AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #1 Skrevet 22. november 2023 Hei, jeg er i midten av 20-årene og har aldri reist alene utenfor Norge før, kun gjort det med familie. Tenker derfor tiden er inne for å gi det en sjanse. Hvilke steder er fine å reise til? Hva er deres erfaringer? Jeg er interessert i mye forskjellig og har mye ulike reiser jeg kunne tenke meg å prøve ut. Vil gjøre høre hva deres erfaringer er av følgende: Interrail i Europa over flere dager Helgetur til europeisk storby Sentral-Asia og Øst-Asia (kanskje ikke det lureste hvis jeg er helt uerfaren 😅 Finner bare Asia veldig spennende) Anonymkode: e76a9...0fd
Amossa Skrevet 22. november 2023 #2 Skrevet 22. november 2023 Jeg vil ikke anbefale noe av det du nevner når du ikke har noen reiseerfaring. Selv dro jeg på øyhopping til Hellas på første alenetur. Lærte at det ikke var særlig smart å gjøre i julivarmen. Om jeg var deg ville jeg først reist til et mindre sted, f.eks. en gresk øy. Lei deg scooter og se deg om. Erfaring kommer etter hvert. Storbyer og Østen er ikke det tryggeste å starte med for en 20-åring.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #3 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei, jeg er i midten av 20-årene og har aldri reist alene utenfor Norge før, kun gjort det med familie. Tenker derfor tiden er inne for å gi det en sjanse. Hvilke steder er fine å reise til? Hva er deres erfaringer? Jeg er interessert i mye forskjellig og har mye ulike reiser jeg kunne tenke meg å prøve ut. Vil gjøre høre hva deres erfaringer er av følgende: Interrail i Europa over flere dager Helgetur til europeisk storby Sentral-Asia og Øst-Asia (kanskje ikke det lureste hvis jeg er helt uerfaren 😅 Finner bare Asia veldig spennende) Anonymkode: e76a9...0fd Nummer to. Dra til en hvilken som helst storby. Det er masse å gjøre der, det er folksomt (folksomt=tryggere enn folketomt) og det er mye vanskeligere å legge merke til at du er en person i en folkemengde. Storbyer i Europa er dønn trygge. Unngå det sørlige Europa i juli og august (både på grunn av varmen og at det er smekk fullt av turister hjemmenfra, noe man ikke ønsker seg) , ellers fint så lenge du bruker helt normal fornuft. Anonymkode: d98fa...238 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #4 Skrevet 22. november 2023 Velg nummer to. Gjerne Tyskland, Belgia...ikke Sør-Europa. Anonymkode: cd0d9...136
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #5 Skrevet 22. november 2023 Start med noe enkelt og ufarlig. Amsterdam, London, Krakow, Helsinki, Wien, etc. Anonymkode: 8462f...b4e
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #6 Skrevet 22. november 2023 Helgetur til europeisk storby med fly er absolutt enklest. London er et fint sted å starte! Anonymkode: 191a5...735 3
Bigote Skrevet 23. november 2023 #7 Skrevet 23. november 2023 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei, jeg er i midten av 20-årene og har aldri reist alene utenfor Norge før, kun gjort det med familie. Tenker derfor tiden er inne for å gi det en sjanse. Hvilke steder er fine å reise til? Hva er deres erfaringer? Jeg er interessert i mye forskjellig og har mye ulike reiser jeg kunne tenke meg å prøve ut. Vil gjøre høre hva deres erfaringer er av følgende: Interrail i Europa over flere dager Helgetur til europeisk storby Sentral-Asia og Øst-Asia (kanskje ikke det lureste hvis jeg er helt uerfaren 😅 Finner bare Asia veldig spennende) Anonymkode: e76a9...0fd Kjør på med Sør-øst asia. Mye av den praktiske erfaringen du trenger plukker du opp i løpet av de første dagene dine der. Det går an å titte litt på reiseblogger for tips. Det er ikke slik at du er bedre rustet til å busse rundt i Asia bare fordi du reiser til en storby i Europa først. Så lenge du bruker sunn fornuft så kommer du til å få det kjempefint Endret 23. november 2023 av Bigote 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #8 Skrevet 23. november 2023 Nr 2. Edinburgh og Budapest kan anbefales på det varmeste 😊 Anonymkode: 537f8...42f 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #9 Skrevet 23. november 2023 Enig med bigote. Sørøst-asia! En øy i Thailand, feks koh samui, er en fin start. Thailand, lao og Kambodsja, veldig "snille" land. Enkelt å komme i kontakt med andre. Men så spørs det når du har tenkt å reise på året da. Interrail hadde jeg kanskje helst gjort med en venn eller partner. Storby er også greit selvfølgelig. Men er jo litt avhengig hva du ønsker for tur. Thailand og Berlin legger jo opp til helt forskjellige typer reiser. Anonymkode: c767b...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #10 Skrevet 23. november 2023 TS her igjen. Takk for flere gode svar. Grunnen til at jeg tenkte på interrail er fordi jeg har likt å ta tog innlands og syns det høres spennende ut å kunne se mange byer i løpet av noen få dager. Men ja, kanskje best å ta en helgetur til en storby først Redd jeg vil føle meg mer "lost" om jeg reiser til fjerne land i Asia enn en storby ikke så langt fra Norge. Anonymkode: e76a9...0fd
Gjest Linny111 Skrevet 23. november 2023 #11 Skrevet 23. november 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: TS her igjen. Takk for flere gode svar. Grunnen til at jeg tenkte på interrail er fordi jeg har likt å ta tog innlands og syns det høres spennende ut å kunne se mange byer i løpet av noen få dager. Men ja, kanskje best å ta en helgetur til en storby først Redd jeg vil føle meg mer "lost" om jeg reiser til fjerne land i Asia enn en storby ikke så langt fra Norge. Anonymkode: e76a9...0fd Begynn med helgetur og se hvordan det går Si fra om du har spørsmål, jeg har reist mye alene.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #12 Skrevet 24. november 2023 Ville valgt storby. Lett å finne informasjon, mye å finne på. Anonymkode: b6228...ea2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #13 Skrevet 24. november 2023 Storby, Berlin er fint. Nydelig kollektiv tilbud...kort flytur fra Oslo. Så har københavn...litt dyrt nå, men fin kort tur Prøv deg frem på egenhånd. Anonymkode: 0cd88...8b2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #14 Skrevet 24. november 2023 Spennende å ta tog gjennom Danmark, Tyskland og Østerrike. Gjorde det selv som 18 åring. Mange vakre små byer og landsbyer å utforske. Nydelig utsikt fra toget. Anonymkode: b6e3a...3bf
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #15 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 16.31): TS her igjen. Takk for flere gode svar. Grunnen til at jeg tenkte på interrail er fordi jeg har likt å ta tog innlands og syns det høres spennende ut å kunne se mange byer i løpet av noen få dager. Men ja, kanskje best å ta en helgetur til en storby først Redd jeg vil føle meg mer "lost" om jeg reiser til fjerne land i Asia enn en storby ikke så langt fra Norge. Anonymkode: e76a9...0fd Hvis du aldri har vært på en større togstasjon før (Oslo S teller ikke…) kan en stor europeisk togstasjon, hvor alt er på et språk du ikke skjønner, være en utfordring. Ikke umulig, men vanskeligere enn en flyplass. Anonymkode: 191a5...735 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå