AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #1 Skrevet 23. november 2023 Jeg sliter med hvordan jeg skal håndtere andre sine unger i barnehagen ved henting/levering. Jeg opplever mange ganger at andres barn ikke oppfører seg, men det er ingen voksne som stopper dem, verken ansatte eller foreldre. Bare de siste par ukene var det en henting hvor et annet barn (ca 3 år) klamret seg fast i vognen til mitt barn, mens jeg prøvde trille ut. De ansatte som var ute, gjorde ingenting (vet ikke engang om de så det, det er stort og litt uoversiktlig ute-område). Vi MÅTTE jo gå hjem, skulle rekke en buss, og mitt barn ble opprørt over hele greien. Og jeg drittirritert og stresset. Men har jeg da lov å fysisk "knekke" fingrene til ungen løs? Tilsnakk og tøys og "pedagogiske metoder" fungerte IKKE, og dette var altså et helt fremmed barn. Har også opplevd andre barn som på andre måter fysisk hindrer oss, som enste måten å komme løs fra er å fysisk ta i dem. Jeg har også slitt med andre unger som har tatt og løpt avgårde med våre ting. Og sånne som slår av lyset i garderoben så det blir bekmørkt, når man står det og skal kle på unger og finne alt mulig. I garderoben er det ingen ansatte (avdelingene er i 2. etasje, garderoben i 1. og ingen ansatte er der nede), og ofte er ikke foreldrene noe sted heller (typisk er de oppe og henter småsøsken, eller kler på et annet barn i fin-garderoben). Jeg blir så usikker på hvordan jeg "har lov" til å håndtere det, spesielt mtp hvor voldsomme barnehagen er på dette med "krenking" av barn o.l. Det at de ansatte omtrent ikke har lov å ta i ungene når de gjør noe galt. Jeg irriterer meg over at foreldrene ikke er der i garderoben, og at de ansatte ikke hjelper meg når det er i ute-områdene/avdelingene det skjer. Anonymkode: 0592a...484 1
Gjest takinova Skrevet 23. november 2023 #2 Skrevet 23. november 2023 Mye grenseløshet. Og når disse ungene starter på skolen tar det helt av. Det er ønsket av politikerne som lager lovene. Grenseløsheten blir heiet frem av statsforvaltere, barneombudene, foreldrestemmer, psykologer osv osv. Er det rart ingen vil ta barnehagelærer og lærerutdanning etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #3 Skrevet 23. november 2023 Jøss, hva for en barnehage er det du har barn i? Har en del år bak meg med barn i barnehage og har ikke opplevd noe av dette en eneste gang. Hvis en henger i vogna hadde jeg trillet til en ansatt og sakt "Tror dere har mistet et barn her...." og forventet at de brakk det løs. Hvis noe sperrer veien hadde jeg løftet de til siden. Slår de av lys hadde jeg skrudd det på uten å gi de oppmerksomheten de var ute etter for det. Stikker de av med våres ting og nektet å gi tilbake hadde jeg tatt det opp med en ansatt der og da. Jeg løper ikke etter andres barn i barnehagen. Hvis dette er noe som skjer daglig eller ukentlig hadde jeg tatt det opp med styrer og forlangt en person som holder øye med garderobene ved henting. Lite resurser hadde jeg ikke hørt på, dette måtte de ha løst. Anonymkode: 8e9d2...b7b 8
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #4 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg sliter med hvordan jeg skal håndtere andre sine unger i barnehagen ved henting/levering. Jeg opplever mange ganger at andres barn ikke oppfører seg, men det er ingen voksne som stopper dem, verken ansatte eller foreldre. Bare de siste par ukene var det en henting hvor et annet barn (ca 3 år) klamret seg fast i vognen til mitt barn, mens jeg prøvde trille ut. De ansatte som var ute, gjorde ingenting (vet ikke engang om de så det, det er stort og litt uoversiktlig ute-område). Vi MÅTTE jo gå hjem, skulle rekke en buss, og mitt barn ble opprørt over hele greien. Og jeg drittirritert og stresset. Men har jeg da lov å fysisk "knekke" fingrene til ungen løs? Tilsnakk og tøys og "pedagogiske metoder" fungerte IKKE, og dette var altså et helt fremmed barn. Har også opplevd andre barn som på andre måter fysisk hindrer oss, som enste måten å komme løs fra er å fysisk ta i dem. Jeg har også slitt med andre unger som har tatt og løpt avgårde med våre ting. Og sånne som slår av lyset i garderoben så det blir bekmørkt, når man står det og skal kle på unger og finne alt mulig. I garderoben er det ingen ansatte (avdelingene er i 2. etasje, garderoben i 1. og ingen ansatte er der nede), og ofte er ikke foreldrene noe sted heller (typisk er de oppe og henter småsøsken, eller kler på et annet barn i fin-garderoben). Jeg blir så usikker på hvordan jeg "har lov" til å håndtere det, spesielt mtp hvor voldsomme barnehagen er på dette med "krenking" av barn o.l. Det at de ansatte omtrent ikke har lov å ta i ungene når de gjør noe galt. Jeg irriterer meg over at foreldrene ikke er der i garderoben, og at de ansatte ikke hjelper meg når det er i ute-områdene/avdelingene det skjer. Anonymkode: 0592a...484 Nå sier du at området er uoversiktlig og at personalet kanskje ikke så dette barnet. Da ville jeg bare sagt til personalet, -«hei, er det noen som kan hjelpe meg her borte?» Det å tøyse først kan gjøre at baret ikke forsto at det plutselig ikke var moro lenger. Det kan være på grunn av diagnose men også alle barn kan ha problemer med å skjønne når nok er nok. Når du har sagt fra at nå må vi gå og du skal være her. Nå må du slippe vognen så vi kan gå. Hvis det fortsatt ikke gå så ville jeg forsiktig fjernet fingrene ja. Antageligvis blir det skrik og hyl i en sånn situasjon så det er like greit å tilkalle en voksen som kan hjelpe deg først som sist. Anonymkode: 0ec01...55d 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #5 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jøss, hva for en barnehage er det du har barn i? Har en del år bak meg med barn i barnehage og har ikke opplevd noe av dette en eneste gang. Hvis en henger i vogna hadde jeg trillet til en ansatt og sakt "Tror dere har mistet et barn her...." og forventet at de brakk det løs. Hvis noe sperrer veien hadde jeg løftet de til siden. Slår de av lys hadde jeg skrudd det på uten å gi de oppmerksomheten de var ute etter for det. Stikker de av med våres ting og nektet å gi tilbake hadde jeg tatt det opp med en ansatt der og da. Jeg løper ikke etter andres barn i barnehagen. Hvis dette er noe som skjer daglig eller ukentlig hadde jeg tatt det opp med styrer og forlangt en person som holder øye med garderobene ved henting. Lite resurser hadde jeg ikke hørt på, dette måtte de ha løst. Anonymkode: 8e9d2...b7b Det er ikke bare å slå på lyset igjen når ungen bare står ved siden av og slår det av igjen i det jeg snur ryggen til - og jeg sitter jo gjerne midt i påkledningen av en hylende 2-åring som jeg ikke bare kan slippe heller (da er han over alle hauger...) Jeg måtte løfte en til side engang, og så falt hun da jeg satt henne fra meg, og begynte å HYYYYYYLE som om jeg hadde slått henne... Det er ikke noen ansatte i garderoben å ta det opp med, det er problemet. Skal jeg få sagt ifra til noen ansatte, må jeg få med meg mine egne 2 OPP igjen til avdelingen (og det er gjerne mer enn kav nok å få dem ut derfra første gangen), og så si ifra, og de ansatte kan gjerne ikke gå ifra - det er ofte bare 1 ansatt igjen på avdelingen. Og ja, jeg synes også at her burde det vært gjort annerledes. Enten krav om at foreldre ikke slipper unger aleine ned i garderoben, og holder dem med oppsyn når de ikke er på avdelingen, eller en ansatt som har "vakt" i garderoben (selv om det burde være unødvendig - det er bemanningsproblemer nok som det er): Anonymkode: 0592a...484
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #6 Skrevet 23. november 2023 Registrer tidspunkt for når dette skjer og be om en telefonsamtale med pedleder feks i pausen din på jobb og spør om hvordan de vil løse dette. Hvis du ikke merker endring i hvordan de ansatte håndterer dette (sende ut felles mail om at de har snakket med barna om dette og at foreldre må ta med seg barna når de henter søsken, eller at de ansatte følger med til inngangspartiet for å passe på at barn ikke er inne uten foresatte) i løpet av to arbeidsdager så sender du mail til styrer. Ikke ta i barna med mindre de fysisk går til angrep på deg eller barnet ditt, det inkluderer kasting altså. De ansatte må håndtere barna med mindre du er veldig trygg på foreldrene deres. Anonymkode: f461d...240 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #7 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke bare å slå på lyset igjen når ungen bare står ved siden av og slår det av igjen i det jeg snur ryggen til - og jeg sitter jo gjerne midt i påkledningen av en hylende 2-åring som jeg ikke bare kan slippe heller (da er han over alle hauger...) Jeg måtte løfte en til side engang, og så falt hun da jeg satt henne fra meg, og begynte å HYYYYYYLE som om jeg hadde slått henne... Det er ikke noen ansatte i garderoben å ta det opp med, det er problemet. Skal jeg få sagt ifra til noen ansatte, må jeg få med meg mine egne 2 OPP igjen til avdelingen (og det er gjerne mer enn kav nok å få dem ut derfra første gangen), og så si ifra, og de ansatte kan gjerne ikke gå ifra - det er ofte bare 1 ansatt igjen på avdelingen. Og ja, jeg synes også at her burde det vært gjort annerledes. Enten krav om at foreldre ikke slipper unger aleine ned i garderoben, og holder dem med oppsyn når de ikke er på avdelingen, eller en ansatt som har "vakt" i garderoben (selv om det burde være unødvendig - det er bemanningsproblemer nok som det er): Anonymkode: 0592a...484 Så det er et barn som er hentet som slår av og på lyset i garderoben? Hvor er foreldrene til det barnet? Hvis foreldre står igjen og prater med personalet så synes jeg absolutt du bør ta opp problemet med pedleder og gjerne også på foreldremøte hvis du synes der er ok. Det høres ut som en stor barnehage og da er det hensiktsmessig å lage noen regler for at foreldre må følge barna og ikke slippe dem fritt i bygget når de har hentet. Anonymkode: 0ec01...55d 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #8 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke bare å slå på lyset igjen når ungen bare står ved siden av og slår det av igjen i det jeg snur ryggen til - og jeg sitter jo gjerne midt i påkledningen av en hylende 2-åring som jeg ikke bare kan slippe heller (da er han over alle hauger...) Jeg måtte løfte en til side engang, og så falt hun da jeg satt henne fra meg, og begynte å HYYYYYYLE som om jeg hadde slått henne... Det er ikke noen ansatte i garderoben å ta det opp med, det er problemet. Skal jeg få sagt ifra til noen ansatte, må jeg få med meg mine egne 2 OPP igjen til avdelingen (og det er gjerne mer enn kav nok å få dem ut derfra første gangen), og så si ifra, og de ansatte kan gjerne ikke gå ifra - det er ofte bare 1 ansatt igjen på avdelingen. Og ja, jeg synes også at her burde det vært gjort annerledes. Enten krav om at foreldre ikke slipper unger aleine ned i garderoben, og holder dem med oppsyn når de ikke er på avdelingen, eller en ansatt som har "vakt" i garderoben (selv om det burde være unødvendig - det er bemanningsproblemer nok som det er): Anonymkode: 0592a...484 Du må ta det opp. Det bør jo ikke være sånn at det ikke er noen ansatte som kan se området rundt porten. Hvis barn kan ferdes der så bør ansatte også ha det innen synsvidde. Det samme med garderoben. De trenger ikke å være der nede, men da skal ikke barna være der heller. Hvis det ikke er noen avdelinger i første etasje så skjønner jeg ikke at det er noen barn i garderoben uten foreldre. Hvis foreldrene henter barn på andre avdelinger så får de vente med å sende ned gullungen sin. Du må bare gi beskjed, også får barnehagen ta det videre. Anonymkode: 3ea97...18e 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #9 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må ta det opp. Det bør jo ikke være sånn at det ikke er noen ansatte som kan se området rundt porten. Hvis barn kan ferdes der så bør ansatte også ha det innen synsvidde. Det samme med garderoben. De trenger ikke å være der nede, men da skal ikke barna være der heller. Hvis det ikke er noen avdelinger i første etasje så skjønner jeg ikke at det er noen barn i garderoben uten foreldre. Hvis foreldrene henter barn på andre avdelinger så får de vente med å sende ned gullungen sin. Du må bare gi beskjed, også får barnehagen ta det videre. Anonymkode: 3ea97...18e Dette. Hva gjør unger uten foreldre i garderoben? Anonymkode: 3b83f...4a6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #10 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så det er et barn som er hentet som slår av og på lyset i garderoben? Hvor er foreldrene til det barnet? Hvis foreldre står igjen og prater med personalet så synes jeg absolutt du bør ta opp problemet med pedleder og gjerne også på foreldremøte hvis du synes der er ok. Det høres ut som en stor barnehage og da er det hensiktsmessig å lage noen regler for at foreldre må følge barna og ikke slippe dem fritt i bygget når de har hentet. Anonymkode: 0ec01...55d Jeg aner ikke hvor foreldrene er, der er ihvertfall ikke der. Det er vanskelig at garderoben er så langt fra avdelingene, og avdelingene i tillegg er i to paviljonger - og at det er en fin-garderobe hvor man skal henge fleece-jakker, luer o.l, mens sko og utedress er i en annen garderobe. Dte gjør det veldig utfordrende å holde styr på ungene ved henting/levering, spesielt om man har mer enn ett barn. Man må hente unger på 2 ulike avdelinger, og da dra med seg en unge inn på en annen avdeling, og så har ungene fin-garderobene langt fra hverandre. Jeg må klumholde på minstemann hele tiden for han er en sånn som stikker av og skal løpe og gjemme seg, og da ER det vanskelig å holde styr på hvor eldstemann er. Så jeg skjønner jo at det er utfordrende for foreldrene til de andre også. De står gjerne og sliter med en 2-åring som har klikket i vinkel i trappen ned til garderoben, og klarer da ikke å holde styr på en trassig 4-åring som ser sitt snitt til å stikke av. Så det er utformingen av barnehagen som er problemet her, og at det er langt (som i en laaaang gang med masse leker hengt på veggene... og en trapp) før man kommer til avdelingen, så det er veldig langt fra de ansatte til garderoben, og mange steder ungene kan stikke av. Anonymkode: 0592a...484 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #11 Skrevet 23. november 2023 Høres fryktelig plagsomt ut. Har aldri opplevd noe i nærheten i vpr barnehage på 5 år. Slik skal det ikke være tenker jeg. Anonymkode: 1ee8e...026
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #12 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke bare å slå på lyset igjen når ungen bare står ved siden av og slår det av igjen i det jeg snur ryggen til - og jeg sitter jo gjerne midt i påkledningen av en hylende 2-åring som jeg ikke bare kan slippe heller (da er han over alle hauger...) Jeg måtte løfte en til side engang, og så falt hun da jeg satt henne fra meg, og begynte å HYYYYYYLE som om jeg hadde slått henne... Det er ikke noen ansatte i garderoben å ta det opp med, det er problemet. Skal jeg få sagt ifra til noen ansatte, må jeg få med meg mine egne 2 OPP igjen til avdelingen (og det er gjerne mer enn kav nok å få dem ut derfra første gangen), og så si ifra, og de ansatte kan gjerne ikke gå ifra - det er ofte bare 1 ansatt igjen på avdelingen. Og ja, jeg synes også at her burde det vært gjort annerledes. Enten krav om at foreldre ikke slipper unger aleine ned i garderoben, og holder dem med oppsyn når de ikke er på avdelingen, eller en ansatt som har "vakt" i garderoben (selv om det burde være unødvendig - det er bemanningsproblemer nok som det er): Anonymkode: 0592a...484 Da hadde jeg tatt lys-tyven under armen og satt fra meg barnet utenfor sammen med de andre. Er alle oppe hadde jeg ropt opp. Ev. ringt inn til avdelingen og bedt de sende noen ned etter plageånden. Bare det at de er inne i garderoben alene er jo et rødt flagg når det kommer til barnehagen. Vel hjemme hadde jeg som sakt skrevet en mail til styrer og krevd orden. Anonymkode: 8e9d2...b7b
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #13 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da hadde jeg tatt lys-tyven under armen og satt fra meg barnet utenfor sammen med de andre. Er alle oppe hadde jeg ropt opp. Ev. ringt inn til avdelingen og bedt de sende noen ned etter plageånden. Bare det at de er inne i garderoben alene er jo et rødt flagg når det kommer til barnehagen. Vel hjemme hadde jeg som sakt skrevet en mail til styrer og krevd orden. Anonymkode: 8e9d2...b7b Kan ikke rope opp - det er en lang lang korridor og en trapp og to lukkede dører mellom avdelingene og garderoben. Og går ikke å ringe heller - jeg vet jo ikke hvilken avdeling alle ungene går på (er 6 avdelinger og 100'ish unger). Når man har hentet ungen på avdelingen, er ungen foreldrenes ansvar. Men det er altså utfordrende å få med seg mer enn ett trassig barn i full "grensetestingmodus" når man skal innom flere avdelinger gjerne, og ned en trapp, gjennom en lang korridor, og så har ungene mellomlag og sekker lagret i hver sin ende av fin-garderoben (som er adskilt med masse skap, så jeg kan ikke se fra misntemann sitt skap til eldstemann sitt skap og se hva han gjør på), og SÅ skal man gjennom enda litt mer korridor ut i grov-garderoben - som også er delt i to semi-adskilte rom.. For å si det sånn: bygget var IKKE bygget for å være barnehage, det er deler av den gamle skolen som er gjort til barnehage... Så det er helt håpløs planløsning.. Anonymkode: 0592a...484
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #14 Skrevet 23. november 2023 Men høres ut som om jeg ikke er helt på jordet som reagerer på at det er sånn, da. Da skal jeg ta det opp med barnehagen. Litt redd for å være "hun vanskelige og storforlangende".. Anonymkode: 0592a...484 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #15 Skrevet 23. november 2023 Jeg hadde sikkert gjort det og sagt tydelig ifra om at han må slippe vognen. Jeg er ikke like tålmodig med andre barn som mine egne Anonymkode: c7105...fb1 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #16 Skrevet 23. november 2023 Hva er problemet? Du løfter ungene unna vel. Mens du distraherer dem med snakk. Klart man kan (og må) gripe inn, har folk blitt helt koko? Anonymkode: ec42e...19c 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #17 Skrevet 23. november 2023 Her må du snakke med de ansatte. For å få hjelp der og da,men også for å forklare dem garderobesituasjonen. Hvis ingen sier noe,vet de jo ikke hva som foregår der. Du bør foreslå at det bør være en regel om at ingen barn skal være alene i garderoben. Men,du kommer ingen vei uten å snakke med dem.. Anonymkode: 18120...026
Lorieen Skrevet 23. november 2023 #18 Skrevet 23. november 2023 Noen enkle basic regler: 1)Barn som ikke er hentet, skal ikke oppholde seg i garderoben ved hentetid. 2)Barn som er hentet og oppholder seg i garderoben, er foreldrenes ansvar. 3)Det er fullstendig lovlig å be andre foreldre om å disiplinere sine egne avkom om de lager kvalm og kaos for andre foreldre og barn i en hentesituasjon. Du blir kanskje ikke spesielt populær hos nevnte forelder om du velger å gjøre det, men dette er tross alt ikke en popularitetskonkurranse og du trenger neppe forholde deg til nevnte forelder på mange andre arenaer. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #19 Skrevet 23. november 2023 Barnehagen høres utrolig krøkkete ut. Men samtidig: Jeg ville ikke vært redd for å bli streng med andres barn når de bøller rundt… «it takes a village!» Vi må da kunne passe litt på hverandres barn, tenker jeg. Min 4-åring var på full fart ut av porten da et annet barn skulle hjem, mammaen tok og stoppet barnet mitt og sa at det måtte vente på meg. Jeg var like bak. Sånt setter jeg pris på! Anonymkode: b9943...e06 6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #20 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Men høres ut som om jeg ikke er helt på jordet som reagerer på at det er sånn, da. Da skal jeg ta det opp med barnehagen. Litt redd for å være "hun vanskelige og storforlangende".. Anonymkode: 0592a...484 Det skal du ikke bry deg om. Det er personalets oppgave å se til at det fungerer greit under henting og levering. Anonymkode: c88e2...a76 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå