Gå til innhold

Behandling av Komplekse traumer (KPTSD)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Lurer på om noen har erfaring med god behandling av KPTSD. Jeg er allerede i et behandlingsløp, men virker som dette snart blir avsluttet, uten at noe egentlig har blitt gjort, fordi det er press høyere opp, på at om ikke behandler "når" inn snart, så må jeg vike. Fikk høre andre gangen, at vi må få fortgang i ting, har satt en ramme på max 9 økter for EMDR.. samtidig så har timene til nå vært veldig sporadisk, som oftest 3-4 uker mellom hver gang. Noe jeg opplever at ikke akkurat hjelper på å bygge relasjon til behandler.  Syns det er litt dobbeltmoralsk på en side, da det jo er ekstremt kjent i forskning, at de med K-PTSD trenger god tid på å bygge tillitt til behandler før det er mulig å gi behandling. KPTSD'n min er ansett å være av en alvorlig grad, og sliter mye med dissosiasjon som respons på alt. Har hørt at det kan være ekstra krevende, men ikke umulig å få til behandling, og har uttalelser fra eksperter om at de anser meg som en god kandidat, men at det er ekstremt viktig at jeg får tid til å bli trygg.  Er det noen som har gode erfaringer med behandling, type behandling, og om de faktisk fikk lov til å ha behandling over lengre tid, slik forskning faktisk sier at må til? Eller har dere opplevd å bli "kastet" ut med grunnlag i dårlig fremgang, som utelukkende er på grunn av at behandler går for fort frem. 

Anonymkode: 48217...ad0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar lang tid i forhold til hva det offentlige tilbyr, dessverre. Det er kjempesynd for de det gjelder. Du har all min sympati.

Anonymkode: 1e9a1...749

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er heldig og har fått beskjed om at jeg vil få langvarig behandling på dps. Har diagnosnene kptsd og did, og dps er tydelig på at jeg trenger god tid. Skal nevnes at jeg nesten ble kastet ut av poliklinikken pga manglende fremgang, og det var da statsforvalteren kom inn i bildet at de begynte å tenke nytt. Fikk da en ny behandler som jobber faseorientert, dette fungerer veldig bra for meg. "Vanlig" traumebehandling og EMDR er ikke nødvendigvis bra for de med Kptsd. Det må ikke være et mål å huske alt og gå igjennom traumene i detalj. Dessverre er dpsene ofte fokusert på kun den type behandling og man må ha flaks for å få en behandler som er spesialisert på komplekse traumer. Ta å sjekk ut Dissosiasjonsforum, det er landsforeningen for komplekse traumer og dissosiative lidelser.

Anonymkode: e99aa...000

• Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er heldig og har fått beskjed om at jeg vil få langvarig behandling på dps. Har diagnosnene kptsd og did, og dps er tydelig på at jeg trenger god tid. Skal nevnes at jeg nesten ble kastet ut av poliklinikken pga manglende fremgang, og det var da statsforvalteren kom inn i bildet at de begynte å tenke nytt. Fikk da en ny behandler som jobber faseorientert, dette fungerer veldig bra for meg. "Vanlig" traumebehandling og EMDR er ikke nødvendigvis bra for de med Kptsd. Det må ikke være et mål å huske alt og gå igjennom traumene i detalj. Dessverre er dpsene ofte fokusert på kun den type behandling og man må ha flaks for å få en behandler som er spesialisert på komplekse traumer. Ta å sjekk ut Dissosiasjonsforum, det er landsforeningen for komplekse traumer og dissosiative lidelser.

Anonymkode: e99aa...000

Hvordan involverte du statsforvalteren

Anonymkode: 1e9a1...749

Skrevet

Jeg får god tid på dps. Har time ukentlig, har prøvd å jobbe med traumene siden i vår. Har fått til én Emdr-session, og selv da kom vi ikke i mål. Det tar tid. Jeg kobler helt ut, selv om jeg vil. Har heller ikke inntrykk av at behandler trenger fortgang. Om ikke annet så får jeg høre og bestemme hver gang om det er noe jeg vil ta opp eller om jeg vil gjøre emdr. Får alltid valget, og beskjed om at vi tar ting i mitt tempo :)

Anonymkode: a09c3...b36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...