AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #1 Skrevet 23. november 2023 Kom over en sak på sivilombudet.no Nå kjenner jeg ikke bakgrunnen her, og vet jo ikke hva slags diagnoser det er snakk om. Men dette fremstår jo som rene hevnaksjonen? Er det risikabelt å erte på seg offfentlig ansatte når man har barn? Eller har dette nav-kontoret handlet i god tro, bare at de har misforstått reglene litt? Andre som har vært borti lignende? https://www.sivilombudet.no/uttalelser/terskelen-for-meldeplikt-til-barnevernet-nar-ansatte-i-nav-blir-bekymret-for-klientens-omsorgsevner/ Anonymkode: 1d755...238 1
TBergh Skrevet 23. november 2023 #2 Skrevet 23. november 2023 Hei. Jeg anbefaler alle som skal kontakte et offentlig kontor om å være: Høflig, korrekt, respektfull, saklig, ærlig vise folkeskikk og anstendighet Men jeg har også full forståelse for de som sprekker, hvor den som sprekker har oppfattet at de blir behandlet, nedverdigende, svar de mottar gir ingen mening, blir "slengt veggimellom og fra saksbehandler til saksbehandler" og må forklare hele situasjonen / historien flere ganger. Dette viser helt klart, etter min mening, at Navs saksbehandlere ikke forstår at en slik behandling vil kunne bli oppfattet av mange, som mangel på respekt, og nedverdigende. Det å få ny saksbehandler nesten hver gang du kontakter Nav vil av mange bli oppfatte som at din sak er uten betydning og interesse, og at du som person ikke har noen verdi så det å behandle deg med vanlig anstendighet og folkeskikk er ikke så farlig. Du vil bli fornøyd så lenge du får snakket med en eller annen. Det er slik mange vil oppfatte det, fordi de må forklare, gang på gang sin sak for nye saksbehandlere. Ingen bryr seg, ikke gidder en gang, med å forsøke å sette seg inn i din sak. Med vennlig hilsen TBergh 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #3 Skrevet 23. november 2023 TBergh skrev (49 minutter siden): Hei. Jeg anbefaler alle som skal kontakte et offentlig kontor om å være: Høflig, korrekt, respektfull, saklig, ærlig vise folkeskikk og anstendighet Men jeg har også full forståelse for de som sprekker, hvor den som sprekker har oppfattet at de blir behandlet, nedverdigende, svar de mottar gir ingen mening, blir "slengt veggimellom og fra saksbehandler til saksbehandler" og må forklare hele situasjonen / historien flere ganger. Dette viser helt klart, etter min mening, at Navs saksbehandlere ikke forstår at en slik behandling vil kunne bli oppfattet av mange, som mangel på respekt, og nedverdigende. Det å få ny saksbehandler nesten hver gang du kontakter Nav vil av mange bli oppfatte som at din sak er uten betydning og interesse, og at du som person ikke har noen verdi så det å behandle deg med vanlig anstendighet og folkeskikk er ikke så farlig. Du vil bli fornøyd så lenge du får snakket med en eller annen. Det er slik mange vil oppfatte det, fordi de må forklare, gang på gang sin sak for nye saksbehandlere. Ingen bryr seg, ikke gidder en gang, med å forsøke å sette seg inn i din sak. Med vennlig hilsen TBergh Her bommer du greit på hva det er snakk om.. anbefales å lese sak før man trykker publiser. Anonymkode: fdd1e...212 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #4 Skrevet 23. november 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Her bommer du greit på hva det er snakk om.. anbefales å lese sak før man trykker publiser. Anonymkode: fdd1e...212 Jeg har ingen publiser-knapp her 😕 Men nei, det er ikke risikabelt å kontakte en offentlig person. Anonymkode: 328a3...94f 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #5 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ingen publiser-knapp her 😕 Men nei, det er ikke risikabelt å kontakte en offentlig person. Anonymkode: 328a3...94f Det var et svar til denne TBERGH figurene som i sitt svar åpenbart ikke har lest eller satt seg inn i saken. Anonymkode: fdd1e...212 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #6 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kom over en sak på sivilombudet.no Nå kjenner jeg ikke bakgrunnen her, og vet jo ikke hva slags diagnoser det er snakk om. Men dette fremstår jo som rene hevnaksjonen? Er det risikabelt å erte på seg offfentlig ansatte når man har barn? Eller har dette nav-kontoret handlet i god tro, bare at de har misforstått reglene litt? Andre som har vært borti lignende? https://www.sivilombudet.no/uttalelser/terskelen-for-meldeplikt-til-barnevernet-nar-ansatte-i-nav-blir-bekymret-for-klientens-omsorgsevner/ Anonymkode: 1d755...238 Jeg opplevde "lignende". Dvs jeg var under AAP og hadde vært det i flere år. Jeg har alltid vært veldig pliktoppfyllende, alltid levert alt jeg skulle, møtt på alle møter, tiltak osv. Men for første gang hadde jeg ikke fått sendt inn et meldekort som jeg skulle, da jeg satt og våket over familiemedlem som lå i koma på sykehus etter hjerneslag. Jeg hadde gjentatte alarmer på de tre dagene før fristen, men det hadde vært noe akutt alle de gangene, og i alt kaoset hadde jeg glemt det. Jeg prøvde å gi beskjed, men ingen ville høre på meg, så jeg måtte komme inn på et møte, og så skulle det vurderes om jeg kunne få søke supplerende sosialstønad som da skulle dekke inn utbetalingen meldekortet skulle medført. Det var skikkelig sånn "jeg burde skamme meg"-stemning over at jeg ikke hadde sendt inn, og saksbehandleren kunne ikke forstå hvordan det var mulig å glemme dette. Og jeg forklarte at jeg har et familiemedlem nå som venter på å dø, og det skjedde en hjerneblødning den ene dagen med påfølgende kaos, innlegging, ambulanse, møter, koma, vurderinger osv. Da mente saksbehandleren at "hvis jeg ikke klarte å få sendt inn et meldekort selv om det var en krisesituasjon, så kunne jeg vel heller ikke gi tilfredsstillende omsorg til barnet mitt i krisesituasjoner, så hun burde kanskje sende bekymringsmelding til barnevernet. Og siden jeg måtte søke om supplerende stønad for to ukers AAP da jeg påstod jeg hadde tomt kjøleskap pga manglende penger, så hadde jeg faktisk ikke omsorgsevne til å forsørge barnet mitt, siden jeg ikke tok ansvar for dette meldekortet." Jeg har forresten alt på opptak. Kunne ikke tro hva jeg hørte Var så langt nede fra før pga situasjonen i familien og så det her oppå alt. Jeg dro rett derfra, ringte gråtende til min forrige saksbehandler, og to dager etterpå var de opprinnelige AAP-pengene på konto, altså ingen supplerende, men de jeg originalt skulle hatt som visstnok var umulig å få ut pga det sene meldekortet. Anonymkode: 3387f...97d 2 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #7 Skrevet 23. november 2023 Det ser ikke ut som de har handlet i god tro eller misforstått reglene litt. Det fremstår for meg som en hevnaksjon. Bekymringsmeldingen er signert ledelsen, dvs en leder som iallefall bør ha oversikten over det formelle skulle veiledet denne saksbehandleren. Bekymringen handlet om at det var mistanke om at kvinnen i fremtiden ikke ville være en god rollemodell for barna slik hun skapte konflikter med saksbehandlere (?!) Trolig hatt en dårlig dag alle tre, så ble det misbruk av en annen viktig ressurs barnevernet. Helt uhørt, og de skulle hatt en smekk over fingrene, og en advarsel. Anonymkode: 17e11...e26 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #8 Skrevet 23. november 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg opplevde "lignende". Dvs jeg var under AAP og hadde vært det i flere år. Jeg har alltid vært veldig pliktoppfyllende, alltid levert alt jeg skulle, møtt på alle møter, tiltak osv. Men for første gang hadde jeg ikke fått sendt inn et meldekort som jeg skulle, da jeg satt og våket over familiemedlem som lå i koma på sykehus etter hjerneslag. Jeg hadde gjentatte alarmer på de tre dagene før fristen, men det hadde vært noe akutt alle de gangene, og i alt kaoset hadde jeg glemt det. Jeg prøvde å gi beskjed, men ingen ville høre på meg, så jeg måtte komme inn på et møte, og så skulle det vurderes om jeg kunne få søke supplerende sosialstønad som da skulle dekke inn utbetalingen meldekortet skulle medført. Det var skikkelig sånn "jeg burde skamme meg"-stemning over at jeg ikke hadde sendt inn, og saksbehandleren kunne ikke forstå hvordan det var mulig å glemme dette. Og jeg forklarte at jeg har et familiemedlem nå som venter på å dø, og det skjedde en hjerneblødning den ene dagen med påfølgende kaos, innlegging, ambulanse, møter, koma, vurderinger osv. Da mente saksbehandleren at "hvis jeg ikke klarte å få sendt inn et meldekort selv om det var en krisesituasjon, så kunne jeg vel heller ikke gi tilfredsstillende omsorg til barnet mitt i krisesituasjoner, så hun burde kanskje sende bekymringsmelding til barnevernet. Og siden jeg måtte søke om supplerende stønad for to ukers AAP da jeg påstod jeg hadde tomt kjøleskap pga manglende penger, så hadde jeg faktisk ikke omsorgsevne til å forsørge barnet mitt, siden jeg ikke tok ansvar for dette meldekortet." Jeg har forresten alt på opptak. Kunne ikke tro hva jeg hørte Var så langt nede fra før pga situasjonen i familien og så det her oppå alt. Jeg dro rett derfra, ringte gråtende til min forrige saksbehandler, og to dager etterpå var de opprinnelige AAP-pengene på konto, altså ingen supplerende, men de jeg originalt skulle hatt som visstnok var umulig å få ut pga det sene meldekortet. Anonymkode: 3387f...97d Så fortvilende! Jobber mye rusk i alle etater dessverre. Fint å høre at tidligere saksbehandler var en med litt forståelse og tak i. Bra du tok opptak av samtalen. Hva skal du gjøre med opptaket? Anonymkode: 17e11...e26 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #9 Skrevet 23. november 2023 Ikke hørt om. Den eneste saken jeg har hørt om er en mor som stadig tok mindreårig barn ut av skolen for at barnet skulle være tolk angående mors sykdom og ønske om sosialhjelp. Skjønner NAV reagerte der . Barn skal være på skolen, ikke henge på et NAV-kontor og brette ut om mors lidelser. Anonymkode: d658c...179
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #10 Skrevet 23. november 2023 NAV-systemer er helt grusomt, og helt personavhengig etter hvilke type menneske man får som veileder. Mannen min var sengeliggende og nærmest invalid etter en ryggskade, og fikk beskjed av veileder om at AAP ble stanset dersom han ikke møtte opp på møte med NAV. Det ordnet seg heldigvis etter at fastlegen hans tok en samtale med NAV, men hvordan er dette for psykisk syke som får lignende trusler når de er for syke til å møte opp? Anonymkode: ca02b...3b3 1 2
Maskinfører Skrevet 23. november 2023 #11 Skrevet 23. november 2023 @TBergh lønner seg også og ta opptak i kommunikasjon med offentlige ansatte sånn at ting kan etterprøves om det ikke går den veien det skal 😀 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #12 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): NAV-systemer er helt grusomt, og helt personavhengig etter hvilke type menneske man får som veileder. Mannen min var sengeliggende og nærmest invalid etter en ryggskade, og fikk beskjed av veileder om at AAP ble stanset dersom han ikke møtte opp på møte med NAV. Det ordnet seg heldigvis etter at fastlegen hans tok en samtale med NAV, men hvordan er dette for psykisk syke som får lignende trusler når de er for syke til å møte opp? Anonymkode: ca02b...3b3 Jeg var psykisk syk i mange år. Gikk noen år uten penger, fordi jeg ikke greide å utføre kravene til NAV. Foreldrene mine forsørget meg. Jeg fikk tilbakebetalt det jeg hadde krav på, da jeg omsider fikk en skikkelig saksbehandler. Får panikk bare jeg tenker på den plassen. Uff. Anonymkode: 8e3fc...82b 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #13 Skrevet 23. november 2023 Jeg skal ikke uttale meg om det var riktig å sende bekymringsmelding, menndet virker ikke som morens oppførsel var en engangshendelse. Sitat Der har Nav-kontoret skrevet en lengre begrunnelse for meldingen, i hovedsak om inntrykket Nav-kontoret over mange år har dannet seg av klageren. Nav‑kontoret skriver at klageren er vanskelig å samarbeide med og lett kommer i konflikt. Hun skal hyppig ha byttet veileder/saksbehandler og sendt en rekke klager på Nav-ansatte. Irrasjonelle kranglefanter som er vanskelige å kommunisere med, eksisterer faktisk. Anonymkode: 2e165...52c 4 1
TBergh Skrevet 23. november 2023 #14 Skrevet 23. november 2023 Hei. Er det risikabelt å erte på seg offfentlig ansatte når man har barn? Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #15 Skrevet 23. november 2023 Just now, TBergh said: Hei. Er det risikabelt å erte på seg offfentlig ansatte når man har barn? Med vennlig hilsen TBergh Nei, det er det ikke. Jeg er selv en slik person, og man kan erte meg så mye man vil. Det går helt greit Anonymkode: 328a3...94f 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #16 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så fortvilende! Jobber mye rusk i alle etater dessverre. Fint å høre at tidligere saksbehandler var en med litt forståelse og tak i. Bra du tok opptak av samtalen. Hva skal du gjøre med opptaket? Anonymkode: 17e11...e26 Dette er flere år siden nå. Jeg har ikke gjort noe med opptaket. Det ble dødsfall av familiemedlemmet kort tid etter, så hele Nav-greien ble bare en veldig veldig vond påminnelse av alt sammen. Så gikk det noen måneder og jeg fikk innvilget uføretrygd. Egentlig grusomt bare det, men jeg var så lettet over å ikke måtte leve slik på nåde lenger. Men det kan muligens ikke sammenlignes med saken i hovedinnlegget da, jeg har egentlig ikke vært kranglete, og har kun byttet saksbehandler de to gangene jeg flyttet til forskjellig kommune i de 13 årene jeg var innunder Nav. Anonymkode: 3387f...97d 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #17 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg opplevde "lignende". Dvs jeg var under AAP og hadde vært det i flere år. Jeg har alltid vært veldig pliktoppfyllende, alltid levert alt jeg skulle, møtt på alle møter, tiltak osv. Men for første gang hadde jeg ikke fått sendt inn et meldekort som jeg skulle, da jeg satt og våket over familiemedlem som lå i koma på sykehus etter hjerneslag. Jeg hadde gjentatte alarmer på de tre dagene før fristen, men det hadde vært noe akutt alle de gangene, og i alt kaoset hadde jeg glemt det. Jeg prøvde å gi beskjed, men ingen ville høre på meg, så jeg måtte komme inn på et møte, og så skulle det vurderes om jeg kunne få søke supplerende sosialstønad som da skulle dekke inn utbetalingen meldekortet skulle medført. Det var skikkelig sånn "jeg burde skamme meg"-stemning over at jeg ikke hadde sendt inn, og saksbehandleren kunne ikke forstå hvordan det var mulig å glemme dette. Og jeg forklarte at jeg har et familiemedlem nå som venter på å dø, og det skjedde en hjerneblødning den ene dagen med påfølgende kaos, innlegging, ambulanse, møter, koma, vurderinger osv. Da mente saksbehandleren at "hvis jeg ikke klarte å få sendt inn et meldekort selv om det var en krisesituasjon, så kunne jeg vel heller ikke gi tilfredsstillende omsorg til barnet mitt i krisesituasjoner, så hun burde kanskje sende bekymringsmelding til barnevernet. Og siden jeg måtte søke om supplerende stønad for to ukers AAP da jeg påstod jeg hadde tomt kjøleskap pga manglende penger, så hadde jeg faktisk ikke omsorgsevne til å forsørge barnet mitt, siden jeg ikke tok ansvar for dette meldekortet." Jeg har forresten alt på opptak. Kunne ikke tro hva jeg hørte Var så langt nede fra før pga situasjonen i familien og så det her oppå alt. Jeg dro rett derfra, ringte gråtende til min forrige saksbehandler, og to dager etterpå var de opprinnelige AAP-pengene på konto, altså ingen supplerende, men de jeg originalt skulle hatt som visstnok var umulig å få ut pga det sene meldekortet. Anonymkode: 3387f...97d Fy søren enkelte burde ikke ha en jobb der de møter mennesker altså! Ts Anonymkode: 1d755...238
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #18 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skal ikke uttale meg om det var riktig å sende bekymringsmelding, menndet virker ikke som morens oppførsel var en engangshendelse. Irrasjonelle kranglefanter som er vanskelige å kommunisere med, eksisterer faktisk. Anonymkode: 2e165...52c Ja, det tviler jeg ikke på! Spørsmålet er om det går ut over omsorgsevnen... Ts Anonymkode: 1d755...238
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #19 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det tviler jeg ikke på! Spørsmålet er om det går ut over omsorgsevnen... Ts Anonymkode: 1d755...238 Nei, det behøver det jo ikke gjøre. Det er nok på ingen måte optimalt for et barn å vokse opp slik, men mindre gunstige oppvekstforhold betyr ikke nødvendigvis at det foreligger alvorlig omsorgssvikt. Anonymkode: 2e165...52c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå