AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #41 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tispe 3 år. Klikker dersom det kommer ukjente på besøk eller det ringer på. Med klikker mener jeg konstant bjeffing. Hun er nervøs, engstelig og har skikkelig seperasjonsangst. Har hatt adferdsterapaut og utallige kurs. Virkelig jobbet med henne. Ingenting er uprøvd. På tur bjeffer hun på alt og alle, og vi må konstant være «på»for å ha passe på at vi holder nok avstand. Spiller ingen rolle om det er en treåring eller voksen mann, hun bjeffer kommer man for nær. Hun napper i fingrene til både oss og barna dersom vi f.eks fysisk forsøker ta henne ned fra sofaen. Stoler ikke på henne alene med barn. Jeg kjenner at jeg snart ikke orker mere. Hun er bare så ekstremt utfordrende! Barna synes det er flaut med besøk, og vi merker vi isolerer oss mere og mere fordi å ha besøk betyr at vi må være «på henne» hele tiden… og den bjeffinga er bare slitsom for alle. Redd omplassering vil gjøre at hun blir flyttet fra hjem til hjem, for jeg vet ikke om noen takler en slik utfordring… Råd eller tips? Anonymkode: cc2df...60b Stakkars hund. Noe trening og tålmodighet er nok ikke gjort her, for hunder blir bare ikke slik av seg selv. Når det er sagt er noen hunder ekstremt redde og engstelige så det krever hud og hår å ta vare på hunden!!! Er jo kjempe vondt for hunden å være så engstelig, tenk deg selv å ha konstant angst😞😞 Risikoen med omplassering er jo nettopp det at hunden blir kasteball,det hadde ikke jeg klart å leve med om det var min hund. Du kan evt prøve å omplassere på prøvetid, samt selvfølgelig kreve at du får besøke den ofte, får den tilbake om de ikke klarer jobbe med den osv. Ville vær SUPER kresen på hvem som får hunden. Gjerne et enslig sporty par uten barn. Rolige folk!!!! Har selv matter omplassere en valp å gråt i flere måneder. Heldigvis fikk den et godt hjem. 3år siden. Besøkt den 2 ganger selv om den bor 6 timer fra meg. Har eier på snap,insta,SMS osv. De lovet å aldri omplassere videre og de gjorde aldri det. hunden har det godt❤ MEN er dessverre mange som aldri skulle hatt dyr så det var helt jævlig å ta beslutningen den gang. Husk at din hund har det vondt. Den er engstelig og redd😞Ville prøvd med privat hundetrener hjemme først!!! Anonymkode: 13580...2eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #42 Del Skrevet 23. november 2023 Forundret.. skrev (21 minutter siden): Hvilken chihuahua på youtube? Det ble ett sinnsykt langt innlegg fra meg, men jeg tror jeg kunne skrevet en hel bok om det "monsteret" vi har i hus. Vi har også ei på tre år som vi strir litt med, men det kan ikke sammenliknes med ts. Men fortsatt veldig slitsomt. Veeeeeldig slitsomt. Folk ler og sier at hun vokser det nok av seg. Men tanken på å leve sånn som dette i ti år er fææææl! Her sliter vi med at dyret driter i å følge regler, hun kan dem, så det er ikke det at hun ikke skjønner det. Hun bare gir faen! Det er helt sant! Straffen er aldri fæl nok til at det ikke er verdt sprellet. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få styr på henne, hvordan jeg skal få henne til å ville oppføre seg. Hun spinner opp gulvet, høytrykkslaminaten klarte ikke å stå imot henne og de pirtuettene hennes. Vi prøver å formidle det at man oppfører seg fint og rolig inne.. men når selvfølgelig ikke frem. Graver i sofaen når vi ikke er hjemme gjør hun også, for å gjøre den behagelig i ligge i, dette har vi sett på kameraet som vi fikk instaler. Dette er noe hun egentlig ikke har lov til engang. Hun tygger også i hjørnene på pynteputene og dytter alle sofaputer ned på gulvet. Hun stjeler mat fra kjøkkenbenken ( bare når vi ikke er hjemme, så det er svært sjeldent da vi stort sett alltid rydder), men hun vet godt at det ikke er lov. Hun velter seg rundt i sengene og dytter dyner og puter ned på gulvet. Hun plager katta med å stå å mase på ham til han fekter etter henne for å så "fekte" etter ham som en trampende dampveivals. Vi er jo livredde for at de skal skade hverandre. . Det er faktisk jævlig frustrerende å høre førti kilo dundre rundt oppe etter katta, når en selv går ned en etasje for å så høre at hun løper å legger seg fint når hun hører at jeg kommer opp igjen. Hun går ikke fint på tur, drar meg med rundt dit hun vil snuse. Hun har også en tendens til å bli "rabiat". Altså hun får kick sånn helt ut av det blå mens vi går tur, løper plutselig til båndet stopper for å så ta av i motsatt rettning. Hun har det jo tydeligvis dødskult, men det har ikke jeg som blir nykker frem og tilbake mens jeg febrilsk haler henne inn nærmere meg slik at hun ikke skal få sats til å fyke i motsatt rettning. Hun legger seg på rygg og ligger der med bena i været før jeg får henne nær nok til å røre henne fysisk.. DET er en pinlig setting det! Folk tenker nok at jeg er hun gale dama med den svære rabiate bikkja som klikker, og så tenker den nok at jeg har sikkert slått, sparket eller kløpet den stakkars bikkja som legger seg ned på den måten... Jeg må innrømme at noen ganger ser jeg for meg at hun hadde vært et myyye penere veggteppe. Vi hadde sånn bånd på snelle for str XL hund, men etter at hun sprengte snella på det tredje båndet så gav jeg det opp så hun har 3m og 1.5 m vanlig bånd. Hun vet hvordan hun skal gå på plass, og hun kan energisk hoppe på plass fra en meters avstand ( og felle meg med et uhell i det hun gjør det også ) for å så dra meg avgårde to sek etterpå.. korrigerer jeg så hopper hun klynkende tilbake, tydelig frustrert over maset mitt... For å så dra avgårde igjen etter to nye sekund. Blir jeg skikkelig forbanna og sur så går hun fint bak meg.. men det er jo ikke noe kjekk tur. Hun er på toppen av det hele svært klønete, så skader hun ikke seg selv så er det risiko for at hun skader andre i lek. Dette er i seg selv utrolig slitsomt. Vi hadde en gang ei tispe som ville ta alle andre tisper, så jeg vet hvordan det sliter å være på vakt for noe sånt. Jeg vil påstå at en glahund som oppfører seg som det vi har her i hus faktisk er verre. . Og vi får ikke kontroll på henne. Jeg kunne løst mye med å bare putte henne i bur her hjemme men det blir ikke det samme som å nå frem til henne. Hvorfor har hun tilgang til hele huset når hun er alene? Steng av et rom med grind, for eksempel entreen der det ikke er sofaputer eller senger å krafse i. Bra du har sluttet med flexibånd, dere trenger å trene på kontakt. Belønn gjerne med draleke som du styrer. Anonymkode: 7ad90...7f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #43 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Stakkars hund. Noe trening og tålmodighet er nok ikke gjort her, for hunder blir bare ikke slik av seg selv. Når det er sagt er noen hunder ekstremt redde og engstelige så det krever hud og hår å ta vare på hunden!!! Er jo kjempe vondt for hunden å være så engstelig, tenk deg selv å ha konstant angst😞😞 Risikoen med omplassering er jo nettopp det at hunden blir kasteball,det hadde ikke jeg klart å leve med om det var min hund. Du kan evt prøve å omplassere på prøvetid, samt selvfølgelig kreve at du får besøke den ofte, får den tilbake om de ikke klarer jobbe med den osv. Ville vær SUPER kresen på hvem som får hunden. Gjerne et enslig sporty par uten barn. Rolige folk!!!! Har selv matter omplassere en valp å gråt i flere måneder. Heldigvis fikk den et godt hjem. 3år siden. Besøkt den 2 ganger selv om den bor 6 timer fra meg. Har eier på snap,insta,SMS osv. De lovet å aldri omplassere videre og de gjorde aldri det. hunden har det godt❤ MEN er dessverre mange som aldri skulle hatt dyr så det var helt jævlig å ta beslutningen den gang. Husk at din hund har det vondt. Den er engstelig og redd😞Ville prøvd med privat hundetrener hjemme først!!! Anonymkode: 13580...2eb Du har jo helt Disney-tilnærming på dyrehold. Tenker det samme som deg at ikke alle skulle hatt dyr. Anonymkode: 83d18...f7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 23. november 2023 #44 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er jo dere som må få kontakt med hunden, være på forkant, gi tydelig beskjed FØR hunden blir reaktiv osv - tro meg, jeg vet det er vanskelig for vi har som sagt en hund som er samme ulla og det jeg ser er at det alltid er jeg som ikkehar nok fokus på hunden og er rask nok til å være "på" og svært svært sjelden at hunden er "et rævhøl" Anonymkode: 29e8b...6c2 Ja, men vi har ikke nådd frem og det er vanskelig å være på konstant. Det er jo dette som er problemet. Hun er ikke et rævhøl, men hun bryr seg fint lite, hun gjør som hun vil, så enkelt er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #45 Del Skrevet 23. november 2023 Forundret.. skrev (1 minutt siden): Ja, men vi har ikke nådd frem og det er vanskelig å være på konstant. Det er jo dette som er problemet. Hun er ikke et rævhøl, men hun bryr seg fint lite, hun gjør som hun vil, så enkelt er det. problemet er altså hunden og det at hun ikke har riktig relasjon til dere og gjør sin egen greie fordi dere som eiere ikke klarer gjøre jobben det krever? Anonymkode: 29e8b...6c2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 23. november 2023 #46 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hvorfor har hun tilgang til hele huset når hun er alene? Steng av et rom med grind, for eksempel entreen der det ikke er sofaputer eller senger å krafse i. Bra du har sluttet med flexibånd, dere trenger å trene på kontakt. Belønn gjerne med draleke som du styrer. Anonymkode: 7ad90...7f2 Hun har egentlig ikke det, hun hopper over grinder ( jeg kan ikke feste de høyere for da kryper hun under), vi har tre stk og hun åpner dører som ikke er låste.. var derfor jeg nevnte at bur ser ut til å være eneste løsningen foreløpig. Nøkkelfrilås på ytterdøra måtte jeg ta bort. Flexibånd slutta vi med for 2.5 år siden når hun ødela tredje båndet. Kontakt har vi, hvis jeg har noe spiselig. Og kontakten er der helt til hun har fått tenna i det. Fint at andre ser problematikken for venner, familie og naboer bare synes hun er morsom og snill og grei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #47 Del Skrevet 23. november 2023 ti10 skrev (1 time siden): Dette innlegget burde legges øverst og permanent i "Hund til salgs"-kategorien på finn. Så kan både de som ønsker seg hund og de som avler på hundene sine helt ukritisk med dollartegn i øynene, få en realitetsorientering. Hva ER poenget med slike kommentarer? Her har ts gjort masse for hunden sin, de elsker den, men hun trenger hjelp og ber om det her inne. På hvilken måte hjelper du? Slike kommentarer gjør bare vondt, og er fullstendig unødvendig. Skjerp deg. Anonymkode: 23417...4bc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 23. november 2023 #48 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): problemet er altså hunden og det at hun ikke har riktig relasjon til dere og gjør sin egen greie fordi dere som eiere ikke klarer gjøre jobben det krever? Anonymkode: 29e8b...6c2 Klarte du å over se det jeg skrev om at vi ikke når frem til henne? For meg så betyr det at vi ikke klarer jobben ja. Hvis du leser mitt første innlegg med en dose ironi så mener jeg at det er svært tydelig fra min side at vi ikke klarer å oppdra henne, ikke at det er hunden det er noe feil med.. du trenger ikke å fortelle meg at jeg ikke klarer det når jeg er fullstendig klar over det og til og med bretter det ut her.. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #49 Del Skrevet 23. november 2023 4 minutter siden, Forundret.. said: Klarte du å over se det jeg skrev om at vi ikke når frem til henne? For meg så betyr det at vi ikke klarer jobben ja. Hvis du leser mitt første innlegg med en dose ironi så mener jeg at det er svært tydelig fra min side at vi ikke klarer å oppdra henne, ikke at det er hunden det er noe feil med.. du trenger ikke å fortelle meg at jeg ikke klarer det når jeg er fullstendig klar over det og til og med bretter det ut her.. 🙂 Berner Senner eller en retriver? Anonymkode: 5e644...4c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #50 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Berner Senner eller en retriver? Anonymkode: 5e644...4c2 Les nå tråden. Det står flere steder at det er en dansk svensk gårdshund. Ts, her kommer kvinneguiden-besserwisserne fram fra skjulestedene sine, og i sedvanlig stil, vrir og vender på det du skriver. Det er nesten komisk at det skjer hver eneste gang noen i frustrasjon ber om tips eller råd. Jeg har dessverre ingen andre råd til deg enn det som allerede er sagt. Aktiviser masse, kos masse og ta henne vekk fra situasjoner som kan bli skumle. Du har bare ‘en slik hund.’ Been there, done that. Anonymkode: 23417...4bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #51 Del Skrevet 23. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Les nå tråden. Det står flere steder at det er en dansk svensk gårdshund. Ts, her kommer kvinneguiden-besserwisserne fram fra skjulestedene sine, og i sedvanlig stil, vrir og vender på det du skriver. Det er nesten komisk at det skjer hver eneste gang noen i frustrasjon ber om tips eller råd. Jeg har dessverre ingen andre råd til deg enn det som allerede er sagt. Aktiviser masse, kos masse og ta henne vekk fra situasjoner som kan bli skumle. Du har bare ‘en slik hund.’ Been there, done that. Anonymkode: 23417...4bc Les nå tråden selv, så kanskje du kan komme med noe relevante råd... Hadde du lest tråden hadde du fått med deg at det er andre brukere med problemhunder og det er derfor jeg spør en annen bruker som IKKE er ts om det er BS eller en retriever.. Anonymkode: 5e644...4c2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #52 Del Skrevet 23. november 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Alvorlig ressursforsvar er sterke tegn på en usikker hund. Hunden viser sterk usikkerhet i andre situasjoner også ifølge Ts. Dominanse har ingenting å gjøre med det. Anonymkode: 9de06...5b8 Det er ingen større grunn til at hunden skal bite etterveksten på sofaen enn på gulvet. Og disiplin gir hunder økt selvtillit , selv nervøse hunder. 8 hours ago, Troyamin said: Valpekurs har vært vanlig de siste 30-35 årene jeg har eid hund. Og det går fint an å både lese bøker og gå valpekurs😉 Ja, jeg fraråder ikke valpekurs. Det som er poenget at det er en lettvint utvei å skylde på korona. Her snakker vi om folk som ikke tar hensyn til hva slags rase de har, og som tror at alle hunder er som Golden retrievere. Anonymkode: a2f4b...917 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 23. november 2023 #53 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva ER poenget med slike kommentarer? Her har ts gjort masse for hunden sin, de elsker den, men hun trenger hjelp og ber om det her inne. På hvilken måte hjelper du? Slike kommentarer gjør bare vondt, og er fullstendig unødvendig. Skjerp deg. Anonymkode: 23417...4bc Slapp av, det var en generell kommentar vedrørende hundehold, egentlig ikke ment direkte til TS. Men jeg mener det faktisk, at folk som skaffer seg hund uten å vite hva de går til, trenger en realitetsorientering. Det er ikke nok med "masse kjærlighet" og gode intensjoner. Og det gjelder også de som avler i vei på dyr kun for å tjene penger uten å ha greie på stamtavler, genetikk og etisk oppdrett. Folk må begynne å tenke seg om før de tar avgjørelser som har med levende vesen å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 23. november 2023 #54 Del Skrevet 23. november 2023 9 minutter siden, ti10 said: Slapp av, det var en generell kommentar vedrørende hundehold, egentlig ikke ment direkte til TS. Men jeg mener det faktisk, at folk som skaffer seg hund uten å vite hva de går til, trenger en realitetsorientering. Det er ikke nok med "masse kjærlighet" og gode intensjoner. Og det gjelder også de som avler i vei på dyr kun for å tjene penger uten å ha greie på stamtavler, genetikk og etisk oppdrett. Folk må begynne å tenke seg om før de tar avgjørelser som har med levende vesen å gjøre. Jeg har en mistanke om at dette kan ha mer med saken i ts sitt tilfelle. I følge det hun skriver har de jo kontakta adferdskonsulent, gått på kurs og gjort en hel del for å få til dette med hunden. Det virker altså ikke som det er så mye å si på eier sin innsats her. Men når det gjelder DSG går det jo rykter om at det i de siste årene har vært veldig mye dårlig avl. Om hunden har et medfødt høyt stressnivå blir det jo veldig vanskelig å jobbe med, og det er mange Dansk Svensk Gårdshund som har det. Sånne ting er jo veldig vanskelig for valpekjøpere å vite. På NKK sine nettsider står det jo bare positivt om alle raser, og de tingene som er dårlige blir dysset ned. "Alle" som har holdt på med hund en stund vet jo at det er mye dårlig på DSG, men det er jo ikke så lett for en som ikke kjenner masse hundefolk å vite det. Det kommer jo ikke opp når man googler rasen på nett. Dette ble litt på siden merker jeg, beklager avsporingen. Men nå kommer kanskje denne informasjonen opp i søk så kanskje det er verdt det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #55 Del Skrevet 23. november 2023 Forundret.. skrev (1 time siden): Klarte du å over se det jeg skrev om at vi ikke når frem til henne? For meg så betyr det at vi ikke klarer jobben ja. Hvis du leser mitt første innlegg med en dose ironi så mener jeg at det er svært tydelig fra min side at vi ikke klarer å oppdra henne, ikke at det er hunden det er noe feil med.. du trenger ikke å fortelle meg at jeg ikke klarer det når jeg er fullstendig klar over det og til og med bretter det ut her.. 🙂 Jeg leser ikke med ironi, jeg leser det du skriver og det virker på meg osm om du sier dere ikke klarer jobben men likevel er det huden som er problemet... Anonymkode: 29e8b...6c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #56 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva ER poenget med slike kommentarer? Her har ts gjort masse for hunden sin, de elsker den, men hun trenger hjelp og ber om det her inne. På hvilken måte hjelper du? Slike kommentarer gjør bare vondt, og er fullstendig unødvendig. Skjerp deg. Anonymkode: 23417...4bc Hvis vi går ut fra at TS faktisk har gjort så mye og ikke bare tror de gjør det er jeg enig, men det kan virke som om TS og en haug med andre som har fått hund etter covid TROR de gjør alt de skal mens de i realiteten IKKE gjør det og ender opp med at hundene er problemet uten å innse at det er de som eiere som ikke strekker til. Det nytter ikke alltid å omplassere en hund man har "ødelagt" fra starten av til noen andre enn et fåtall mennesker som kan ta over en slik oppgave.. Så hva er da poenget med å "sy puter under armene" på de som ikke selv innser at det ikke er hunden som er problemet og jatte med dem? Hunden (og de selv) får ikke et bere liv av det. Dersom TS virkelig har gjort "alt" er det ikke flere råd å komme med. Så hvis man skal be noen om å skjerpe seg må man først være helt sikker på at ikke denne også gjelder en selv tenker jeg.. Anonymkode: 29e8b...6c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #57 Del Skrevet 23. november 2023 Har du vært i kontakt med oppdretter / eiere av kull søsken for å høre om flere har problemer og som eventuelt har gode tips/råd? Jeg tenker på sett og vis at omplassering kan være en mulighet (men ikke en anbefaling), for selv om den er nervøs og engstelig hjemme hos / med dere kan det være en helt annen hund hos noen andre. Kanskje hunden syns det er for stressende hos dere eller stressende med barn rundt seg for eksempel? Er det noe fagfolkene dere har vært i kontakt med som har sjekket? Du sier dere har gjort alt, men da har dere antakeligvis gjort alt "i deres makt" og burde ta valget om å enten omplassere eller avlive. Jeg ville nok begynt med å kontakte oppdretter for å spørre om de er interesserte i / har noen som er interesserte i omplassert hund. Anonymkode: 0cdd6...901 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 23. november 2023 #58 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Berner Senner eller en retriver? Anonymkode: 5e644...4c2 Mastiff 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 23. november 2023 #59 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Les nå tråden. Det står flere steder at det er en dansk svensk gårdshund. Ts, her kommer kvinneguiden-besserwisserne fram fra skjulestedene sine, og i sedvanlig stil, vrir og vender på det du skriver. Det er nesten komisk at det skjer hver eneste gang noen i frustrasjon ber om tips eller råd. Jeg har dessverre ingen andre råd til deg enn det som allerede er sagt. Aktiviser masse, kos masse og ta henne vekk fra situasjoner som kan bli skumle. Du har bare ‘en slik hund.’ Been there, done that. Anonymkode: 23417...4bc Det var jeg som ble spurt. Og jeg er ikke ts som har en dansk svensk gårdshund.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #60 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): En arbeidshund som hører til på en gård altså? Slike hunder trenger jo utrolig masse fysisk og mental stimuli. Gir dere hunden nok? Slike hunder er en fulltidsjobb. Anonymkode: 619e6...641 Vi bor i skogkanten og er ute timesvis hver dag. Hun er i langline og får kjørt seg godt. 30 min morgen(alt vi rekker på grunn av barn og jobb) minimum 1-2 timer skogstur ettermiddag og 30 min-1 time. Avslutter alle turer med aktivitet for nese og hjerne. Det er krevende nok med barn i hus og fulltidsjobb. Men kanskje hun burde få enda mere morgen og kveld… ts Anonymkode: cc2df...60b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå