Gå til innhold

Rampete katt når den er alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!☺️

Fikk meg en kattunge nå i august. Hun er snill og ganske så rolig. Klorer eller biter ikke.

Jeg forsøker å lære henne blant annet å ikke gå opp på spisebordet. På grunn av jobb er hun ofte alene hjemme daglig i ca. 9 timer. Hver gang jeg kommer hjem ser jeg at hun har vært på spisebordet, klær fra tørkestativet ligger på gulvet og hun har flyttet på pynteting/planter.

hvorfor gjør de dette? Kjeder katten seg?

Vet ikke hvordan jeg kan lære henne å søutte med dette.. Noen tips?

Anonymkode: fdbd6...ed1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe du kan lære henne, sånn egentlig. Hun gjør det ikke for å være "rampete", det er naturlig for kattunger at de vil utforske og være på steder som ligger høyt. Spesielt når hun er alene så lenge så er det veldig forståelig at hun utforsker alt hun kan. 

Skal du unngå det så må stenge for tilgang. Noe jeg egentlig ikke vil anbefale. Er hun alene så lenge som kattunge så må hun i det minste på tilgang til å utforske.

Skrevet

Takk for svar!☺️

Så det kommmer til å bli bedre etter hvert? Har uansett tenkt å kastrere henne neste måned.

Er det også normalt at kattunger i det ene øyeblikket er veldig kosen, men det andre øyeblikket rampete og springer vekk når jeg går mot dem? Det gjør vertfall min😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar!☺️

Så det kommmer til å bli bedre etter hvert? Har uansett tenkt å kastrere henne neste måned.

Er det også normalt at kattunger i det ene øyeblikket er veldig kosen, men det andre øyeblikket rampete og springer vekk når jeg går mot dem? Det gjør vertfall min😅

Helt vanlig

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar!☺️

Helt umulig å si om det blir bedre eller ikke. 

Ja, det er helt normalt. :) 

Skrevet

Skaff henne klatrestativ og kattesenger hun kan ligge i og se ut vinduet.

Aktivitetsleker som utfordrer henne mentalt trenger hun også. Jeg synes det er lenge at hun må være alene i 9 t.

Ha på radio så hun hører lyder.

Anonymkode: 70338...f7a

Skrevet

Det blir ikke nødvendigvis bedre med tiden. Mine to eldste katter er 13 år gamle og de kan fortsatt være rampete, hopper opp på spisebordet osv. Det er sånn katter er, men veldig glad i dem likevel 😊

Skrevet

Katter er selvstendige dyr og vi gjør som vil selv vil Med Vennlig Hilsen Frida 17,5 år og Tuss 8-9 år :D 😻😻

Skrevet

Har en på 3 år som også holder på sånn når jeg er borte på dagen 😸 Når jeg er hjemme så  løper han noen ganger etter meg og skal ta beina mine, og han river ned ting om jeg driver med noe og han ikke får oppmerksomhet med en gang 😸 Om jeg for morro gjemmer meg bak en dør og titter forsiktig fram så blir han helt rar og mjauer rart 😸

Din er nok helt normal 😻

Anonymkode: 4c974...d95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...