AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #21 Skrevet 23. november 2023 Sykepleier her, som har jobbet i hjemmesykepleien i ca 20 år. Du vil komme inn i alle slags hjem, noen har det ryddig og pent, og andre er på helt andre siden av skalaen. AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Jeg la merke til det før, nå er det bare endringer i skittnivået som fanger min oppmerksomhet. Folk som alltid har det skittent og rotete må gjerne ha det for min del, men når et hjem går fra rent og ryddig til slittent og rotete har det ofte en årsak. En årsak som må identifiseres og behandles. Anonymkode: d4d7f...54c 100% dette. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spør fordi andre jeg har pratet med sier i noen hjem stinker det urin fra katter og det ligger avføring fra både hund og katt og at det springer mus og rotter i skapene, samt larver i gammel mat. Anonymkode: 79204...dac Du kan oppleve slike ting. AnonymBruker skrev (1 time siden): Min mor får hjemmehjelp og det er litt rotete hos henne. Det kan også noen ganger lukte urin. Men det er ikke fordi hun ikke gidder, men fordi hun har en fysisk sykdom som gjør at hun knapt klarer å gå fra sofaen til toalettet. Husarbeid klarer hun i hvert fall ikke. Sykdommen har også gjort at hun kan "lekke" og ikke klarer holde seg. Samt at rotet også skyldes at siden hun knapt klarer å gå rundt i egen leilighet så må hun ha mest mulig ting tilgjengelig fra sofaen. Men hun har folk som kommer hver uke og vasker hos seg så det er ikke snakk om noe ekstremt. Men jeg som datter kjenner at jeg skammer meg litt når hjemmehjelpen kommer, men jeg håper og tror at de forstår hvorfor det er slik. Bare for å gi et eksempel på at noen ganger er det en grunn for at det er rotete, det er ikke gitt at de som bor der er "late" eller ikke gidder. Anonymkode: f5701...334 De fleste av oss skjønner at det er som det er, og at det kan bli en stor belastning for pårørende. AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Og ikke glem at hjemmesykepleien er grisete, møkkete, bryr seg ikke om hygiene og gjør hjemmet enda mer skitnere selv! Anonymkode: 70a1a...302 Denne skjønte jeg ikke, har du lyst til å utdype? Anonymkode: 65435...21d 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #22 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Jeg la merke til det før, nå er det bare endringer i skittnivået som fanger min oppmerksomhet. Folk som alltid har det skittent og rotete må gjerne ha det for min del, men når et hjem går fra rent og ryddig til slittent og rotete har det ofte en årsak. En årsak som må identifiseres og behandles. Anonymkode: d4d7f...54c Ja, om man er alvorlig syk må man jo ha hjelp. Men det å få renhold/vask hjemme er ikke enkelt - og ikke gratis. Jeg hadde jo fått det skittent og rotete om jeg bodde alene - kommunen kaster jo ikke ressurser etter selv alvorlig syke. Ønskelig og selvvalgt hadde det jo ikke vært. Som frisk er jeg normalt ryddig av meg, vasker før besøk osv. Anonymkode: c634f...13a 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #23 Skrevet 23. november 2023 Hjemmehjelp må man for det første betale for, og for det andre er det ganske overflatisk rengjøring. En skikkelig rundvask minst 1-2 ganger i året + jevnlig rydding/støvtørking kommer utenom, og det må man da enten klare å utføre selv, eller betale noen for å utføre. Jeg har jobbet med dette selv, og noen hadd det så rotete at de beveget seg på stier på gulvet, resten var dekket av rot og skrot. Lagene kan være meterhøye. Dette er det umulig å gjøre noe med på 1 time vask. Vi fikk beskjed om å vaske der det var gulv, dvs vaske rundt tepper, rot etc. Noen ganger kan man sette inn større tiltak i slike hjem, men det er «ikke ulovlig å ha det rotete» (sitat kommunelege), og det er ikke lett å nå gjennom. Hvis man har lav boevne, er det ikke alltid kommunen kan gjøre noe som helst. Forøvrig er jeg enig i at hjemmene er over hele skalaen. Fra plettfrie hjem, til hjem dekket av rot og at du kjenner at skosålene klistrer seg til gulvet og det stinker røyk og rødsprit. Anonymkode: 41ec7...6ed 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #24 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hjemmehjelp må man for det første betale for, og for det andre er det ganske overflatisk rengjøring. En skikkelig rundvask minst 1-2 ganger i året + jevnlig rydding/støvtørking kommer utenom, og det må man da enten klare å utføre selv, eller betale noen for å utføre. Jeg har jobbet med dette selv, og noen hadd det så rotete at de beveget seg på stier på gulvet, resten var dekket av rot og skrot. Lagene kan være meterhøye. Dette er det umulig å gjøre noe med på 1 time vask. Vi fikk beskjed om å vaske der det var gulv, dvs vaske rundt tepper, rot etc. Noen ganger kan man sette inn større tiltak i slike hjem, men det er «ikke ulovlig å ha det rotete» (sitat kommunelege), og det er ikke lett å nå gjennom. Hvis man har lav boevne, er det ikke alltid kommunen kan gjøre noe som helst. Forøvrig er jeg enig i at hjemmene er over hele skalaen. Fra plettfrie hjem, til hjem dekket av rot og at du kjenner at skosålene klistrer seg til gulvet og det stinker røyk og rødsprit. Anonymkode: 41ec7...6ed Dvs: Hvis bruker sier nei, blir det vanskelig. Anonymkode: 41ec7...6ed
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #25 Skrevet 23. november 2023 Min mor har hjemmehjelp som vasker hver 14. dag. Hjemmesykepleie har hun lite av. Hun klarer å dusje selv, såvidt. Pent og ryddig hus, men hun søler jo litt. Det sier seg selv, når en fot og en arm er delvis lammet, synet svikter og hun ikke klarer å tørke opp noe. Hender hun f eks velter kopp eller glass, smuler mye. Hun kan ikke lage middag, så mikroen er ofte grisete (Fjordland). Søppelskapet er ofte grisete. Men nå er vi to barn som er der daglig, fikser og ordner, går med søppel osv. Hun leier inn en dame to ganger årlig til storrengjøring, for vaskingen til hjemmehjelp er jo bare sånn kjapp kattevask. Anonymkode: 6e225...0cd 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #26 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette.... Det er flere som har boevne, ønsker å ha det rent og ryddig. Er for syk til å gjøre dette selv og en kommune som ikke bryr seg. Da blir dette resultatet. Hilsen alvorlig syk ung bruker som ønsker sterkt å ha et rent og ryddig hjem men er umulig å få til basert på hjemmehjelp. INGEN rydder... Anonymkode: 70a1a...302 Det er ikke kommunens ansvar at du skal ha det ryddig. Klarer du å rote klarer du å rydde også. Anonymkode: a284a...9b4 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #27 Skrevet 23. november 2023 TS du kommer til å se det meste, men forbered deg på å se mer skit enn du trodde var mulig. Gamle bleier som tørkes på ovnen, søppel som stables i gangen for ingenting skal kastes, skadedyr, kattehår, sneiper overalt, stank fra gammel mat/ekskrementer/urin/alt som kan lukte, skitne klær som står av seg selv osv. Det er ikke snittet av befolkningen som har hjemmesykepleie, det er bare sånn det er. Innimellom er det normale hjem, men det er ikke de det er flest av. Anonymkode: a284a...9b4 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #28 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS du kommer til å se det meste, men forbered deg på å se mer skit enn du trodde var mulig. Gamle bleier som tørkes på ovnen, søppel som stables i gangen for ingenting skal kastes, skadedyr, kattehår, sneiper overalt, stank fra gammel mat/ekskrementer/urin/alt som kan lukte, skitne klær som står av seg selv osv. Det er ikke snittet av befolkningen som har hjemmesykepleie, det er bare sånn det er. Innimellom er det normale hjem, men det er ikke de det er flest av. Anonymkode: a284a...9b4 For dem under 60-65 kan jeg være enig. Der er det en grunn til at de trenger hjemmesykepleie, og psykiatri og/eller rus er ofte en del av dette. For de eldre er jeg ikke enig, der er det mest normale hjem. Anonymkode: 41ec7...6ed 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #29 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke kommunens ansvar at du skal ha det ryddig. Klarer du å rote klarer du å rydde også. Anonymkode: a284a...9b4 Det er vel ikke helt riktig. Min mor var sengeliggende de siste årene hun levde, og hun klarte absolutt ikke å rydde. Når hun veltet en kaffekopp så ble den liggende til hjemmesykepleien eller pårørende kom innom. Hun var helt avhengig av at andre ryddet, vasket, skiftet bleier, laget mat osv. Anonymkode: 72f42...4df 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #30 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er vel ikke helt riktig. Min mor var sengeliggende de siste årene hun levde, og hun klarte absolutt ikke å rydde. Når hun veltet en kaffekopp så ble den liggende til hjemmesykepleien eller pårørende kom innom. Hun var helt avhengig av at andre ryddet, vasket, skiftet bleier, laget mat osv. Anonymkode: 72f42...4df Ja! I tillegg har man de mange psykiske årsakene til at man ikke klarer å rydde/holde det ryddig. Anonymkode: 41ec7...6ed 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #31 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg spør fordi andre jeg har pratet med sier i noen hjem stinker det urin fra katter og det ligger avføring fra både hund og katt og at det springer mus og rotter i skapene, samt larver i gammel mat. Anonymkode: 79204...dac Stemmer det ja. Jobber i psykisk helsetjeneste og vi vasker daglig slike hjem. Rusbrukere evner dårlig boevne. Vi samler boss, vasker opp, støvsuger og vasker gulver + bad/toalett. Vi bruker beskyttelsesklær til slike oppdrag. Anonymkode: 69b83...c56 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #32 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja! I tillegg har man de mange psykiske årsakene til at man ikke klarer å rydde/holde det ryddig. Anonymkode: 41ec7...6ed Er man i stand til å rote, finne seg mat, dra frem ting og tang så klarer man å rydde. Så lenge man har to friske armer og to friske bein. Er man sengeliggende derimot trenger en selvsagt mer hjelp. Selv om hodet er psykt så er ikke kroppen det. Å pushe seg på å rydde opp etter seg selv er helsefremmende og meget viktig. Anonymkode: 69b83...c56 2
RockyRose Skrevet 24. november 2023 #33 Skrevet 24. november 2023 Ja. Har vore innom mange bustadar der det både luktar urin, avføring, er støvete, fullt av tomme spritflasker, muggen mat og nesten-tomme kjøleskap, også der mus spring rundt... Men det er meir trist enn ekkelt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #34 Skrevet 25. november 2023 De fleste har fine hjem. Men vi har ett par brukere som skiller seg ut. Enten at de er hoarders eller bor i gamle, falleferdige hus. Noen er også veldig urenslige. Men føler at vår avdeling har ganske kontroll. Hjemmehjelper vasker ekstra hos de det trengs hos, og de som bor under forferdelige vilkår, har vi skaffet hjelp til, fra andre instanser eller fått de flyttet. Å jobbe i hj.spl, innebærer å møte mange ulike mennesker. Men man bruker skitrekk og hansker, og er godt beskyttet uansett hvilken tilstander man møter. Anonymkode: b9462...967 1
Maskinfører Skrevet 25. november 2023 #35 Skrevet 25. november 2023 Kommer helt ann på vedkommendes livssituasjon hadde du kommet til min fars avdøde onkel som var ungkar så kunne du ventet mye rart med han var god og snill og ville blitt fortalt mange fine historier fra 1906-1998 ink spennende spøkelseshistorier 😀
mitch92 Skrevet 25. november 2023 #36 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 12.50): Jeg er sykepleierstudent, men har ikke vært i praksis enda i hjemmesykepleien og jeg lurer også på hvorfor du spør om dette ts? Når du skal ut i hjemmesykepleien kan du møte mange ting. Det er ikke godt å si. Jeg har flere i familien min som har jobbet i hjemmesykepleien. De har kommet til steder som er veldig ryddige og fine, og de har kommet til steder der folk er mindre nøye og har litt klær her og der og brusflasker og ting utover stuebordet. Hvordan det ser ut inne i hjemmet til personen er ikke noe man skal tenke på, med mindre det kan være helseskadelig så klart. Er det grisete med urin, avføring, blod eller noe lignende må man jo beskytte seg med det nødvendige utstyret. Men det gjør man jo i en sykehjem eller sykehus setting også. De fleste du skal til har nok helt normale hjem, med litt normal mengde rot som vi alle har selv om vi ikke liker å innrømme det. Du må også huske at de du skal til får hjelp for en grunn. Mest sannsynlig fordi de er syke/har en sykdom. Og da er det ikke alltid at energi og tid prioriteres på å rydde og vaske. Men det kan godt hende de som får hjemmesykepleie også har hjelp av hjemmetjenesten. Da er det noen derfra som kommer og hjelper med rydding og vasking i huset. Husk at når du skal i hjemmesykepleien skal du inn i noen andre sitt hjem for å gi hjelp/pleie/stell/bistand. Og da må man ha respekt for brukeren og hvordan de lever/ønsker å leve. Kanskje er det ikke opp til din standard, men hvis de vil ha det sånn må de da få lov til det i sitt eget hjem. Anonymkode: a0746...76c Dessverre har jeg inntrykk av at hjemmehjelp ikke rydder men bare vasker. I alle fall i Trondheim kommune. Og er det ikke ryddet blir det ikke vasket. Og vaskingen er så som så fordi hjemmehjelpen har så dårlig tid. Men ellers helt enig i innlegget ditt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #37 Skrevet 25. november 2023 Rosa Dartle skrev (På 23.11.2023 den 13.27): Også må jeg også si at jeg synes altfor mange eldre/gamle bor for lenge hjemme i uverdige boliger. Jeg forstår bare ikke hvorfor de ikke kjøper seg en lettstelt leilighet når de blir eldre, så de slipper å ha boliger som står og forfaller og må ha dostol og seng i stua. Det er uverdig for en selv, og det er mye unødvendige penger og ressurser. Fatter heller ikke at folk bygger seg nye og upraktiske boliger når de skal ha det nytt. Hvorfor lage lange trapper og små bad i helt nye hus hvor man kan gjøre som man vil? Jo, det forstår du hvis du tenker deg om. Først må man ha pengene og et ønske om å bruke de pengene på seg selv. Så må man ha et ønske om å bo et annet sted. Helse og mulighet til å finne dette stedet. Til slutt må man greie den jobben det er å faktisk flytte. Ikke bare ett enkelt hinder i veien her altså. Anonymkode: b6ea5...459 3 1
Rosa Dartle Skrevet 25. november 2023 #38 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jo, det forstår du hvis du tenker deg om. Først må man ha pengene og et ønske om å bruke de pengene på seg selv. Så må man ha et ønske om å bo et annet sted. Helse og mulighet til å finne dette stedet. Til slutt må man greie den jobben det er å faktisk flytte. Ikke bare ett enkelt hinder i veien her altså. Anonymkode: b6ea5...459 Det går fint an å gjøre det tidligere enn å vente til man blir 80. Jeg tror det har mest med at man ikke ønsker å bo et annet sted 😊 Penger får man som regel igjen til en grei leilighet om man selger stor enebolig 😊 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #39 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 12.38): Lurer siden jeg skal ha praksis der. Anonymkode: 79204...dac Gud hjelpe meg for et sjokk jeg fikk da jeg begynte å jobbe der. Jeg trodde ikke mennesker i Norge bodde under slike forhold. Det var liksom sånt jeg bare så på tv fra USA. Så ja! Jobbet i en storby. Anonymkode: a0b11...8c1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #40 Skrevet 25. november 2023 Vi kommer inn i folks hjelm, og noen har ulike grader av hva de mener er greit eller ikke. I de aller fleste hjem er det gaven ryddig og greit, men noen steder er det møkkete. Noen er flaue over dette og ønsker å ha det renere og ryddigere, men klarer det fysisk ikke. andre derimot trives i rotet og møkka si, og da får de lov til å ha det sånn. Det er deres hjem. samme med personlig hygiene. Noen er ekstremt renslige og vasker seg morgen og kveld, nøye med tøyet og utseende. Andre dusjer en gang i uka, og det er kun da de feks skifter klær, inkludert truse. Mange ser ikke behov for godlukt eller deodorant og bruker ikke dette, selv om det absolutt er behov 😅 man har rett og slett ulik formening over hva som er vanlig hygiene, og det må man til en viss grad respektere. man må legge fra seg sine egne meninger om hvordan ting skal være når man går inn døra, se pasienten og respektere menneske og deres hjem. Det kan være vanskelig, men det er endel av jobben. bruk skotrekk og hansker, man vender seg til det meste. Anonymkode: 64c3c...347
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå