AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #1 Skrevet 22. november 2023 Et barn i klassen til mitt barn har skrytt av at den nye stefaren hans lot ham skyte med pistol. Jeg har trodd det var ljug eller overdriving, at det kanskje egentlig var luftgevær eller noe sånt. I dag var gutten på besøk hos oss og snakket om dette igjen, og han viste oss bilder av at han poserer med pistolen og faktisk også film av at han skyter med pistolen. De var ikke på en skytebane, og de drev ikke med jakt. Han sa også at stefaren har lovet å kjøpe et våpen til ham når han begynner på ungdomsskolen, men jeg vet ikke om det er sant eller ljug. Jeg har spurt om stefaren går på jakt, men da sa han nei. Jeg liker ikke dette. Virkelig ikke, får en vond følelse i magen. Overreager jeg? Anonymkode: 4f243...0dc
Grüner Skrevet 22. november 2023 #3 Skrevet 22. november 2023 ThereGoesBob skrev (2 minutter siden): 12 år er helt greit. Synes du det er greit at en 12-åring skyter med pistol hjemme? 2
Sofakona Skrevet 22. november 2023 #4 Skrevet 22. november 2023 Ikke greit...men nå tror jeg neppe han får det før han fyller 18 år. Og om han får det er det opp til han eller foreldrene at de har skap for den ned sikring. Pluss han har ikke lov å skyte noe som helst nå. Det må han ha til attelse og være 18 år... Om han går på barneskolen og driver med skyting ville jeg snakke med lærerne og bare hørt 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #5 Skrevet 22. november 2023 Hva slags pistol og hva slags ammunisjon? Det er mange muligheter her mellom uproblematisk og ulovlig... Anonymkode: 5cd31...265 8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #6 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Et barn i klassen til mitt barn har skrytt av at den nye stefaren hans lot ham skyte med pistol. Jeg har trodd det var ljug eller overdriving, at det kanskje egentlig var luftgevær eller noe sånt. I dag var gutten på besøk hos oss og snakket om dette igjen, og han viste oss bilder av at han poserer med pistolen og faktisk også film av at han skyter med pistolen. De var ikke på en skytebane, og de drev ikke med jakt. Han sa også at stefaren har lovet å kjøpe et våpen til ham når han begynner på ungdomsskolen, men jeg vet ikke om det er sant eller ljug. Jeg har spurt om stefaren går på jakt, men da sa han nei. Jeg liker ikke dette. Virkelig ikke, får en vond følelse i magen. Overreager jeg? Anonymkode: 4f243...0dc politiet - Lover og regler om våpen jeg tror nok at jeg hadde tatt kontakt med politiet selv jeg og forklart saken og spurt om det var lov og si du er bekymra for hvordan det kan utvikle seg og at det plutselig kan skje noe farlig som en skytesituasjon på skolen. Anonymkode: 55e9b...b76 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #7 Skrevet 22. november 2023 Regner med det er sammen med en voksen. Du vet at skyting er en fritidsaktivitet for barn? Min mann har drevet med skyting siden han var liten, samme med hans bror. Min seksåring er med på skyting. Vi har egen skytebane i skogen ved huset vårt. Mannen min er alltid med, selvfølgelig. Anonymkode: c00c9...488 14 1 2
Sofakona Skrevet 22. november 2023 #8 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Regner med det er sammen med en voksen. Du vet at skyting er en fritidsaktivitet for barn? Min mann har drevet med skyting siden han var liten, samme med hans bror. Min seksåring er med på skyting. Vi har egen skytebane i skogen ved huset vårt. Mannen min er alltid med, selvfølgelig. Anonymkode: c00c9...488 Hvordan har din 6 åring lov å skyte? Hva skyter han med?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #9 Skrevet 22. november 2023 Sofakona skrev (7 minutter siden): Ikke greit...men nå tror jeg neppe han får det før han fyller 18 år. Og om han får det er det opp til han eller foreldrene at de har skap for den ned sikring. Pluss han har ikke lov å skyte noe som helst nå. Det må han ha til attelse og være 18 år... Om han går på barneskolen og driver med skyting ville jeg snakke med lærerne og bare hørt Hva mener du at læreren skal gjøre? Dette er jo ikke akkurat noe som skjer på skolen og heller derfor ikke lærerens oppgave. Anonymkode: 68939...822 7
Sofakona Skrevet 22. november 2023 #10 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva mener du at læreren skal gjøre? Dette er jo ikke akkurat noe som skjer på skolen og heller derfor ikke lærerens oppgave. Anonymkode: 68939...822 Nei...men de kan fortelle litt mer om denne gutten og om de eventuelt har bekymringer. 1
AnonymBruker 42 Skrevet 22. november 2023 #11 Skrevet 22. november 2023 Man går da ikke på jakt med pistol i Norge... Synes 12 år var litt vel tidlig å skyte med pistol, men ikke akkurat "uhørt" heller... Var jeg vel rundt 12/13 når jeg fikk prøve å skyte med "salongpistol" sammen med faren til en barndomsvenn for første gangen også. Tror ikke det var ulovlig, for han er en skikkelig "stickler"-type... 2 1
Sofakona Skrevet 22. november 2023 #12 Skrevet 22. november 2023 For å kunne ha et registreringspliktig våpen må du ha tillatelse fra politiet. Dette gjelder også våpendeler og våpenimitasjoner som lett kan bli bygget om og brukt med skarp ammunisjon. Når en ny eier overtar et våpen, må han eller hun søke om tillatelse. Dette gjelder også hagler som er lovlig skaffet før 1. oktober 1990. Hagler Du må registrere alle magasinhagler (pumpehagler og halvautomatiske hagler) laget fra og med 1890. Dette gjelder med mindre det er gjort spesielle unntak i lov eller forskrift. Luftvåpen og fjærvåpen Du må ha tillatelse for å skaffe deg luftvåpen og fjærvåpen med grovere kaliber enn 4,5 mm. Du trenger ikke tillatelse for luftvåpen og fjærvåpen med mindre kaliber. Men du må ha fylt 18 år. Du kan søke om unntak fra aldersgrensen når du fyller 16 år. Paintballvåpen og softgun Du må ikke registrere paintballvåpen og softgun. Du kan kjøpe disse uten tillatelse hvis du er over 18 år. Politiet kan gi dispensasjon hvis du har fylt 16 år. Da må du ha vært aktivt medlem i et skytterlag eller en skytterklubb i minst seks måneder. Knallvåpen Knallvåpen er skytevåpen som er laget for å avgi knall, men ikke skyte ut prosjektiler eller gass som kan være skadelig. Skal du kjøpe et knallvåpen må du sjekke om det er registreringsplikt på våpenet. Som hovedregel vil alle knallvåpen som ser ut som ordinære skytevåpen, og som har et løp hvor kruttgassene går ut, være registreringspliktig. Dette er fordi det enkelt kan gjøres om til å skyte skarp ammunisjon. Skal du kjøpe knallvåpen fra utlandet, trenger du også politiets tillatelse til å ta det inn i Norge.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #13 Skrevet 22. november 2023 Sofakona skrev (1 time siden): Nei...men de kan fortelle litt mer om denne gutten og om de eventuelt har bekymringer. Nei det kan de ikke. Personvernhensyn. Anonymkode: 3ed5a...b6b 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #14 Skrevet 22. november 2023 Luftpistol? Ok, selv om jeg nekter min sønn på 12 å ha luftpistol, selv om han går på skyting. Aldri om vi skal ha noe som ligner et håndvåpen i hus! Alle andre typer pistol? NEI. Anonymkode: 8bff7...2d0 1
tussi84 Skrevet 22. november 2023 #15 Skrevet 22. november 2023 Alene nei. Under oppsyn ja, og med det mener jeg en voksen ansvarlig står bak. Jeg skjøt selv med pistol da jeg var 10/11 år og målet var en pinne i vannet. Hadde alltid en voksen bak meg som hadde god erfaring. 4
Rosa Dartle Skrevet 22. november 2023 #16 Skrevet 22. november 2023 Jeg har selv skutt med rifle fra jeg var 10-12, men det var på en skytebane. Så lenge ikke de tar med ditt barn helt random, ser jeg likevel ikke problemet. Personlig synes jeg det er veldig gøy å skyte med pistol, det krever mye konsentrasjon og presisjon. Når det er sagt, synes jeg det er litt redneck-oppførsel å skyte utenfor vanlig skytebane. Det har også litt med risikovurdering å gjøre. Nå aner jeg ingenting om hvor disse har skutt, men å gå ut i skogen for å skyte kan jo skape uheldige situasjoner selv om man tar forholdsregler. 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #17 Skrevet 22. november 2023 Nei det jeg stiller spørsmål ved, hva får en tolvåring til å velge skyting som hobby, av alle hundre forskjellige hobbyer som finnes, og så velger de skyting? Noe feil er det. Anonymkode: 4fd9e...4ea 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #18 Skrevet 22. november 2023 Ja, hvorfor ikke? Anonymkode: 4fe3d...5c3 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #19 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei det jeg stiller spørsmål ved, hva får en tolvåring til å velge skyting som hobby, av alle hundre forskjellige hobbyer som finnes, og så velger de skyting? Noe feil er det. Anonymkode: 4fd9e...4ea Hva med ski? Er det heller ikke lov hos deg? Eller skiskyting 😜 Anonymkode: 4fe3d...5c3 5
AnonymBruker 42 Skrevet 22. november 2023 #20 Skrevet 22. november 2023 (endret) Rosa Dartle skrev (6 minutter siden): Jeg har selv skutt med rifle fra jeg var 10-12, men det var på en skytebane. Så lenge ikke de tar med ditt barn helt random, ser jeg likevel ikke problemet. Personlig synes jeg det er veldig gøy å skyte med pistol, det krever mye konsentrasjon og presisjon. Når det er sagt, synes jeg det er litt redneck-oppførsel å skyte utenfor vanlig skytebane. Det har også litt med risikovurdering å gjøre. Nå aner jeg ingenting om hvor disse har skutt, men å gå ut i skogen for å skyte kan jo skape uheldige situasjoner selv om man tar forholdsregler. Det er jo MYE bedre at barn skyter med pistol på privat eiendom om man skal ta "risiko" i betraktning? 12 åringer med pistol har lite å gjøre på skytebaner, synes jeg... Da er det jo blant andre mennesker... Edith : mulig jeg misforsto, og du mente det samme som meg... Endret 22. november 2023 av AnonymBruker 42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå