Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i slutten av 30-årene. Har lite nettverk, og har lenge kjent på en stor tomhet og ensomhet. Har prøvd litt forskjellig for å få større nettverk, men det har ikke hjulpet noe særlig. Har lest mange steder at å synge i kor er veldig bra. Men for det første er jeg ikke særlig flink å synge, men kunne tenkt meg å lære da. For det andre er det visst ikke noe kor man kan bli med i her. Så en oversikt over kor, og det er mange for eldre damer, og de få eller er enten med veldig flinke folk, eller så søker de ikke etter nye...

Anonymkode: 6607a...bdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synger i kor, og det er kjempesosialt og hyggelig. Men jeg kan synge da. Vet ikke hva du mener med ikke så flink, men man må jo gjerne ha en opptaksprøve når man skal begynne. 

Anonymkode: 918d6...04d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sang i kor før. Med mindre det er kor med begrensa tal songerar (prøvesynging etc.), så vil eg tru dei tek inn dei fleste. Eg starta med null erfaring utover at eg kunne lese notar, og det gjekk berre bra. Det var gjerne damer som var ferdige med småbarnstida++ i alder, men veldig trivelig - så ja, vil anbefale det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synger litt når jeg er alene, i bilen og sånt😅 Man må vel lære seg noter. Og ellers kan man vel lære litt på nett? Aner ikke hvordan man bruker stemmen på en bra måte. Har veldig lyst til å begynne i kor etterhvert siden det er sosialt.

Skrevet

Å synge i kor er kjempegøy og sosialt! Anbefales på det aller varmeste. Man trenger ikke være noen supersanger eller kunne lese noter heller - alt kan læres! 
Da jeg flyttet til et nytt sted som 36-åring, var det i et lokalt blandakor jeg fikk meg nettverk og nye venner.

• Liker 4
Skrevet

Her jeg bor er det mange kor, og for alle nivåer! De fleste har "Opptaksprøver", men det er mer for å vite hvor i koret de skal plassere deg. I de "proffe" korene er de gjerne mer restriktive på hvem som får være med, men det finnes mange mange "amatørkor" hvor man kan være med omtrent uansett hvor tonedøv man nå måtte være :)

Jeg ville prøvd. Bedre å prøve enn å ikke gjøre det. Det verste som kan skje er at de sier nei :)

Jeg har også fryktelig lyst til å begynne i kor. Jeg har ikke en kjempevakker stemme, men jeg synger rent og har godt gehør. Jeg er i fasen "travel småbarnsmor", så har dessverre ikke tid til organisert aktivitet :(  

Anonymkode: ddb59...2c8

• Nyttig 1
Skrevet
Lorieen skrev (10 minutter siden):

Å synge i kor er kjempegøy og sosialt! Anbefales på det aller varmeste. Man trenger ikke være noen supersanger eller kunne lese noter heller - alt kan læres! 
Da jeg flyttet til et nytt sted som 36-åring, var det i et lokalt blandakor jeg fikk meg nettverk og nye venner.

Hvor fant du dette koret? Jeg var inne på Norges korforbund og søkte opp de i nærheten. Hvilken aldersgruppe var de i blandakor? Her virker det som det er mest eldre, og de med opptaksprøve er for de rundt min alder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor fant du dette koret? Jeg var inne på Norges korforbund og søkte opp de i nærheten. Hvilken aldersgruppe var de i blandakor? Her virker det som det er mest eldre, og de med opptaksprøve er for de rundt min alder.

Fant mitt via kor via jungeltelegrafen. Ikke alle kor er medlemmer av Norges korforbund, du kan også prøve Norsk sangerforum. Mitt kor hadde medlemmer mellom 14 og 85 år da jeg starta. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synger i kor, gjort det hele livet. Damekor, alder 30-50 ca, synger alt mulig. Vi har ikke opptaksprøver, men hvis du ikke har særlig gehør og ikke vet om du er halvveis tonedøv, vær så snill å få noen til å ta en ærlig vurdering på deg før du begynner i et kor som er greit nok til å ikke kjøre opptaksprøver. Vi har fått et par stykker som ikke treffer noen toner, men de innser det på ingen måte selv, og er ikke i stand til å ta korreksjon. Ødelegger veldig mye. Koret mitt er med i Norges Korforbund, men har ikke så veldige proffe nettsider, så vi vinner mest nye medlemmer på vennskap og kjennskap. 

Anonymkode: 25336...284

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg synger i kor, gjort det hele livet. Damekor, alder 30-50 ca, synger alt mulig. Vi har ikke opptaksprøver, men hvis du ikke har særlig gehør og ikke vet om du er halvveis tonedøv, vær så snill å få noen til å ta en ærlig vurdering på deg før du begynner i et kor som er greit nok til å ikke kjøre opptaksprøver. Vi har fått et par stykker som ikke treffer noen toner, men de innser det på ingen måte selv, og er ikke i stand til å ta korreksjon. Ødelegger veldig mye. Koret mitt er med i Norges Korforbund, men har ikke så veldige proffe nettsider, så vi vinner mest nye medlemmer på vennskap og kjennskap. 

Anonymkode: 25336...284

Jeg vet at jeg ikke er tonedøv😊 Men skulle lært meg litt bedre hva det vil si å synge og bruke stemmen. Pluss det med pusten er vel viktig. Jeg puster mye høyt oppe og ikke nede i magen har jeg funnet ut, pga stress og sånt. Og da får man ikke brukt stemmen ordentlig regner jeg med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet at jeg ikke er tonedøv😊 Men skulle lært meg litt bedre hva det vil si å synge og bruke stemmen. Pluss det med pusten er vel viktig. Jeg puster mye høyt oppe og ikke nede i magen har jeg funnet ut, pga stress og sånt. Og da får man ikke brukt stemmen ordentlig regner jeg med.

Det lærer du på korøving, om koret har en god dirigent.

Skrevet

Jeg synger i kor, og elsker det! 
Nå er koret mitt fullt, og vi har ventelister. Men vi har alt fra folk som har studert på Bårdar til de som aldri har sunget noe særlig. Vi har allikevel krav om at man kan synge rent ved prøvesang. Etter det er alt mulig ❤️

Koret mitt er medlem av Norsk Sangerforum, og opplever at flere av de «yngre» korene rundt oss er det samme. 

hopp i det! Kor er sosialt og sunt!

Skrevet

Skriv hvor du bor så skal du se du får tips om kor. Du trenger ikke være gudebegavet for å gå i et blandakor el.l, det finnes kor for de fleste nivåer, men kommer sikkert an på hvor du holder til.

opptaksprøven i ‘mitt’ kor handler om hvilken stemmegruppe du skal tilhøre. Det foretas på noen få minutter hvor du er alene med dirigenten. Skikkelig ufarlig selvom det høres skummelt ut.

Mange i vårt kor som ikke engang vet hva en note er, sammen er vi gode likevel. Vi er fra 30-70 og veldig hyggelig.

Anonymkode: d5aea...849

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...