Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har egenkapital på ca 1 million. Hus koster rundt 3 millioner her jeg bor og da vil jeg ha 2 millioner i lån. Er dette dumt? Jeg er ikke veldig handy men jeg skal ikke kjøpe et gammelt falleferdig hus. Har ca 26 000 utbetalt hver mnd. 

Anonymkode: b59f3...5b4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har egenkapital på ca 1 million. Hus koster rundt 3 millioner her jeg bor og da vil jeg ha 2 millioner i lån. Er dette dumt? Jeg er ikke veldig handy men jeg skal ikke kjøpe et gammelt falleferdig hus. Har ca 26 000 utbetalt hver mnd. 

Søk om husbanklån. 😊Jeg hadde vanlig lån i bank,søkte om startlån husbanken og fikk det. Bedre rente.

Uføre selv.

Anonymkode: 85818...ecc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Søk om husbanklån. 😊Jeg hadde vanlig lån i bank,søkte om startlån husbanken og fikk det. Bedre rente.

Uføre selv.

Anonymkode: 85818...ecc

Hvordan er det med utgifter ved enebolig? Takk for tips!

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du vil ha utgifter til

Dokumentavgift 

Renter og avdrag 

Forsikring

Vedlikehold 

Kommunale avgifter og eiendomsskatt 

Strøm

En hel del uforutsette utgifter 

Anonymkode: e4f90...803

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror ikke det er særlig lurt å kjøpe hus alene når man har uføretrygd. Det krever en hel del av eieren å vedlikeholde en enebolig, både av innsats, arbeid og ikke minst; KOSTNADER. Kostnader er ikke bare det å kjøpe huset, men å vedlikeholde det over år.

Med dagens rentenivå vil et lån på to millioner koste deg mye hver måned, og du har beskjeden netto inntekt. 

Det følger ofte store kostnader med å ha hus, og det kan fort skje ting som krever store pengesummer. Leilighet er både enklest og ofte billigst økonomisk (og praktisk).

Selv om man ikke har "husleie" med enebolig, følger det ofte eiendomsskatt (sjekk om din kommune har det), formueskatt (sjekk reglene hos skatteetaten), kommunale avgifter (sjekk med din kommune hvor mye det er pr år), feieravgift, dyr forsikring for bygget, innboforsikring (det må du ha uansett boligtype da), og ikke minst; ofte store kostnader til oppvarming nå som strømmen har blitt så dyr. Har du råd til strømregninger på kanskje 8000 kroner? En venninne av meg som bor i enebolig fortalte meg at den høyeste strømregningen de fikk i fjor var på 10 000 kr for en måned på vinteren... Ofte er det dyrere og dyrere å varme opp en enebolig jo eldre og dårlig isolert den er. Energimerking skal stå oppført i salgsannonsen for en bolig. Sjekk denne.

Jeg har også en uføretrygdet venninne som bodde i en tomannsbolig i en del år. Huset sto og råtnet på rot. Hun hadde verken penger eller energi til å gjøre noe som helst med det. Det så forferdelig ut. Hverken hun eller naboen hadde råd til å en gang male det, så malingen flasset og treverket råtnet. Skjønner ikke hvordan hun klarte å få solgt det til slutt, men det gikk nok veldig billig. Jeg ville aldri kjøpt den rønna. Hun bodde der i 16 år og gjorde aldri noe med den.

Å male en hel enebolig koster fort noen tusenlapper selv når man gjør alt selv, fordi det er viktig å bruke god kvalitetsmaling og ikke noe billig drit som flasser av eller slipper inn fukt så treverket råtner under. Har du råd til dette, og har du fysisk energi og kapasitet til å male et helt hus?

Anonymkode: 1d062...1d3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror ikke det er særlig lurt å kjøpe hus alene når man har uføretrygd. Det krever en hel del av eieren å vedlikeholde en enebolig, både av innsats, arbeid og ikke minst; KOSTNADER. Kostnader er ikke bare det å kjøpe huset, men å vedlikeholde det over år.

Med dagens rentenivå vil et lån på to millioner koste deg mye hver måned, og du har beskjeden netto inntekt. 

Det følger ofte store kostnader med å ha hus, og det kan fort skje ting som krever store pengesummer. Leilighet er både enklest og ofte billigst økonomisk (og praktisk).

Selv om man ikke har "husleie" med enebolig, følger det ofte eiendomsskatt (sjekk om din kommune har det), formueskatt (sjekk reglene hos skatteetaten), kommunale avgifter (sjekk med din kommune hvor mye det er pr år), feieravgift, dyr forsikring for bygget, innboforsikring (det må du ha uansett boligtype da), og ikke minst; ofte store kostnader til oppvarming nå som strømmen har blitt så dyr. Har du råd til strømregninger på kanskje 8000 kroner? En venninne av meg som bor i enebolig fortalte meg at den høyeste strømregningen de fikk i fjor var på 10 000 kr for en måned på vinteren... Ofte er det dyrere og dyrere å varme opp en enebolig jo eldre og dårlig isolert den er. Energimerking skal stå oppført i salgsannonsen for en bolig. Sjekk denne.

Jeg har også en uføretrygdet venninne som bodde i en tomannsbolig i en del år. Huset sto og råtnet på rot. Hun hadde verken penger eller energi til å gjøre noe som helst med det. Det så forferdelig ut. Hverken hun eller naboen hadde råd til å en gang male det, så malingen flasset og treverket råtnet. Skjønner ikke hvordan hun klarte å få solgt det til slutt, men det gikk nok veldig billig. Jeg ville aldri kjøpt den rønna. Hun bodde der i 16 år og gjorde aldri noe med den.

Å male en hel enebolig koster fort noen tusenlapper selv når man gjør alt selv, fordi det er viktig å bruke god kvalitetsmaling og ikke noe billig drit som flasser av eller slipper inn fukt så treverket råtner under. Har du råd til dette, og har du fysisk energi og kapasitet til å male et helt hus?

For ikke å snakke om hagen. Plenen skal klippes jevnlig, og snø skal måkes fra gårdsplassen på vinteren.

Anonymkode: 825db...9ef

• Liker 2
Skrevet

2 millioner i lån er mye. Har vært der selv sammen med noen. Han jobbet, jeg ufør. Jeg var/er økonomen.  Tenk deg om. 

Skrevet

2 milioner er mye for deg alene som ufør. Meg og samboer tjener begge rundt 600k i året og tok lån på 4m når renta var 0. Selv da trengte vi kausjonist på deler av summen. 

Anonymkode: 3b033...598

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Strøm regning til 8000 år hvertfall ikke 😱 Har sett en enebolig fra 2001. God standard men har ikke sjekket energimerking. Er redd det skal bli for dyrt med lån, faste utgifter og dyrt vedlikehold. Kanskje leilighet er det beste for meg. 

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Er trygden 41 900 kr brutto så går det fint. Da har du 30 000 kr mnd. Kjør på. 

Anonymkode: a6033...b36

Skrevet

Vi har lån på 1.6 og betaler 9000 i mnd bare på huslån. Så kommer strøm, avgift, forsikring etc...så skal du ha mat etc

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ganske mye utgifter, og de kan være store, og komme uventet. Ville heller kjøpt leilighet hvis jeg var deg. 

Anonymkode: 75fe1...e25

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ganske mye utgifter, og de kan være store, og komme uventet. Ville heller kjøpt leilighet hvis jeg var deg. 

Anonymkode: 75fe1...e25

Ja, mulig jeg må gå for leilighet. Er ikke glad i bo så nære andre mennesker. Redd det skal bli en grusom opplevelse med uro og bråk til alle døgnets tider. 

TS

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg er aleneforsørger med hjemmeboende barn i full jobb. Får utbetalt ca 42 000,- i mnd. Har huslån på ca 2.8 mill. Utgifter på hus og alt som hører til ligger tett opp mot 20 000,- i mnd, og så kommer bil i tillegg. Hadde jeg ikke hatt avdragsfri nå så hadde løpet vært kjørt for lenge siden, skal sies at jeg levde fint med dette før korona, kriger i Europa and what not... Nå har jeg trang økonomi, selv etter refinansiering.

Hadde jeg vært ufør så hadde jeg aldri vurdert 2 mill i gjeld! Vedlikehold, hagearbeid og snømåking bør du også vurdere om du orker, jeg har heldigvis en sønn som kan bidra innimellom. Jeg har en halvpart av tomannsbolig og siden den er veldig høy så måtte vi sette ut malejobben til firma ifjor, det kom på 100 000,- og var antagelig billig. Så tenk deg godt om er mitt råd.

Anonymkode: fd4da...370

Skrevet
Sofakona skrev (23 minutter siden):

Vi har lån på 1.6 og betaler 9000 i mnd bare på huslån. Så kommer strøm, avgift, forsikring etc...så skal du ha mat etc

Det lånet ville jeg forsøkt å forhandle på, vi betaler 10 000 i mnd for 2 millioner.

Anonymkode: f859b...da3

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke ha gjort det. Ene og alene pga vedlikehold og hage samt snømåking. Jeg sliter veldig med det. Koster alt for mye å betale seg ut av det.  Jobber full tid, men helsa er ikke god. Drømmer om leilighet. 

Anonymkode: 5a021...f68

Skrevet

Med en million i egenkapital får du høyst sannsynlig ikke lån i husbanken! 

Anonymkode: 68e52...50e

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For ikke å snakke om hagen. Plenen skal klippes jevnlig, og snø skal måkes fra gårdsplassen på vinteren.

Har vel tid nok til det som trygdet. 

Anonymkode: fae20...338

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Strøm regning til 8000 år hvertfall ikke 😱 Har sett en enebolig fra 2001. God standard men har ikke sjekket energimerking. Er redd det skal bli for dyrt med lån, faste utgifter og dyrt vedlikehold. Kanskje leilighet er det beste for meg. 

TS

Vi fikk strømregning på over 7000,- for en mnd i fjor vinter. Vi er 2 voksne da. Eiendomsskatten varierer veldig etter hvor man bor, vi betaler ca 28 000,- i året. Så kommer andre kommunale avgifter som renovasjon(søppeldunker, henting av søppel), vannforbruk osv.

Vedlikehold av boligen. Snøfjerning, gressklipping, maling og diverse forefallende arbeid ute. Også må du huske at du skal orke å holde alt istand inne (vasking, rydding). Det er nok mye mer økonomisk og håndterbart med en leilighet for 1 person (med mindre du sitter veldig godt i det økonomisk og kan leie inn folk til å gjøre alt for deg). 

Anonymkode: 503fd...dea

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det lånet ville jeg forsøkt å forhandle på, vi betaler 10 000 i mnd for 2 millioner.

Anonymkode: f859b...da3

Det er det meget usannsynlig at dere gjør. Med mindre dere har bundet renten for en tid tilbake.

Ts, du kommer aldri til å få lån på 2 millioner.

Anonymkode: 641d3...ada

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...