AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #1 Del Skrevet 23. november 2023 Jeg har mye innsyn i første etasje. Vil skaffe noen blomster / planter jeg kan ha i de nakne vinduskarmene. Men hva slags typer er robuste nok til å kunne stå inntil vindu nå på vinteren ? Anonymkode: b49cd...3ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #2 Del Skrevet 23. november 2023 Jeg har flamingo, pelargonia (3 typer) og en buskaktig jeg ikke husker navnet på. Hos meg kan det bli -25, men det som plager de på vinteren der den lave sola som har stekt noen blader, men ellers trives disse godt ved vinduet og blomstrer frodig grønt og bredt. Anonymkode: 7862f...c3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #3 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har flamingo, pelargonia (3 typer) og en buskaktig jeg ikke husker navnet på. Hos meg kan det bli -25, men det som plager de på vinteren der den lave sola som har stekt noen blader, men ellers trives disse godt ved vinduet og blomstrer frodig grønt og bredt. Anonymkode: 7862f...c3f Takk 😍 Anonymkode: b49cd...3ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #4 Del Skrevet 23. november 2023 Svigermors tunge, gummiplante, ginseng bonsai, husvandrer og kaktuser. Disse har jeg i vinduet hele året, vanlig med ned mot -20 her. Anonymkode: 35107...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 23. november 2023 #5 Del Skrevet 23. november 2023 Vi har vinduer som går helt ned til golvet, så mine grønnplanter er høye og står på govet i store potter. Men tror de samme plantene finnes i mindre størrelse som kan passe i vinduskarm også. Svigermorstunge, smaragdpalme og monstera er sikre planter om vinteren. Mine er mange år gamle, og jeg har delt plantene i blant, så jeg har mange av hver. Jeg synes det tar seg godt ut, og blir frodigere, med samme type plante i forskjellige høyder i grupper. Kjøpte nylig en 1 m høy fiolinfiken på Plantasjen, og er spent på hvordan den klarer seg i vinter. Pelargonia klarer seg ikke i stua hos meg fordi det blir for varmt. De sto på terrassen i sommer, og nå har jeg satt dem mørkt og kjølig på gjesterommet. Senere skal de få mer lys. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #6 Del Skrevet 23. november 2023 Aloe vera og pengetre har jeg i vinduskarmene. Anonymkode: bb791...801 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #7 Del Skrevet 23. november 2023 Alle vanlige planter vel😅 Anonymkode: 8332c...b8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #8 Del Skrevet 23. november 2023 Det kommer vel mest an på vinduene dine? Selv mine gamle, punkterte vinduer fra 70-tallet isolerte nok til at jeg ikke trengte bekymre meg for om plantene tålte stå inntil dem. Nå som jeg har nye vinduer er det null problem. Det eneste jeg ser for meg kan være trøblete for planter er gamle uisolerte vinduer. Anonymkode: f1fe6...f14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 24. november 2023 #9 Del Skrevet 24. november 2023 (endret) Et moderne trelags vindu holder rundt 20 grader på innsiden om det er 22 grader i rommet og -15 på utsiden, så ubetydelig for planter. Et dårlig isolert vindu fra 70-tallet kan kanskje komme ned i 10 grader, så da kan planter bli litt frosne. Endret 24. november 2023 av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #10 Del Skrevet 24. november 2023 Jeg har pothos, corveus og en annen grønn plante. Gamle vinduer og ofte minus 30. Tåler de det ikke, får de dø. Jeg dilldaller ikke med blomster 😄 Anonymkode: 35831...4ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå