Gå til innhold

Gjør jeg noe galt med Ankarsrum-en min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en Ankarsrum Assistent som ikke er veldig hyppig brukt, siden jeg ikke har pleid å bake så mye. Det jeg reagerer på hver gang, er at jeg ofte må stå og trykke ned deigen fordi den "vokser" oppover eltekroken, og må ellers røre en del rundt også fordi bollen bare står og spinner uten at deigen rører på seg. Det pleier å gå bedre på høyere hastighet, men ofte står det jo at man skal elte på lav hastighet, så da står det bare og spinner uten å elte, med mindre jeg hjelper til.

Skal det være sånn? Hva gjør jeg eventuelt galt? Synes en testvinnende kjøkkenmaskin i den prisklassen bør klare å elte deigen selv, for å være ærlig 😅

Anonymkode: e8965...51d

Skrevet

Jeg hater den når jeg lager deig hvor smøret skal tilsettes til slutt. Den takler ikke tørre deiger

Anonymkode: f8935...083

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Den trives best med mye væske (som deigen helst skal ha uansett for best resultat, men mange oppskrifter skorter litt på). I tillegg kan det være du må prøve deg litt frem med plasseringen av eltekroken: https://www.ankarsrum.com/quick-guide-kneading-dough-in-ankarsrum/

Anonymkode: 6002d...a9a

Ååh, er det også noe? Har bare satt den ned i hullet og låst den i den posisjonen den alltid har stått i, jeg. Takk!

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hater den når jeg lager deig hvor smøret skal tilsettes til slutt. Den takler ikke tørre deiger

Anonymkode: f8935...083

Ja, det var en ganske tørr deig jeg jobbet med i går og smøret skulle i til slutt, men det gikk greit etter at jeg fikk tilsatt mer væske og økt hastigheten. Leste et sted at man heller bør bruke den runde hvite knadingsen med riller som jeg ikke husker navnet på, når man skal lage deiger med smør 🤔

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ååh, er det også noe? Har bare satt den ned i hullet og låst den i den posisjonen den alltid har stått i, jeg. Takk!

Ja, det var en ganske tørr deig jeg jobbet med i går og smøret skulle i til slutt, men det gikk greit etter at jeg fikk tilsatt mer væske og økt hastigheten. Leste et sted at man heller bør bruke den runde hvite knadingsen med riller som jeg ikke husker navnet på, når man skal lage deiger med smør 🤔

Ja, jeg bruker sleiv akkurat når jeg starter den opp for å få den ordentlig igang. Så flytter jeg av og til litt på eltekroken. Med mindre deiger synes jeg ofte den fungerer bedre nærmere midten. Men nok væske er nok det aller viktigste, altså.

Jeg bruker smør mot slutten av og til, synes ikke det utgjør noen forskjell så lenge det er nok væske fra før av. Fuktige deiger er litt vanskeligere å jobbe med etter heving, men om man har de litt i kjøleskap er det litt lettere - sluttrestultatet blir også langt saftigere! Og ja for søte deiger funker det som regel bedre med rulla :)

Skrevet

Jeg ga opp og solgte min igjen...

Anonymkode: d7021...4d2

• Liker 1
Skrevet

Baker med min ankarsrum minst 4 ganger i uken. Hatt den i snart 2 år. Aldri opplevd det du beskriver.

Men når man går fra baking med «vanlig» kjøkkenmaskin til ankarsrum, så krever det litt prøving og feiling for å «komme inn  i det». Jeg brukte sikkert 10-15 ganger på å venne meg til og finne utav den. Ift rekkefølge på ting, instillinger osv.

Når man så kommer inn i det, er det den beste kjøkkenmaskinen som finnes!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg bruker sleiv akkurat når jeg starter den opp for å få den ordentlig igang. Så flytter jeg av og til litt på eltekroken. Med mindre deiger synes jeg ofte den fungerer bedre nærmere midten. Men nok væske er nok det aller viktigste, altså.

Jeg bruker smør mot slutten av og til, synes ikke det utgjør noen forskjell så lenge det er nok væske fra før av. Fuktige deiger er litt vanskeligere å jobbe med etter heving, men om man har de litt i kjøleskap er det litt lettere - sluttrestultatet blir også langt saftigere! Og ja for søte deiger funker det som regel bedre med rulla :)

Hva er det med søte deiger som gjør at rulla er best? :) Funker den dårlig til ikke-søte deiger?

Fiske skrev (2 timer siden):

Baker med min ankarsrum minst 4 ganger i uken. Hatt den i snart 2 år. Aldri opplevd det du beskriver.

Men når man går fra baking med «vanlig» kjøkkenmaskin til ankarsrum, så krever det litt prøving og feiling for å «komme inn  i det». Jeg brukte sikkert 10-15 ganger på å venne meg til og finne utav den. Ift rekkefølge på ting, instillinger osv.

Jeg er allergisk mot bruksanvisninger, så jeg har nok bare meg selv å takke 😅 Men så går det et halvår mellom hver gang jeg baker noe som helst, så det hjelper ikke akkurat på heller.

Skrevet

nå ble jeg litt spent, leste det skulle være en testvinner. Har nettopp bestilt meg en ankarsrum assistent i stedet for en Kenwood som er det jeg er vant til fra før av

Skrevet

Du husker å bruke skrapen samtidig?

Anonymkode: ccb37...a80

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du husker å bruke skrapen samtidig?

Anonymkode: ccb37...a80

Ja, den virker ikke så bra den heller. Ofte samler det seg deig bak skrapen, og så må jeg pirke det bort.

Skrevet

Jeg gleder meg SÅ mye til å bruke vår. Skal pakke den opp på julaften og leke overrasket. 

Gleder meg til å kvitte meg med Kenwood’en

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det med søte deiger som gjør at rulla er best? :) Funker den dårlig til ikke-søte deiger?

Tror kanskje bare det er noe med sammensetningen? Deiger med sukker og fett trenger litt andre ting, rett og slett. Men ser de selv skriver at det handler mest om personlig preferanse.

Rulla kan brukes til "vanlig" deig om emnet er lite, Ankarsrum anbefaler eltekroken fra to brød og opp: https://www.ankarsrum.com/degrullenDer står det litt om plassering og sånn også!

Skrevet
Fiske skrev (3 timer siden):

Jeg er uenig 🙂

Jeg har Ankarsrum assistent selv, og det er det 3 grunner til:

1: Den er lett å rengjøre, noe som er viktig når man baker både med glutenfritt og glutenholdig mel. (Andre kjøkkenmaskiner har mer kriker og kroker som er vanskelig å få rengjort ordentlig)

2: Kapasiteten er den beste når du skal bake med store og tunge deiger

3: Prisen var den beste for kjøkkenmaskiner som dekket mitt behov.

Ut over disse tre punktene synes jeg fremdeles at Kenwood har den beste allround kjøkkenmaskinen.

Anonymkode: e0728...dff

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...