Gå til innhold

Har brukt opp halve egenkapitalen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så sint og frustrert på meg selv så må bare få det ut en plass. Jeg fikk 700.000 i forskudd på arv til bolig og kunne nå hatt et hus eller en leilighet til en verdi av 4,5 mill. 

I stedet har jeg klart å bruke opp halvparten på reising og annet drit som jeg ikke har oversikt over🤯 Så nå må jeg begynne sparingen på nytt og får ikke kjøpt meg en bolig før om kanskje 2 år. 

Tenkte å bestille time hos bankrådgiver for å høre om hvilke muligheter jeg har med 330 000 kr. Noen som vet? Er det noen mulighet for å få mer lån og bare ha 10% innskudd hvis jeg har full stilling i en god jobb? 

Anonymkode: c6deb...5d7

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det høres ut som en god plan å høre med banken. Du kan søke om finansiering med det du har igjen av egenkapital. Du kan jo vurdere å heller kjøpe en mindre bolig, kanskje med noe oppussingsbehov så kommer du i hvert fall inn i boligmarkedet. Kan være lurere enn å satse på å spare så mye penger nå fremover.

Skrevet

Hvorfor har du det så travelt?:klo:

Jeg ville ventet med å kjøpe i dagens marked, siden prisene er på vei ned og renta opp. Bruk tiden på å spare heller.

Det er min mening...

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er så sint og frustrert på meg selv så må bare få det ut en plass. Jeg fikk 700.000 i forskudd på arv til bolig og kunne nå hatt et hus eller en leilighet til en verdi av 4,5 mill. 

I stedet har jeg klart å bruke opp halvparten på reising og annet drit som jeg ikke har oversikt over🤯 Så nå må jeg begynne sparingen på nytt og får ikke kjøpt meg en bolig før om kanskje 2 år. 

Tenkte å bestille time hos bankrådgiver for å høre om hvilke muligheter jeg har med 330 000 kr. Noen som vet? Er det noen mulighet for å få mer lån og bare ha 10% innskudd hvis jeg har full stilling i en god jobb? 

Du får låne i forhold til inntekt stort sett . ie 500 000 gir (5X) maks 2 500 000 i lån. Andre faktorer vil redusere dette så de fleste får nok ikke 5X

Du må jo ha 15% helst som EK så 330000 er vel nok til knapt 2 500 000 i lån, med topp lån hvis du må låne mer evt kausjonist.

Endret av NakenPanda
Skrevet

Bankene kan gi unntak fra reglen om 15% egenkapital. De har noe rom for å unntak. De kan gjøre unntak for 10% av lånene de gir. 
Du må argumentere på hvorfor du er en særdeles god kunde, som har såpass god økonomi at de bør satse på deg og bruke en av sine få unntak på akkurat deg. 
At du har brukt over 300 000 på reise og fjas, og ikke vil vente to år med å kjøpe bolig, det er ikke ett veldig godt argument. 
At du ikke vet hva du har brukt pengene på, er ikke ett godt argument. 
Du må vise at du har kjempegod kontroll på pengene dine, og at du kan forvalte økonomien din på en god og forsvarlig måte. 

Anonymkode: 4cbfa...85a

Skrevet

Jeg har en inntekt på 600 000. Får jeg ikke mer enn 2,5 mill i lån selv om jrg hadde hatt 700 000 i EK? Eller har jeg misforstått?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har en inntekt på 600 000. Får jeg ikke mer enn 2,5 mill i lån selv om jrg hadde hatt 700 000 i EK? Eller har jeg misforstått?

Du kunne fått et lån på 3 mill med den inntekten (så lenge du ikke har noe gjeld). Da ville du trenge 450 k i egenkapital. Med 700000 i egenkapital kunne du derfor kjøpt (hvis du er heldig og banken gir deg Max lån) kjøpe noe for ca 3.2 mill (men så koster jo selve kjøpet endel også). 

Anonymkode: 754b5...8c9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken annen gjeld har du? 

Hvis du ikke har annen gjeld, så vil du nok få låne en plass mellom 3-4,5 ganger inntekt . Så lån på omlag 1,8 til 2,7. Du har altså i utgangspunktet nok egenkapital til å få innvilget lån, men det kan være andre årsaker til at du ikke er ønsket som lånekunde 

Anonymkode: 9a345...777

Skrevet

Du kunne fått et lån på 3 mill med den inntekten (så lenge du ikke har noe gjeld). Da ville du trenge 450 k i egenkapital. Med 700000 i egenkapital kunne du derfor kjøpt (hvis du er heldig og banken gir deg Max lån) kjøpe noe for ca 3.2 mill (men så koster jo selve kjøpet endel også). 

Anonymkode: 754b5...8c9

Nei det ville ikke vært aktuelt og låne 3 mil med inntekt på 600 000. 

3 mil gir en utgift på over 24k i mnd hvis man ser på rentene.

• Nyttig 1
Skrevet

Ifølge utlånsforskriften så må du ha 15% egenkapital for å søke om lån. Alternativ få med mor eller far som realkausjonister, gitt det faktisk er mulig å bruke dem som det. Betjeningsevne må være på plass også, så det holder ikke med at du har en full stilling, du skal kunne betjene lånet også. 330’ i EK er altfor lite og gir deg trolig ikke finansieringsbevis.

Anonymkode: f111f...9bc

Skrevet

Eier du bil? Har du barn? Med bare en av disse vil du ikke få 5x inntekten i lån. Og så kommer det an på annen gjeld. Studielån, maks ramme på kredittkort osv.

I tillegg ville jeg ikke anbefalt å låne maks nå. Det er en grunn til at nyetablerte sliter veldig. Vi lånte for langt under maks av hva vi kunne, og er veldig glad for det 2 år etter, spesielt siden jeg ble langtidssyk på aap (nedgang i inntekt).

Du bør virkelig sette deg ned og lage et budsjett, se hva du har råd til og husk at du skal kunne leve også. Og beregne enda mer rente om den fortsetter å øke.

Anonymkode: b4287...0b1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Eier du bil? Har du barn? Med bare en av disse vil du ikke få 5x inntekten i lån. Og så kommer det an på annen gjeld. Studielån, maks ramme på kredittkort osv.

I tillegg ville jeg ikke anbefalt å låne maks nå. Det er en grunn til at nyetablerte sliter veldig. Vi lånte for langt under maks av hva vi kunne, og er veldig glad for det 2 år etter, spesielt siden jeg ble langtidssyk på aap (nedgang i inntekt).

Du bør virkelig sette deg ned og lage et budsjett, se hva du har råd til og husk at du skal kunne leve også. Og beregne enda mer rente om den fortsetter å øke.

Anonymkode: b4287...0b1

Personen vil uansett ikke få 5x inntekt i boliglån, betjeningsevne butter i mot lenge før vi når 5x. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis du har sost bort mye penger på kort tid, skal det vel godt gjøres at banken vil la deg gå inn i deres unntaks-kvote nå… kan godt hende du får beskjed om å spare en stund for å vise at du kan ha kontroll på forbruket. Jeg håper nesten at de sier dette til deg… 

Anonymkode: 8708b...f3a

• Liker 1
Skrevet

Det positive i din situasjon er at boligmarkedet er tregt, altså er det et kjøpers marked (stort sett). Skaff deg finansieringsbevis, gå på visninger, vær kritisk. Så kanskje du får deg bolig under prisantydning. Det er sikkert mange selgere som begynner å bli desperate etter å bli kvitt boligen. 

Anonymkode: 09778...dac

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det positive i din situasjon er at boligmarkedet er tregt, altså er det et kjøpers marked (stort sett). Skaff deg finansieringsbevis, gå på visninger, vær kritisk. Så kanskje du får deg bolig under prisantydning. Det er sikkert mange selgere som begynner å bli desperate etter å bli kvitt boligen. 

Anonymkode: 09778...dac

Og det har blitt enda vanskeligere å få finansieringsbevis grunnet renteøkningene.

Anonymkode: f111f...9bc

• Liker 1
Skrevet

Jeg deler din frustrasjon, jeg har ikke fått forskudd på arv, men mormor døde og mamma delte litt arv med oss, jeg reiste og hadde det gøy, det er fint å se tilbake på, men jeg har mindre kapital enn det du har nå, og jeg har enda vanskeligere med å spare til større bolig for jeg har barn som har barnehageplass, ny sko, ny dress osv, men da har vi vel lært og opplevd og kanskje det ikke er så dumt alikevel

Anonymkode: a0fa5...e89

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har 550.000 inntekt og hadde akkurat 700.000 i egenkapital. Hadde i tillegg studielån på 170.000. Jeg fikk låne 2,5 mill for et par måneder siden og kunne da kjøpe for opptil 3,2 mill. Valgte så klart ikke å makse dette beløpet og er veldig glad for det i ettertid. 

Anonymkode: 856e1...98a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...