to lag gips på din side. Lager du en slik vegg som beskrevet over får du en dobbel stenderverksvegg, som er blant de beste lyddempende veggene. Antar du ikke har lyst til å åpne taket for å se hvordan det ser ut over himling, men det er ofte en del gamle synder der. Kanskje ikke den gamle gipsplata går helt opp til etasjeskilleren, eller at det er dårlig/mangelfull fuging i overgang vegg/tak.. Så resultatet kan bli dårligere enn man drømte om, men mest sannsynlig en god del bedre enn det var. Du mister 10cm av rommet ditt da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 24. november 2023 #3 Del Skrevet 24. november 2023 Pris på råvarene vil jeg tippe er rundt 1000kr for stendere (30 løpemeter), 500 for toppsvill og bunnsvill (14 meter), 1000kr for 7 gipsplater, noen hundrelapper i skruer, sparkel og papirstrimmel. Pluss en hundrelapp i fugemasse. Og antagelig rundt 1500 for rockwool isolasjon Tid vil du trenge noe av, pluss elektrisk skrutrekker/drill, sparkelspade, pussemaskin osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #4 Del Skrevet 24. november 2023 newman01 skrev (6 minutter siden): Gjøre selv? Du trenger å bygge en ny vegg utenpå den eksisterende veggen. Ny bunnsvill,48x73mm stender cc60, toppsvill, gips, sparkel, fugemasse, skruer, maling Hva slags lyd plager deg, og hvor mye plager det? Spørsmålet er om du skal ha gips på begge sider av veggen eller bare på din side, samt om du skal ha ett eller to lag gips på din side. Jeg er ikke så veldig handy, så tror ikke jeg kan gjøre det selv. Jeg regner med det er viktig at det blir helt tett for at det skal fungere. Lydene som plager meg mest er musikk, bass og den konstante duren fra tv. I tillegg ballspill innendørs, hunder som bjeffer og roping og skriking. Men egentlig plager alle lyder derfra meg nå, siden jeg har fått dem så fullstendig opp i halsen. Jeg tenker det er verdt å ofre ti cm av rommet om jeg slipper å høre dem. Men jeg kan ikke bare klistre noe utenpå, spraye alt fullt av akryl el? Nei, sikkert et dumt spørsmål. Men støydempende plater hadde vært noe. Anonymkode: 0ff07...a4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #5 Del Skrevet 24. november 2023 newman01 skrev (1 minutt siden): Pris på råvarene vil jeg tippe er rundt 1000kr for stendere (30 løpemeter), 500 for toppsvill og bunnsvill (14 meter), 1000kr for 7 gipsplater, noen hundrelapper i skruer, sparkel og papirstrimmel. Pluss en hundrelapp i fugemasse. Og antagelig rundt 1500 for rockwool isolasjon Tid vil du trenge noe av, pluss elektrisk skrutrekker/drill, sparkelspade, pussemaskin osv Tusen takk! Anonymkode: 0ff07...a4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 24. november 2023 #6 Del Skrevet 24. november 2023 (endret) Skal du ikke gjøre det selv kan du nok legge på 10'000 pluss pluss til snekker for prosjektet. Så kommer maler for å sparkle og male i tillegg. Og da bikker du 20k glatt Endret 24. november 2023 av newman01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå