Gå til innhold

Snakker eks - trenger innspill på hva jeg bør gjøre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Mann her. Trenger noen innspill og refleksjoner.

Jeg har begynt å møte en kvinne, som er blitt bedratt for en stund tilbake. I starten av relasjonen snakket hun mye om seg selv men mest om sin eks, hva han hadde gjort og reaksjoner i ettertid. På det tidspunktet så jeg ikke noe problem med dette.

Tenkte det var terapi for henne å snakke ut, ha en samtalepartner. I tillegg er jeg opptatt av at en kvinne har det bra. Prøver å være så snill, tolerant og tolmodige som overhode mulig. Strekke meg så langt som mulig for at hun skal ha det bra. Ønsker bare det beste.

Hun sier hun har traumebånd og klarer ikke å koble seg helt fra han. Selv om hun innser det gale i å bruke energien på han. Hun har noen fysiske og psykiske plager men jeg har tatt henne for den hun er, hele veien. 

De bor ikke sammen og forholdet er avsluttet, ifølge henne.

Nå har vi møtes flere ganger, hatt sex og reist på utenlandstur. På turen roet snakket om ekskjæresten noe men det fortsatte endel. Jeg kjenner litt på at det blir mye snakk om det nå. Hvorfor kan hun ikke legge det fra seg? I det minste når vi har våre stunder sammen.

En setning kan gå: jeg var på det hotellet, med eks.

Jeg gjorde, en bestemt ting/aktivitet, med eks. Mye referanser til han.

Selv om vi er i en innledende fase i vår relasjon, er det ødeleggende med disse hyppige ekskjæreste referansene. Det bryter ned og bygger ikke opp. Uansett hva slags relasjon vi ender opp å ha på sikt.

De fleste menn (og kvinner ved omvendt) ville vel stukket for lenge siden. Men jeg vil bare være snill men det begynner å tære på nå. Er nok fordi relasjonen har blitt sterkere. Fikk en følelsesmessig utladning når jeg kom hjem etter utenlandsturen.

Trenger noen tanker her. Hva hadde dere gjort? Hvor mye er det rimelig at jeg krever? Hva er urimelig? Er det rimelig at jeg i det minste krever snakket om ekskjæresten opphører, når vi er sammen.

Synes det er vanskelig å forstå at hun ikke kan koble av sine tanker på en som har bedratt henne på det groveste. Men mulig det er noe psykisk her som slår inn.

Selv synes jeg vi begynner å få en veldig fin og trygg relasjon. Kjenner ikke på noen forelskelse per nå.

Prøver også å se hvordan dette vil spille seg ut lenger fremme. Mer sammen, mer sex, enda tettere relasjon. Å snakket om ekskjæresten vil gjøre vondere og vondere.

Jeg vil gjerne fortsette å møtes, gjerne ofte også, for å bygge relasjonen videre å se hvor det fører, men jeg vil ikke at hjertet mitt knuses unødig heller. 

Takk til dere som svarer.

Anonymkode: 05944...d68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har ikke kommet over eksen, og du har havnet i en psykolog/bestevennrolle for henne.  Har du sagt rett ut at du er lei av å høre om han? 

Anonymkode: 2adaf...c1c

Skrevet

Hadde det ikke vært for at du skrev at dere hadde hatt sex, så hadde jeg trodd du var friend zona. Du er i beste fall bare en rebound. Ikke noe mer slik jeg leser det.

Hun har nok opplevd mye dritt med eksen, og sånt tar tid å komme over, og da har man behov for å prate om det. Det er ikke en gang sikkert at hun forstår selv hvor mye hun snakker om dette. Du må rett og slett si til henne, om du ønsker en videre realsjon, at det er vanskelig å høre på henne snakke om eksen, og at om dere skal  treffes, må hun snakke med noen andre. Takler hun ikke dette, så tenker jeg at du pent takker for deg ,og ser deg om etter en annen kvinne.

Skrevet

Min eks var sånn i starten, pga mye dårlig samvittighet for det siste året dem var sammen. Det gikk over etter noen måneder, utover at han kunne fortelle som du sier steder han hadde vært på med hun og morsomme historier osv. syns det er helt greit. Dem har en fortid og jeg kan nevne min eks uten at det ligger noe følelsesprat i det. 

Du kan jo si at du ønsker mindre fokus på eks fordi det gjør deg usikker. Det hjalp hvertfall her. Han var jo forelsket i meg, men det var mer samvittigheten som plaget han. Var fader ikke lett å ha forståelse alltid, og av og til kunne jeg slenge ut noe stygt om henne fordi jeg var så lei av å høre om denne damen. Skjønner hvordan du har det ts. Bare snakk med henne, få henne til å forstå at det tærer på deg, og på sikt kan det ødelegge mellom dere to. Du kan jo foreslå for henne at hun snakker med en terapeut eller behandler hvis hun har mye ubearbeidet, men at du kan ikke ta den rollen om dere to skal ha en fremtid. 

Anonymkode: 47496...1d5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...