Gå til innhold

Hvilke rettigheter at jeg økonomisk om jeg skulle bli alene? (Ufør, ett barn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lei av å bo med en samboer som ikke bidrar/tar ansvar, som sitter med mobilen mesteparten av tiden og som ikke respekterer mine følelser og behov.

Etter å ha prøvd parterapi, x antall samtaler om hva som er utfordringene i forholdet, uten særlig bedring, innser jeg at jeg kanskje har det bedre alene. 

Men så aner jeg ikke hvordan jeg skal klare meg økonomisk. Jeg har ingen plan B. Eier ingenting. Har minsteytelse uføretrygd, og vi har et felles barn som begynner på skole til neste år.

Så, jeg lurer på, hva har jeg krav på?

Leiemarkedet er ikke billig, og jeg aner ikke hvordan jeg skal greie å dekke husleie til en 3-roms alene. Vet ikke engang hvordan jeg skal ha råd til møbler. I tillegg tenker jeg at jeg og samboer burde bo i samme bydel, med tanke på barnet vårt. 

Noen som vet? Har noen gode råd? Vet ikke hvor jeg skal begynne for å starte denne prosessen..

Anonymkode: f05bb...391

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor mener du at vi andre skal betale for deg? 

• Liker 7
  • Nyttig 12
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Hæ? 

Ts

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? 

Ts

Du klarer jo ikke å forsørge deg selv. Og nå vil du ha enda mer.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lei av å bo med en samboer som ikke bidrar/tar ansvar, som sitter med mobilen mesteparten av tiden og som ikke respekterer mine følelser og behov.

Etter å ha prøvd parterapi, x antall samtaler om hva som er utfordringene i forholdet, uten særlig bedring, innser jeg at jeg kanskje har det bedre alene. 

Men så aner jeg ikke hvordan jeg skal klare meg økonomisk. Jeg har ingen plan B. Eier ingenting. Har minsteytelse uføretrygd, og vi har et felles barn som begynner på skole til neste år.

Leiemarkedet er ikke billig, og jeg aner ikke hvordan jeg skal greie å dekke husleie til en 3-roms alene. Vet ikke engang hvordan jeg skal ha råd til møbler. I tillegg tenker jeg at jeg og samboer burde bo i samme bydel, med tanke på barnet vårt. 

Noen som vet? Har noen gode råd? Vet ikke hvor jeg skal begynne for å starte denne prosessen..

Du kan søke bostøtte via husbanken, utvidet barnetrygd (?), bidrag fra far, sfo er vel gratis til førsteklassinger nå tror jeg🤔 

Du kan søke etableringstønad fra nav. (Til møbler, hvitevarer, kjøkkenutstyr osv). 

Anonymkode: 08a4d...98b

• Liker 4
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Jeg spør om hvilke stønader jeg evt har RETT til. Og nå er ikke alle så heldige og klare seg selv.

Ser uansett ikke poenget med avsporingen? Du svarer jo ikke på det jeg spør om. Da kan du heller la vær.

Ts

• Liker 6
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Dersom du har hovedomsorgen for barnet etter brudd, kan du ha rett på:

-Overgangsstønad (aner ikke hvordan dette er når man allerede har uføreytelse)

-En ekstra barnetrygd

-Stønad til barnetilsyn (dekket 66% av utgifter for barnehage eller AKS - igjen, litt usikker på om det gjelder når man ikke er i jobb eller utdanning)

-Barnebidrag fra barnets far, regnet ut fra deres inntekter og samværsomfang. Ligger bidragskalkulator på NAV.no

-Supplerende sosialstønad fra NAV dersom den samlede inntekten er svært lav. Det skal mye til.

-Bostøtte om boutgiftene tilsier det, du finner kalkulator for dette også om du googler.

I tillegg kan du sjekke mulighetene for lån i Husbanken for evt. kjøp av egen bolig. I en del områder vil jo det lønne seg fremfor å leie. 

Du kan ikke gå ut fra at du vil få støtte for å kunne bo i en treroms med en voksen og ett barn. Det kommer igjen an på området. I Oslo vil en toroms bli sett på som tilstrekkelig, det er mange som bor med barn i det. 

Det er vel også noe barnetillegg til uføretrygden som kan endres avhengig av om man bor med partner eller ikke. Dette vet jeg ikke så mye om. 

Anonymkode: 5cd18...eb8

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Brunello skrev (17 minutter siden):

Fordi andre betaler for DEG, når du får kreft/hjerteinfarkt/slag og trenger hjelp. Vi lever enn så lenge i en velferdsstat.

- ikke trådstarter-

Anonymkode: a6a55...133

• Liker 8
  • Hjerte 9
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi andre betaler for DEG, når du får kreft/hjerteinfarkt/slag og trenger hjelp. Vi lever enn så lenge i en velferdsstat.

- ikke trådstarter-

Og vi betaler faktisk for TS, som er ufør. For som du sier, vi lever i en velferdsstat. Det betyr ikke at man automatisk kan få masse ekstra ved å skille seg.
Du kan få barnetrygd for et ekstra barn, muligens bidrag fra far. Ellers er det vel opp til deg å søke på de samme ordningene som alle andre med dårlig råd, slik som bostøtte osv.

(Klarer du å ta vare på barnet, TS, eller hvor syk er du? Er det sikkert at barnet blir boende hos deg og ikke hos far?)

Anonymkode: 85dec...4b6

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og vi betaler faktisk for TS, som er ufør. For som du sier, vi lever i en velferdsstat. Det betyr ikke at man automatisk kan få masse ekstra ved å skille seg.
Du kan få barnetrygd for et ekstra barn, muligens bidrag fra far. Ellers er det vel opp til deg å søke på de samme ordningene som alle andre med dårlig råd, slik som bostøtte osv.

(Klarer du å ta vare på barnet, TS, eller hvor syk er du? Er det sikkert at barnet blir boende hos deg og ikke hos far?)

Spar deg. 

Anonymkode: ba3fa...c6b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg fikk overgangsstønad, dobbel barnetrygd og barnebidrag via nav som barnefar ikke gidder å betale, men som de sikkert en gang trekker automatisk. Ikke er det mye heller.
Jeg har 100% omsorg da. 
Men noen 3-roms får du nok ikke om du er uføretrygdet, man må ha jobb eller ha en type aktivitet for å få overgangsstønad (tror jeg?). Vi bor med ett soverom og har fått det til å funke ☺️ Spart penger, kommet meg ordentlig på beina og kan snart kjøpe med kjæresten jeg har vært med lenge nå. Det har vært en lang prosess. Du kan nok ikke være kresen på bosted og må nok leve litt trangt, men noen stønader vil du nok få. Som bostøtte osv, jeg tjente for mye for det pga overgangsstønaden. For min del hadde ikke økonomi noe å si, sålenge jeg og barnet kom oss ut fra barnefar.

Anonymkode: 1e6ea...341

Skrevet
Brunello skrev (7 timer siden):

Klarer ikke forsørge seg selv? Hun er ufør. Det er ikke sånn at uføre skal måtte bli i dårlige forhold bare så "vi andre" ikke skal betale for dem. 

Anonymkode: cc8ca...31e

• Liker 8
Skrevet
Brunello skrev (7 timer siden):

Hva er det med deg om dagen?

Virker som om du har blitt så sur og bitter. 

Anonymkode: cd231...9c6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får få deg en jobb, da. Eller leie en ettroms. Du trenger vel ikke mer plass, om det bare er deg? Ettersom du er 100% arbeidsufør, altså ikke i stand til å gjøre noe som helst av arbeid, regner jeg med det er far som skal ha 100% omsorg for barnet. 

Anonymkode: 133cb...e53

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får få deg en jobb, da. Eller leie en ettroms. Du trenger vel ikke mer plass, om det bare er deg? Ettersom du er 100% arbeidsufør, altså ikke i stand til å gjøre noe som helst av arbeid, regner jeg med det er far som skal ha 100% omsorg for barnet. 

Anonymkode: 133cb...e53

Man kan ha ansvar for et barn selv om man er arbeidsufør, herregud.

• Liker 8
Skrevet

Om du bare har et barn, så kan du fint leie noe mindre. Jeg ville valgt en liten leilighet med et soverom. Du kan ha soverommet når barnet er hos far. Ellers kan du sette opp en sovesofa i stua som du kan sove på. Det er mye billige møbler på finn.no. Jeg ville bodd billigere og heller spart litt penger i måneden, enn å leve fra hånd til munn. 

Anonymkode: 5e2e5...ad3

• Liker 1
Skrevet

Det er sånt man skal tenke igjennom før man får barn. Hva skjer hvis jeg blir ufør, hva skjer om jeg blir skilt. Hva skjer om jeg blir både ufør og skilt, klarer jeg da å forsørge et barn. 

Barnet kan bo hos far. Så trenger ikke du så stor plass 

Anonymkode: 1145c...47a

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Brunello skrev (8 timer siden):

Går det bra med deg?

Anonymkode: 5e2e5...ad3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

- ikke trådstarter-

Ja enn så lenge...

Anonymkode: 1145c...47a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spar deg. 

Anonymkode: ba3fa...c6b

For hva?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...