Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en datter som akkurat ble 4 måneder. Feber på 39.5. Gir Paracet hver 4 time, men den fungerer ikke før to timer har gått og da er feberen kun ned 0.2-0.5 grader. Har selvsagt snakket med legevakt, de mener alt er fredelig. Har dere noen tips til hva jeg bør være obs på her? Hun er selvsagt grinete og gråter mye, sover dårlig og virker generelt utilfreds. Kjempe varm over hele kroppen. Ellers drikker hun godt og har tissebleier. Tett nese og hoste.

Det jeg ikke forstår er alt hysteriet som har vært rundt corona tidligere. Nå er det plutselig bare et harmløst virus som ikke er farlig for små babyer uten immunforsvar? Det gir ingen mening. Føler de burde tatt det mer seriøst, men det kan jo være feil av meg å tenke… 

Har andre her erfaring med så små babyer og coronavirus?

Anonymkode: 9452f...e7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde det alle sammen i 2022 da min var 3 måneder, 2 måneder korrigert alder.

Det var skummelt at den lille kroppen kunne bli så varm, og hun var veldig slapp og tett. Hun fikk flaske, men ofte kom det rett opp igjen i nærmest skummet form, mest sannsynlig pga slim.

Hun fikk en sjekk på legevakten bare for å lytte litt på lunger og sånt, men det var ikke noe å gjøre med det. Vi fikk med nurofen stikkpiller slik at vi kunne gi annenhver paracet og nurofen. Paracet oppnår vel "topp" effekt etter ca 1,5 time, og vi opplevde også at den virket veldig dårlig. Nurofen hjalp bedre, men det må man få resept på. Kle også av babyen for å hjelpe på tempen.

Ellers er ikke målet med febernedsettende at feberen skal forsvinne helt, og jeg mener at 0,5-1 grad ned er det man kan forvente. De anbefaler vel også å bare gi febernedsettende hvis feberen er over 39, da kroppen jobber best mot viruset mellom 38 og 39 grader. Viser de ubehag eller er veldig slappe av feberen så gir man selvsagt da:)

Vær obs på at hun har våte tissebleier og at du får kontakt med henne. Bortsett fra det må dere bare holde ut. Feberen varte bare et par tre dager den gangen tror jeg. Vi har nettopp hatt en virusrunde med begge barna som nå er 8 måneder og 2 år. Minste hadde veldig høy feber, og vi vekslet på nurofen og paracet. Det varte i en uke.

Masse god bedring, og ha lav terskel for å ringe legevakt❤️

Anonymkode: 50774...bc5

Skrevet

Når du ikke får ned feberen hadde jeg insistert på en sjekk.

Ved å gi paracet hver fjerde time når du jo og maks døgndose veldig fort.

Anonymkode: ade82...6d1

• Liker 1
Skrevet (endret)

Da minste her hadde corona ga vi paracet og nurofen annen hver gang. Husker ikke om vi ga annen hver eller hver fjerde time, men var ihvertfall i samråd med legevakt. Det var eneste måten vi fikk feberen ned på. 

Endret av Gipetto
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde også forhørt meg med legevakt om bruk av nurofen, eneste som tok feberen her.

Anonymkode: 29d2b...97e

• Liker 1
Skrevet

Når min datter var baby, hadde hun corona og hadde 41 i feber i 2 dager men ble plutselig frisk. 

Anonymkode: c9e20...2c5

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei. Har en datter som akkurat ble 4 måneder. Feber på 39.5. Gir Paracet hver 4 time, men den fungerer ikke før to timer har gått og da er feberen kun ned 0.2-0.5 grader. Har selvsagt snakket med legevakt, de mener alt er fredelig. Har dere noen tips til hva jeg bør være obs på her? Hun er selvsagt grinete og gråter mye, sover dårlig og virker generelt utilfreds. Kjempe varm over hele kroppen. Ellers drikker hun godt og har tissebleier. Tett nese og hoste.

Det jeg ikke forstår er alt hysteriet som har vært rundt corona tidligere. Nå er det plutselig bare et harmløst virus som ikke er farlig for små babyer uten immunforsvar? Det gir ingen mening. Føler de burde tatt det mer seriøst, men det kan jo være feil av meg å tenke… 

Har andre her erfaring med så små babyer og coronavirus?

Har ikke erfaring med korona, men vet at det er lav grense for å legge inn babyer med luftveisinfeksjoner generelt, både korona og annet, selv om det egentlig ikke er så alvorlig. Hadde passet godt på, og oppsøkt legevakt om du er i tvil.

Endret av anonym111111
Skrevet

Så lenge hun spiser og har gode, fulle  bleier så gjelder det bare å følge med. Rekontakt med legevakt hvis allmenntilstand reduseres

Anonymkode: 91539...7d2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde også forhørt meg med legevakt om bruk av nurofen, eneste som tok feberen her.

Anonymkode: 29d2b...97e

Man vil ikke "ta feberen". Feber er et viktig forsvar mot infeksjoner. Barn tåler å ha feber. Dersom feberen blir for høy eller barnet sin AT reduseres på grunn av feberen er det en grunn til å få den bort/senke

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge hun spiser og har gode, fulle  bleier så gjelder det bare å følge med. Rekontakt med legevakt hvis allmenntilstand reduseres

Hun kaster opp mye av maten. Ellers har hun hatt 4 tissebleier idag, men de er langt fra full. Ser kun at det er blå strek på libero bleiene og at det er litt «fremme». Synes allmenntilstanden er fin da.

Uff er så bekymret for dette jeg ☹️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hun kaster opp mye av maten. Ellers har hun hatt 4 tissebleier idag, men de er langt fra full. Ser kun at det er blå strek på libero bleiene og at det er litt «fremme». Synes allmenntilstanden er fin da.

Da vi hadde rs virus var væske viktigere enn maten. Om så bare litt vann. For at de ikke skal bli dehydrerte. Mtp se kaster opp osv. Mini me har selv vært syk, nett nese og hoste. Covid vet jeg ikke, tester ikke. Men ikke feber. Kun vanvittig klam og svetta gjennom boddier. Vær litt forsiktig med paracet når de er så små, ha opp vinduer, gå ut i luft. Det er bedre enn for mye paracett. Hilsen en mamms med 5 barn og halve Google sykdommene. 

Anonymkode: 08afd...7f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Min datter ble innlagt med RS virus da hun var baby, hun ble veldig raskt dehydrert og etterhvert helt slapp og vanskelig å få kontakt med. Dro til legevakten og i så i ambulanse til sykehuset, da var det på høy tid å få i henne væske intravenøst.

Hvordan går det nå? Håper det går bedre med babyen din❤️

Anonymkode: 06906...444

Skrevet

Synes det er urovekkende at så mange er så skeptisk til Paracet. Paracet er veldig trygt, også til små babyer! Hvis baby har høy feber og påvirkning av allmentilstand forsøker man selvsagt Paracet før man kontakter lege. Når man ikke opplever bedring i allmentilstand, barnet spiser mindre eller har mye tap, tørre bleier osv må man kontakte lege. 

Ts. Håper det går bra med deg og den lille. Hvordan går det?

Anonymkode: 15ff6...11b

• Nyttig 1
Skrevet

Dere som har babyer med korona tok dere vaksine i graviditeten? Jeg tok booster i tredje trimester, trodde det skulle hjelpe baby mot korona også. Nå er jeg redd for jenta mi! 🥺

Anonymkode: bd8e5...1a0

Skrevet

Husk at fuktige, kalde kluter rundt håndledd, ankler og i nakke kan hjelpe til med å dempe feber. Jeg pleier å bruke dette på mine barn sammen med Paracet de gangene de får opp mot 40 i feber. Ved feberhalusinasjoner vasker jeg også f.eks rygg med fuktige, kalde kluter. Det hjelper med å senke feber raskt.

Ikke overskrid maksdose for Paracet.

Er du i tvil så tar du en tlf til legevakt.

Anonymkode: c4559...71d

Skrevet

Du tar kontakt med legevakt igjen. Si at du insisterer på legesjekk. Si at du kjenner til baby som måtte innlegges pga corona (stod om det i media for noen uker siden).

Anonymkode: 61208...dc2

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du tar kontakt med legevakt igjen. Si at du insisterer på legesjekk. Si at du kjenner til baby som måtte innlegges pga corona (stod om det i media for noen uker siden).

Anonymkode: 61208...dc2

Å herregud… 

Anonymkode: 087a2...a70

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...