AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #1 Skrevet 22. november 2023 Jeg har to nieser på 10 og 12 år, selv har jeg ett barn på 4. Helt fra niesene mine var små har foreldrene mine kjøpt vinterdresser, vintersko, overgangssko og annet utstyr til de. Og flotte julegaver, som sykkel, ski, dukkehus og instrumenter. Min har fått noen plagg her og der, og til jul i år vil hun gi en liten eske lego. Til bursdagen fikk han tøfler. Til niesene planlegges det kjøp av sekker og andre greier til langt over 1000kr per person. Enn så lenge forstår ikke sønnen helt verdien av ting, men det er lov å føle litt på dette?? Forstår ikke at de ikke ser det selv, at de behandler barnebarna forskjellig. Og min bror og kone har svært god økonomi, så det skyldes ikke at de har større behov. Jeg klarer meg, men hadde kommet godt med med litt hjelp. Foreldrene mine sin økonomi er også uforandret. Og de passer de andre ukentlig, men vi bor et par timer unna så ser de bare ca hver tredje uke, og da er jeg alltid med. Anonymkode: 14a60...cee
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #2 Skrevet 22. november 2023 Konfronter henne! Slik forskjellsbehandling er ikke greit! Anonymkode: bdb16...198 12
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #3 Skrevet 22. november 2023 Helt utrolig at de ikke ser det selv. Mine foreldre har vært utrolig konsekvente. De har mange barnebarn. Alle får helt identisk sum til bursdagen og jul. De har utad ingen favoritter, det viser de ikke. Men for alt jeg vet kan de jo innerst inne ha noen favoritter 😁😁 Anonymkode: 10459...f40 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #4 Skrevet 22. november 2023 Dette er dine foreldre? Ville ikke nølt med å snakke med foreldrene mine om de forskjellsbehandlet barnebarn på den måten. Anonymkode: 8792b...027 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #5 Skrevet 22. november 2023 Hvis du skal konfrontere de må det skje skriftlig og sårbart og det må handle om hvordan du opplever forskjellsbehandlingen. De fleste foreldre tåler slike konfrontasjoner dårlig, spesielt hvis de er 60+ fordi hjernen er ikke som den en gang var. Anonymkode: 3b0ca...33a 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #6 Skrevet 22. november 2023 Takk for støttende svar. Godt å vite at det ikke er jeg som er helt på bærtur 💙 Tror nok ikke jeg tør å ta det opp, men kanskje jeg kan få hjelp av min bror etter jul, når forskjellen er så tydelig. Synes egentlig det er rart de ikke legger merke til det, men ungene der drukner i gaver fra svigerinne sin slekt, så ikke sikkert de får med seg hvem som får hva. Anonymkode: 14a60...cee
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #7 Skrevet 22. november 2023 Så korttenkt, jeg hadde reagert. Det er dine foreldre og jeg hadde sagt noe, er det det at det er jenter og din er gutt feks? Uansett ikke greit. Når barnet ditt blir større vil det merke dette tydelige så skjerm baret og kommende barn nå. God klem til deg ❤️ Anonymkode: d9b28...5b0
Amossa Skrevet 22. november 2023 #8 Skrevet 22. november 2023 Du må snakke med foreldrene dine før barnet ditt blir så stort at det skjønner. Sånt går ikke an!
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #9 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har to nieser på 10 og 12 år, selv har jeg ett barn på 4. Helt fra niesene mine var små har foreldrene mine kjøpt vinterdresser, vintersko, overgangssko og annet utstyr til de. Og flotte julegaver, som sykkel, ski, dukkehus og instrumenter. Min har fått noen plagg her og der, og til jul i år vil hun gi en liten eske lego. Til bursdagen fikk han tøfler. Til niesene planlegges det kjøp av sekker og andre greier til langt over 1000kr per person. Enn så lenge forstår ikke sønnen helt verdien av ting, men det er lov å føle litt på dette?? Forstår ikke at de ikke ser det selv, at de behandler barnebarna forskjellig. Og min bror og kone har svært god økonomi, så det skyldes ikke at de har større behov. Jeg klarer meg, men hadde kommet godt med med litt hjelp. Foreldrene mine sin økonomi er også uforandret. Og de passer de andre ukentlig, men vi bor et par timer unna så ser de bare ca hver tredje uke, og da er jeg alltid med. Anonymkode: 14a60...cee Desverre sånn noen besteforeldre er! Farmoren her passer kun mormorbarna sine, tar de med på ferie,hytte,kino, kjøper klær og ting til de. Inviterer på middag, baker osv. Her aldri noe. Aldri pass, hjelp, eller noe. En genser til jul og en genser til bursdagen.. Kunne skrevet mye mer.. Skjønner ikke at noen har hjerte til å holde på sånn.. Anonymkode: d6837...597 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #10 Skrevet 22. november 2023 For å slippe konflikt ville jeg tatt det etter jul ja. Høres lurt ut å ta det opp med din bror. Hør hva han tenker, helt åpent, og hva du bør gjøre. Fokuser på at du er bekymret for når barnet blir så stor at hun ser forskjellene. Anonymkode: 73ae4...099 1
AnonymBruker 42 Skrevet 22. november 2023 #11 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Konfronter henne! Slik forskjellsbehandling er ikke greit! Anonymkode: bdb16...198 Nå kan jeg prøve å være noen slags "diplomat" her... Det er uendelig kulere å få "en liten eske Lego" enn en ryggsekk, altså Hilsen tidligere barn... 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #12 Skrevet 22. november 2023 54 minutter siden, AnonymBruker said: De fleste foreldre tåler slike konfrontasjoner dårlig, spesielt hvis de er 60+ fordi hjernen er ikke som den en gang var. Anonymkode: 3b0ca...33a Kan du forklare litt nærmere? Anonymkode: 5f1d5...276
Kinder Skrevet 22. november 2023 #13 Skrevet 22. november 2023 (endret) Er det sånn at barna får det de ønsker seg til jul og bursdag, eller er gavene noe foreldrene dine har kommet på selv? Uansett ikke greit når det er snakk om så store forskjeller. Endret 22. november 2023 av Kinder
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #14 Skrevet 22. november 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for støttende svar. Godt å vite at det ikke er jeg som er helt på bærtur 💙 Tror nok ikke jeg tør å ta det opp, men kanskje jeg kan få hjelp av min bror etter jul, når forskjellen er så tydelig. Synes egentlig det er rart de ikke legger merke til det, men ungene der drukner i gaver fra svigerinne sin slekt, så ikke sikkert de får med seg hvem som får hva. Anonymkode: 14a60...cee Du er ikke på bærtur, dette er sårende. Men, hvis du konfronterer bør du være forberedt på risikoen for at de kan gå i forsvar og at det går ut over forholdet dere imellom. Det er du som må avgjøre om dette er en dealbreaker eller noe du kan leve med. Anonymkode: 5f1d5...276
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #15 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker 42 skrev (5 minutter siden): Nå kan jeg prøve å være noen slags "diplomat" her... Det er uendelig kulere å få "en liten eske Lego" enn en ryggsekk, altså Hilsen tidligere barn... 🙄 det går an å kjøpe noe mer enn «en liten eske lego» da! Anonymkode: bdb16...198
AnonymBruker 42 Skrevet 22. november 2023 #16 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 🙄 det går an å kjøpe noe mer enn «en liten eske lego» da! Anonymkode: bdb16...198 Mye som går an... Jeg sier bare at jeg hadde satt mer pris på Lego enn ryggsekk, og uten å være sikker så tipper jeg det er tilfellet for barna her også
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #17 Skrevet 22. november 2023 Jeg hadde ikke tatt det opp. Det kan jo være at de tenker at ditt barn er så liten enda. De andre barna er større, har andre behov og at ditt barn vil få større gaver etter hvert? Uansett, jeg hadde latt den ligge. Det kommer sjeldent noe godt ut av sånne konfrontasjoner. Anonymkode: 04a25...a7d 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #18 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste foreldre tåler slike konfrontasjoner dårlig, spesielt hvis de er 60+ fordi hjernen er ikke som den en gang var. Anonymkode: 3b0ca...33a Hva er det som skjer med hjernen når man fyller 60? K59 Anonymkode: 89a72...1c2 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #19 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er det som skjer med hjernen når man fyller 60? K59 Anonymkode: 89a72...1c2 Slapp av, det skjer ingen verdens ting . Det er bare det at noen av de unge synes vi er blitt så gamle at alt vi mener og gjør er gammeldags og ubrukelig. Anonymkode: 7fe54...2f9
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #20 Skrevet 22. november 2023 Når moren din sier nå at hun har tenkt å gi Lego, spør hun vel på en måte om det er passende, (ellers ville hun vel ikke sagt det)? Det er da du må si at Lego blir han sikkert glad for, men egentlig hadde det vært topp med en ny vinterdress, eller han ønsker seg også en snowracer. «Lea og Tea har fått så mye flott opp igjennom, husker Tea fikk sykkel, det hadde vært midt i blinken for Noa til bursdagen i år, hvis dere gir Lego nå, er det en idé?» Anonymkode: b2df6...ce9 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå