Gå til innhold

Når hund bare er et slit…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Saugerud advarte tidlig om konsekvensene av mangelen på valpekurs og andre treningstilbud under koronapandemien. I fjor viste nesten halvparten av valpene hun hadde på trening, tegn til adferdsproblemer. Nå som hundene har blitt større, har problemene blitt langt mer alvorlige.

– Det har blitt verre enn vi fryktet. Veldig mange hunder viser fryktadferd, sier Saugerud

https://www.nrk.no/osloogviken/koronahundene-sliter-med-adferdsproblemer-1.16023799

Anonymkode: 2bc29...b9a

Dette er bare tull. Valpekurs er en relativ ny greie. Dette (eierne) er folk som ikke har peiling på hund og som ikke har giddet å lese om hunder eller deres natur, og forsøker å oppdra hundene som om de skulle ha vært barn. De er ikke barn de er HUNDER. 

Anonymkode: a2f4b...917

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En hund som biter etter fingre fordi den ligger på sofaen er dominant. Å bestikke et flokkdyr som du prater om her er vranglære. 

Alvorlig ressursforsvar er sterke tegn på en usikker hund. Hunden viser sterk usikkerhet i andre situasjoner også ifølge Ts. Dominanse har ingenting å gjøre med det. 

Den andre brukeren har rett. Å fysisk ta tak i hunden for å flytte den fra sofaen forverrer problemet. Det bekrefter for hunden at den har rett i at den må forsvare ressursen. Bedre å lære hunden at gode ting skjer når den flytter seg når den får beskjed om det. Det dummeste man kan gjøre er å gå inn i en konflikt med en hund som er både usikker og noe skarp. Hunden vil eskalere, og med mindre man er forberedt på å fortsette eskaleringsstigen til det punktet hvor man ender opp i en alvorlig slåsskamp mot egen hund, så kan man ikke vinne. Da blir alle tapere, og hunden vil sitte igjen som den største taperen.

Det er bedre å lære hunden at den ikke trenger å ressursforsvare. 

Anonymkode: 9de06...5b8

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i kontakt med oppdretter og eiere av kullsøsken? Vet DSG ble en populær rase på et tidspunkt, med avl på individer med «rufsete» egenskaper, om en kan si det. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis adferdsterapaut ikke har lært dere at dere må finne andre måter å få hunden ned av sofaen enn å fysisk flytte på den så syns jeg dere bør høre med en annen adferdsterapaut. Dette med å ikke gå i konflikt ved ressursforsvar er veldig basic.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er bare tull. Valpekurs er en relativ ny greie. Dette (eierne) er folk som ikke har peiling på hund og som ikke har giddet å lese om hunder eller deres natur, og forsøker å oppdra hundene som om de skulle ha vært barn. De er ikke barn de er HUNDER. 

Valpekurs er veldig mye bedre enn å lytte til selvutnevnte  eksperter som 'har hatt hund i 30 år så jeg vet hva jeg prater om' . Som regel er det de som gir de aller dårligste rådene og som baserer sin 'kunnskap' på noe naboen sa til de i 1982.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må hunden få mer strikt disiplin. Jeg ville ha sett etter en hundefører og ikke en adferdsterapaut. 

Dette er en myk hund, så disiplin er ikke veien å gå. Får hun nok hvile? Vår DSG må legges i buret sitt i et rolig hjørne for å hvile. Veldig sensitiv for å bli tatt i. Har derfor en enkel sele med lite band i inne. Da kan vi ta i bandet og rolig ta han vekk fra forskjellige ting. 

Anonymkode: 756bd...3e4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt det du lurer på TS; men vi har også en hund som bjeffet som en gal da vi fikk besøk, spesielt av ringeklokka. Etterhvert skjønte vi at han bjeffet fordi han ville varsle oss om disse «innbryterne».

Vi begynte å ta på han båndet, også møte de i døra. hunden fikk  lov til å hilse og «invitere de inn». Da var det plutselig greit! 

Lykke til, håper dere finner en løsning.

Anonymkode: dd3c4...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Valpekurs har vært vanlig de siste 30-35 årene jeg har eid hund. Og det går fint an å både lese bøker og gå valpekurs😉

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er disiplin.

Ikke vold. Men bestemt disiplin.

Sjekk den lille aggro chiuahaen på youtube som blir fiksa av ren og skjær disiplin så skjønner man hva som ikke blir gjort.

Hunden MÅ TAS. Ikke voldelig, men BESTEMT. Hver gang den oppfører seg uanstendig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar. Vi er fremdeles i kontakt med adferdsterapaut, og vi gjør alt riktig. Hun har vært slik siden hun var rundt 6 måneder, og det har vel egentlig bare blitt verre. Hun har gått på angstdempende i 4 måneder nå, men dessverre merker vi svært lite forbedring. Medisinen kombineres med trening hver dag… Hun låser seg bare helt i det det kommer folk, og adferdsterapauten sier det er tydelig at hun er redd nye mennesker. Det går greit etter en halv time, men det er kun når besøket sitter nede. Reiser de seg er hun i gang igjen…

Så vi er fortvilet. Vi er jo glade i henne. Men det er utrolig slitsomt å ikke kunne ha besøk uten et rabalder, ikke kunne ta henne med på besøk eller på bytur…. og aller verst er det nok for henne 😥

Anonymkode: cc2df...60b

Dette er akkurat som å lese om hvordan min han hund var. Vi prøvde alt, trening, kjemisk kastrering osv. Han var sånn fra vi fikk han. Vi måtte ta valget om avlive. Det var tungt. Men vi fikk barn, og ønsket å leve et normalt liv. Ha besøk osv. livskvaliteten vår ble bedre uten hunden, vi isolerte oss. Kunne endelig invitere folk hjem igjen og ikke bli skremt når det ringte på døra. 

Anonymkode: b68de...11b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og derfor burde de gå på kurs.... Vanskelig å se sammenhengen for deg? 

Anonymkode: 2bc29...b9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sånn hund i 12 år, til den døde av naturlige årsaker. Det var 12 vanvittige slitsomme år, beklager å si det.
Vi gjorde alt. Adferdsterapi i mange år, kjemisk kastrering i ett år, kastrering, kos, belønning, ta hunden vekk i vanskelige situasjoner, la hunden få prøve seg i vanskelige situasjoner. Alt. Den var like redd, aggressiv, busete. Dette var i tillegg en svær hannhund på 42 kilo. Alle sa jeg burde avlive den, men jeg nektet. En dag våknet den med hjerneslag og kunne ikke reise seg, og da bar det på dyrelegevakta hvor den fikk en sprøyte og fikk slippe. Han var en søt hund med oss, men mot andre… gud bedre hvor slitsomt det var, og det orker jeg aldri igjen. 

Anonymkode: 23417...4bc

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dansk svensk gårdshund

Gi henne jobb! Hun gjeter gjestene og passer på. Er derfor hun klikker når de reiser seg. 

Gjør hun når dere fjerner henne fra rommet også? 

Stimulerer dere henne nok? Har dere for eks tatt en time tur om morgenen i en ukes tid for å se om det utgjør forskjell? 

Dette er tross alt en gårdshund, det ligger i navnet at det er en rase som er avlet for å være "på" hele tiden. Nøkkelen er stimuli, deretter selvrealisering så harmoni. 

Hun er nervøs fordi hun bobler innvendig og har ingen anelse om hvordan hun skal klare å stabilisere seg.  

Sterilisering sikkert heller ikke dumt.

Anonymkode: 969ba...cb4

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DSG er veldig avhengig av flokken og av aktivitet. La henne følge med dere overalt, og søke og snuse og grave.. 🙂

Anonymkode: 756bd...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke la en hund ødelegge så mye, spesielt ikke barnas oppvekst. Hadde lett avlivet fort som fy.

Anonymkode: 83d18...f7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

reaktive hunder er i de fleste tilfeller reaktive fordi de ikke får gode føringssignaler, vi har en reaktiv hund og det er alltid jeg som fører som gjør feil i de situasjoner hvor det oppstår problemer.. 

Anonymkode: 29e8b...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette innlegget burde legges øverst og permanent i "Hund til salgs"-kategorien på finn. Så kan både de som ønsker seg hund og de som avler på hundene sine helt ukritisk med dollartegn i øynene, få en realitetsorientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ufiltrert skrev (3 timer siden):

Problemet er disiplin.

Ikke vold. Men bestemt disiplin.

Sjekk den lille aggro chiuahaen på youtube som blir fiksa av ren og skjær disiplin så skjønner man hva som ikke blir gjort.

Hunden MÅ TAS. Ikke voldelig, men BESTEMT. Hver gang den oppfører seg uanstendig.

Hvilken chihuahua på youtube?

Det ble ett sinnsykt langt innlegg fra meg, men jeg tror jeg kunne skrevet en hel bok om det "monsteret" vi har i hus. 

Vi har også ei på tre år som vi strir litt med, men det kan ikke sammenliknes med ts. Men fortsatt veldig slitsomt. Veeeeeldig slitsomt. Folk ler og sier at hun vokser det nok av seg. Men tanken på å leve sånn som dette i ti år er fææææl!

Her sliter vi med at dyret driter i å følge regler, hun kan dem, så det er ikke det at hun ikke skjønner det. Hun bare gir faen! Det er helt sant! Straffen er aldri fæl nok til at det ikke er verdt sprellet. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få styr på henne, hvordan jeg skal få henne til å ville oppføre seg.

Hun spinner opp gulvet, høytrykkslaminaten klarte ikke å stå imot henne og de pirtuettene hennes. Vi prøver å formidle det at man oppfører seg fint og rolig inne.. men når selvfølgelig ikke frem. 

Graver i sofaen når vi ikke er hjemme gjør hun også, for å gjøre den behagelig i ligge i, dette har vi sett på kameraet som vi fikk instaler. Dette er noe hun egentlig ikke har lov til engang. Hun tygger også i hjørnene på pynteputene og dytter alle sofaputer ned på gulvet. 

Hun stjeler mat fra kjøkkenbenken ( bare når vi ikke er hjemme, så det er svært sjeldent da vi stort sett alltid rydder), men hun vet godt at det ikke er lov.

Hun velter seg rundt i sengene og dytter dyner og puter ned på gulvet.

Hun plager katta med å stå å mase på ham til han fekter etter henne for å så "fekte" etter ham som en trampende dampveivals. Vi er jo livredde for at de skal skade hverandre. . Det er faktisk jævlig frustrerende å høre førti kilo dundre rundt oppe etter katta, når en selv går ned en etasje for å så høre at hun løper å legger seg fint når hun hører at jeg kommer opp igjen.

Hun går ikke fint på tur, drar meg med rundt dit hun vil snuse.  Hun har også en tendens til å bli "rabiat". Altså hun får kick sånn helt ut av det blå mens vi går tur, løper plutselig til båndet stopper for å så ta av i motsatt rettning. Hun har det jo tydeligvis dødskult, men det har ikke jeg som blir nykker frem og tilbake mens jeg febrilsk haler henne inn nærmere meg slik at hun ikke skal få sats til å fyke i motsatt rettning. Hun legger seg på rygg og ligger der med bena i været før jeg får henne nær nok til å røre henne fysisk.. DET er en pinlig setting det!  Folk tenker nok at jeg er hun gale dama med den svære rabiate bikkja som klikker, og så tenker den nok at jeg har sikkert slått, sparket eller kløpet den stakkars bikkja som legger seg ned på den måten... 

Jeg må innrømme at noen ganger ser jeg for meg at hun hadde vært et myyye penere veggteppe.

Vi hadde sånn bånd på snelle for str XL hund, men etter at hun sprengte snella på det tredje båndet så gav jeg det opp så hun har 3m og 1.5 m  vanlig bånd. 

Hun vet hvordan hun skal gå på plass, og hun kan energisk hoppe på plass fra en meters avstand ( og felle meg med et uhell i det hun gjør det også ) for å så dra meg avgårde to sek etterpå.. korrigerer jeg så hopper hun klynkende tilbake, tydelig frustrert over maset mitt... For å så dra avgårde igjen etter to nye sekund. 

Blir jeg skikkelig forbanna og sur så går hun fint bak meg.. men det er jo ikke noe kjekk tur. 

Hun er på toppen av det hele svært klønete,  så skader hun ikke seg selv så er det risiko for at hun skader andre i lek. Dette er i seg selv utrolig slitsomt. Vi hadde en gang ei tispe som ville ta alle andre tisper, så jeg vet hvordan det sliter å være på vakt for noe sånt. Jeg vil påstå at en glahund som oppfører seg som det vi har her i hus faktisk er verre. . Og vi får ikke kontroll på henne. 

Jeg kunne løst mye med å bare putte henne i bur her hjemme men det blir ikke det samme som å nå frem til henne.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dansk svensk gårdshund

En arbeidshund som hører til på en gård altså? 

Slike hunder trenger jo utrolig masse fysisk og mental stimuli. Gir dere hunden nok? Slike hunder er en fulltidsjobb.

Anonymkode: 619e6...641

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (7 minutter siden):

Her sliter vi med ....

Men det er jo dere som må få kontakt med hunden, være på forkant, gi tydelig beskjed FØR hunden blir reaktiv osv - tro meg, jeg vet det er vanskelig for vi har som sagt en hund som er samme ulla og det jeg ser er at det alltid er jeg som ikkehar nok fokus på hunden og er rask nok til å være "på" og svært svært sjelden at hunden er "et rævhøl" 

Anonymkode: 29e8b...6c2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...