Gå til innhold

Dere som har hatt babyer som sov godt om natta, vedvarte det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på snart 4 mnd som sover godt om natta, fra mellom 21-23:00 - ca 04+- en time, får mat og sover igjen til en plass mellom 07-09😊 har også hendt et par ganger at hun har hoppet over 04 måltidet,

På dagen sover hun IKKE godt, kun på puppen eller bæresele, så får ikke noe "fri". Hun sover sjelden mer enn en time hver gang, som regel 30 minutter. Så nettene holder meg gående🫢 

Savner jo egentlig å ha litt fritid og at baby skal kunne sove i vogn på dagen eller legge seg tidligere på kvelden (når jeg prøver tidligere tar hun det bare som en dupp, og er lys våken etter 30 min). Når kan jeg forvente at dette skjer?😂

Har en 3 årlng fra før, men der var det motsatt. Mye våken på nettene, men kunne sove i flere timer i vogna på dagtid, så umulig å sammenligne🙈

Anonymkode: 92e15...d52

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ei jente på 10 mnd, som sov godt første 6-7 mnd. Synes søvnen er verst nå, og det var den med mitt første barn også. Men det er myyye som skjer i utviklingen nå, og jeg vet det går over 🥰 jeg sover ofte sammen med henne første luren, og da sover hun 1,5-2 timer, det holder meg gående 

Anonymkode: 58847...fe2

Skrevet

Min baby høres veldig lik ut din når hun var 4 måneder. Mellom 4 og 5 mnd begynte hun å sove gjennom natta. Hun begynte også å sove i senga si på dagtid også. Før ville hun kun sove på meg, men så snudde det helt, og hun vil helst ligge alene. Hun er 7 mnd så håper det vedvarer. Føler vi har hatt kjempeflaks så langt. Jeg var ganske frustrert over sovingen på dagtid, men føler hun bare plutselig ble "stor" og selvstendig og trengte ikke å bli holdt hele tiden lenger. 

Anonymkode: 74b4c...bdf

Skrevet

Hos min så varte det, alltid hatt et godt sovehjerte. Var noen små perioder i småbarnstiden, viktig da å ikke ta dem opp men heller sitte med dem til de sovner igjen. 

Anonymkode: 5aebd...b3d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ei jente på 10 mnd, som sov godt første 6-7 mnd. Synes søvnen er verst nå, og det var den med mitt første barn også. Men det er myyye som skjer i utviklingen nå, og jeg vet det går over 🥰 jeg sover ofte sammen med henne første luren, og da sover hun 1,5-2 timer, det holder meg gående 

Anonymkode: 58847...fe2

Takk for svar🤩 ja, kan minnes at eldste også var mye lys våken i den alderen (den tiden jeg begynte på jobb igjen selvsagt🙈) var blid som en sol og umulig å få til å sovne igjen. Så må vel bare nyte det mens jeg kan😂 h

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min baby høres veldig lik ut din når hun var 4 måneder. Mellom 4 og 5 mnd begynte hun å sove gjennom natta. Hun begynte også å sove i senga si på dagtid også. Før ville hun kun sove på meg, men så snudde det helt, og hun vil helst ligge alene. Hun er 7 mnd så håper det vedvarer. Føler vi har hatt kjempeflaks så langt. Jeg var ganske frustrert over sovingen på dagtid, men føler hun bare plutselig ble "stor" og selvstendig og trengte ikke å bli holdt hele tiden lenger. 

Åå, så godt å lese🥰 ble hvilene litt lenger på dagtid etterhvert eller er de fortsatt korte? Husker du når det snudde? Merker jo at jeg ikke "gidder" å prøve vogn/seng etc på dagtid lenger, lettere å bare gjøre det som funker😅

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hos min så varte det, alltid hatt et godt sovehjerte. Var noen små perioder i småbarnstiden, viktig da å ikke ta dem opp men heller sitte med dem til de sovner igjen. 

Anonymkode: 5aebd...b3d

Så bra🥰 sov babyen godt på dagtid også? Håper vi er like heldige👏

Skrevet (endret)

Mine sov godt på natten ( men også mye på dagen) og sluttet med nap på dagen ca ved 3-4 års alder. De har rett og slett sovet godt hele livet, og gjør det fremdeles nå som de er voksen. Da de var babyer våknet de ikke midt på for mat ( minsten gjorde det i en ukes tid, men stoppet med det fort) så de sov fra ca 19.00 til ca 09-10 på morgenen frem til ca 4 år. Edit: skal også sies at de sov på egne rom fra de var ca 3uker gamle. ( da våknet de ikke av andre som sto opp etc og fikk mer ro virket det som) 

Men om din ikke sover på dagen da må man jo bare gjøre ting selv om de er våkne? Man trenger jo ikke sitte å holde dem i hånda selv om de er våkne? La hen aktivisere seg litt med leker rundt seg, uro eller noe annet øyenfallende? 

Endret av Perfume
  • Liker 1
Skrevet

Eldste: Varte, men vi slet hele tiden fryktelig med legging og omtrent lakenskrekk. B-menneske fortsatt. 

Mellomste: Av og på i perioder. Våkner fortsatt hver natt, fem år gammel. Kommer bare og legger seg med meg eller drikker litt vann, men våkner alltid. Sover veldig lett. 

Yngste: Var umulig å få til å sove som baby. Ammet hver time hele natten. Jeg holdt på å bli sprø! Nå sover han som en stein, 12 timer hver natt, våkner kanskje en natt i uka for litt vann. :) 

Anonymkode: 9ab73...fd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har en baby på snart 4 mnd som sover godt om natta, fra mellom 21-23:00 - ca 04+- en time, får mat og sover igjen til en plass mellom 07-09😊 har også hendt et par ganger at hun har hoppet over 04 måltidet,

På dagen sover hun IKKE godt, kun på puppen eller bæresele, så får ikke noe "fri". Hun sover sjelden mer enn en time hver gang, som regel 30 minutter. Så nettene holder meg gående🫢 

Savner jo egentlig å ha litt fritid og at baby skal kunne sove i vogn på dagen eller legge seg tidligere på kvelden (når jeg prøver tidligere tar hun det bare som en dupp, og er lys våken etter 30 min). Når kan jeg forvente at dette skjer?😂

Har en 3 årlng fra før, men der var det motsatt. Mye våken på nettene, men kunne sove i flere timer i vogna på dagtid, så umulig å sammenligne🙈

Jepp.. Still going strong 9, 6 og 4 år seinere. Alle 3 har hatt sovehjerter, sovet rundt om natten  fra de var ca 4 uker gamle. Sover like bra enda. Lite våken netter for annet enn tenner og noe sykdom her og der oppover. 

Nr 1 hadde 2 hviler på dagtid frem til hen var 2 år, i tillegg til ca 11t natt - nr 2 og 3, hadde 1 hvil på ca 1.5t + ca 11t natt frem til 2.5 år. Da stoppet de med sine hviler. Sover nå henholdsvis 11t, 12t, 12.5t natt 

Anonymkode: 4822f...d86

• Liker 1
Skrevet

Min sov gjennom natta fra 8 uker cirka til seks måneder. Etter det ble det samsoving fordi hun våknet så hyppig. 15 måneder nå og samsover enda og våkner ørten gang om natten. Hun sover videre men jeg sliter med søvnen fordi jeg blir liggende mye i samme posisjon.

Anonymkode: 02a86...1af

Skrevet

Ja. Han sov som en stein som baby. Eget rom fra 6 mnd. Sov godt på natt, våken i innomellom amming. Sov på dagtid. Gjerne 2-3 timer i strekk. Nå er han 8 og sovner på et blunk. Også må jeg draaa ham opp om mårran. Kan fint sove til 10 på helg. Til gjengjeld er det et jævla sirskus når han er våken🥹😂

Anonymkode: 0d929...d69

• Liker 1
Skrevet

Ja, baby sov greit om natten og ingenting på dagtid. Varte til barnehagestart, da begynte han å sove litt på dagtid. 

Anonymkode: 03f4c...c64

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åå, så godt å lese🥰 ble hvilene litt lenger på dagtid etterhvert eller er de fortsatt korte? Husker du når det snudde? Merker jo at jeg ikke "gidder" å prøve vogn/seng etc på dagtid lenger, lettere å bare gjøre det som funker😅

Så snart hun begynte å sove dup i sprinkelsenga, begynte de å bli lengre også. Og da trengte hun også færre dupper. Er vi ute og farter, er det ikke like lett. Da må jeg enten ha vogna med eller hun sover i bilen bare mens jeg kjører. Hvordan legger du på kvelden? Kan du prøve å legge på samme måte til dagens første dupp? Jeg syntes det var lettest å få henne til å ta første duppen i sprinkelsenga. Så fulgte de andre etter. 

Skrevet

Min første hadde null problemer med soving og legging, andre er bare 1 måned gammel, men virker ganske lik.

Skrevet (endret)

Hun sov godt fra hun var nyfødt.  Nå opplever jeg at hun kan våkne om natten, men regulerer seg selv.

Endret av Helena *
Skrevet

Jeg har også hatt en av hver. En som sov godt om natten fra start, og sov lite og korte strekk på dagtid. Og en som våknet ofte og hadde lange våkenstrekk på natten, men som kunne sove i flere timer i strekk i stillestående vogn på dagtid. 

Den eldste, som sov godt om natten som nyfødt, fortsatte med det. Det var noen perioder hvor hun var syk (forkjølet og fikk falsk krupp), hvor det var nattevåk, men ellers opplevde vi ikke det. Og hun fortsatte å sove lite på dagtid. Jeg husker jeg var fascinert av at flere av de andre i barselgruppen kunne si at "mellom 12 og 14 passer det bra for da sover babyen", for det skjedde ikke her. Hun sluttet helt å sove på dagtid innen hun var 2 år, og sover fortsatt godt, og veldig tungt om natten nå som hun er 5 år. Lillesøsteren begynte å sove natten igjennom en gang før hun var 2 år, men er fortsatt typen som våkner kl. 5.

Anonymkode: 1bc6f...5f1

Skrevet

Jeg har en gutt på 14 måneder som har sovet godt på natta siden 3-4 måneder. Selvsagt med noen dårligere netter her og der, men stort sett har de gode nettene vedvart. Dagtid, derimot… der har sovingen vært et mareritt, beste jeg gjorde var å akseptere at jeg ikke fikk alenetid på dagtid og fokusere på å være takknemlig for nettene😊

Anonymkode: b4ba8...291

Skrevet

3 barn som alltid har sovet godt om natten og fortsatt gjør det. 

Anonymkode: f8e3e...47a

Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Min er ti år og sover godt enda. Hadde selvfølgelig noen oppvåkningen som spedbarn, men som forsovidt godt da også. 

Skrevet

Har en gutt på 2,5 og ei jente på et halv år og begge har sovet godt om natta, med unntak av sykdomsperioder etc. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...