Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk høre dette av ei bekjent. Fordi jeg har valgt å ikke få barn, blant annet fordi jeg ikke takler omgangssyke, men det er ikke den eneste grunnen jeg har. Men vi kom i snakk om dette. Hun mente at det var egoistisk av meg å velge bort barn på grunn av redselen for omgangssyke. For jeg måtte tenke på de som hadde barn som måtte ta seg av syke barn og bli smittet, og jeg måtte tenke på hvor slitsomt og utmattende det faktisk var. Men jeg slapp unna smitte. Det var ikke rettferdig i Hennes øyne. Men jeg tenker at hun har jo selv valgt å få barn da. Uansett, så kan man vel bli smittet av det om man ikke har barn også, men er nok mye i barnehager og småbarnsfamilier rundt juletider og på vinteren. Jeg syns det var merkelig av henne å si dette, har aldri hørt andre si noe lignende.

Som sagt ikke eneste grunnen til at jeg velger bort barn, men jeg sliter så det er en av grunnene. Jeg tror ikke hun forstår det.

Er jeg virkelig ego på grunn av dette?

Anonymkode: fd6dd...c68

Videoannonse
Annonse
Gjest ufiltrert
Skrevet

nei.

Det er hurper som henne som er, ja du gjetta, hurper.

Skrevet

Ville replisert med det er jammen synd at forplantningsbehov og normal intelligens ikke korrelerer med hverandre..

Anonymkode: 6fc44...a3c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Merkelig ja. Det er da ikke egoistisk.

• Liker 2
Skrevet

Det er da mye mer egoistisk å få barn

Anonymkode: 8606c...43e

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvem sine ønsker var det hun oppfylte da hun fikk barn? 

men...hun er vel ikke den skarpeste vel, når du hører resonnementet hennes? 

Anonymkode: 8e681...c47

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Valg kommer med konsekvenser, og det må man leve med. Det er ikke egoistisk å velge bort noe fordi man ønsker å unngå de  konsekvensene - i de fleste tilfeller vil jeg si at det er et lurt valg og en vurdering flere burde gjøre, heller enn å klage i ettertid på de valgene de har tatt.. Alle valg man tar på bakgrunn av egne ønsker og preferanser er jo i bunn og grunn egoistiske -de aller fleste som velger å få barn tar det valget fordi det er det de vil, det er et like egoistisk utgangspunkt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo ikke egoistisk. Og det er da ikke egoistisk å ønske å slippe omgangssyke, og det å ta seg av syke barn.

• Liker 1
Skrevet

Det er hverken egoistisk å få barn eller ikke få barn🥰 folk må få gjøre som de vil. Prøv å la det passere, om det skjer igjen må du slå ned på det

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke det var egoistisk, og hvorfor i alle dager skulle man overtale noen til å få barn, når de ikke ønsker. Å ha barn er såpass krevende at det må man virkelig ha ønsket selv! Omgangssyke er bare en bagatell i det store bildet 

Anonymkode: 9056f...db9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Som sagt ikke eneste grunnen til at jeg velger bort barn, men jeg sliter så det er en av grunnene. Jeg tror ikke hun forstår det.

Altså du sliter med helseproblemer av noe slag(fysisk eller psykisk), og har valgt bort barn for å bevare egen helse/hindre at et barn arver dine plager? Eller du sliter med å bli gravid, og velger bort barn av den grunn? Ikke at det spiller noen rolle sånn egentlig, jeg bare er en sånn "Hvorfor det?"-person. 🙈

Hvis samtalen har gått noe slikt som at du sier at du ikke vil ha barn fordi du ikke vil bli smitta av omgangssyke, hvorpå hun svarer noe sånt som "det er da egoistisk, tenk på meg som har barn og må ta meg av dem selv om de har omgangssyke. Det er slitsomt, skal jeg si deg!" eller lignende, da fremstår hele samtalen for meg som ganske overfladisk og ... Korttenkt, i mangel på bedre ord.

Samtidig tror jeg det er ganske mulig at hun faktisk ikke forstår at det er litt mer komplisert enn at du bare "ikke vil bli smitta av omgangssyka". Jeg og en kollega som har vansker med å bli gravid på vanlig måte har snakket litt om nettopp det; varierende forståelse fra andre om situasjonene våre. Jeg tror det er veldig vanskelig å virkelig forstå, for dem som ikke har opplevd det, eller noe lignende selv.

Jeg har hatt et par aha-opplevelser selv i min tid som prøver over flere år. Folk jeg trodde var frivillig barnløse, viser seg å bære på en sorg om å ikke kunne få barn, eventuelt ha opplevd komplikasjoner så store at de har valgt bort videre prøving. Det har ikke kommet frem før jeg har åpnet opp til dem om mine vansker med å bli gravid. Det har lært meg at det kan ligge mer bak et utsagn som jeg ikke vet, og/eller ikke har forutsetning for å forstå. Det tenkte jeg aldri over før.

Anonymkode: 37484...f8f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri kommentert andres valg om ikke å få barn. 
Det er en personlig vurdering , men i dette tilfellet så tenker jeg at om en ikke takler å få omgangssyke så bør en kanskje la være å få barn. 
Det kommer dager med tøffere påkjenning enn en natt med spying.  
Men så er naturen så fascinerende at når en får barn så forandrer en prioriteringen sin uten å gjøre et stort nummer ut av det.  
Men noen mennesker bør ikke få barn , og de vet det godt selv. 

Anonymkode: 4234f...b22

• Liker 3
Skrevet

Jeg har aldri forstått hvorfor folk mener det er egoistisk å IKKE få barn. Ser de på kvinner som utelukkende en slags føde-maskin? Ser de på individet som utelukkende en liten bit av flokken «mennesker» og anser at hovedoppgaven vår er å føde barn slik at flokken ikke dør ut? Ser de på det å føde barn som et bidrag til fremtidige skatteytere og eldreomsorg?

Enhver tankegang som har som grunnstein at individet har egenverdi tilsier at å få barn er noe en kun får etter nøye og lang overveiing av egne og partners evner, krefter, økonomi, helse etc. Og dersom en eller flere faktorer taler for at barnet får noe mindre enn et strålende liv eller barndom er det å få dem likevel et etisk betenkelig valg.

Jeg tenker uansett, ts, at du er tjent med at mennesker som dette tar avstand til deg. Du kan trygt anta at det beriker livet ditt.

Anonymkode: a441c...6dc

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
On 11/23/2023 at 2:33 AM, AnonymBruker said:

Fikk høre dette av ei bekjent. Fordi jeg har valgt å ikke få barn, blant annet fordi jeg ikke takler omgangssyke, men det er ikke den eneste grunnen jeg har. Men vi kom i snakk om dette. Hun mente at det var egoistisk av meg å velge bort barn på grunn av redselen for omgangssyke. For jeg måtte tenke på de som hadde barn som måtte ta seg av syke barn og bli smittet, og jeg måtte tenke på hvor slitsomt og utmattende det faktisk var. Men jeg slapp unna smitte. Det var ikke rettferdig i Hennes øyne.

Haha, du har møtt på noe så sjeldent som en ærlig mamma: "Hvorfor søren skal du slippe unna all jævelskapen når jeg må holde det ut?" 😅

Du får spørre henne hvordan det hjelper på hennes situasjon om du også spyr.

Anonymkode: 614ef...f05

• Liker 2
Skrevet

Hva vil det si å ikke takle omgangssyke?

Anonymkode: 40fb5...6ca

• Liker 2
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Det høres ut som hun ble tvunget til å få barn. 

Det er mye mer egoistisk å få barn, for man får barn pga egne ønsker og barna ber ikke om å bli født. 

Skrevet

synes hun er egoistisk som dumper sine følelser på deg fordi hun føler seg mindreverdig og hemmet i livet av valgene hun tok, høres faktisk mer ut som at hun angrer og ikke vil at du skal ha rett i valget du tok..

Skrevet

Hun kunne sagt det var egoistisk å ikke få barn fordi samfunnet er avhengig av at folk får barn. Det kan hun mene er egoistisk fordi ditt ønske om å være barnløs gjør at du ikke bidrar til at samfunnet går rundt.

Men hun kan ikke kalle deg egoistisk for å ville unngå omgangsyke, det er ikke sånn at det blir noe mindre omgangsyke på henne om du får barn

Kanskje tilogmed mer, siden hun kan bli smittet av barnet ditt. Egentlig burde hun gitt deg medalje, som lar være å sette til verden enda  smittebærer

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 2.33):

Fikk høre dette av ei bekjent. Fordi jeg har valgt å ikke få barn, blant annet fordi jeg ikke takler omgangssyke, men det er ikke den eneste grunnen jeg har. Men vi kom i snakk om dette. Hun mente at det var egoistisk av meg å velge bort barn på grunn av redselen for omgangssyke. For jeg måtte tenke på de som hadde barn som måtte ta seg av syke barn og bli smittet, og jeg måtte tenke på hvor slitsomt og utmattende det faktisk var. Men jeg slapp unna smitte. Det var ikke rettferdig i Hennes øyne. Men jeg tenker at hun har jo selv valgt å få barn da. Uansett, så kan man vel bli smittet av det om man ikke har barn også, men er nok mye i barnehager og småbarnsfamilier rundt juletider og på vinteren. Jeg syns det var merkelig av henne å si dette, har aldri hørt andre si noe lignende.

Er jeg virkelig ego på grunn av dette?

Det er ikke egoistisk å velge vekk barn. Kun de som har svært lyst bør få barn. Fordi lyst er essensielt for det engasjement og volum det er på et slikt prosjekt.

Hun virker misunnelig på at du har mer fritid. 

Skrevet
33 minutter siden, Menchit said:

Hun kunne sagt det var egoistisk å ikke få barn fordi samfunnet er avhengig av at folk får barn. Det kan hun mene er egoistisk fordi ditt ønske om å være barnløs gjør at du ikke bidrar til at samfunnet går rundt.

Men det ville vært en rimelig idiotisk ting å si til noen som sannsynligvis er i jobb og betaler massevis av skatt. Noen føder bare navere, bidrar de også til at samfunnet går rundt? 

Anonymkode: 614ef...f05

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...