Gå til innhold

Etableringsgebyr boliglån på 3000 kr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å flytte boliglånet til Handelsbanken, da jeg er medlem i akademikerne. Men det koster 3000 i etableringsgebyr. Er ikke det veldig mye? Fordelen med noe lavere rente vil jeg da ikke få utbytte av før om et par år. 

Anonymkode: 093b3...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som ganske vanlig etableringsgebyr. 

Sparebanken tar fra 2900,-. 
Obos tar 2800,- 
DNB tar vel 3200,- 
SPK tar fra 1800,-

Men det er også en del som tar 0,-. 

Etabeleringsgrbyr og terminbeløp er jo noen ting man må ta med når man vurderer bytte bank. Og eventuelt tinglysningsgebyr og lignende. 
Og eventuelle kostnader dersom man også bytter resten av banktjenestene. De fleste krever lønnsinngang, og mange har ulike priser knyttet til daglig bruk av bank. 

Anonymkode: 669a7...a1b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt slipper man etableringsgebyr når man flytter lånet.

Betingelsene blir vel ikke kjent før avtalen trer i kraft 1. januar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det jo langt mindre attraktivt å flytte til Handelsbanken hvis man må betale etableringsgebyr for lånet, det var jo kjempedyrt. Jeg kommer i så fall til å avvente nye betingelser i Nordea før jeg bestemmer meg, og vil vurdere å melde meg ut av Akademikerne. 

Anonymkode: 195d5...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var igjennom det samme (med en annen bank riktignok),

tok det opp med dem, og de strøk gebyret.

Anonymkode: b4cc7...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ønsker å flytte boliglånet til Handelsbanken, da jeg er medlem i akademikerne. Men det koster 3000 i etableringsgebyr. Er ikke det veldig mye? Fordelen med noe lavere rente vil jeg da ikke få utbytte av før om et par år. 

Anonymkode: 093b3...acd

Flytting av lån, spesielt i ditt tilfelle med ny avtale med fagforening er jeg litt overrasket at de tar 3000 i gebyr. 

Jeg flyttet akkurat lånet og ingen gebyr for det. (Nordea)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Høres ut som ganske vanlig etableringsgebyr. 

Obos tar 2800,- 
DNB tar vel 3200,- 
SPK tar fra 1800,-

Men det er også en del som tar 0,-. 

Etabeleringsgrbyr og terminbeløp er jo noen ting man må ta med når man vurderer bytte bank. Og eventuelt tinglysningsgebyr og lignende. 
Og eventuelle kostnader dersom man også bytter resten av banktjenestene. De fleste krever lønnsinngang, og mange har ulike priser knyttet til daglig bruk av bank. 

Anonymkode: 669a7...a1b

Akademikeravtalen vil gå fra Danske Bank til Handelsbanken 1. januar, så det er ikke et vanlig bankbytte dette her. Vi får bedre betingelser gjennom Akademikeravtalen, men om etableringsgebyr for lån koster 3000 kroner, så vil det bli langt mindre attraktivt å følge Akademikerne over til Handelsbanken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått vite hva du får i rente ? Jeg vurderer også å flytte over til Handelsbanken/Akademikerne, men venter til jeg vet mer om avtalen.

Anonymkode: ca9c2...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det gjør det jo langt mindre attraktivt å flytte til Handelsbanken hvis man må betale etableringsgebyr for lånet, det var jo kjempedyrt. Jeg kommer i så fall til å avvente nye betingelser i Nordea før jeg bestemmer meg, og vil vurdere å melde meg ut av Akademikerne. 

De fleste store bankene har etableringsgebyr, dette er ulempen med å flytte boliglånet sitt. Bankene driver ikke med veldedighet.

Anonymkode: dbb5b...fe4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det kommer veldig an på hvilken sparebank du mener. Finnes ca 90 i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jo denne angående Handelsbanken og Akademikerne Pluss:
"Frem til januar tilbyr Handelsbanken våre medlemmer samme boliglånsrente som dagens avtale hos Danske Bank, i tillegg til 0 kroner i etableringsgebyr. Medlemmer som blir kunde i 2023, vil automatisk få de nye avtalevilkårene fra januar 2024 sammen med Apple Pay og Platinum kredittkort.  "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...