Gå til innhold

Forstår folk egentlig hva dem stemmer på ved valg?

Egenskap

Anbefalte innlegg

Får inntrykk mange ikke forstår hva dem stemmer på ved valg. Føler mange vil ha raske endringer rett etter valget. Men så er det utrolige mange ting velgere ikke får gjort noe med når stemmegivningene er telt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nordmenn generelt er ganske oppdatert når det gjelder politikk.  Derimot er det skremmende å se hva som skjer i USA.  Etter alt som skjedde under Trump ser det ut som at han er aktuell som ny president igjen.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror iværtfall folk er veldig klar over og forstår hva det har gjort for folk flest med dagens regjering.

Er en grunn til at Ap er i krise, og det folk flest virkelig har fått øynene opp for hva det partiet politikk gjør med Norsk økonomi og for folk flest.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg aner det derfor stemmer jeg ikke ved hvert valg så stemmer folket på partivalgte politikere (ikke folkevalgte) samtidig så stemmer de på nedleggelsen av AS Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (3 minutter siden):

Tror iværtfall folk er veldig klar over og forstår hva det har gjort for folk flest med dagens regjering.

Er en grunn til at Ap er i krise, og det folk flest virkelig har fått øynene opp for hva det partiet politikk gjør med Norsk økonomi og for folk flest.

Men de skal stemme Høyre ved neste valg som er Blått AP= ingen endring de bruker ordet politikken ligger fast=ingen endring i positiv forstand for det Norske folk EU EØS WEF ACER  FN etc etc etc går foran ☹️ 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, alle vet ikke hva de stemmer på. Det så vi tydelig da FrP kom inn i regjering. Flere som sto frem og sa at de angret på at de hadde stemt FrP, da de innså at de ville få det enda trangere økonomisk. Sånn går det, når man ikke gidder å sette seg inn i hva man faktisk stemmer på. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke alltid hva jeg stemmer på, for partiene sier jo ikke alltid hva de mener eller har tenkt heller. 

Mange som satser på å høres vag og omstendig engasjert om noe som er relevant på ridspunktet, selv om de ikke egentlig kommer til å gjøre noe med det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fleste stemmer jo høyre, ap og litt frp. Vanskelig å snu en slik rutine.

Ikke hjelper det heller, Norge er jo ødelagt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (17 minutter siden):

Nei, alle vet ikke hva de stemmer på. Det så vi tydelig da FrP kom inn i regjering. Flere som sto frem og sa at de angret på at de hadde stemt FrP, da de innså at de ville få det enda trangere økonomisk. Sånn går det, når man ikke gidder å sette seg inn i hva man faktisk stemmer på. 

Er det noe som gjør folk fattigere er det den uanvarlige innvandring- og utenrikspolitikken som Ap driver, med milliarder ut.

Hvor får Ap alle pengene fra til å finansiere denne uforsvarlige penge- og symbolpolitikken, joda det skal jeg si deg; fra folk flest gjennom flere og økte avgifter. Enkle tiltak som makspris på strøm, reduserte avgifter på mat, det vil de ikke, for da er det ikke nok penger igjen til symbolpolitikken. Europa og verden først, Ap er ikke en regjering for oss som bor i Norge.

Ap er avgiftenes far. 

Det ironiske er at Ap skatter ihjel  de største skattebetalerene, slik at de tar pengene sine med ut av landet. Dette taper AS Norge store summer på, og hvor går man da for å hente inn disse pengen, jo hos folk flest.

Du kan godt mislike FrP, men ikke glem Ap oppi det hele, de raserer jo Norsk økonomi slik de holder på nå.

En mer uansvarlig og handlingslammet regjering har jeg ikke sett i min levetid. En skam for alle de som har bygget opp dette landet, og er det noen som totalt har sviktet sine velgere er det Ap.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (2 minutter siden):

Er det noe som gjør folk fattigere er det den uanvarlige innvandring- og utenrikspolitikken som Ap driver, med milliarder ut.

Hvor får Ap alle pengene fra til å finansiere denne uforsvarlige penge- og symbolpolitikken, joda det skal jeg si deg; fra folk flest gjennom flere og økte avgifter. Enkle tiltak som makspris på strøm, reduserte avgifter på mat, det vil de ikke, for da er det ikke nok penger igjen til symbolpolitikken. Europa og verden først, Ap er ikke en regjering for oss som bor i Norge.

Ap er avgiftenes far. 

Det ironiske er at Ap skatter ihjel  de største skattebetalerene, slik at de tar pengene sine med ut av landet. Dette taper AS Norge store summer på, og hvor går man da for å hente inn disse pengen, jo hos folk flest.

Du kan godt mislike FrP, men ikke glem Ap oppi det hele, de raserer jo Norsk økonomi slik de holder på nå.

En mer uansvarlig og handlingslammet regjering har jeg ikke sett i min levetid. En skam for alle de som har bygget opp dette landet, og er det noen som totalt har sviktet sine velgere er det Ap.

Jeg har ikke sagt at jeg misliker FrP;)

Men det var flere, spesielt mange uføretrygdede som fikk mindre å rutte med etter at FrP kom i regjering. Flere av dem innrømte jo at de ikke hadde satt seg godt nok inn i partiprogrammet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Egenskap said:

Får inntrykk mange ikke forstår hva dem stemmer på ved valg. Føler mange vil ha raske endringer rett etter valget. Men så er det utrolige mange ting velgere ikke får gjort noe med når stemmegivningene er telt. 

De. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (2 timer siden):

Jeg forstår at jeg stemmer på noen som ikke kommer til å innfri løftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hva man stemmer på, så inngås det kompromisser og avtaler mellom partiene etter valget. Så det blir den samme politikken. Same shit, new wrapping.

Det er lett å love når man er i opposisjon. De finner alltid en grunn til hvorfor de ikke holder det de lover. Nekter å kutte avgifter, nekter å gjøre noe med strømpriser. Jeg vet ikke om vi hadde det bedre eller verre med Høyre... men de hadde kanskje satt ned skatten.

Og hver gang det snakkes om å betale mindre skatt, så sier alle politikere at da blir det mindre sykepleiere og lærere. Akkurat som om det ikke går an å finne noe annet å kutte i, for Norge skal strø ut penger og redde verden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommuneval ein plass i Noreg: Folk stemmer ut raudgrøn koalisjon, der mellom anna kutt i skule og barnehage var ei betent sak. 

Første sak på programmet til blått kommunestyre: Foreslå å legge ned enno ein skule. 

Ja, kven kunne vel ha gjetta det

Endret av Mandagsunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for velgerne ved siste valg var å endelig få en slutt på billig, ren strøm fra vannkraft - og det gikk heldigvis som velgerne ønsket.

Det nest viktigste var å sørge for å fortsette med å skifte ut hele befolkningen så raskt som overhodet mulig. Og det lyktes også.

Det tredje viktigste var å endelig vise verden at denne iskalde steinrøysa ikke er verdt å investere særlig i, slik at vi kunne få en helvetes pris- og renteøkning. Det har vi bare såvidt kommet i gang med enda.

2,5 av tre ønsker er vel ikke så galt?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Amossa skrev (4 timer siden):

Jeg tror nordmenn generelt er ganske oppdatert når det gjelder politikk.  Derimot er det skremmende å se hva som skjer i USA.  Etter alt som skjedde under Trump ser det ut som at han er aktuell som ny president igjen.  

Hva spesifikt var det som skjedde under Trump som du sikter til?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De fleste stemmer av samme grunn som de er religiøse. "Vi har alltid stemt høyre vi!" spyr dem utav seg.

Andre er så blåste å tro på lovordene på politikernes valg"løfter". 

Folk sover ennå. Folk har ikke helt forstått at lobbyvirksomheten og korrupsjonen, det er DET de stemmer over. Hvilke korrupte politikere skal vi la styre hmmmmmm.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (13 timer siden):

Hva spesifikt var det som skjedde under Trump som du sikter til?

Jøss!?  Bor du under en stein, eller?  Følger du ikke med på hva som skjer i verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...