Gå til innhold

Kjøkkenmaskin, ny Kenwood eller annet merke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I over 10 år har min Kenwood major duret og gått, til tross for å være en billigere utgave og jevnlig mishandling med tunge deiger. I det siste gar jeg begynt å høre noen nye ulyder, og motoren blir varmere enn normalt. Jeg frykter derfor at den går mot slutten.

Spørsmålet er da om jeg skal oppgradere til en bedre modell av samme, eller kjøpe noe annet, gjerne mer stillegående. Fordelen med å fortsette med Kenwood er selvfølgelig at jeg da kan beholde mine gamle bakeboller, blender og kjøttkvern, og jeg er blitt fortalt at de nye eltekrokene har mindre krypeproblem. Ulempen er selvfølgelig lydnivået.

Hvis jeg skal kjøpe ny maskin må den ha kjøttkvern, kunne elte deig og vispe krem. Den bør takle deig av 2 kg mel. Kvaliteten bør være slik som Kenwood, slik at den kan tåle 10 år med mishandling. Den bør se greit ut på benken, siden jeg ikke har rygg til å lempe slikt opp av skapet hver uke. Og den bør være så stillegående at små kjøkkenassistenter ikke flykter med vonde ører. 

Finnes den kjøkkenmaskinen jeg ønsker meg , eller er jeg best tjent med å holde meg til samme merket?

Anonymkode: f1724...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en Kenwood Chef XL Titanium som jeg er veldig fornøyd med så jeg ser ingen grunn til at du skal bytte merke, særlig når du har vært fornøyd med Kenwood fra før. Jeg liker at den takler både små kakedeiger og store brøddeiger og at det er mye ekstrautstyr til, som nettopp kjøttkvern, blender, food processor osv. Min står framme på benken alltid og selv om den er stor synes jeg den er fin å se på også. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det estetiske er en nødvendig faktor ville jeg gått for Kenwood - også siden du kan fortsette å bruke tilbehør/utstyr du har, sett fra miljø- og økonomiperspektiv.

Ellers ville jeg gått for Bosch - selv om jeg på ingen måte kan garantere at de nye maskinene er like holdbare som min oldemors-mormors-mors som har ruslet og gått siden 70-tallet - og i 30-40 av årene minst ukentlig. Dog tar nok Kenwood seg bedre ut på benken.

Anonymkode: 9c668...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i veldig lik situasjon som deg (10-årig Kenwood som kneler). Den lekker olje og skrangler. Har byttet girkasse på den en gang, kostet 1200,- i innkjøp, men det var tydeligvis mer som haltet (den har vært i gulvet to ganger).

Jeg har vurdert frem og tilbake mellom ny Kenwood (får brukt kjøttkverna videre), og Ankarsum (litt bedre på store gjærdeiger).

Så at Wilfa sin probaker er på black week-tilbud, og har bestilt denne. Den er visstnok meget god på gjærdeig (både bolle og eltekrok roterer), og du får kjøpt adapter for å bruke Kenwood-utstyret.

Den er «bare» 700W som jeg syns virket lite (Kenwooden vår er 1500), men det skal visstnok ikke være noe problem.

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/kjokkenmaskiner-og-matlaging/kjokkenmaskin/wilfa-probaker-kjokkenmaskin-kmb70-sort/298793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker den en del ville jeg gått for Kenwood Chef XL eller Ankarsrum. Ville gått for 1500 W og oppover. Vi hadde en på 800, og det ble for dårlig til tyngre deiger osv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vestlig skrev (19 timer siden):

Jeg er i veldig lik situasjon som deg (10-årig Kenwood som kneler). Den lekker olje og skrangler. Har byttet girkasse på den en gang, kostet 1200,- i innkjøp, men det var tydeligvis mer som haltet (den har vært i gulvet to ganger).

Jeg har vurdert frem og tilbake mellom ny Kenwood (får brukt kjøttkverna videre), og Ankarsum (litt bedre på store gjærdeiger).

Så at Wilfa sin probaker er på black week-tilbud, og har bestilt denne. Den er visstnok meget god på gjærdeig (både bolle og eltekrok roterer), og du får kjøpt adapter for å bruke Kenwood-utstyret.

Den er «bare» 700W som jeg syns virket lite (Kenwooden vår er 1500), men det skal visstnok ikke være noe problem.

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/kjokkenmaskiner-og-matlaging/kjokkenmaskin/wilfa-probaker-kjokkenmaskin-kmb70-sort/298793

Den var veldig fin! Men Wilfa er vel ikke kjent for kvalitet? Men kanskje denne faktisk er god ettersom prisen er såpass.

Jeg har Kenwood men ønsker meg Ankarsrum pga at den er så mye bedre på gjærdeiger. Bare synd de ikke blir solgt for halv pris på Finn, jeg må vente til Kenwooden tar kvelden før jeg kjøper ny maskin. Har en Kenwood på enten 15- eller 1800W. Fornøyd bortsett fra at jeg vet at de med roterende bolle er mye bedre på deiger, så det er kjipt å måtte elte i 30-45minutter for å aktivere glutenet nok slik jeg liker det. Skal sies at jeg ikke elter på mer enn 3 fordi jeg føler hele maskinen rister av det, fordi den ikke er så stødig. Dette er deigen på 1 kg mel... Roterende bolle er gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kan ikke uttale meg noe særlig om kvaliteten på maskinen siden samboer får den til jul, men hentet den i dag og den er ihvertfall solid/tung nok. Det som går igjen i testene er at den er solid og at den er mer som en proffmaskin (de har som regel både bolle og krok som roterer).

Den har også bedre plass til å helle oppi undervegs, -der synst jeg Kenwooden er knot/trang. I tillegg går det igjen at den står stødig og ikke danser bortover bordet slik Kenwood gjør.

Det eneste punktet jeg ser for meg Kenwooden fortsatt er best er pisking av krem/egg, der er ballongvispen veldig effektiv. K-spaden er også veldig fin på Kenwooden, men den bruker jeg relativt sjelden, og fleksivispen på Wilfaen får god omtale.

Men: dette er kun basert på synsing og lesing av testet. Får se når den tas i bruk. Og kvitteringen har jeg heldigvis om den slår seg vrang de første 5 åra.

Hadde håpet Kenwooden skulle vare evig, men fall fra 1m liker den visst ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har wilfa probaker. Den er helt super. Veldig stille, hører den jo selvsagt godt, men kan fint ha normal samtale i samme rom. Den elter veldig godt. Gjærbakst  blir veldig god. Lett å rengjøre. 

Jeg tror det finnes adapter for en del kenwood utstyr. 

Anonymkode: 50d84...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene! Høres ut som om wilfa probaker kan være riktig maskin. Mulighet til å snakke sammen mens den jobber høres fint ut, og det er vel et av de største problemene jeg har. At den tar litt mer deig er også bra, siden kenwooden akkurat ikke klarer dobbel bolleoppskrift.

Uansett må det vente til etter jul, så får jeg bare håpe den holder. 

Anonymkode: f1724...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...