Gå til innhold

Er du Kristen?

AnonymBruker

Er du Kristen?  

78 stemmer

1. 1. Er du Kristen?

• Ja
      21
    • Ikke troende
      53
    • Annen religion (utdyp i kommentar)
      4

Anbefalte innlegg

Jeg er vel ikke kristen i den forstand. Men har tenkt det er mer mellom himmel og jord vi ikke vet. Men etter jeg mistet et nært familiemedlem i en meningsløs ulykke i år så mistet jeg troen helt. Det finnes ingen mening med at et ungt menneske skal dø og påføre oss som står igjen så mye smerte. 

Anonymkode: d145a...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men onkelen min er. Navnemessig, altså. 

Jeg skjønner ikke at det går an å være religiøs i dag. Det er så fremmed for meg. Det er jo bare masse dogmer fra 1000-2000 år tilbake i tid som ikke er forenelig med vår tid. Det er det samme som at vi liksom skulle følge en eller vikinglov f.esk "Å gå på glødende jern" Man kunne gå 12 skritt over glødende plogjern for å bevise sannhetsgehalten i en påstand, eller sin uskyld. Føttene ble undersøkt etter 3 dager. Hvis sårene da var rene og uten infeksjon ble påstanden, eller uskylden ansett bevist. Samme med de som henter sannheter fra en bibel eller koran. 

Det hele er så absurd. 

Anonymkode: 5b206...61c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 23.38):

Nei, men onkelen min er. Navnemessig, altså. 

Jeg skjønner ikke at det går an å være religiøs i dag. Det er så fremmed for meg. Det er jo bare masse dogmer fra 1000-2000 år tilbake i tid som ikke er forenelig med vår tid. Det er det samme som at vi liksom skulle følge en eller vikinglov f.esk "Å gå på glødende jern" Man kunne gå 12 skritt over glødende plogjern for å bevise sannhetsgehalten i en påstand, eller sin uskyld. Føttene ble undersøkt etter 3 dager. Hvis sårene da var rene og uten infeksjon ble påstanden, eller uskylden ansett bevist. Samme med de som henter sannheter fra en bibel eller koran. 

Det hele er så absurd. Anonymkode: 5b206...61c

Tøvete sammenligning, Bibelen er vitenskaplig bevist imotsetning til resten av det du skriver om. Bibelens lover og regler er like relevante og nødvendige idag som for 2000 år siden for moralske årsaker og for å følge Guds vilje.

Anonymkode: 2a4bb...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhører ingen religion men valgte det siste alternativet da jeg tror på noe høyere og at alt henger sammen. Tror på naturen og universet 

Anonymkode: 86a2b...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tøvete sammenligning, Bibelen er vitenskaplig bevist imotsetning til resten av det du skriver om. Bibelens lover og regler er like relevante og nødvendige idag som for 2000 år siden for moralske årsaker og for å følge Guds vilje.

Tror de fleste har et indre moralsk kompass som sier at det f.eks er feil å drepe selv om de ikke har lest bibelen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (5 minutter siden):

Religion har gått ut på dato nå som vi kan lese gamle religiøse skrifter med moderne øyne.

Nei, religion er fortsatt nødvendig og er i tråd med vitenskapen. Det har 90% av verdens befolkning forstått, de 90% som er religiøse og forholder seg til vitenskapen.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror de fleste har et indre moralsk kompass som sier at det f.eks er feil å drepe selv om de ikke har lest bibelen.

Ateister viser gang på gang at de mangler et slikt kompass ettersom de er overrepresentert i vold, ran, drap, narkotikaforbrytelser og generell umoralsk oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 9.46):

Nei. Jeg er selvfølgelig ikke religiøs.

Anonymkode: a7fde...54d

hvorfor skulle det være en selvfølge? 

Anonymkode: 5fab7...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristen - nei. Jeg kan forstå at noen bare velger å være kristen mtp den tryggheten og tilhørigheten det kan gi et menneske. Men om man leser det makkverket av en bok som bibelen jo faktisk er. Man kan like godt lese eventyr. Det står så mye vanvittige ting i den som man liksom bare skal akseptere "fordi det var lenge siden" Da kunne man tydeligvis gå på vann og gjøre om vann til vin etc. Å dette er bare det som er i barnelæren. Er utallige historier som ikke henger på greip.

Er dog ikke noen som tror på Aliens eller annet tull heller. Men jeg er fast bestemt på at historien slik vi kjenner den er grunnleggende feil. Jeg tror det har oppstått jevnlig med tragiske "end of the world" scenarioer med asteroider etc som har satartet "alt" på nytt flere ganger. Jeg tror også at vi nærmer oss en slik event igjen. Går jeg å venter på at det skjer i min levetid? nei.. Det er så mye vi ikke vet noen god forklaring på. At vi liksom har vært helt grunnleggende på kunnskap da pyramidene oppsto f.eks. De er laget med ekstrem presisjon og de historiene man har med at slaver har båret disse gigantiske steinene henger heller ikke på greip. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å svare på, da jeg ligger mellom ja og ikke troende for øyeblikket.

Er oppvokst i kristen familie, gikk i menigheter helt til jeg var ferdig å studere. Når jeg startet i jobb og skulle tilbake til min gamle menighet så jeg mye som jeg følte ikke stemte. Hvordan en kan være så konservativ og slå fast på at slik er det uansett. Følte at alt jeg gjorde var feil. Har dermed tatt steget at ja, jeg tror noe av det stemmer, men ikke at jeg går i menighet eller preker om tro med folk. 

Det er mye mellom "himmel" og jord, men vet liksom ikke hva lengre. Har også partner som ikke er troende, er selvfølgelig støttende og ser at jeg liker mange av tradisjonene men klarer ikke helt å stille meg bak alt som står i skriften. Spør folk pleier jeg å si ja, fordi det har jeg alltid sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (16 minutter siden):

Kristen - nei. Jeg kan forstå at noen bare velger å være kristen mtp den tryggheten og tilhørigheten det kan gi et menneske. Men om man leser det makkverket av en bok som bibelen jo faktisk er. Man kan like godt lese eventyr. Det står så mye vanvittige ting i den som man liksom bare skal akseptere "fordi det var lenge siden" Da kunne man tydeligvis gå på vann og gjøre om vann til vin etc. Å dette er bare det som er i barnelæren. Er utallige historier som ikke henger på greip.

Er dog ikke noen som tror på Aliens eller annet tull heller. Men jeg er fast bestemt på at historien slik vi kjenner den er grunnleggende feil. Jeg tror det har oppstått jevnlig med tragiske "end of the world" scenarioer med asteroider etc som har satartet "alt" på nytt flere ganger. Jeg tror også at vi nærmer oss en slik event igjen. Går jeg å venter på at det skjer i min levetid? nei.. Det er så mye vi ikke vet noen god forklaring på. At vi liksom har vært helt grunnleggende på kunnskap da pyramidene oppsto f.eks. De er laget med ekstrem presisjon og de historiene man har med at slaver har båret disse gigantiske steinene henger heller ikke på greip. 

Bibelen er sannheten og bygger på vitenskapen. Eventyr om big bang og evolusjon er det ateister som kommer med. Ateister er jo de som tror på romvesen og slikt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Bibelen er sannheten og bygger på vitenskapen. Eventyr om big bang og evolusjon er det ateister som kommer med. Ateister er jo de som tror på romvesen og slikt også.

Mer sannsynlig at det finnes romvesener enn at Gud finnes 🤷‍♂️

Anonymkode: eff23...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gud finnes, det er vitenskaplig bevist. Det er ikke ateistenes fantasier om romvesener, evolusjon og big bang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tror ikke på eventyr, verken om jesus eller julenissen. 

Anonymkode: 8cb5a...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Gud finnes, det er vitenskaplig bevist. Det er ikke ateistenes fantasier om romvesener, evolusjon og big bang.

Veldig nysgjerrig på hvilken metode som ble brukt for å bevise Gud. 
Må du gjerne fortelle mer detaljert om så jeg kan etterprøve eksperimentet.
Det er tross alt er et krav for at noe skal begrunnes som vitenskapelig og tas som seriøs forskning. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei jeg tror ikke på eventyr, verken om jesus eller julenissen. 

Anonymkode: 8cb5a...35c

Bibelen er vitenskaplig bevist, det er ikke ateistenes eventyr om evolusjon, big bang, dinosaurer, nisser og romvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Matematisk minst 1 milliard ganger mer sannsynlig..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hva jeg skal svare, Er ikke kristen, har aldri trodd på de 3 religioner fra Midt Østen, har sympati for Buddism fordi det ligner på  min måte å tenke, vil ikke kalle meg atheist heller fordi det er alt for svart/hvit og like arrogant som å tro, på en måte, jeg syns dere folk mangler litt fantasi. Hva om det er noe, men dette "noe" er ikke gud-aktig ? Muligheter er endeløse... Hva er virkeligheten ? hva med "jeg har ikke peiling" ? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bibelen er vitenskaplig bevist, det er ikke ateistenes eventyr om evolusjon, big bang, dinosaurer, nisser og romvesen.

Guden din var nok mest sannsynlig et "romvesen"han og.

Mange av historiene i det gamle testamentet finnes også i eldgamle skrifter fra Sumer, den eldste kjente sivilisasjonen i historien . 

F.eks. historien om Noahs ark og vannflommen...I Gilgamesh hadde gudene blitt enig om å utrydde mennesket men en av gudene, Enki gav et utvalgt menneske ordre om å bygge en ark og ta med to av hver art ombord....Historien er identisk med den i bibelen med Gilgamesh er mye eldre og skrives i jeg- form så det er orginalen...

Og der var det ikke en gud men en hel arme...som fløy i romskip fra en annen planet hit..og skapte mennesket ..ganske så godt beskrevet og..

Religiøse nuts er jaggu ikke de smarteste på planenen..det skal dere ha..😂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...