Gå til innhold

Alkohol. Når drikker man for mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært hos legen. Der måtte jeg svare på et skjema og alkohol. Det står at man skal svare ærlig, så da gjør jeg det. 

Jeg kan ta meg et glass én kveld midt i uka mens jeg for eksempel sitter og bretter klær foran TVen etter at ungene har lagt seg. Utenom det har jeg bare barnefri 4 netter i mnd, hvor jeg kan drikke en til to flasker sammenlagt på de 4 dagene. Altså max en halv flaske (2 glass) vin per dag av de 4 dagene. Og det er sjeldent jeg drikker 4 av de dagene (men kan hende). Mange mnd er det snakk om bare to dager i mnd. Da er det alltid i sosiale settinger med god middag. 

Er dette for mye? Jeg kan ikke skjønne at dette virkelig er for mye og jeg er redd jeg får i journalen at jeg har et drikkeproblem. Noe som er tatt helt ut av det blå. Tenkte at jeg skulle være den ærlig ved utredning, men nå angrer jeg bittert på at jeg var det. Er redd dette skal backfire meg på en eller annen måte. Jeg er 90%alenemor, og kan bare se for meg en eventuell barnefordelingsrettsak senere i livet, hvor det kommer frem at mor har et alkoholproblem. 

Jeg kan fint kutte ut å drikke. Jeg drikker ikke fordi jeg føler jeg må. Men jeg er glad i venninnekvelder med treretters middag h or vi babler i vei hele kvelden rundt bordet. Og litt alkohol skal da være lov? Er dette mye mer enn litt? (Rører aldri sprit, eller annet sterke greier, bare vin). 

Altså. Er dette for høyt alkoholinntak iløpet av en 30 dagers periode? Hvor mye drikker du, og ander du at du har et alkoholproblem? 

Anonymkode: 08792...53b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel 7-8 enheter som dame i uka. Google det

Anonymkode: 17538...fb0

• Liker 1
Skrevet

Med mindre undersøkelsen hos legen var relatert til samvær med ungene kan du slappe helt av. Legen er underlagt *streng* taushetsplikt, og vil ikke vike fra denne med mindre han ser tydelige faretegn for barna. Legen tar dette langt mer seriøst enn du kunne tenke deg, er ett spørsmål om karrieren hans. Finnes ingen personer innen samværssaker som tørr å tenke tanken på å be legen gi dem dokumentasjon på hva du har krysset av på skjema. 

Hele innlegget her forklarer også grunnen til hvor strengt dette er, at man kunne blitt redd for å fortelle viktig informasjon til helsepersonell fordi det kan slå negativt ut. 

For å svare på spørsmålet om dette er for mye så er det sjeldent mer komplisert enn at man drikker for mye når man begynner å få bekymring om at man drikker for mye. 2 flasker vin er likevel mindre enn folk som fester for mye 1 dag i uken.

Anonymkode: 6be5b...72f

• Liker 1
Skrevet

Ok. Googlet det. En flaske vin er ca 5 enheter. Jeg drikker to flakser vin i mnd (eller mindre, men tar ut i fra maks). Det tilsvarer 10 enheter på 4 uker, (eller 5 enheter hver 14 dag). Jeg kan plusse på et ekstra glass i uken hypotetisk sett og fortsatt være innenfor god margin. Jeg drikker da absolutt ikke fareverdig nye? Altså jeg gikk fra å være bekymret til å egentlig bli ganske irritert. Hva slags system er dette man går ut i fra? Snakk om å skape dårlig samvittighet og skyldfølelse uten grunn hos pasientene. 

Ts

Screenshot_20231123_113405_Samsung Internet.jpg

• Liker 1
Skrevet

Vi høres ganske like ut. Jeg elsker vin, men liker ikke rusen/bli full. Så fordeler 2 flasker vin ut over uken. Ikke 100% sunt såklart, men men. 

Anonymkode: 21148...0e7

Skrevet

Nei, her er det ingen grunn til å bekymre seg. Du drikker ikke store mengder, og du viser ikke et usunt mønster rundt alkohol.

Anonymkode: 66e91...eb9

• Nyttig 1
Skrevet

Hva var grunnen til at du måtte svare på et skjema?

Anonymkode: cbe0c...302

Skrevet

Når man drikker for å glemme. 

Anonymkode: 51b74...f7c

Skrevet

Kutt det helt ut, beste for helsen din :) Jeg var også en vindrikker, men lurte meg selv trill rundt. Kastet bort penger på det også.

Livet er utrolig godt uten og stimulanse.

Anonymkode: 60017...720

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. Googlet det. En flaske vin er ca 5 enheter. Jeg drikker to flakser vin i mnd (eller mindre, men tar ut i fra maks). Det tilsvarer 10 enheter på 4 uker, (eller 5 enheter hver 14 dag). Jeg kan plusse på et ekstra glass i uken hypotetisk sett og fortsatt være innenfor god margin. Jeg drikker da absolutt ikke fareverdig nye? Altså jeg gikk fra å være bekymret til å egentlig bli ganske irritert. Hva slags system er dette man går ut i fra? Snakk om å skape dårlig samvittighet og skyldfølelse uten grunn hos pasientene. 

Ts

Hvilket skjema var dette? Skjønner ikke helt irritasjonen, så eneste grunnen jeg kan tenke meg er at spørsmålet var veldig åpent/få valg, og at det fyltes ut sånn at du følte det ikke traff din situasjon.

Alkoholmisbruk er bare en indikasjon på de fleste helseskjemaer sånn at man kan utelukke eller se sammenhenger. For eksempel kan enormt alkoholkonsum på skjema være relevant om de ser tegn i blodet på leverproblemer. Hvis de ikke ser noen indikasjoner så bare ignorerer de det, leger kan også vise skjønn og ta forbehold mot forhastede konklusjoner. Hvis legen ser noen grunn til bekymring så sier han ifra, ber om mer utfyllende svar og andre tester.
Men uansett så er skader fra alkohol hovedsakelig fra overforbruk, det er verre for kroppen å måtte jobbe på overtid 1 gang i måneden enn jobbe lett 2 dager i uken. 

Anonymkode: 6be5b...72f

Skrevet

Hm, ser nå at ts mente to flasker i løpet av en hel måned. Det får jo mitt forbruk på to flasker i uka til å høres ille ut😬

TS! Jeg hadde tatt dette med knusende ro om jeg var deg❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hm, ser nå at ts mente to flasker i løpet av en hel måned. Det får jo mitt forbruk på to flasker i uka til å høres ille ut😬

2 flasker her igså

kvinne 40 

Anonymkode: aa635...d6d

Skrevet

Du har ingen grunn til bekymring,tror nok du kommer til å leve lenger med ditt forbruk,enn om du var avholdene .Det e jo mye glede i litt vin.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts

Det er jo du som sitter i etterkant og grubler på deg dårlig samvittighet og skyldfølelse. Det må du nesten ta på egen kappe.

Anonymkode: f9990...03f

Skrevet

Slapp av. Du har et beskjedent alkoholkonsum. Det ligger ikke i nærheten av hverken skadelig bruk av alkohol eller alkoholavhengighet. Det har ingen praktisk betydning.

Anonymkode: cffa2...86f

Skrevet

Nei, det er ikke for mye! 2 enheter pr dag, altså to glass om dagen er innafor. Dessuten vil jeg tilføye at i Italia sier de at 4 glass daglig er innenfor, og de har for Ordens skyld samme gjennomsnittlig levealder som oss. Hvor mye alkohol som er for mye er derfor veldig individuelt, for ikke å snakke om kulturelt betinget. I mine øyne så er det er altså måten man drikker på og ikke mengden som betyr noe.

Anonymkode: cd1d5...6b8

Skrevet

Jeg drikker fint to flasker vin på en uke. Det er litt som deg, med 1-2 glass vin på kvelden, enten til mat eller til husarbeidet. Og litt ekstra ved sosiale ting i helgene.  
Nå vet jeg ikke hvilken utredning du har vært på, men jeg opplyste om mitt forbruk til både fastlege og psykolog under utredning for mageproblemer og utbrenthet.
Ingen har reagert særlig på det. 

Det handler mye om hvorfor og hvordan man drikker. 
2 flasker vin på en kveld er mye, men 2 flasker vin fordelt over en uke er ikke det samme, selv om det er like stor mengde. 
Må man ha det vinglasset for å slappe av eller få sove, så er det for mye. Jeg drikker vin til maten eller kos fordi jeg liker smaken, men jeg kan også fint ta ett glass vann eller en kopp te i stedet. 

Men igjen, hva du utredes for spiller en viktig rolle her. En del helseproblemer og en del medisiner er ikke forenelig med alkohol, selv ikke relativt lavt forbruk. 

Anonymkode: 9a7ef...f83

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

2 flasker her igså

kvinne 40 

Anonymkode: aa635...d6d

2 flakser i uken er galskap ja.

Still deg heller spørsmålet om hvorfor du drikker alkohol....noen slapper av med et glass. Hvorfor det tro? Tenk litt etter...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

2 flakser i uken er galskap ja.

Still deg heller spørsmålet om hvorfor du drikker alkohol....noen slapper av med et glass. Hvorfor det tro? Tenk litt etter...

Å kalle to flasker vin i uka for galskap er nå å strekke den litt langt. 

• Liker 4
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (2 minutter siden):

Å kalle to flasker vin i uka for galskap er nå å strekke den litt langt. 

Enig! Her går det enda ett par til uken, legen hadde ikke noe å si på det 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 5ee25...244

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...