Gå til innhold

Når hund bare er et slit…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tispe 3 år. Klikker dersom det kommer ukjente på besøk eller det ringer på. Med klikker mener jeg konstant bjeffing. Hun er nervøs, engstelig og har skikkelig seperasjonsangst. Har hatt adferdsterapaut og utallige kurs. Virkelig jobbet med henne. Ingenting er uprøvd. På tur bjeffer hun på alt og alle, og vi må konstant være «på»for å ha passe på at vi holder nok avstand. Spiller ingen rolle om det er en treåring eller voksen mann, hun bjeffer kommer man for nær. 

Hun napper i fingrene til både oss og barna dersom vi f.eks fysisk forsøker ta henne ned fra sofaen. Stoler ikke på henne alene med barn. 

Jeg kjenner at jeg snart ikke orker mere. Hun er bare så ekstremt utfordrende! Barna synes det er flaut med besøk, og vi merker vi isolerer oss mere og mere fordi å ha besøk betyr at vi må være «på henne» hele tiden… og den bjeffinga er bare slitsom for alle. 

Redd omplassering vil gjøre at hun blir flyttet fra hjem til hjem, for jeg vet ikke om noen takler en slik utfordring…

Råd eller tips? 

Anonymkode: cc2df...60b

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har dessverre ingen gode råd. Dere har jo vært på både kurs og hos atferdskonsulent. Men, jeg lurer på hvordan hun er blitt sånn? Har dere hatt henne siden hun var valp?

Hun er jo enda veldig ung, Kanskje er det mulig å starte fra scratsj igjen?

Endret av Khloe P.T
skrivefeil
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror heller ikke omplassering er en god vei å gå. Som det ofte sies - de som har kunnskap nok til å gjøre noe med dette vil ikke ha en slik hund, fordi de vet hvor mye jobb som kreves.

Det er vanskelig å gi deg råd for vi vet ikke hvilke råd du har fått fra atferdsterapeut og hvor gode de har vært. Vi vet heller ikke hvordan dere har klart å følge dem opp. 

Hvis dere har jobbet konstant og ikke har noen fremgang så ville jeg fått noen til å komme hjem til dere og se på hva det er dere gjør om det er noen korrigeringer som kan gjøre det bedre. Evt også kombinert med angstdempende medisin til hunden som et verktøy for å gjøre treningen enklere for både dere og hunden.

Til slutt så må det også vurderes hundens livskvalitet oppi dette. Hvis dere får mye besøk og hunden bjeffer og er nervøs ofte - hvilken livskvalitet har da hunden?

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Tabris skrev (1 minutt siden):

Jeg tror heller ikke omplassering er en god vei å gå. Som det ofte sies - de som har kunnskap nok til å gjøre noe med dette vil ikke ha en slik hund, fordi de vet hvor mye jobb som kreves.

Det er vanskelig å gi deg råd for vi vet ikke hvilke råd du har fått fra atferdsterapeut og hvor gode de har vært. Vi vet heller ikke hvordan dere har klart å følge dem opp. 

Hvis dere har jobbet konstant og ikke har noen fremgang så ville jeg fått noen til å komme hjem til dere og se på hva det er dere gjør om det er noen korrigeringer som kan gjøre det bedre. Evt også kombinert med angstdempende medisin til hunden som et verktøy for å gjøre treningen enklere for både dere og hunden.

Til slutt så må det også vurderes hundens livskvalitet oppi dette. Hvis dere får mye besøk og hunden bjeffer og er nervøs ofte - hvilken livskvalitet har da hunden?

Takk for svar. Vi er fremdeles i kontakt med adferdsterapaut, og vi gjør alt riktig. Hun har vært slik siden hun var rundt 6 måneder, og det har vel egentlig bare blitt verre. Hun har gått på angstdempende i 4 måneder nå, men dessverre merker vi svært lite forbedring. Medisinen kombineres med trening hver dag… Hun låser seg bare helt i det det kommer folk, og adferdsterapauten sier det er tydelig at hun er redd nye mennesker. Det går greit etter en halv time, men det er kun når besøket sitter nede. Reiser de seg er hun i gang igjen…

Så vi er fortvilet. Vi er jo glade i henne. Men det er utrolig slitsomt å ikke kunne ha besøk uten et rabalder, ikke kunne ta henne med på besøk eller på bytur…. og aller verst er det nok for henne 😥

Skrevet

Du sier dere gjør alt riktig. Hva gjør dere?

Skrevet
Khloe P.T skrev (13 minutter siden):

Jeg har dessverre ingen gode råd. Dere har jo vært på både kurs og hos atferdskonsulent. Men, jeg lurer på hvordan hun er blitt sånn? Har dere hatt henne siden hun var valp?

Hun er jo enda veldig ung, Kanskje er det mulig å starte fra scratsj igjen?

Vært slik siden hun var ca 6 måneder…Usikker på hva som har gjort henne slik, da hun har hatt et godt og stabilt hjem hos oss. Adferdsterapaut beskrev henne som «svært reaktiv». Mulig vi må høre om det er noe vi kan starte med på nytt ja, for det har jo ikle fungert det vi har gjort til nå…

• Hjerte 1
Skrevet
Tabris skrev (Akkurat nå):

Du sier dere gjør alt riktig. Hva gjør dere?

Godt mulig vi gjør noe feil😅 Men vi følger treningsopplegget vi har fått til punkt og prikke. Vi har blitt vurdert underveis, og terapeuten synes vi jobbet bra og riktig med henne. Men det har jo ikke fungert så bra da….

• Hjerte 1
Skrevet

Hva slags rase? 

Anonymkode: a2f4b...917

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Godt mulig vi gjør noe feil😅 Men vi følger treningsopplegget vi har fått til punkt og prikke. Vi har blitt vurdert underveis, og terapeuten synes vi jobbet bra og riktig med henne. Men det har jo ikke fungert så bra da….

Vi kan uansett ikke si noe fra eller til så lenge vi ikke vet hva treningsopplegget er. :) 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Overser besøket henne? Steg nr. 1. Null oppmerksomhet.

Anonymkode: f4f59...6a5

• Liker 2
Skrevet

Føler med deg… 

Har en tilsvarende på 3 år her og jeg har begynt å tenke avlivning 😢 

Jeg oppfatter min som farlig for barn og andre dyr… 

Og hennes livskvalitet er dårlig store deler av tiden 😔

Det er utrolig vondt

Anonymkode: 1ab23...b58

• Hjerte 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er i alle fall et punkt hvor det er greit å si at «vi prøvde. Det gikk ikke. Hverken vi eller hunden har det bra eller vil få det bra»

Anonymkode: e9969...cfc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva slags rase? 

Dansk svensk gårdshund

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tispe 3 år. Klikker dersom det kommer ukjente på besøk eller det ringer på. Med klikker mener jeg konstant bjeffing. Hun er nervøs, engstelig og har skikkelig seperasjonsangst. Har hatt adferdsterapaut og utallige kurs. Virkelig jobbet med henne. Ingenting er uprøvd. På tur bjeffer hun på alt og alle, og vi må konstant være «på»for å ha passe på at vi holder nok avstand. Spiller ingen rolle om det er en treåring eller voksen mann, hun bjeffer kommer man for nær. 

Hun napper i fingrene til både oss og barna dersom vi f.eks fysisk forsøker ta henne ned fra sofaen. Stoler ikke på henne alene med barn. 

Jeg kjenner at jeg snart ikke orker mere. Hun er bare så ekstremt utfordrende! Barna synes det er flaut med besøk, og vi merker vi isolerer oss mere og mere fordi å ha besøk betyr at vi må være «på henne» hele tiden… og den bjeffinga er bare slitsom for alle. 

Redd omplassering vil gjøre at hun blir flyttet fra hjem til hjem, for jeg vet ikke om noen takler en slik utfordring…

Råd eller tips? 

Jeg skal ikke henge meg opp i det du skriver, men ut ifra det jeg leser forsøker dere å ta henne ned fra sofaen? Det liker ikke hunder, ikke engang den rolige gamle hunden min. Dere må trene konsekvent med godis. Få henne ned fra sofaen med godis. Hun virker veldig usikker. Hvilken metode trener dere etter med terapeuten? Hvordan trener dere når folk kommer på besøk?

Vi har tatt imot en omplasseringshund som virker som har vært en skikkelig «koronabikkje», og fra å klikke totalt når noen kommer har vi hatt stor utvikling. Men, det krever veldig mye trening! Vi rekker ikke å trene så mye som ønskelig vi heller, men ingen får lov til å hilse på, og ikke hunden på dem heller. Også er det masse godis. Når hunden til slutt blir rolig får den være med oss. Vi allierte oss med folk som fløy inn og ut døren som hadde tålmodighet til å være med på treningen.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Rosa Dartle said:

Jeg skal ikke henge meg opp i det du skriver, men ut ifra det jeg leser forsøker dere å ta henne ned fra sofaen? Det liker ikke hunder, ikke engang den rolige gamle hunden min. Dere må trene konsekvent med godis. Få henne ned fra sofaen med godis. Hun virker veldig usikker. Hvilken metode trener dere etter med terapeuten? Hvordan trener dere når folk kommer på besøk?

En hund som biter etter fingre fordi den ligger på sofaen er dominant. Å bestikke et flokkdyr som du prater om her er vranglære. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Med hund er det ofte slik at om du gjør alt du får beskjed om og har det perfekte opplegget så trenger det overhodet ikke fungere i det hele tatt. Du må være en leder for denne hunden, og alle er bare ikke egnet til det. Tålmodighet, fasthet, og dedikert og ikke minst lede hunden i et og alt. Noen hunder kan ha en psyke som krever dette 100 %. Så det som ikke fungerer for deg, kan faktisk fungere perfekt for en annen eier. Så det å omplassere hunden kan faktisk være en god ide. Da må dere finne den rette personen, og gi fra dere hunden gratis til en slik eier. Men da må man også sørge for at den rette eieren får hunden. Det er en jobb i seg selv. Hunden kan lett merke all din tvil, all din usikkerhet og den minste svakhet og vet å utnytte det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Dansk svensk gårdshund

Da må hunden få mer strikt disiplin. Jeg ville ha sett etter en hundefører og ikke en adferdsterapaut. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En hund som biter etter fingre fordi den ligger på sofaen er dominant. Å bestikke et flokkdyr som du prater om her er vranglære. 

Slik jeg leste det flytter de hunden fysisk. Usikre hunder kan bli mer usikre av det. Det trenger ikke å handle om dominans, men kan også være usikkerhet.

Det handler ikke om bestikkelser, men positiv innlæring. Lærer man dem kommandoen «gå ned» med godis i så de lærer seg at de alltid må gå ned når noen kommer, slipper man problemet. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Saugerud advarte tidlig om konsekvensene av mangelen på valpekurs og andre treningstilbud under koronapandemien. I fjor viste nesten halvparten av valpene hun hadde på trening, tegn til adferdsproblemer. Nå som hundene har blitt større, har problemene blitt langt mer alvorlige.

– Det har blitt verre enn vi fryktet. Veldig mange hunder viser fryktadferd, sier Saugerud

https://www.nrk.no/osloogviken/koronahundene-sliter-med-adferdsproblemer-1.16023799

Anonymkode: 2bc29...b9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...