AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #1 Del Skrevet 23. november 2023 Hei! Jeg lurer på noe angående sluttattest når man slutter i en jobb frivillig. Er det vanlig å nevne alle fraværsdager pga. sykdom i attesten som et eget punkt? I følge arbeidsmiljøloven den inneholde dette: «§ 15-15. Attest (1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet.» En arbeidsgiver kan gjerne, av eget tiltak eller hvis arbeidstaker ber om det, også ta med andre relevante opplysninger eller vurderinger i attesten, og ut over bestemmelsens minimumskrav. Dette kan være uttalelser om hvordan arbeidstaker har utført arbeidet, evnen til samarbeid, lojalitet, stabilitet, sosiale egenskaper osv. Selv om arbeidsgiver ikke skulle ha noen plikt til det, er det Juristforbundets anbefaling at arbeidsgiver søker å gi arbeidstaker en mer utførlig attest.» Når bør fravær nevnes Når det gjelder opplysninger i sluttattest så er det imidlertid alltid viktig at attesten gir et så korrekt bilde som mulig. Fravær bør kun nevnes dersom dette er nødvendig for å gi et dekkende bilde av arbeidstakers erfaring, f.eks. dersom det er snakk om en kort ansettelse hvor arbeidstakeren har hatt mye fravær. Attesten skal ikke inneholde opplysninger som er egnet til å sverte eller sjikanere arbeidstakeren.» Jeg er tidlig i min arbeidskarrierre, og jeg synes det at fravær (listet opp alle enkeltdager) kan virke negativt for videre arbeidsforhold. Jeg er fullt klar over at jeg har vært syk, men har hatt grunnlag for det. Det er ikke kjempemange dager, men jeg har vært mer syk enn jeg pleier siste året. Kan jeg be arbeidsgiver gi meg en ny sluttattest hvor de ikke nevner fravær? Det ser ut som vedkommende har brukt en generell mal for attester, og det kan godt være vedkommende ikke har tenkt så mye over det. Det er ikke obligatorisk å gjengi dette. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 68db2...eca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #2 Del Skrevet 23. november 2023 Har du hatt så mye fravær at du føler det setter deg i et dårlig lys om det står der? Anonymkode: 62bb9...7f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #3 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du hatt så mye fravær at du føler det setter deg i et dårlig lys om det står der? Anonymkode: 62bb9...7f7 Jeg er usikker på hva som regnes om mye fravær. Før har jeg hatt veldig lite fravær, men nå har jeg hatt mer dessverre. Svaret er ja, da det står langt oppe i attesten som enkeltdager, og man ser det før resten av innholdet som er viktigst (nemlig faglig prestasjon og oppgaver osv). Jeg vet hvordan arbeidsmarkedet hos oss er, så det setter meg i en dårligere posisjon. Anonymkode: 68db2...eca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 23. november 2023 #4 Del Skrevet 23. november 2023 Generelt har jeg aldri sett en slutt attest som inneholder fravær i en negativ setting. Så det er litt spesielt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #5 Del Skrevet 23. november 2023 NakenPanda skrev (12 minutter siden): Generelt har jeg aldri sett en slutt attest som inneholder fravær i en negativ setting. Så det er litt spesielt Ja, jeg synes også det var litt spesiell måte å nevne det på. Det skal sies at h*n som har skrevet/fylt ut attesten har primært et overordnet ansvar for driften hos oss, og kjenner oss som arbeidstaker svært lite rent faglig og i daglig arbeid. Jeg har ny jobb og er veldig positiv til den, men vil ha alt på det rette i videre karrierevei. Anonymkode: 68db2...eca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #6 Del Skrevet 23. november 2023 Det kan umulig skade å spørre. Jeg er enig I at dette er spesielt, for det vil jo se ut som at arbeidsgiver mener der er et viktig poeng, og det er jo ingem fordel for deg. Jeg er involvert i mange ansettelsesprosesser hos oss, og har heller aldri sett dette. Anonymkode: 96744...90c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå