Gå til innhold

Kjøpe bolig innenfor skredsone?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært på visning for et hus og er veldig i tvil om vi skal by på det eller ikke. Det er mye med boligen som er positivt, men også en del som trekker ned. Noe av det som trekker ned er at boligen ligger innenfor faresone for tusenårs snøskred, og DET stresser meg. Vi har et barn og enda et på vei, så tanken på å i det hele tatt utsette de for den risikoen skjærer inni meg, og graviditetshormonene gjør det ikke akkurat bedre. Samtidig må jeg tenke litt rasjonelt og huske på at sannsynligheten jo er veldig, veldig liten selv om det ligger innenfor en skredsone. Det pleier ikke å gå skred der til vanlig. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: e18b5...abb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke ønsket å kjøpe et hus der det var fare for flom eller skred. Sjelefred i hverdagen er verd mye, derfor hadde ikke vært riktig for meg. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg hadde nok ikke gjort det. Jeg priser meg lykkelig mange ganger for at her jeg bor er det hverken flom- eller skredfare. Jeg hadde ikke taklet å leve med denne usikkerheten. Og klimaet er jo i endring og vi får mer ekstremvèr, t.o.m på plasser vi ikke har hatt det før. 

Anonymkode: fe0a0...5ef

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Halve Trondheim er bygd på kvikkleire 🤷‍♀️ 

Men om du tenker mye på det ville jeg droppet det. 

Anonymkode: 6c3a9...4bd

• Liker 2
Skrevet

Er det et område som er overvåka? Sånn som "Veslemannen" i Romsdalen, som raste for noen år siden? Der ble jo folk evakuert lenge før raset gikk.

Jeg har hatt en arbeidsplass som ligger innafor området som kommer til å bli berørt når Åkerneset raser. Området der er så godt overvåka at en eventuell evakuering hadde kommet noe sånn som to uker før et ras. Dette var ingenting vi tenkte på i hverdagen, ei heller de periodene vi fikk sms-varsel med test av varslingssystemet.

Det er mye som kan hende, uavhengig av naturkatastrofer. For eksempel brann. Tror nok det er en større fare enn muligheten for å oppleve et tusenårssnøskred.

Men så tenker jeg og at hjemme er det man skal kunne slappe av. Hvis du tror dette skaper for mye indre stress for deg, så se heller videre etter en annen bolig.

Skrevet
Elle Melle skrev (59 minutter siden):

Jeg hadde ikke ønsket å kjøpe et hus der det var fare for flom eller skred. Sjelefred i hverdagen er verd mye, derfor hadde ikke vært riktig for meg. 

Da er du i trøbbel, dessverre. Det er ikke veldig mange steder igjen som ikke står i fare for det ene eller det andre. Men heldigvis for deg så sover folk flest veldig godt på utrygge steder. Folk flest oppfatter nemlig risiko som historisk. Et sted der det (enda) ikke har vært flom eller ras oppfattes av de fleste som helt trygt (selv om absolutt alle med normal fornuft vet at klimaendringer fører til at steder som før var trygge nå er direkte ras- eller flomutsatte og at dette vil fortsette å eskalere i årene fremover) 

Ts: hva tenker du vil skje når eller om huset blir ubeboelig? Er du typen menneske som da trekker på skuldrene, tar imot forsikringens utbetaling og flytter? Eller er du av typen som tenker «her skal jeg bo til jeg dør (om det enn så blir av skredet))?

For det er jo det mest trolige scenarioet, dersom det går ras. At dere evakueres og du får beskjed fra forsikringen at de ikke dekker gjenoppføring på samme sted. Ikke at du dør i ras. Det skjer forsvinnende sjelden. (At det ikke «bruker» å gå ras et sted betyr for øvrig bare at det enda ikke i manns minne har gått ras der, ikke at det ikke jevnlig går ras der med feks 150 eller 300 års mellomrom. Ras er ikke hyppige eventer i nabolag flest) Uansett finnes det rapporter og fagfolks betraktninger rundt omfanget av faren - les dem. De vet hva de skriver om.

Anonymkode: 7b9a2...c15

• Liker 1
Skrevet

Hvordan forholder det seg med forsikring av hus i skredsone? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Da er du i trøbbel, dessverre. Det er ikke veldig mange steder igjen som ikke står i fare for det ene eller det andre.

Det er det jo selvfølgelig, men det betyr ikke at det er trygt på alle andre vis også. Noen steder bor man nært skog (skogbrannfare), nært industri (farlige utslipp), nært terrormål, militære mål osv. Det er mye som kan gå galt om man er uheldig, men flom og skred og skogbrann er vel blant de mest sannsynlige. 

Skrevet

Hadde ikke gjort det. 

Anonymkode: 0d069...ada

Skrevet

Aldri igjen

jeg har bodd mesteparten av mitt liv på flomrammede steder. Huset hvor jeg vokste opp har vel hatt 2 eller 3 svære flommer på de 37 årene mine foreldre har eid huset. 

Mitt første hus var også flomutsatt, det viste vi ikke og en høst tok flommen hele 1 etasje.  

Nå bor jeg på en topp, uten bekker rundt 😂

Men fortsatt får jeg en grad av angst når det regner mye i flere dager i strekk. Det er så slitsomt å heøe tiden måtte følge meg på værmeldingen og håpe at man slipper unna. Så aldri mer! 

• Liker 1
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke gjort.

Anonymkode: e6535...81a

Skrevet

Er det kommet noe krav om sikring da? Det kan være at du må betale deler av kostnadene ved sikringen, hadde sjekket opp i dette. 

Det gjelder da snøskred, sørpeskred, fjellskred. 

Anonymkode: 99c9f...d13

Skrevet

Takk for alle svar, vi har bestemt oss for å ikke by på huset. Orker ikke å leve med den konstante overhengende risikoen for snøskred på vinterstid, og tanken på å utsette barna mine for en sånn risiko, uansett hvor liten den måtte være, gjør meg helt uvel. Man skal føle seg trygg når man legger seg for å sove på natta, og det hadde jeg nok slitt med. Har lest skredrapporten for hele kommunen, og det er jaggu ikke få ganger mennesker har omkommet og boliger blitt røsket avgårde med fonna oppigjennom hundreårene. På slutten av 1700-tallet gikk faktisk storfonna i området der huset ligger, ei fonn som var en kilometer bred og tok 17 menneskeliv 🫣

Det er som nevnt flere negative ting med boligen også, så det er ikke kun skredfaren som avgjør, men det er en stor faktor i avgjørelsen. Synd, for huset har ellers stort potensiale og har en nydelig hage og andre omgivelser som jeg falt helt for, haha.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det kommet noe krav om sikring da? Det kan være at du må betale deler av kostnadene ved sikringen, hadde sjekket opp i dette. 

Det gjelder da snøskred, sørpeskred, fjellskred. 

Anonymkode: 99c9f...d13

Nei, men etter å ha undersøkt litt har jeg funnet ut at de som bor der har kjempet for å få fonnvern siden 80-tallet etter at første risikoanalysen kom, men det er visst ingen vilje fra kommunen for å få det til. Jeg mistenker at området er akkurat litt for ubebygget og at de ikke ønsker å satse på stedet. Et annet nabolag fikk fonnvern for få år siden og først ble det sagt at de som bodde innenfor fonnvernets sone måtte dekke prisen selv, og det var snakk om ganske store summer per familie. Til slutt ble det heldigvis avgjort at kommunen skulle ta regningen.

• Nyttig 1
Skrevet

Hva om du vil selge om noen år....ikke så sikkert at det blir lett å selge.

Anonymkode: 188df...01c

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva om du vil selge om noen år....ikke så sikkert at det blir lett å selge.

Anonymkode: 188df...01c

Nei, det er også noe å tenke på. Klimaendringene er jo også en faktor her, så det kan jo bli verre med årene. Blir spennende å se om huset går i dag, var nok av folk på visningen i hvert fall. Men det første megleren sa da han møtte oss i døra var at vi måtte være obs på at huset står i skredsone, så det blir interessant 😅

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Rett og slett fordi en venninnes hus ble tatt av skred nå i sommer pga uværet. De trodde vel heller ikke at det skulle skje. Men det skjedde. De kom seg ut i tide da, men mistet alt. 

Anonymkode: be495...c96

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er også noe å tenke på. Klimaendringene er jo også en faktor her, så det kan jo bli verre med årene. Blir spennende å se om huset går i dag, var nok av folk på visningen i hvert fall. Men det første megleren sa da han møtte oss i døra var at vi måtte være obs på at huset står i skredsone, så det blir interessant 😅

Legg inn et skambud. Har dere stor tomt kan dere sikre huset for en billig penge. Dumpe masse i skredretningen bak huset og lage en naturlig voll slik at det meste av evt skred går over/på sidene av huset. 

Anonymkode: 42dbd...8db

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Legg inn et skambud. Har dere stor tomt kan dere sikre huset for en billig penge. Dumpe masse i skredretningen bak huset og lage en naturlig voll slik at det meste av evt skred går over/på sidene av huset. 

Anonymkode: 42dbd...8db

Regner med man ikke kan gjøre det lovlig uten at det må gjennom en eller annen form for byråkrati?

Skrevet

Overraskende nok gikk huset 400 000 over takst 🥴

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...