AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #1 Del Skrevet 22. november 2023 Hei Fireåringen vår har svære mandler, snorker om natten og får svært redusert søvn. Dette går utover barnets adferd, da han naturligvis blir sliten av dårlige netter. ØNH-legen anbefalte å fjerne de. Jeg er likevel livredd for anestesi på et så lite barn, livredd for om selve operasjonen går bra, og om barnet får blødninger i etterkant. Har noen opererert mandlene på sine barn, og har erfaringer å komme med? Anonymkode: f824a...a6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #2 Del Skrevet 23. november 2023 Mitt barn fjernet mandlene helt da hun var 3 år og det gikk veldig fint. Raskt på beina etter operasjon, reiste hjem samme dag og lite smerter i etterkant. Hun merket at hun ikke var i form så aktivitetsnivået var deretter. Hun tok ikke Paracet pga nekt og da ble jeg enig med avdelingen at det var bedre uten enn med tvang for det ville bare utløse gråt. Forstår veldig godt du er bekymret og det var jeg også. Anestesi stoler jeg på og det er sinnsykt dyktige. Tiden etterpå var skummel fordi man vet at det kan oppstå komplikasjoner. Men i vårt tilfelle gikk det overraskende fint. Hun ble operert pga alvorlig astma utløst av mandlene og har vært frisk siden. Lykke til! Anonymkode: 40de2...8f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 23. november 2023 #3 Del Skrevet 23. november 2023 Datteren min måtte fjerne mandlene. Hun var 4 år da. Hun brukte 1 time på å spise en skive brød. Hun hadde plager. Operasjonen gikk veldig greit. Jeg som mamma syntes det var vanskelig. Å se datteren gå i narkose. Helt forferdelig. Men visste at dette var nødvendig. For at barnet skulle få et bedre liv. Hun fikk det bedre etterpå. Operasjonen tar 15 min. Tror det er værre for oss foreldre enn for barna. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #4 Del Skrevet 30. november 2023 begge mine har fjernet når de var i bhg alder. Gikk veldig fint. Men selvfølgelig alltid litt skummelt å se de blir lagt i narkose. Formen på spesielt eldste var i overkant god etterpå, så å holde han i ro 1-2 uker var ikke lett. Våknet av at han stod å hoppet i senga dagen etter Anonymkode: 37f9c...dce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 30. november 2023 #5 Del Skrevet 30. november 2023 7 av mine har fått fjernet mandlene. 4 av dem da de var i barnehagealder(den yngste så vidt over 2 år), to av dem i småskolealder og den siste da han var seint i tenårene. Den eneste som hadde en hard tørn og mye smerter var har som var i tenårene. Eksen fikk også tatt mandlene som voksen og hadde det hardt i ei uke etter operasjonen. De 6 som var småbarn da de ble operert spiste som vanlig timer etter operasjonen og var i full fart dagen etter. Og det beste av alt, alle fikk helt nye liv etterpå, siden de da fikk skikkelig søvn på natta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #6 Del Skrevet 30. november 2023 Min yngste fjernet polypper og satte inn dren i ørene da han var fem. Det var ekkelt å se at anestesi ble gitt, men selve operasjonen gikk veldig bra. Han hadde veldig mye smerter under oppvåkningen, det var kanskje det vanskeligste. Fikk selvsagt ekstra smertestillende og beroligende, og etter han hadde kommet til seg selv var det ingen plager i etterkant. Mulig mandler er litt verre postoperativt, ettersom det er i halsen og mulig større sårflate? Anonymkode: cf2e0...1aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #7 Del Skrevet 30. november 2023 Eldste fjernet adenoidene (falske mandler) når han var 4. Fikk i tillegg satt inn dren. Var fascinerende lite styr egentlig, han hadde ikke merkbart vondt i det hele tatt etterpå. Vi gav Ibux (nurofen) første døgnet for sikkerhets skyld, ellers ingenting. Han hoppet i sofaen 3-4t postoperativt som om ingenting var skjedd. Jeg jobber med anestesi og han ble operert der jeg jobber, så vi fikk nok noe «ekstraservice» med «toppet lag» av anestesipersonell uten at jeg etterspurte dette, men innledning av narkosen var veldig fint både for barn og voksen, han sovnet på fanget mitt og ble lagt på operasjonsbordet. Fikk litt midazolam («likegladmedisin») i litt saft 15 min før, og var ganske trøtt allerede. Etter ekstubasjonen var han en times tid på oppvåkningen (sammen med meg), så kjørte vi hjem og spiste (mer) is. De som fjerner mandlene har mer vondt enn de som fjerner de falske mandlene, og de som er eldre har som regel mer plager enn de som er yngre. Faren for en reblødning en ukes tid etter operasjonen er også tilstede hos de som fjerner mandlene. Anonymkode: 34d8e...f90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #8 Del Skrevet 30. november 2023 Jeg og begge mine småsøsken fikk tatt bort mandlene. Jeg var 6 år, og de andre to var 4 og 5 tror jeg. Gikk helt fint med alle oss. Fra å ha halsbetennelse hele tiden ble vi helt friske😅 Jeg husker det, husker at det var litt vondt bare, men ikke noen varige mèn😊 Etter jeg fjernet mandllene for 32 år siden har jeg knappt vært syk, har hatt halsbetennelse med pencillin en gang siden, det er vel 2 år siden tror jeg😊 Anonymkode: 4feaf...514 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #9 Del Skrevet 30. november 2023 Min eldste fjernet både mandlene og adenoidene da hun var tre og et halvt, også på grunn av snorking og pustebesvær på natta (og avflatende vekstkurver). Selve operasjonsdagen var ikke spesielt gøy, men alt gikk bra. Hun fikk noe beroligende før anestesien men begynte likevel å gråte på fanget mitt akkurat når hun skulle puste i den maska for å sovne, det var fælt for meg men ikke noe hun husker. Vi var ikke spesielt lenge på oppvåkningen heller, under en time tror jeg. Hun var i rimelig bra form men lei seg og ville hjem, og det fikk vi lov til etter at hun var våken, hadde drukket litt og spist is. Når det er på grunn av snorking istedet for halsbetennelser fjerner de ikke mandlene fullstendig men gjør dem mindre så de ikke blokkerer luftveiene lengre. Da er risken for blødninger også mindre enn ved når de fjerner alt. Vi fikk skjema for smertestillende fra klinikken som opererte, som vi fulgte (både ibux og paracet), og det fungerte bra, tror vi gav smertestillende i litt over en uke. Myk mat de første dagene. Tilbake i barnehagen etter en drøy uke, sover nå mye bedre om natta, og har skutt i været og er tilbake på kurvene sine. Glad vi fikk det gjort! Anonymkode: 5d706...503 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #10 Del Skrevet 30. november 2023 Min datter hadde store mandler og slet med snorking og spising. Siden hun ikke var plaget med infeksjoner bestemte de seg for kun redusere dem. Inngrepet er det samme med narkose. Gikk veldig fint. Lite smerter og kvitt plagene. Hun var nesten 5. Sønnen min hadde masse infeksjoner og opererte dem da han var 5. gikk også veldig bra. Ingen blødning og raskt hjem. Ble et annet barn etter operasjon. Skjønner frykten din, er helt vanlig å føle det, men heldigvis så er komplikasjoner veldig veldig sjeldne. Snakke med legen om din bekymring. Anonymkode: 38c3e...42e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #11 Del Skrevet 30. november 2023 Både jeg og barn har fjernet. Et lite inngrep. Det går helt fint. Anonymkode: ac39d...8ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå