AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #1 Skrevet 22. november 2023 Hei! Jeg og typen har vært sammen i et par år og har snakket om å flytte sammen til sommeren når jeg er ferdig med studier. Problemet er at jeg har spart opp ca 300 000 kr i egenkapital under studietiden, mens han har 6000kr på sparekonto etter å ha jobbet i 6 år. Han har heller ingen som kan stille som kausjonist. Hvordan skal man løse det? Jeg orker ikke å skulle kaste bort penger på å leie frem til han kanskje får spart seg opp nok til å kjøpe bolig. Burde jeg bare kjøpe bolig alene uten han? Men har jo ikke akkurat rå til en drømmebolig nå, så da må jo jeg kjøpe en liten leilighet nå og så selge den senere for å kjøpe en bolig man kan starte familie i. Noen tanker eller innspill? Anonymkode: e232e...b06
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #2 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei! Jeg og typen har vært sammen i et par år og har snakket om å flytte sammen til sommeren når jeg er ferdig med studier. Problemet er at jeg har spart opp ca 300 000 kr i egenkapital under studietiden, mens han har 6000kr på sparekonto etter å ha jobbet i 6 år. Han har heller ingen som kan stille som kausjonist. Hvordan skal man løse det? Jeg orker ikke å skulle kaste bort penger på å leie frem til han kanskje får spart seg opp nok til å kjøpe bolig. Burde jeg bare kjøpe bolig alene uten han? Men har jo ikke akkurat rå til en drømmebolig nå, så da må jo jeg kjøpe en liten leilighet nå og så selge den senere for å kjøpe en bolig man kan starte familie i. Noen tanker eller innspill? Anonymkode: e232e...b06 Ingen kjøper drømmebolig første gang, med mindre man bor på bygda kanskje. Du kjøper leilighet, han betaler leie til deg... Så er det opp til han om han klarer og sette av penger for å bli med videre Blir jo naturlig nok mindre leilighet, men da eier du Anonymkode: 1616e...05b 2 1
petterm Skrevet 22. november 2023 #3 Skrevet 22. november 2023 Et lite rødt flagg når han har jobbet i 6 år uten å spare noe? Som brukeren over sier, her må du nok ta ansvar sjøl, og la han betale leie til deg. 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #4 Skrevet 22. november 2023 Hadde kjøpt egen leilighet og avventet samboerskap til han har økonomien på stell Anonymkode: d6b3e...46e 3
Sofakona Skrevet 22. november 2023 #5 Skrevet 22. november 2023 Du kjøper og han leier av deg...da finner du også fort ut hvordan han er med økonomisk. Slik om dere flytter sammen skal dere dele likt...da må ikke han bruke deres penger på spill, fastfood etc til seg seg...og la deg sitte igjen med alle retninger etc Pass på at han ikke har betalings anmerkninger eller har store lån...du ser ofte slike situasjoner på Luksusfellen
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #6 Skrevet 22. november 2023 Du er jo nødt til å innstille deg på å bære økonomien alene i dette forholdet uansett… Om han ikke har klart å spare mer enn 1000 kr i året, etter å ha jobbet i 6 år. Da har dere veldig ulike holdninger til økonomi og penger, når du har vært så flink å spare opp 300 000 kr mens du studerte. Dere har vært sammen et par år - og han har ikke ofret framtiden en tanke underveis…..? Hva har han brukt pengene sine på? Anonymkode: ad90e...dee 1 1
Blåtrå Skrevet 23. november 2023 #7 Skrevet 23. november 2023 Kjøp en leilighet UTEN han. Du er strukturert økonomisk, ikke han. Han kan ødlegge for deg. Kjøp alene!!!
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #8 Skrevet 23. november 2023 Bor dere et sted man får bolig for 2,3 mill (om du får max lån)? Ville kanskje tatt en prat med banken, om det er mulig for ham å få et topplån som kan erstatte EK. Koster mye å flytte/kjøpe en ekstra gang. Hvor mye kan dere låne totalt om dere ser bort fra manglende EK? Anonymkode: 49df9...034
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #9 Skrevet 23. november 2023 Veldig enkelt - du sørger for deg og ditt. Kjøp noe selv og han leier hos deg. Du kan ikke planlegge barn og familie med en du aldri har bodd sammen med, og i hvert fall ikke når han viser så lite evne til å planlegge økonomien sin. Anonymkode: 2841e...f7b
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #10 Skrevet 23. november 2023 Kjøp alene eller kjøp med ulik eierandel med hvert deres lån. Nå får jo han trolig ikke lån pga manglende egenkapital, så du må nok belage deg på å kjøpe alene. Det er viktig å avklare husleie og hvordan dere skal legge opp økonomien før du kjøper, sånn at det ikke blir krangel i ettertid. Snakker dere om økonomi og er enige når det kommer til forbruk? Anonymkode: 48b09...9fc
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #11 Skrevet 23. november 2023 Det er vinn vinn at du kjøper og han leier! Han er drit heldig som får bo med ei så smart og flink dame! Og du sparer MYE pr.mnd ved at han betaler leie til deg. Da, kan du spare å sette penger i fond eller aksjer istedenfor 😉💅 Anonymkode: 1616e...05b 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #12 Skrevet 23. november 2023 Kjøp deg bolig alene. Han kan evt leie hos deg. Anonymkode: d1c95...de9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå