AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #1 Skrevet 23. november 2023 Jeg vil gjerne kjøpe meg leilighet snart, men kommer aldri til å møte noen jeg kan kjøpe med - derfor lurer jeg på om det er noen som har sånn ca samme utgangspunkt som meg som har klart å kjøpe leilighet, alene? Gjerne ganske nylig siden det er prisnivået jeg sikkert må forholde meg til. Eventuelt noen som har peiling på økonomi her. Jeg har en årslønn på 500 000 (hvis jeg kjører litt overtid), har 500 000 i studiegjeld, og 500 000 i oppspart EK. Teoretisk sett føler jeg at jeg starter helt fra scratch siden jeg har like mye gjeld som oppsparte midler, men jeg tror jeg kan klare å spare opp minst 100.000 i løpet av dette året med budsjettet mitt. Lever som en student. Jeg er over 30, skal ikke ha barn (eller bil). Har jobbet mye som servicemedarbeider i diverse yrker med utrolig dårlig lønn, men nå har jeg funnet noe som ikke er helt gærent selv om det ikke er fantastisk. Har også skjønt det sånn at det kommer med utrolig mye ekstra kostnader når man kjøper bolig, som jeg ikke er helt klar over. Hva må jeg tenke på her? Vet det er kommunale utgifter, men usikker på akkurat hva det innebærer. Beklager for dumme spørsmål, men jeg kan ingenting og får ikke disse kalkulatorene til å fungere helt som de skal. Anonymkode: ac949...fa0
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #2 Skrevet 23. november 2023 Det du har i gjeld trekkes fra EK. I ditt tilfelle vil det gå i null. Overtidsbetalt regnes ikke som fastlønn, så hvis din fastlønn er på rundt 470 000,- i året så er det den banken forholder seg til. Anonymkode: 8fef1...62a 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #3 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det du har i gjeld trekkes fra EK. I ditt tilfelle vil det gå i null. Overtidsbetalt regnes ikke som fastlønn, så hvis din fastlønn er på rundt 470 000,- i året så er det den banken forholder seg til. Anonymkode: 8fef1...62a Nei, EK trekkes ikke fra gjeld. Gjeld er gjeld, EK er EK. Men eksisterende gjeld vil trekkes fra det lånebeløpet banken ellers ville gitt i boliglån. Så gitt at TS kunne fått maks (5x inntekt, noe som er lite sannsynlig med såpass lav inntekt, dessuten har ikke TS nok egenkapital til det), dvs 2,5 mill, så ville TS fått tilbud om maks 2 millioner. De ville ikke nødvendigvis regnet med overtidsjobbingen heller. Anonymkode: 50eb2...841 4 3
Enmanelskeråhate Skrevet 23. november 2023 #4 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det du har i gjeld trekkes fra EK. I ditt tilfelle vil det gå i null. Overtidsbetalt regnes ikke som fastlønn, så hvis din fastlønn er på rundt 470 000,- i året så er det den banken forholder seg til. Anonymkode: 8fef1...62a Altså hun har fortsatt 500k i egenkapital, studiegjelden trekkes fra på totalt lånebeløp, lønn x5 - total gjeld= lånebeløp 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #5 Skrevet 23. november 2023 Du har egenkapital nok til en leilighet til 3,3 millioner. Men siden du har ganske lav inntekt, så får du neppe låne mye mer enn 3x inntekt. Bankene kan absolutt maks låne deg 5x inntekt, men de gir svært sjeldent høyt lån til noen som ikke har høy inntekt. Jeg får maks 4x inntekt i lån, og har nesten 650 000 i årsinntekt. Bankene gjør en risikovurdering, basert på inntekter, og generelt prisnivå. Hvilke utgifter som kommer til boligen kommer helt an på bolig. Kommunale avgifter er på selveier, og enebolig/rekkehus, mens det er inkludert i felleskostnadene i borettslag. Du må ha forsikring, men hvilken kommer an på bolig. I leilighet trenger man stort sett kun innbo, mens hvis man er ansvarlig for byggningen må man ha husforsikring. Strøm vil være svært varierende etter boligstørrelse og oppvarmingskilder. Det du bør gjøre først, er å be om finansieringsbevis fra bank, da får du se hva du realistisk kan kjøpe for. Anonymkode: 155a9...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #6 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil gjerne kjøpe meg leilighet snart, men kommer aldri til å møte noen jeg kan kjøpe med - derfor lurer jeg på om det er noen som har sånn ca samme utgangspunkt som meg som har klart å kjøpe leilighet, alene? Gjerne ganske nylig siden det er prisnivået jeg sikkert må forholde meg til. Eventuelt noen som har peiling på økonomi her. Jeg har en årslønn på 500 000 (hvis jeg kjører litt overtid), har 500 000 i studiegjeld, og 500 000 i oppspart EK. Teoretisk sett føler jeg at jeg starter helt fra scratch siden jeg har like mye gjeld som oppsparte midler, men jeg tror jeg kan klare å spare opp minst 100.000 i løpet av dette året med budsjettet mitt. Lever som en student. Jeg er over 30, skal ikke ha barn (eller bil). Har jobbet mye som servicemedarbeider i diverse yrker med utrolig dårlig lønn, men nå har jeg funnet noe som ikke er helt gærent selv om det ikke er fantastisk. Har også skjønt det sånn at det kommer med utrolig mye ekstra kostnader når man kjøper bolig, som jeg ikke er helt klar over. Hva må jeg tenke på her? Vet det er kommunale utgifter, men usikker på akkurat hva det innebærer. Beklager for dumme spørsmål, men jeg kan ingenting og får ikke disse kalkulatorene til å fungere helt som de skal. Anonymkode: ac949...fa0 Du må ta hensyn til fast lønn, uten overtid/bonus. Du har ganske høy stuiegjeld i sammenligning med inntekt, du opplyser heller ikke hvordan yrke ellee utdanning du har pr i dag. sannsynligvis vil du bli tilbudt boliglån på ; fast lønn × 2 elle 3. Anonymkode: 1ec28...174
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #7 Skrevet 23. november 2023 Var i lik situasjon som deg uten bil og barn. Hadde 600 000 i studiegjeld og 600 000 i EK (sparte studielånet). Tjener 550 000. Fikk låne 2,5 og kjøpte for 3,1. Anonymkode: 41f63...2e0
Gjest aninumus Skrevet 23. november 2023 #8 Skrevet 23. november 2023 Kjøpte min første leilighet for ca 2 år siden typ 80 m2. Kommunale avgifter for meg er på ca 1600 kr hver måned. Der betaler jeg for vannet som renner ut i avløpet (dusj, vask, vakemaskin, oppvaskmaskin og toalett). Blir beregnet ut ifra hvor mye vann jeg bruker. + vannet jeg bruker. Så du betaler 2 ganger for vannet på en måte, når det kommer inn og når det kommer ut. Så har man renovasjon (søppeldunk/henting av det) og til slutt eiendomskatt. Betaler også 1500 kr i fellesutgifter hvor ca 500 kr går til betaling av husforsikring, ca 500 kr til bryting/strøing på vintern, og ca 500 kr til fremtidige utgifter på huset. Så for meg betaler jeg 3100 kr i faste ekstra kostnadder. Så kommer lån/avdrag, strøm, internett/tv i tilegg. I tilegg så kommer kostnadder på oppussing av leilighet på toppen av dette viss du må/vil gjøre det. Driver å sparer opp til det nå. Oppussing av bad vil koste ca 300-350k. Så ja man kan trygt si at det er en del mer penger som går med i dragsuget som huseier enn bare lån/avdrag og strøm 😅.
Anjatapinjata Skrevet 23. november 2023 #9 Skrevet 23. november 2023 Tjente samme som deg men hadde mer eller mindre ikke gjeld men ett barn. Kunne låne 1,7mill.. Endte med å kjøpe bolig med mamma å bo i hver vår etasje😊 veldig glad for det nå som alt har blitt så dyrt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå