Gå til innhold

Tror jeg har autisme, hvordan foregår utredningen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette tenker jeg også. 

Skal man trives i arbeidslivet må man finne sin niche. At det tilrettelegges mens man egentlig er i feil jobb er ikke ideelt. 

Jeg har kollegaer som garantert, 100%, er godt ute på spekteret, men de funker bra fordi de får gjøre ting på sin måte og det funker i den konkrete stillingen. Da er en diagnose unødvendig.

Anonymkode: 2cf42...b6d

At man trenger tilrettelegging betyr overhodet ikke at man er i feil jobb. Man kan være i Drømmejobben, jobbe med det man brenner for og elsker, og likevel trenge tilpasninger. Om problemet ditt er at lyset i kontorlandskapet er for skarpt, så betyr ikke det at du er i feil jobb... Man skal ikke måtte luke ut en hel haug jobber bare fordi arbeidsgiver ikke ønsker å tilpasse ved å installere en dimmer, la deg bruke hodetelefoner, få sitte en dag på hjemmekontor, osv.. 

Anonymkode: d5586...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse testene (raads, AQ) har man gjerne tatt i forkant. Som voksen har man langt mer oversikt og evne til å formidle enn f.eks en 7 åring, slik at det alene kan gjøre prosessen raskere enn i andre tilfeller. De som utreder vet hvordan utredning skal foregå. Hvilke spørsmål som skal stilles, hvordan de skal stilles. Observering. Det er faktisk ganske mye som avdekkes i løpet av 6 timer. 

Anonymkode: d121e...391

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som har mange symptomer, også sterk sosialangst. Han greier ikke å finne eller fungere i jobb. Han slår seg lett vrang hvis man snakker innpå om det og nekter plent å kontakte helsevesenet. Ellers er han tilsynelatende en snill og grei gutt som fungerer noenlunde i dagliglivet så lenge han får være i fred. Han trives best helt alene.

Han trenger opplagt hjelp for å greie seg videre i livet, spesielt økonomisk. Men hvordan i allverden skal man gripe det an så lenge han ikke vil samarbeide og ikke har noen diagnose?

Anonymkode: 78447...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker du å oppnå med utredning, ts? Teknikker? Sympati? Medisinering?

Tenk litt over det først, og avhengig av hva du ønsker å få ut av det, vurder om du kanskje skal droppe alt sammen.

Jeg ville vært ytterst forsiktig med å dra på meg en diagnose som potensielt kan begrense livet. Du er den du er, og du er sikkert et flott menneske.

Anonymkode: f622c...c94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette tenker jeg også. 

Skal man trives i arbeidslivet må man finne sin niche. At det tilrettelegges mens man egentlig er i feil jobb er ikke ideelt. 

Jeg har kollegaer som garantert, 100%, er godt ute på spekteret, men de funker bra fordi de får gjøre ting på sin måte og det funker i den konkrete stillingen. Da er en diagnose unødvendig.

Anonymkode: 2cf42...b6d

Det handler ikke om å "trives", det handler bl.a om grad av sanseprosessering for å kunne være i jobb. For noen kan bare det å måtte ta offentlig kommunikasjon til jobben være nok til at det ikke går. For andre går det fint så lenge man slipper å sitte i kontorlandskap, osv. 

Også kommer kombinasjonen med familieliv inn..

Og hvorfor er det så vanskelig å forstå at spekteret er stort, og dermed er ingen tilfeller like? Du kan ha 20 autister og ingen av de treffer likt på hele spekteret. 

TS skriver jo at maskeringen over tid har ført til utmattelse og sliter sånn sett med jobb/utdanning pga det. En utredning gir svar på hvorfor. For alt du vet, så kan problemene til TS bli så omfattende at utdanning og yrkesliv ikke vil fungere. Ikke alle som utredes har autisme heller, det kan være det er adhd eller andre ting som gir tilsvarende symptomer. Er det adhd, så kan det i større grad behandles. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenk litt over det først, og avhengig av hva du ønsker å få ut av det, vurder om du kanskje skal droppe alt sammen.

Jeg ville vært ytterst forsiktig med å dra på meg en diagnose som potensielt kan begrense livet. Du er den du er, og du er sikkert et flott menneske.

Nå er ikke jeg ts, men jeg har slitt veldig gjennom hele livet, jeg er kvinne og har alltid klart å maskere veldig godt, dette har gått veldig utover min psykiske helse og det at jeg ikke har en diagnose på det gjør at folk ikke forstår hvorfor jeg gjør som jeg gjør eller er som jeg er. Livet mitt er allerede begrenset, jeg er ufør og klarer ikke bo 100% for meg selv. Det å få en diagnose kan for meg bety å få riktig hjelp og støtte så jeg kan få et bedre liv.

Anonymkode: d4030...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov (bruk av rusmidler), hatefullt innhold, brukerangrep og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ønsker å kunne få støtte ved siden av jobb, sånn at jeg kan slutte å stresse og være så redd for fremtiden min (økonomisk) Men det tror jeg det er liten sjanse for at jeg får, uten en diagnose. Det med å få svar på hvorfor jeg er og var som jeg var som barn/ungdom er også greit, selv om jeg nå som voksen bryr meg ikke så mye om hva andre tenker om meg. Jeg er som jeg er, er mer trygg på meg selv enn jeg var tidligere. Så hovedmålet er å kunne få økonomisk støtte. 

Anonymkode: a97a4...1e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

At Asperger navnet har fått lov til å fortsette i woke tidsalderen er rart.

https://tidsskriftet.no/2019/04/essay/asperger-nazistene-og-barna-historien-om-en-diagnoses-tilblivelse

Fyren var i praksis en nazist som sendte barn i døden.

Anonymkode: ca44f...9b0

Var Parkinson en hyggelig fyr? Hva med Bechterev? Jeg aner ikke, og det rokker ikke ved at det er nyttige begreper.

Woke er (ofte) en kollektiv runkering hvor man sitter og hoier hverandre opp over tull for å slippe å forholde seg til reelle problemer.

Anonymkode: 794a2...5fe

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hva er det du maskerer? Alle folk prøver jo å skjule ting de vet ikke er normalt, det er ikke noe bare de med autisme gjør. Det som gjør at du har så lite tydelige symptomer handler først og fremst om at du har en mild grad av autisme og ikke om at du maskerer. 

Anonymkode: 1984b...a37

Å så lei jeg er av dette. En autist som maskerer er noe helt annet enn å late som man har det bra når man ikke har det bra, å late som man liker sjefen, osv. 

En autist trigges av mye som vanlige folk ikke har problemer med. Sanseprosessering alene krever enormt, og derfor møter mange autister veggen på et senere tidspunkt (autistic burnout). 

Mild grad av autisme er fortsatt utmattende for den det gjelder. Mild grad av autisme kan også gi meltdowns når det har blitt overload. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva er det du maskerer? Alle folk prøver jo å skjule ting de vet ikke er normalt, det er ikke noe bare de med autisme gjør. Det som gjør at du har så lite tydelige symptomer handler først og fremst om at du har en mild grad av autisme og ikke om at du maskerer. 

Viser til kommentaren over også som beskriver veldig godt. Hvem er forresten du til å bestemme om jeg har mild eller eventuelt alvorlig grad av noe? Jeg har slitt hele livet med dette, ganske mye også, men studier om autisme i dag er hovedsakelig gjort på guttebarn så det å oppdage det hos jenter og kvinner er ikke alltid noe som skjer uten videre, de får oftere andre diagnoser. Symptombilde kan se veldig annerledes ut. Jeg klarer ikke å gjøre det meste den «vanlige» personen klarer på egenhånd. Derfor bor jeg i bolig, jeg klarer foreløpig ikke arbeide og jeg har generelt ganske funksjonssvikt. Hos meg har de heller gitt en haug andre diagnoser (som de ikke engang følte passet 100%) før de fant ut at autisme kunne være mer beskrivende..

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor begynner man med en test (skjema) hos fastlege, dersom scoren er høy nok blir man sendt videre til et spesialistsenter for autisme der det er videre utredning. Både intervjuer og kartlegginger (skjemaer), samt intervjuer med familie og evnt venner. Etter diagnosen asperger får man tilbud om grupper annenhver uke hvor man møter flere andre med samme diagnose og et par terapeuter. Noen får tilbud om individuell terapi og. Finnes ingen medisiner for autisme, men foreks sovemedisin er jo noe man kan behøve, eller angstdempende el. Lykke til, TS! 

Anonymkode: 91969...ab0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

At Asperger navnet har fått lov til å fortsette i woke tidsalderen er rart.

https://tidsskriftet.no/2019/04/essay/asperger-nazistene-og-barna-historien-om-en-diagnoses-tilblivelse

Fyren var i praksis en nazist som sendte barn i døden.

Anonymkode: ca44f...9b0

Asperger er på vei ut.  Det erstattes med autisme og grad når de nye diagnosemanualene kommer 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ønsker å kunne få støtte ved siden av jobb, sånn at jeg kan slutte å stresse og være så redd for fremtiden min (økonomisk) Men det tror jeg det er liten sjanse for at jeg får, uten en diagnose. Det med å få svar på hvorfor jeg er og var som jeg var som barn/ungdom er også greit, selv om jeg nå som voksen bryr meg ikke så mye om hva andre tenker om meg. Jeg er som jeg er, er mer trygg på meg selv enn jeg var tidligere. Så hovedmålet er å kunne få økonomisk støtte. 

Du får i hvert fall (og takk og lov)ikke offentlig utredning med det som mål.

Anonymkode: 625e8...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som ‘alle’ som skiller seg litt ut og er litt spesielle sosialt blir plassert innen autismespekteret i dag🙈 Jeg hadde sikkert også blitt det om jeg ville utredes.
Hvorfor har man ikke få lov å være annerledes i dagens samfunn?!! Før sa man ‘hun/han er litt sær..’ I dag er det ‘autisme’ 😅

Anonymkode: 94b80...a23

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Virker som ‘alle’ som skiller seg litt ut og er litt spesielle sosialt blir plassert innen autismespekteret i dag🙈 Jeg hadde sikkert også blitt det om jeg ville utredes.
Hvorfor har man ikke få lov å være annerledes i dagens samfunn?!! Før sa man ‘hun/han er litt sær..’ I dag er det ‘autisme’ 😅

Anonymkode: 94b80...a23

Du får da ikke en autismediagnose for å være litt «sær», det handler jo om funksjonssvikt som hemmer deg i hverdagen. Du går ikke inn på et testsenter og sier «folk synes jeg er litt sær siden jeg av og til x eller x» og får diagnosen autisme…

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du får i hvert fall (og takk og lov)ikke offentlig utredning med det som mål.

Tror du må lese den igjen jeg, hovedmål ikke som det ene og alene målet.

Det er flere helt vanlige hverdagslige ting som skaper store og små problemer for meg, som kan lettere tilpasses og ta hensyn til når man får papirer på hvorfor man skulle trengt en tilretteleggning. For eksempel i jobbsammenheng, mange kan trenge tilretteleggning, men for noen som har autisme kan man trenge noen litt mer "sære" tilretteleggninger på arbeidsplassen. Som visse sjefer kan tenke er noe tull eller av andre grunner ikke vil gjøre for personen. Men med en diagnose og "bevis" på at det ikke er latskap, overreagerer, pysete o.l. Men at det faktisk er en ordenlig og ekte grunn for hvorfor man trenger hjelp/tilretteleggning så gjør det ting så mye lettere..

Dette var kun ett eksempel, håper du skjønner greia.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror du må lese den igjen jeg, hovedmål ikke som det ene og alene målet.

Det er flere helt vanlige hverdagslige ting som skaper store og små problemer for meg, som kan lettere tilpasses og ta hensyn til når man får papirer på hvorfor man skulle trengt en tilretteleggning. For eksempel i jobbsammenheng, mange kan trenge tilretteleggning, men for noen som har autisme kan man trenge noen litt mer "sære" tilretteleggninger på arbeidsplassen. Som visse sjefer kan tenke er noe tull eller av andre grunner ikke vil gjøre for personen. Men med en diagnose og "bevis" på at det ikke er latskap, overreagerer, pysete o.l. Men at det faktisk er en ordenlig og ekte grunn for hvorfor man trenger hjelp/tilretteleggning så gjør det ting så mye lettere..

Dette var kun ett eksempel, håper du skjønner greia.

Jeg har lest hele og nei du får ikke offentlige utregning basert på hovedmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

disse voksne som vil utredes for dette er jo som regel sånne som har fått til skolegangen som barn uten noen problemer eller behov for ekstrahjelp

Jeg er ikke en av de du snakker om i hvert fall, jeg hadde store problemer i skolegangen, verste tiden jeg har gått igjennom som fortsatt påvirker meg den dag i dag.. Ingen lærerer som så meg/fanget opp noe som helst. Mulig de ikke lærte så mye om autsime, og andre psykiske lidelser på lærerutdanningen på den tiden. 

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men nesten alle disse voksne som vil utredes for dette er jo som regel sånne som har fått til skolegangen som barn uten noen problemer eller behov for ekstrahjelp (man trenger ikke diagnose for å få ekstrahjelp i skolen for de som ikke vet det). Så disse veldig mange av disse personene har ikke hatt noe stor "funksjonssvikt som hemmer deg i hverdagen". Ihvertfall ikke før de ble voksne. Men autisme er man derimot født med så der skal betydelige symptomer være tilstede som barn. 

Autister kan ha lav IQ, men de kan også ha svært høy IQ som til gjengjeld kan gjøre at de klarer seg veldig bra i mange fag i skolen, så begynner det da gjerne for disse å skjære seg når det begynner å nærme seg vgs. I mitt tilfelle har jeg veldig høy IQ og altså god logisk sans, men språklig slet jeg veldig. Har så god hukommelse at jeg kan lese noe en gang og huske det så klarte jeg meg ganske godt på prøver. Da jeg kom på ungdomsskolen og nærmet meg vgs så begynte det dog å skjære seg. Hele skolegangen min slet jeg med å følge med i timene da for hodet mitt var alle andre steder og jeg var så dårlig på å kommunisere og leke med de andre barna at det ble mye mobbing. Jeg hadde veldig spesifikke og spesielle interesser for den alderen (som jeg enda har), som de andre barna i hvert fall ikke hadde interesse av. Ellers i barnealder hadde jeg store problemer med forandring og jeg slet mye med disse «karakteristiske» problemene med konsistens på mat, følelsen av klær, ble overveldet av lyder og folk. Fikk ofte «hysteriske anfall» pga disse tingene som voksene da tenkte var «dårlig oppførsel». Begynte tidlig å utvikle tilleggsting som OCD. Hadde/har my repeterende, selvstimulerende adferd som jeg ble kjeftet på for å gjøre som barn og måtte sa begynne å skjule det. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...