AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #1 Skrevet 23. november 2023 Hei, på jobb mangler jeg 2 minutter på å ha rett til pause, tidligere sjefer har vert 2 minutter selvfølgelig skal du og ha pause. Jobber i kommunen så har en sånn merkelig stillings prosent. Fått ny sjef nå som mener, vi har en satt tid så ja, du skal ikke ha pause. Sjefen sitter i en annen bydel. Jobber tilfeldigvis i samme bygg som hovedverneombud og han tok det opp på siste verneombud møte, der var alle vi er ikke så firkantet her i kommunen. Du skal og ha pause. Jeg er sånn om ikke min sjef sier pause er greit så jobber jeg uten. Så hva hadde dere gjort hørt på sjefen eller verneombudet? Anonymkode: 16986...abc
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #2 Skrevet 23. november 2023 Hvor mange timer jobber du i løpet av en dag da? Anonymkode: f6cae...07f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #3 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei, på jobb mangler jeg 2 minutter på å ha rett til pause, Anonymkode: 16986...abc Du jobber altså 5 timer og 28 minutter om dagen? Anonymkode: e7303...8d4 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #4 Skrevet 23. november 2023 Ja jeg jobber 5 timer og 28min til dagen. ts Anonymkode: 16986...abc 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #5 Skrevet 23. november 2023 Du vil vel hjem etter 5 t og 30 minutter....eller skal du sitte på jobben bare for å ha pause? Arbeidstaker har rett til minst én pause når den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Dersom den daglige arbeidstiden er åtte timer eller mer, skal pausene til sammen være minst en halv time. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/ Anonymkode: ee46f...1ee
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #6 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja jeg jobber 5 timer og 28min til dagen. ts Anonymkode: 16986...abc Da får du ikke pause, du får fri resten av dagen. Anonymkode: ee46f...1ee 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #7 Skrevet 23. november 2023 Bare en avklaring selv om du kanskje er klar over det. Hadde jeg vært din sjef hadde du fått pause på lik linje som de andre om du sa du hadde behov for det, MEN pausen er ikke betalt i de fleste yrker, så med en 30 min pause som de andre måtte du vært på jobb i 5 timer og 58 min for samme lønn som nå. Anonymkode: 5aaea...cd9 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #8 Skrevet 23. november 2023 Jobber på et verksted med tungt fysisk arbeid, har en særavtale i kommunen at alle som jobber mer enn 5.30min har rett på 20min betalt pause. Dvs at de som jobber 2 dager i uka med mindre stilling enn meg får betalt pause. Mens jeg som må jobbe like mange timer hver dag og ikke får eks gå 4 dager i uka. Ikke får betalt pause. De andre syntes det er kjipt at jeg står med maskinene mens de tar pause. Siden noen og har mindre stilling enn meg. Jeg får ikke større stilling siden sjef og nav mener at med 2 opererte kne så vil kroppen ikke tåle. Har søkt om større stilling men får ikke. Ts Anonymkode: 16986...abc 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #9 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jobber på et verksted med tungt fysisk arbeid, har en særavtale i kommunen at alle som jobber mer enn 5.30min har rett på 20min betalt pause. Dvs at de som jobber 2 dager i uka med mindre stilling enn meg får betalt pause. Mens jeg som må jobbe like mange timer hver dag og ikke får eks gå 4 dager i uka. Ikke får betalt pause. De andre syntes det er kjipt at jeg står med maskinene mens de tar pause. Siden noen og har mindre stilling enn meg. Jeg får ikke større stilling siden sjef og nav mener at med 2 opererte kne så vil kroppen ikke tåle. Har søkt om større stilling men får ikke. Ts Anonymkode: 16986...abc Da ville jeg bedt om en tilrettelegging ved at du får færre, men lengre dager på jobb. Kan ikke skjønne at så mange timer i strekk uten pause vil være positivt for kroppen din. Anonymkode: 70227...3cb 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #10 Skrevet 23. november 2023 Tviler på at det verneombudet sier om firkantethet (eller at dere ikke er så firkantet i kommunen) holder her dessverre. Lovens tekst er jo klar, jobber man mindre enn 5.30 per dag, så har man ikke pause, selv om det bare er to minutter mindre. Lover trumfer andre meninger folk måtte ha på godt og vondt. Anonymkode: 91890...3d1 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #11 Skrevet 23. november 2023 Så deilig det må være med så korte dager på jobb! *Misunnelig* Anonymkode: f6721...39c
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #12 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jobber på et verksted med tungt fysisk arbeid, har en særavtale i kommunen at alle som jobber mer enn 5.30min har rett på 20min betalt pause. Dvs at de som jobber 2 dager i uka med mindre stilling enn meg får betalt pause. Mens jeg som må jobbe like mange timer hver dag og ikke får eks gå 4 dager i uka. Ikke får betalt pause. De andre syntes det er kjipt at jeg står med maskinene mens de tar pause. Siden noen og har mindre stilling enn meg. Jeg får ikke større stilling siden sjef og nav mener at med 2 opererte kne så vil kroppen ikke tåle. Har søkt om større stilling men får ikke. Ts Anonymkode: 16986...abc Men slik kan du jo ikke ha det, når det går på helsa løs - og du alt har redusert stilling pga helsa. Dessverre er mange kommuner så sleipe, at de med vilje lager stillinger som akkurat er utafor at folk får rettigheter 😕 Sjefen har sitt på det tørre. Så du kan ikke høre på verneombudet, da risikerer du å bli trukket i lønn, få advarsler osv. Verneombudet kan evt ta saken internt, og forsøke å pushe på ledelsen til å ombestemme seg. Men har ikke myndighet til å gi deg pauser. Anonymkode: 30d0e...16c 2
Rosa Dartle Skrevet 23. november 2023 #13 Skrevet 23. november 2023 Jeg er faktisk litt uenig med de andre her. Nei, du har kanskje ikke rett på lønnet pause, men du har rett på et godt arbeidsmiljø. Den typen arbeid du jobber i har ofte bedriftshelsetjeneste og krav til risikovurdering av arbeidsmiljøet. Verneombudet kan ikke gi deg pauser, men skal bidra til et godt arbeidsmiljø, og ser nok at det er behov for at du tar pauser innimellom. Vi har risikovurdert arbeidsplassen vår og har laget rutine for pauser. Vi skal helst røre litt på oss en gang i timen for å forebygge feilbelastning. Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidsmiljøet til enhver tid er tilfredsstillende, og å jobbe fysisk tungt med maskiner 5 t 28 min i strekk høres ikke tilfredsstillende ut etter mitt syn. Det går an å melde behov for risikovurdering av arbeidsmiljø mht. belastning, meld f.eks inn til verneombud. Man kan se på hvor lenge man kan jobbe sammenhengende i veldig fysisk arbeid, stå ved maskinene osv. Hvis sjefen virkelig er steil går det an å høre om det går an å legge inn pauser uansett. De blir ikke lønnet, men å ta et kvarter felles med kollegaene er viktig for å ivareta det psykososiale, og det andre kvarteret kan fordeles utover. Da må du være en halvtime lenger på jobb, men det vil jeg tro er fornuftig. Å jobbe sammenhengende i 5,5 time er ganske lenge. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå