Gå til innhold

Hjemmesykepleien. Er det mange møkkete og rotete hjem dere kommer til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer siden jeg skal ha praksis der.

Anonymkode: 79204...dac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du har et slik yrke må du ta ting som det Lurer der du kommer uten å dømme. Lurer litt på hvorfor du spør? 

Anonymkode: ecec3...aa2

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er sykepleierstudent, men har ikke vært i praksis enda i hjemmesykepleien og jeg lurer også på hvorfor du spør om dette ts? 

Når du skal ut i hjemmesykepleien kan du møte mange ting. Det er ikke godt å si. Jeg har flere i familien min som har jobbet i hjemmesykepleien. De har kommet til steder som er veldig ryddige og fine, og de har kommet til steder der folk er mindre nøye og har litt klær her og der og brusflasker og ting utover stuebordet. Hvordan det ser ut inne i hjemmet til personen er ikke noe man skal tenke på, med mindre det kan være helseskadelig så klart. Er det grisete med urin, avføring, blod eller noe lignende må man jo beskytte seg med det nødvendige utstyret. Men det gjør man jo i en sykehjem eller sykehus setting også. 

De fleste du skal til har nok helt normale hjem, med litt normal mengde rot som vi alle har selv om vi ikke liker å innrømme det. Du må også huske at de du skal til får hjelp for en grunn. Mest sannsynlig fordi de er syke/har en sykdom. Og da er det ikke alltid at energi og tid prioriteres på å rydde og vaske. Men det kan godt hende de som får hjemmesykepleie også har hjelp av hjemmetjenesten. Da er det noen derfra som kommer og hjelper med rydding og vasking i huset. 

Husk at når du skal i hjemmesykepleien skal du inn i noen andre sitt hjem for å gi hjelp/pleie/stell/bistand. Og da må man ha respekt for brukeren og hvordan de lever/ønsker å leve. Kanskje er det ikke opp til din standard, men hvis de vil ha det sånn må de da få lov til det i sitt eget hjem. 

Anonymkode: a0746...76c

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja.

Jeg la merke til det før, nå er det bare endringer i skittnivået som fanger min oppmerksomhet. Folk som alltid har det skittent og rotete må gjerne ha det for min del, men når et hjem går fra rent og ryddig til slittent og rotete har det ofte en årsak. En årsak som må identifiseres og behandles.

Anonymkode: d4d7f...54c

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når du har et slik yrke må du ta ting som det Lurer der du kommer uten å dømme. Lurer litt på hvorfor du spør? 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er sykepleierstudent, men har ikke vært i praksis enda i hjemmesykepleien og jeg lurer også på hvorfor du spør om dette ts? 

Når du skal ut i hjemmesykepleien kan du møte mange ting. Det er ikke godt å si. Jeg har flere i familien min som har jobbet i hjemmesykepleien. De har kommet til steder som er veldig ryddige og fine, og de har kommet til steder der folk er mindre nøye og har litt klær her og der og brusflasker og ting utover stuebordet. Hvordan det ser ut inne i hjemmet til personen er ikke noe man skal tenke på, med mindre det kan være helseskadelig så klart. Er det grisete med urin, avføring, blod eller noe lignende må man jo beskytte seg med det nødvendige utstyret. Men det gjør man jo i en sykehjem eller sykehus setting også. 

De fleste du skal til har nok helt normale hjem, med litt normal mengde rot som vi alle har selv om vi ikke liker å innrømme det. Du må også huske at de du skal til får hjelp for en grunn. Mest sannsynlig fordi de er syke/har en sykdom. Og da er det ikke alltid at energi og tid prioriteres på å rydde og vaske. Men det kan godt hende de som får hjemmesykepleie også har hjelp av hjemmetjenesten. Da er det noen derfra som kommer og hjelper med rydding og vasking i huset. 

Husk at når du skal i hjemmesykepleien skal du inn i noen andre sitt hjem for å gi hjelp/pleie/stell/bistand. Og da må man ha respekt for brukeren og hvordan de lever/ønsker å leve. Kanskje er det ikke opp til din standard, men hvis de vil ha det sånn må de da få lov til det i sitt eget hjem. 

Anonymkode: a0746...76c

Jeg spør fordi andre jeg har pratet med sier i noen hjem stinker det urin fra katter og det ligger avføring fra både hund og katt og at det springer mus og rotter i skapene, samt larver i gammel mat.

Anonymkode: 79204...dac

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja.

Jeg la merke til det før, nå er det bare endringer i skittnivået som fanger min oppmerksomhet. Folk som alltid har det skittent og rotete må gjerne ha det for min del, men når et hjem går fra rent og ryddig til slittent og rotete har det ofte en årsak. En årsak som må identifiseres og behandles.

Kommunene innvilger ikke hjelp til rydding, og hjemmehjelpen som vasker kommer sjelden og vasker ikke grundig. Begynn med bedre ordninger i kommunene!

Anonymkode: 70a1a...302

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har jobbet i hjemmesykepleien i mange år, og ja det forekommer at vi kommer borti boliger som er skitten/uhygienisk og lukter fælt. 

Anonymkode: b1071...507

• Nyttig 2
Skrevet

Ja, det er mange skitne hjem. Møkk, søppel,  gris, klin og rot. På et nivå som er helt ekstremt enkelte steder. Og ikke alt er begrunnet i sykdom, men at vedkommende ikke gidder, eller har noe ønske om å ha det rent og hygienisk. Andre har det trivelig og rent. Det er stort spenn! Hilsen sykepleier i hjemmesykepleien 😊

Anonymkode: e5632...6ec

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kommunene innvilger ikke hjelp til rydding, og hjemmehjelpen som vasker kommer sjelden og vasker ikke grundig. Begynn med bedre ordninger i kommunene!

Enkelte av hjemmene som hjemmehjelpen må bistå i er så skitne, seige, møkkete og rotete at boligen heller burde saneres. De stakkarene ansatt der burde ha høyere lønn og bedre tid. Enkelte brukere kaster rundt seg med søppel og har null boevne. Tisser på gulvet og kaster søppel på gulvet. Og da snakker jeg ikke om eldre demente, men relativt unge mennesker. Så botrening er det som burde til, ikke mer rydding og vasking.  

Anonymkode: e5632...6ec

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Min mor får hjemmehjelp og det er litt rotete hos henne. Det kan også noen ganger lukte urin. Men det er ikke fordi hun ikke gidder, men fordi hun har en fysisk sykdom som gjør at hun knapt klarer å gå fra sofaen til toalettet. Husarbeid klarer hun i hvert fall ikke. Sykdommen har også gjort at hun kan "lekke" og ikke klarer holde seg. Samt at rotet også skyldes at siden hun knapt klarer å gå rundt i egen leilighet så må hun ha mest mulig ting tilgjengelig fra sofaen.

Men hun har folk som kommer hver uke og vasker hos seg så det er ikke snakk om noe ekstremt. Men jeg som datter kjenner at jeg skammer meg litt når hjemmehjelpen kommer, men jeg håper og tror at de forstår hvorfor det er slik. 

Bare for å gi et eksempel på at noen ganger er det en grunn for at det er rotete, det er ikke gitt at de som bor der er "late" eller ikke gidder.

Anonymkode: f5701...334

• Liker 4
  • Hjerte 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Om det er skittent pga fallerende helse kan man få hjemmehjelp. Men det er helt utrolig hvor skittent helt oppegående personer har det også.

Jeg er innom mange hjem med en syk (som mottar hjemmesykepleie) og en frisk person. Eller faktisk også flere friske. I de fleste hjem er det en relativt grei standard. Men i noen er det definitivt ikke det, og det er deres soleklare rett å ha det slik. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om det er skittent pga fallerende helse kan man få hjemmehjelp. Men det er helt utrolig hvor skittent helt oppegående personer har det også.

Jeg er innom mange hjem med en syk (som mottar hjemmesykepleie) og en frisk person. Eller faktisk også flere friske. I de fleste hjem er det en relativt grei standard. Men i noen er det definitivt ikke det, og det er deres soleklare rett å ha det slik. 

Jeg synes det er utrolig hvor skittent det kan være i noen hjem etter at hjemmehjelp har vært der også, for å være ærlig. Nå er det vel snart 15 år siden jeg jobbet i hjemmesykepleien, men jeg syntes det var leit å se hvor mange skitne og stusselige hjem folk hadde. Tviler på at det har blitt noe bedre. Til bestefaren vår ordnet vi privat vaskefirma.

Også må jeg også si at jeg synes altfor mange eldre/gamle bor for lenge hjemme i uverdige boliger. Jeg forstår bare ikke hvorfor de ikke kjøper seg en lettstelt leilighet når de blir eldre, så de slipper å ha boliger som står og forfaller og må ha dostol og seng i stua. Det er uverdig for en selv, og det er mye unødvendige penger og ressurser. Fatter heller ikke at folk bygger seg nye og upraktiske boliger når de skal ha det nytt. Hvorfor lage lange trapper og små bad i helt nye hus hvor man kan gjøre som man vil?

Jeg håper at jeg gjør noen tiltak når jeg begynner å bli eldre. Kjøpe en liten lettstelt leilighet med ok plass, fungerende bad og dusjtoalett 😅

Men ja, TS, du kommer til å se det utroligste. Noe vil oppleves som uverdig for den som bor der. Husk bare på at det er mennesker i en utrolig sårbar situasjon, det er hjemmet deres hvor fremmede skal løpe ut og inn, og de har behov for hjelpen din selv om de egentlig ikke vil trenge den. Gode etiske refleksjoner er viktig, det er stort sett vanlige mennesker i vanlige hjem som nå er i en endret livssituasjon.

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Rosa Dartle skrev (18 minutter siden):

Jeg synes det er utrolig hvor skittent det kan være i noen hjem etter at hjemmehjelp har vært der også, for å være ærlig. Nå er det vel snart 15 år siden jeg jobbet i hjemmesykepleien, men jeg syntes det var leit å se hvor mange skitne og stusselige hjem folk hadde. Tviler på at det har blitt noe bedre. Til bestefaren vår ordnet vi privat vaskefirma.

Også må jeg også si at jeg synes altfor mange eldre/gamle bor for lenge hjemme i uverdige boliger. Jeg forstår bare ikke hvorfor de ikke kjøper seg en lettstelt leilighet når de blir eldre, så de slipper å ha boliger som står og forfaller og må ha dostol og seng i stua. Det er uverdig for en selv, og det er mye unødvendige penger og ressurser. Fatter heller ikke at folk bygger seg nye og upraktiske boliger når de skal ha det nytt. Hvorfor lage lange trapper og små bad i helt nye hus hvor man kan gjøre som man vil?

Jeg håper at jeg gjør noen tiltak når jeg begynner å bli eldre. Kjøpe en liten lettstelt leilighet med ok plass, fungerende bad og dusjtoalett 😅

Men ja, TS, du kommer til å se det utroligste. Noe vil oppleves som uverdig for den som bor der. Husk bare på at det er mennesker i en utrolig sårbar situasjon, det er hjemmet deres hvor fremmede skal løpe ut og inn, og de har behov for hjelpen din selv om de egentlig ikke vil trenge den. Gode etiske refleksjoner er viktig, det er stort sett vanlige mennesker i vanlige hjem som nå er i en endret livssituasjon.

Dette....

Det er flere som har boevne, ønsker å ha det rent og ryddig. Er for syk til å gjøre dette selv og en kommune som ikke bryr seg. Da blir dette resultatet. Hilsen alvorlig syk ung bruker som ønsker sterkt å ha et rent og ryddig hjem men er umulig å få til basert på hjemmehjelp. INGEN rydder...

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Og ikke glem at hjemmesykepleien er grisete, møkkete, bryr seg ikke om hygiene og gjør hjemmet enda mer skitnere selv!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja! Det verste er de innrøyka boligene, der veggene er gule og det lukter jævlig. 

Anonymkode: 3b324...bff

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette....

Det er flere som har boevne, ønsker å ha det rent og ryddig. Er for syk til å gjøre dette selv og en kommune som ikke bryr seg. Da blir dette resultatet. Hilsen alvorlig syk ung bruker som ønsker sterkt å ha et rent og ryddig hjem men er umulig å få til basert på hjemmehjelp. INGEN rydder...

Det er ikke en kommune som ikke bryr seg, men en kommune som ikke har penger til ryddehjelp. En hjemmehjelp skal kun vaske og ta det hun rekker på en viss tid  ( og den tiden er dessverre ikke lang pr bruker) Og en hjemmehjelp KAN vel heller ikke rydde fordi det da blir for privat, det kan gå utover personvernet og begynne å rote/rydde i bruker sine private ting. Akkurat som på en institusjon eller på en skole, den som har renholdet skal ikke rydde i det som tilhører bruker/elev privat. 

Når det er sagt ; det må jammen være en menneskerett og ha den grad av ryddighet man ønsker. Dvs om noen ikke ønsker å ha det " blåst og finrydda" hele tida så må de få lov til det! 

Skrevet

Synes det var forferdelig hvordan noen mennesker hadde det hjemme. Men det var heldigvis unntaket. De fleste hjem er helt normale hjem. 

Jeg fant raskt ut at det ikke var noe for meg. 

Anonymkode: 44890...541

Skrevet

Ja, dessverre. Det kommer helt an på hvor mye pårørende hjelper dem med å vaske/om de har råd til å betale hushjelp. Dessverre er mange eldre ensomme minstepensjonister. Så vil du kanskje komme borti folk som er psykisk utviklingshemmet, narkomane, uføretrydgede etc. som av og til bor i en svinesti😟 har jo lyst til å hjelpe dem, men bare vi skal ta ut søppla for dem så må de jo ha vedtak på det, ellers får vi ikke lov. Har sett mye rart i hjemmesykepleien, jeg klarte ikke å stå i det og sa opp etter tre år. Men det er i utgangspunktet en veldig fin jobb altså! Skulle bare hatt andre rammer, bedre tid og sånn

Anonymkode: eaac4...84f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, dessverre. Det kommer helt an på hvor mye pårørende hjelper dem med å vaske/om de har råd til å betale hushjelp. Dessverre er mange eldre ensomme minstepensjonister. Så vil du kanskje komme borti folk som er psykisk utviklingshemmet, narkomane, uføretrydgede etc. som av og til bor i en svinesti😟 har jo lyst til å hjelpe dem, men bare vi skal ta ut søppla for dem så må de jo ha vedtak på det, ellers får vi ikke lov. Har sett mye rart i hjemmesykepleien, jeg klarte ikke å stå i det og sa opp etter tre år. Men det er i utgangspunktet en veldig fin jobb altså! Skulle bare hatt andre rammer, bedre tid og sånn

Anonymkode: eaac4...84f

Vedtak for å ta ut søpla? Jeg har vært i hjemmesykepleien i mange år, og å ta ut søpla på veien ut gjør jeg mange ganger daglig. Det er en selvfølge i oppgaver som "produserer" søppel, som sårstell, bleieskift osv. Men også i hjem der jeg bare drypper øyer tar jeg søpla om den lukter eller beboeren spør om jeg kan gjøre det. Jeg tar også inn ved når jeg likevel drar på støttestrømper om personen ikke har noen til å gjøre det, eller tar inn avisa på vei opp når jeg likevel passerer postkassa.

Det er faktisk ikke alt som må inn i vedtakssystemer, det tar jo lenger tid med papirarbeidet enn selve oppgaven.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette....

Signerer denne som annen ung bruker med alvorlig sykdom. Jeg hater å ha det rotete rundt meg, men de fleste setter ikke i oppvaskmaskinen engang. Det er ganske fortvilende. Jeg er fysisk syk, og får det verre psykisk når det er slik.

Jeg skjønner hjemmesykepleien har det hektisk, men de skal faktisk ikke gjøre det verre. Her skal de ta ut søpla, det har skjedd én gang på et år. Når mannen min er bortreist kommer han hjem til kaos på kjøkkenet. Han tar unna mye som hjemmesykepleien skulle ha gjort for meg i det daglige.

Anonymkode: dbd01...558

• Hjerte 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...