Gå til innhold

Må man holde seg til samme type kattemat hele tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har latt pusen min prøve litt forskjellig. Pleier å kjøpe på dyrebutikk. Han har ikke fått mageproblemer ved bytte. Men så sa noen at det beste var å holde seg til det samme hele tiden. Men da kan vel katter bli lei etter hvert... Burde jeg gjøre det?

Hvordan gjør du det?

Anonymkode: 7a0a9...f12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kattene mine har spist samme tørrmat i en årrekke (4 år) - de er friske, har fin avføring og pels. Ikke blir de lei heller, men de spiser naturligvis mindre på sommeren enn på vinteren.

De får i tillegg til tørrmaten våtfor hver kveld, der kjøper jeg bare sånn stor boks som har porsjonsposer med flere forskjellige smaker. 

Hvor ofte bytter du tørrmat? Er vel anbefalt å ha de på samme tørrmat i ca 3 måneder hvis jeg husker rett før man bytter igjen så man rekker å se hvordan de tar opp næringen? 

Anonymkode: a26d4...409

• Hjerte 1
Skrevet

Vi kjøper litt forskjellig til vår katt, slik at han skal få variasjon. 

Så lenge katten ikke blir dårlig av forbytte, og fungerer godt på det den får, så ser jeg ikke hvorfor man skal måtte holde seg bare til det samme.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kattene mine har spist samme tørrmat i en årrekke (4 år) - de er friske, har fin avføring og pels. Ikke blir de lei heller, men de spiser naturligvis mindre på sommeren enn på vinteren.

De får i tillegg til tørrmaten våtfor hver kveld, der kjøper jeg bare sånn stor boks som har porsjonsposer med flere forskjellige smaker. 

Hvor ofte bytter du tørrmat? Er vel anbefalt å ha de på samme tørrmat i ca 3 måneder hvis jeg husker rett før man bytter igjen så man rekker å se hvordan de tar opp næringen? 

Anonymkode: a26d4...409

Skjønner. Jeg bytter vel stort sett når jeg skal kjøpe når det er tomt, så blir hver tredje måned eller rundt der, da jeg kjøper stor sekk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner. Jeg bytter vel stort sett når jeg skal kjøpe når det er tomt, så blir hver tredje måned eller rundt der, da jeg kjøper stor sekk.

Kanskje litt sjeldnere en hver tredje måned også. 

Skrevet

Jeg har en katt som kanskje liker en type tørrfor en dag, og dagen etter liker han det plutselig ikke 😸 Om det er normalt vet jeg ikke. Men jeg har måttet gi litt forskjellig.

Skrevet

Har måttet bytte når de går lei, men har også måttet vært på visse for mtp ting som nyrer, sensitivitet osv. 

Anonymkode: 046ef...6c8

• Liker 1
Skrevet

Ved bytting av tørrfôr bør man ha gradvis tilvenning slik at pus ikke får mageproblemer. 1-2 uker der man blander nytt og gammelt fôr.

• Liker 2
Skrevet

Man bør bytte litt gradvis hvis man skal bytte.

Mine nekter spise alle andre typer tørrfor enn det vi har brukt de siste 5 årene. Har prøvd 7-8 ulike typer, alle tre nekter plent spise og går mye ned i vekt.

Anonymkode: e84e4...4da

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg mater med ulike typer tørrfôr, men våtfôr i forskjellige smaker fra samme merke.

Det tørre står framme hele tiden, og er som regel 1 eller 2 typer som blandes sammen ca. 50/50 i fôrbeholderen. Så har jeg en annen type tørrfôr separat som er større (kulene, altså) for å gi noe ekstra å tygge på. Hannkatten er spesielt glad i å knaske på disse. Våtfôret gis et par ganger ila dagen, og noe jeg ikke egentlig bytter merke på lenger da den jeg kjøper falt i smak.

Tankegangen min ved å blande tørrfôret med flere ulike typer er at katten får større sjanse for å få i seg mer næring på den måten. Jeg syns ikke at ett merke er "the one" mtp næringsinnholdet. Noen mangler litt av ditt, andre har mer av datt. Uansett så blander jeg bittelitt inn i matskåla i begynnelsen for å forsikre meg om at kattene godkjenner maten, og at de ikke blir dårlige før det blandes inn i fôrbeholderen.

Anonymkode: 60777...14a

• Liker 1
Skrevet

Katten min har fri tilgang på tørrfor. Jeg trodde også katter skulle holde seg til én type. Men så fikk jeg en prøvepakke på noe, og katten kasta seg over den og så ut til å bli så glad for variasjon. 

Så nå får den to skåler med forskjellig type tørrfor i. I den ene får den den den alltid har fått. I den andre varierer jeg mellom forskjellige typer. Katten spiser litt av hver skål, det virker som den bytter på hva som er favoritten. 

I tillegg får den våtfor en gang om dagen. Der må keg bytte på typene, den gidder ikke spise hvis den får det samme flere dager på rad. 

Anonymkode: 95bc8...3b8

• Liker 1
Skrevet

Min har vanligvis 3 forskjellige typer tørrfôr stående fremme. Men bare en type nå når hun skal slanke seg litt. 

• Liker 1
Skrevet

Kattene mine får en type tørrfôr daglig. Jeg skiftet i høst. De går nå på slankefor. Tørrfôr er daglig, men de får jo litt ekstra hver morgen. Frokost. For det meste er dette ren fisk. Ifølge veterinær er dette helt innenfor. Rene proteiner. Når dette er sagt, kattene går opp i vekt. Veterinæren sier, da jager kattene. De spiser det de finner ute. Dette kan jeg ikke kontrollere. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...