Gå til innhold

E-juice med smak blir forbudt fra 2024

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.aftenposten.no/norge/pol...d-smak-forbudt

Som tittelen sier, så blir det snart forbudt å tilsette noen annen smak enn tobakk i e-juice. Argumentet som blir brukt er at det skal være mindre fristende for barn og starte med å vape og at de mener at de "klassiske" røykeavvennings metodene er gode nok (plaster,tyggis,osv)

Dette blir for meg noe av den mest idiotiske reguleringen staten kan foreta seg. Hvor mange % av alle som vaper er barn egentlig? Og at dette "samfunnsproblemet" veier mer enn fordelene som kommer med at folk går over fra vanlige sigaretter til vape er for meg helt uforståelig. Selvsagt bør barna vernes, men holder det da ikke med et strengt regulert marked og 18 års grense? Dette forbudet kommer bare til å gjøre at det dukker opp en haug med uregulerte carts som mulig kan inneholde andre ting enn bare Propylen Glykol og Vegetabilsk Glycerin og dette er det jo hundre ganger verre at barn får i seg. 

Det er gjort en del forskning som viser at vaping har stort potensial som et middel mot røykeslutt, og at det fungerer bedre enn de andre metodene. Personlig så har jeg selv hatt veldig god effekt av det, jeg har ikke rørt en eneste sigarett på over ett år og helsa mi har blitt betydelig mye bedre. Greit nok, vaping er ikke helsekost. Men for mange av oss nikotinavhengige er ikke det å slutte helt realistisk, så da vil det jo handle om å redusere skadene.

Lurer på hvor mange som vil gå tilbake til vanlige sigaretter igjen etter at dette idiotiske forbudet blir satt i gang. Eller hvor mange som kommer til å ende opp med å inhalere noe drit de ikke burde fra en eller annen shady uregulert kilde.

Vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, utover det å lufte litt frustrasjon. Dette suger.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Hadde tenkt til å opprette en tråd selv, men da slapp jeg. Det er det mest idiotiske jeg har hørt på lenge faktisk.

Klarte selv å slutte og røyke etter 35 år pga e-sigarett, og ønsker ikke tobakksmak igjen. Det er jeg ferdig med.

Anonymkode: dbd0f...48d

• Liker 1
Skrevet

Kjenner jeg blir sint, frustrert og trist. Min mor har røyket i nesten 30 år, flere pakker for dagen. For ca. 1 år siden klarte hun å slutte 100% med å røyke flere røykpakker for dagen fordi hun gikk over til e-sig / vape med ulike smaker som hun liker slik som lakris og mint, men nå som det skal bli ulovlig og det kun er lov med tobakksmak er jeg ekstremt redd hun bare går tilbake til å røyke isteden. Jeg er så redd at hun havner på røyken igjen og røyker flere pakker for dagen resten av livet.

Dette gjør meg forbannet fordi det er rett og slett som om regjeringen vår bare rekker ut langefingeren og roper "fuck you" til alle de voksne menneskene som endelig har klart å stumpe røyken for godt på grunn av vape. Så klart er ikke vape 100 % trygt heller, men forskning som vi har tilgjengelig per dags dato viser jo at det er tryggere enn vanlig røyk. 

Skrevet

Kunne ikke blitt mer happy for den nyheten. Blir så ekstremt kvalm av den lukten. Uansett hva smak det er.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De "klassiske" avvenigsmetodene er DÅRLIGE!! Skulle tro ingen som sitter i regjeringen noen gang har selv strevet med dette eller ha ingen i familien som gjør det.... fordi tyggisen og plasterene SUGER. De fleste prøver isteden bare å hoppe over til snus slik at de ødelegger tenna og tannkjøttet istedenfor lungene. Men mange klarer ikke å bytte over og fortsetter bare på røyken isteden. Siden røyking og snusing blir helt ulikt... 

Idioter hele gjengen som tar vekk et godt alternativ. Når tobakksmak er det eneste tilgjengelig er det jo ikke rart om folk bare tenker de liksågodt bare kan røyke igjen og få akkurat samme smaken i kjeften.

Anonymkode: 9fab8...824

Skrevet (endret)

PÅ tide!  Få slutt på snus med smak! Brus også. Burde kun være lov med sukkersmak, og ikke frukt og annet som kan smake godt! :opplyser:

edith Komme til å tenke på det - så burde ikke sjokolade med "melkesmak" være en greie heller. Kun 99% kakao!!!

Endret av AnonymBruker 42
Skrevet
Fant80 skrev (3 minutter siden):

Kunne ikke blitt mer happy for den nyheten. Blir så ekstremt kvalm av den lukten. Uansett hva smak det er.

Jeg er enig i at folk ikke bør gjøre det på offentlig sted og rundt andre mennesker, men gjør det deg seriøst glad at flere 100 kanskje 1000 vis av mennesker begynner å røyke igjen på grunn av denne lovendringen og får forhøyet kreftrisiko??? Eller må begynne å smugle inn produkter fra utlandet?? Egoistisk sagt.

Skrevet

De kan forby alkohol også! 

Anonymkode: 8b34e...fc9

Skrevet
Fant80 skrev (6 minutter siden):

Så du vil heller ha røyklukt/tobakklukt rundt deg da? For det er garantet  det du får når folk blir tvunget nå til å kun bruke tobbakssmak og mulig mange bare går tilbake til røyken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De kan forby alkohol også! 

Anonymkode: 8b34e...fc9

Skal de forby alt? Og ikke la voksne mennesker få lov til noen ting... hva blir neste da?? 

Skrevet
AnonymBruker 42 skrev (3 minutter siden):

PÅ tide!  Få slutt på snus med smak! Brus også. Burde kun være lov med sukkersmak, og ikke frukt og annet som kan smake godt! :opplyser:

Kjempegod ide... forby alt så folk ikke kan handle i butikk lengre, må plukke selv bær og poteter selv og leve sånn som om det er 1700 tallet.... 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig i at folk ikke bør gjøre det på offentlig sted og rundt andre mennesker, men gjør det deg seriøst glad at flere 100 kanskje 1000 vis av mennesker begynner å røyke igjen på grunn av denne lovendringen og får forhøyet kreftrisiko??? Eller må begynne å smugle inn produkter fra utlandet?? Egoistisk sagt.

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du vil heller ha røyklukt/tobakklukt rundt deg da? For det er garantet  det du får når folk blir tvunget nå til å kun bruke tobbakssmak og mulig mange bare går tilbake til røyken.

Ja,jo ser den. Blir dog ikke kvalm av vanlig  tobakkslukt i så måte. Synes ikke det er noe digg lukt da,spesielt ikke av klær,inne osv. Så i en perfekt verden ville jo ingen drevet med noen av delene - ELLER snus.

Er ikke slik at jeg blir sint om noen vaper rundt meg,eller røyker for den saks skykld. Vandt med røykinga på jobb. Skulle bare ikke ønske jeg ble så fysisk kvalmen av den vaping lukta. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjempegod ide... forby alt så folk ikke kan handle i butikk lengre, må plukke selv bær og poteter selv og leve sånn som om det er 1700 tallet.... 

Ikke sant! Da får vi slutt på både overvekt og overforbruk i samme slengen. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker 42 skrev (46 minutter siden):

edith Komme til å tenke på det - så burde ikke sjokolade med "melkesmak" være en greie heller. Kun 99% kakao!!!

Kjempesmart, også kan vi likegreit gjøre junkfood forbudt også. Bilkjøring er jo også livsfarlig, så forby biler og tving alle over på kollektiv, man skal jo tross alt komme seg på jobb. Og mens vi er i gang så kan vi forby all alkohol som ikke er sprit eller øl (og ølen kan ikke smake noe annet enn øl, så mango Ipa og tilsvarende må vekk) Eller, drit i det, bare forby hele greia med en gang. For å ikke snakke om smarttelefoner, folk er jo avhengige av dem, og spesielt barn som blir oppdratt mer og mer med skjermtid heller en lek ute. La oss hive alle over på gamle nokiaer i stede. 

/Sarkasme

Fuck, kanskje du vil leve i en dystopi hvor staten bestemmer hva du skal putte i deg, hvordan du skal komme deg frem og hva slags medier du skal konsumere. Men det vil ikke jeg.

Endret av Flipit
  • Liker 1
Skrevet
Flipit skrev (2 minutter siden):

Kjempesmart, også kan vi likegreit gjøre junkfood forbudt også. Bilkjøring er jo også livsfarlig, så forby biler og tving alle over på kollektiv, man skal jo tross alt komme seg på jobb. Og mens vi er i gang så kan vi forby all alkohol som ikke er sprit eller øl (og ølen kan ikke smake noe annet enn øl, så mango Ipa og tilsvarende må vekk) Eller, drit i det, bare forby hele greia med en gang. For å ikke snakke om smarttelefoner, folk er jo avhengige av dem, og spesielt barn som blir oppdratt mer og mer med skjermtid heller en lek ute. La oss hive alle over på gamle nokiaer i stede. 

/Sarkasme

Fuck, kanskje du vil leve i en dystopi hvor staten bestemmer hva du skal putte i deg, hvordan du skal komme deg frem og hva slags medier du skal konsumere. Men det vil ikke jeg.

Nikotintyggis burde smake sneip, og plaster lukte askebeger også! Er med jeg, altså!

Så lenge vi alle er enige og på nett&sånt, så er alt godt :fnise:

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Idioter hele gjengen som tar vekk et godt alternativ. Når tobakksmak er det eneste tilgjengelig er det jo ikke rart om folk bare tenker de liksågodt bare kan røyke igjen og få akkurat samme smaken i kjeften.

Forklar en uvitende ikke-røyker logikken her. Hvis du har to alternativer som smaker likt, men den ene er mye bedre for deg enn det andre - hvorfor er det så selvfølgelig at folk vil velge det mest usunne alternativet, bare fordi det sunnere ikke smaker annerledes? Jeg vet hvem jeg synes er de  største idiotene i denne sammenhengen...

Anonymkode: c8e48...cce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forklar en uvitende ikke-røyker logikken her. Hvis du har to alternativer som smaker likt, men den ene er mye bedre for deg enn det andre - hvorfor er det så selvfølgelig at folk vil velge det mest usunne alternativet, bare fordi det sunnere ikke smaker annerledes? Jeg vet hvem jeg synes er de  største idiotene i denne sammenhengen...

Tobakksmaken på ejuice blir ikke som røyk. Det finnes utallige smaksvarianter der og, men de smaker faktisk ikke som sigaretter, de smaker ikke bra rett og slett. Omtrent alle som ønsker å slutte med røyk og gå over til damp, tror at de vil ha en smak lik røykmerket de røykte. De finner fort ut at det smaker høgg. Fruktsmaker og annet, er sååå mye bedre rett og slett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 21.11):

Helt enig. Hadde tenkt til å opprette en tråd selv, men da slapp jeg. Det er det mest idiotiske jeg har hørt på lenge faktisk.

Klarte selv å slutte og røyke etter 35 år pga e-sigarett, og ønsker ikke tobakksmak igjen. Det er jeg ferdig med.

Anonymkode: dbd0f...48d

Du har jo ikke sluttet å røyke når du vaper istedenfor.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som han andre over her nevnte så smaker det ikke som sigaretter. Jeg kan ikke forklare smaken av den tobakks e-juicen som noe annet enn helt forjævlig (har testet). Også er det jo det at de aller fleste som  endelig har greid å komme seg vekk fra sigarettene ikke vil ha noe som smaker "tilsvarende" 

Blir det samme som å gi en ex alkoholiker cola med smak av rom. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
SisteGang skrev (3 minutter siden):

Du har jo ikke sluttet å røyke når du vaper istedenfor.  

Jo, det har h*n. Kan ikke sammenlignes en gang, det eneste sigaretter og vape har til felles er nikotinen og at du inhalerer noe. Er enorm forskjell på å inhalere forbrent materiale og damp. 

Endret av Flipit
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...