AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #1 Skrevet 23. november 2023 Må operere ut en visdomstann i underkjeven, den har ikke kommet frem, ligger bare å presser. Hva kan jeg forvente underveis og i etterkant? Jeg har tannlegeangst så skjønner ikke hvordan jeg skal klare det. Er også engstelig for tiden etterpå, at det skal bli helt forjævli vondt og at jeg ikke skal klare å spise på lang tid osv.. Gruer meg så mye at jeg bare gråter og gråter Anonymkode: 55975...e21
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #2 Skrevet 23. november 2023 Jeg har operert ut begge mine nede. Det tok tid, særlig med den ene, men det gikk helt fint. Det var litt vondt etterpå, fikk med smertestillende. Det gikk overraskende bra. Jeg lot være å gjøre noe med dem i mange år fordi jeg var redd. Hadde heller betennelse etter betennelse, kjempesmart - not. Hadde jeg visst hvor greit det var, så hadde jeg gjort det med en gang. Anonymkode: 61326...d90
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #3 Skrevet 23. november 2023 Jeg opererte ut alle tre visdomstennene (hadde bare tre). Fikk beroligende/angstdempende fordi jeg også var redd. Var våken under inngrepet, men det gjorde overhodet ikke vondt. Kjente ingenting. Etterpå fikk jeg beskjed om å enten gå med sånne "tamponger" i munnen eller svelge blodet som kom, jeg fikk ikke lov til å spytte. Det blødde i munnen et par dager. Jeg husker ikke hvor vondt det gjorde eller når jeg kunne spise. Dette er over tyve år siden, da, så vet ikke om noe gjøres annerledes nå. Anonymkode: a98ec...0c0 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #4 Skrevet 23. november 2023 Snakk med tannlegekontoret om angsten, så er det god sjanse for at du kan få noe beroligende før operasjonen. Du får mye bedøvelse, og kommer ikke til å kjenne noe underveis. For meg var det fort gjort, tror det tok under 15 minutter fra jeg satte meg til jeg var ferdig. Fikk med smertestillende tabletter og spesialflourskyll. Det var vondt en ukes tid, men det gikk helt fint å spise myk mat, forbered deg med å ha kjøpt inn noe du liker feks god gresk yoghurt. Anonymkode: 049a4...fc2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #5 Skrevet 23. november 2023 Nå har ikke jeg tannlegeskrekk, så kan ikke uttale meg om den delen.. Men jeg trakk/opererte ut alle fire visdomstennene for mange år siden. Det gikk helt fint, og jeg trengte ikke smertestillende i etterkant. De tok det i to omganger; en side om gangen. Den ene tanna hadde tatt "feil vei" siden det var for trangt å komme opp, og satt litt fast i beinet. Den måtte opereres ut, men trengte ikke smertestillende etterpå da heller. Det er sikkert individuelt, men det trenger ikke å merkes så mye tydeligvis😊 Anonymkode: c2da6...a57
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #6 Skrevet 23. november 2023 Jeg tok alle 4 i narkose. Veldig glad for det! Tiden etterpå gikk fint! Levde på smoothie og youghurt et par dager siden jeg hadde tatt alle 4 og dermed ikke hadde noen tyggeside 😊 Anonymkode: 2672b...915 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #7 Skrevet 23. november 2023 Måtte operere ut begge nede. Var ikke vondt i det hele tatt, men tok litt tid. Litt vondt i dagene etter, men ikke mer enn at jeg fungerte som normalt. Anonymkode: 8a168...e5f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #8 Skrevet 23. november 2023 Jeg tok min ene oppe for akkurat et år siden, den var heller ikke kommet frem, måtte taes fordi det var betennelse i den. Det gikk så fint 😊 Gikk på penicillinkur i litt over en uke i forveien, og fikk ibux og paracet før vi satte i gang. De satte bedøvelse så jeg kjente lite, men man hører litt lyder 😅 Tok ca 15 min, men så er det litt mer bry med å ta oppe som jeg gjorde, litt mer krevende å komme til. Var redusert etterpå og borte fra jobb et par dager, men det var og fordi jeg var blitt syk som konsekvens av infeksjonen, vet om flere som har vært i stand til å gå på jobb dagen etter. Det er mer ubehag enn direkte vondt, om du skjønner? Og i mitt tilfelle så utrolig verdt det, jeg var dårlig av og på i flere måneder og inn og ut hos legen i flere ganger før vi oppdaget at det var fordi kroppen min jobbet iherdig med en infeksjon i tanna (hadde ikke vondt i den før det var gått 8 måneder). Så jeg fikk et nytt liv etter at den dumme tanna ble fjernet. Dette går så bra ts ❤️ Anonymkode: 6a4d7...a77 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #9 Skrevet 23. november 2023 TS, bare få det overstått. Uansett hvor mye du gruer deg, og egentlig uansett hvor ubehagelig det kan bli. Hva er verste som kan skje liksom? Jeg har gått og gruet meg og tenkt på det i 10 år. 10 år! Det var utrolig dumt og totalt unødvendig. Det er snakk om en maks halvtime i tannlegestolen, og du får jo bedøvelse. Det er mye verre å gå i mange år med en betennelse i kjeven. Det kan gi store helsekonsekvenser over tid, ja, til og med kreft. Bare bli ferdig med det. Anonymkode: d58f2...ec0
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #10 Skrevet 23. november 2023 Operert ut en visdomstann nede. Klarte ikke spise de første to dagene. Brukte en del paracet/ibux. Men smertene kom fra kjeven, fordi jeg hadde måtte gape såpass høyt og lenge. Jeg stivnet helt i kjeven, og klarte derfor ikke spise fordi det gjorde vondt i kjeven å gape/tygge. Selve tannområdet merket jeg knapt noe til. Jeg sørget for å ha fri den dagen, og døgnet igjennom natten. Så etter tannlegetimen, så dro jeg rett hjem og sov 10 timer. Da slapp jeg kjenne etter når bedøvelsen gikk ut, og slapp kjenne blodsmaken. Mulig kjeven hadde vært bedre om jeg hadde tøyd og bevegd litt på den de første timene i stedet for å sove da Anonymkode: fbb48...5d1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #11 Skrevet 23. november 2023 Jeg har operert ut ei visdomstann i narkose. De 3 andre har jeg ennå pga. Nabotannen ble heller trekt. Har odontofobi og klarer ikke lyder. Tannbehandling er generelt veldig vanskelig. Så gikk noen år uten tannlege besøk. Husker jeg tok smertestillende som tannlegen informerte meg om. Det gikk bra. Var verre med å gap opp den første uken etter for spising. Spiste kun yoghurt,suppe og flytende ting. Presset inn ei skje. Men det er kun midlertidig så man overlever. Anonymkode: 2d89e...dbc
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #12 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må operere ut en visdomstann i underkjeven, den har ikke kommet frem, ligger bare å presser. Hva kan jeg forvente underveis og i etterkant? Jeg har tannlegeangst så skjønner ikke hvordan jeg skal klare det. Er også engstelig for tiden etterpå, at det skal bli helt forjævli vondt og at jeg ikke skal klare å spise på lang tid osv.. Gruer meg så mye at jeg bare gråter og gråter Anonymkode: 55975...e21 Det er nok angsten din som er det verste, for jeg skjønner at tanken på å dra til tannlegen er vanskelig når man har skikkelig angst. Kan du be om å få det utført i narkose? Hvis det ikke er hastverk med å få ut tanna, kan du høre om det er mulig å få den fjernet hos kjevekirurg på sykehus. Jeg har operert ut begge mine i underkjeven, en hos tannlege og en hos kjevekirurg på sykehus, og det gikk veldig fint. Svært lite smerter og man kan raskt spise høvelig normalt etterpå. Den ene gangen hovnet jeg opp i kinnet og klarte ikke gape ordentlig, så da ble det flytende mat i et døgns tid, men hevelsen gikk fort ned igjen. Jeg hadde ingen store smerter, kun svake/moderate smerter som lett gikk bort med vanlig Ibux/Paracet. Den andre gangen (på sykehuset) var tanna ute på null komma niks, jeg hadde omtrent ingen smerter etterpå (glemte faktisk å ta smertestillende), kun en svak murring samme kvelden. Jeg kunne spise som normalt få timer senere, så lenge jeg passet på å komme minst mulig borti såret. Selv om man gjerne får et sting eller to i tannkjøttet, vil det ofte bli et lite "krater" etter tanna der det lett samler seg matrester. Jeg pirket forsiktig ut det meste med bomullspinne og ventet mange dager med å pussse borti området. Resten av tennene pusses som normalt og så skyller man med bakteriedrepende munnskyll til slutt. Så altså; selve inngrepet er ikke noe å grue seg til, det går helt sikkert kjempefint! Det du trenger å tenke på er å finne en tannlege som tar angsten din på alvor og legger tilrette for at dette skal bli greit for deg. Enten sette av mye tid så du kan stoppe når du vil, og hele tiden føle at du har kontroll, eller gi deg narkose så du kan sove gjennom inngrepet. Lykke til! Anonymkode: fcc97...5cf
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #13 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg opererte ut alle tre visdomstennene (hadde bare tre). Fikk beroligende/angstdempende fordi jeg også var redd. Var våken under inngrepet, men det gjorde overhodet ikke vondt. Kjente ingenting. Etterpå fikk jeg beskjed om å enten gå med sånne "tamponger" i munnen eller svelge blodet som kom, jeg fikk ikke lov til å spytte. Det blødde i munnen et par dager. Jeg husker ikke hvor vondt det gjorde eller når jeg kunne spise. Dette er over tyve år siden, da, så vet ikke om noe gjøres annerledes nå. Anonymkode: a98ec...0c0 Jeg opererte også ut mine for nesten 20 år siden, men måtte bare gå med tampong/gasbind i munnen i 20 min etterpå (og bite sammen og ikke snakke) for å unngå for mye blødning. Etterpå spyttet jeg ut driten og gadd ikke legge i ny. Blødningene ga seg veldig fort og jeg blødde ikke mer etterpå. jeg mener å huske at jeg kunne spise/drikke flytende ganske kjapt etterpå, og så måtte jeg unngå å tygge på sårstedet den første tiden, og prøve å unngå å få for mye matrester i "krateret". Det var ikke vondt å spise, bare ømt eller ekkelt å få mat borti såret. Det viktigste for å unngå smerter tror jeg er å ta antibiotika på forhånd så man ikke har aktiv infeksjon når inngrepet gjøres. Jeg har prøvd å trekke ei tann med betent rot, og da hadde jeg en god del smerter etterpå og måtte ty til sterke smertestillende. I tillegg kan bedøvelsen virke dårligere om man er betent. Anonymkode: fcc97...5cf
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #14 Skrevet 30. november 2023 tatt begge mine i løpet av siste året. Fikk vival i forkant for å klare å gjennomføre. Selve inngrepet var raskt overstått og jeg var godt bedøvet og sløv så merket ingen ting. Det værste var kanskje de ekle lydene Fikk god med smertestillende. 600mg ibux og paralgin forte, samt antibiotika. Det lindret godt og det første døgnet sov jeg bort (kombinasjone av vival og PF ) Hun la også i en antibiotikaveke(?) eller noe som hun fjernet etter 3-4 dager. Gikk noen dager før jeg kunne/klarte å spise fast føde, men gikk greit med supper, youghurt, rislunsj, etc. Det eneste jeg angrer på nå er at jeg ikke gjorde dette før. Ville dog undersøkt litt og gå til en tannlege du vet er god på akkurat dette. Det gjorde jeg. Fikk tips av en kollega som også har tannlegeskrekk om akkurat denne tannlegen. Anonymkode: 855c9...f63
Helene Skrevet 30. november 2023 #15 Skrevet 30. november 2023 Jeg fjernet et visdomstann uten å være forberedt. Like greit. Hadde hatt blødninger i tannkjøttet i nesten 1 år. Jeg tenkte ikke på visdomstenner. Men hadde vondt. Så gikk til tannlegen. Han kakket på visdomstannen, og sa at dette er problemet. Han fjernet den der og da. Jeg slapp å grue meg. Har hørt masse historier om visdomstenner. For meg var dette bare positiv. Har fjernet 2 til etterpå. Helt greit. Glem alle skrekkhistoriene. Du får det bedre etterpå.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #16 Skrevet 30. november 2023 Jeg har tatt på begge sider, altså i to omganger. Jeg har ikke tannlegeskrekk, men grudde meg litt første gangen. Men det gikk veldig fint. Det eneste som var litt vondt, var bedøvelsen, og det er jo absolutt levelig. Tok èn smertestillende før bedøvelsen gikk ut fordi tannlegen sa at jeg skulle det, men trengte ikke å ta noe mer noen av gangene. Fikk ingen infeksjoner eller noen ting, og såret grodde utrolig raskt. Gang nummer to grudde jeg meg ikke, for det var jo faktisk ikke så skummelt Da gikk det like fint. Så å si ingen smerter (bortsett fra litt med bedøvelsen), og ingen behov for mer enn den ene tabletten jeg måtte ta rett etterpå. Ingen infeksjoner. Som andre skriver: ja, det tar litt tid, men tannkirurgen jeg gikk til i alle fall, var veldig flink til å fortelle underveis hva som skulle skje. En liten ting som kanskje ikke alle er like flinke å advare om: i bedøvelsen er det adrenalin (i alle fall i den jeg fikk). Det gjør at hjertet plutselig begynner å slå litt hardere. Det er overhodet ikke noe farlig, det er akkurat sånn det skal være. Men da vet du om det Anonymkode: 4ceea...dc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå