AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #1 Del Skrevet 22. november 2023 Greit nok at det klør, men det biter skikkelig hardt hele tiden. Det går igjennom huden, og den river stykker bukser og gensere når den hopper etter oss, og den lar seg ikke korrigere uansett hva vi gjør. Vi har forsøkt å fjerne oss, ignorere, ta den over snuten, skrike som en valp når det gjør vondt, men ALT girer den bare mer giret opp. Det siste som gjenstår nå er å skremme den skikkelig ved å ta den hardt i nakkeskinnet presse den ned i gulvet, men det gjør man jo ikke mot en liten valp. Hvis dette skal fortsette i fire måneder til kommer hendene og klærne våre til å være helt istykkerrevet. Jeg har allerede masse sår. Hva gjør man da? Anonymkode: b9549...a48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #2 Del Skrevet 22. november 2023 Biteleke? Som dere gir med en gang og hver eneste gang valpen biter på noe? Anonymkode: 92cff...39e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #3 Del Skrevet 22. november 2023 Gratulerer! Du har fått valp! Sånn er det bare i en periode. Er kjipt når det står på, men blir jo bedre etterhvert. Det som gjerne funker best er det samme som funker på små barn - distraksjon. Få oppmerksomheten over på noe annet. Herje og leke, gå ut på snusetur. Det sliter ut en liten en med litt for mye spillopper i blodet. Anonymkode: 0d9a0...d67 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #4 Del Skrevet 22. november 2023 Det er en tråd litt lenger ned om det samme, med gode råd. Og nei, hyle, bli sint eller korrigere funker ikke. Det fører til mer stress og frustrasjon i valpen, som fører til mer biting. Valpen trenger gode rutiner, rolige eiere og en valpebinge/bur hvor den kan være med noe å tygge på når den blir for gira og bitete. Anonymkode: 27372...197 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #5 Del Skrevet 22. november 2023 Helt NORMALT!!! Valp = en baby bare med tenner. Det går over etterhvert. ALDRI kjeft på valpen! Stakkars😩Han er som en baby. Anonymkode: 08337...9f1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #6 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Biteleke? Som dere gir med en gang og hver eneste gang valpen biter på noe? Anonymkode: 92cff...39e Null interesse for biteleker eller tyggebein. Kun hendene våre, føttene, klærne som gjelder. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Gratulerer! Du har fått valp! Sånn er det bare i en periode. Er kjipt når det står på, men blir jo bedre etterhvert. Det som gjerne funker best er det samme som funker på små barn - distraksjon. Få oppmerksomheten over på noe annet. Herje og leke, gå ut på snusetur. Det sliter ut en liten en med litt for mye spillopper i blodet. Anonymkode: 0d9a0...d67 Jo takk! Jeg har hatt flere hunder før, men ingen av dem har vært så intens som denne. Jeg blør og har sår overalt, og ungene er i ferd med å bli redde for valpen. Snusetur er også helt uinteressant. Eller. Den er mest redd. Det meste ute er skummelt. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Helt NORMALT!!! Valp = en baby bare med tenner. Det går over etterhvert. ALDRI kjeft på valpen! Stakkars😩Han er som en baby. Anonymkode: 08337...9f1 Nei, altså, vi kjefter ikke, men vi irettesetter den og/eller fjerner oss. Vi fikk råd fra oppdretter om å holde fast over snuten slik valpemor gjør, men det girer den bare mer opp. Ts Anonymkode: b9549...a48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #7 Del Skrevet 22. november 2023 Så fort den biter, slip alt og ignorer eller tramper hardt på gulvet med foten og si høyt «NEI!» Hvis dette ikke hjelper i det hele tatt, ta du valpen i nakken, se direkt i øyene og knurrer skikkelig slik hunder gjør og han blir redd. Etter det bare ignorer en god stund. Dette hjalp med min. Anonymkode: 918b7...90d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #8 Del Skrevet 22. november 2023 Ullsokker og tykke bukser. Vår var piraja deluxe. Ungene gråt for alt var vondt med den søte lille skurken. Anonymkode: fe302...648 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #9 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Gratulerer! Du har fått valp! Sånn er det bare i en periode. Er kjipt når det står på, men blir jo bedre etterhvert. Det som gjerne funker best er det samme som funker på små barn - distraksjon. Få oppmerksomheten over på noe annet. Herje og leke, gå ut på snusetur. Det sliter ut en liten en med litt for mye spillopper i blodet. Anonymkode: 0d9a0...d67 Sånn skal det ihvertfall ikke være dersom han biter i mennesker!!! Dette er ikke noe som skal være OK i det hele tatt. Valpen må lære det tidligst. Anonymkode: 918b7...90d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #10 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ullsokker og tykke bukser. Vår var piraja deluxe. Ungene gråt for alt var vondt med den søte lille skurken. Anonymkode: fe302...648 Samme her: så fort hunder begynner å bite på folk gikk det over grensen! Hverken som lek eller som valp er dette OK! Anonymkode: 918b7...90d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 22. november 2023 #11 Del Skrevet 22. november 2023 Det eneste som fungerte her var byttehandel. Hver gang valpen bet så ga vi noe annet den kunne tygge på. Vi hadde leker og biteringer absolutt over alt 😅 Det ble MYE av byttehandelen. Tidvis hele tiden. Slitsomt ja, men etterden ble ca 4-5 mnd så roet det seg helt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 22. november 2023 #12 Del Skrevet 22. november 2023 Husk at en valp må ha mye søvn. Legg den i buret sitt og la den få sove. En valp trenger iallefall å sove 4-5 ganger fra morgen til kveld. Det at den biter så mye er pga den er overtrett akkurat som en baby 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #13 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Samme her: så fort hunder begynner å bite på folk gikk det over grensen! Hverken som lek eller som valp er dette OK! Anonymkode: 918b7...90d https://dyreliv.no/hund/valpebiting/ «Det er helt vanlig at valper både biter på hender og alt mulig den kommer over, for dette er en del av valpens prosess med å utforske hvordan det er å være en hund. Det er veldig mange nye hundeeiere som føler seg plaget av valpebiting … Det er ikke anbefalt å bli streng eller kjefte på valpen hvis den biter, da dette kan føre til at den blir redd eller usikker. Istedenfor bør du enkelt nok trekke deg vekk og gi den noe alternativt å bite på. Stopp all lek og moro hvis valpen biter« Anonymkode: fe302...648 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #14 Del Skrevet 22. november 2023 Ms. Steele skrev (4 minutter siden): Det eneste som fungerte her var byttehandel. Hver gang valpen bet så ga vi noe annet den kunne tygge på. Vi hadde leker og biteringer absolutt over alt 😅 Det ble MYE av byttehandelen. Tidvis hele tiden. Slitsomt ja, men etterden ble ca 4-5 mnd så roet det seg helt. Den vil ikke ha biteleker. Når jeg rekker de frem, biter hun hånden min i stedet. Sofakona skrev (4 minutter siden): Husk at en valp må ha mye søvn. Legg den i buret sitt og la den få sove. En valp trenger iallefall å sove 4-5 ganger fra morgen til kveld. Det at den biter så mye er pga den er overtrett akkurat som en baby Den sover masse. Men når den er våken er den en blanding av hai og piraja. Hele tiden. Ts Anonymkode: b9549...a48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 22. november 2023 #15 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Helt NORMALT!!! Valp = en baby bare med tenner. Det går over etterhvert. ALDRI kjeft på valpen! Stakkars😩Han er som en baby. Anonymkode: 08337...9f1 Vi snakker om en hund, selv om det er en valp. Slutt å menneskeliggjøre et dyr. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 22. november 2023 #16 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den vil ikke ha biteleker. Når jeg rekker de frem, biter hun hånden min i stedet. Den sover masse. Men når den er våken er den en blanding av hai og piraja. Hele tiden. Ts Anonymkode: b9549...a48 Husk at den bare er 10 uker..min er 5 mnd og biter forsatt. De bruker munnen sin til alt..og det klør o tennene. Når den biter reis dere opp, snu dere vekk. Ikke gi den noe oppmerksomhet..nei..fy etc er å gi den oppmerksomheten 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 22. november 2023 #17 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den vil ikke ha biteleker. Når jeg rekker de frem, biter hun hånden min i stedet. Den sover masse. Men når den er våken er den en blanding av hai og piraja. Hele tiden. Ts Anonymkode: b9549...a48 Noen leker vil den vel ha? Finn favorittene. Vi avledet/byttet i hvert fall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 22. november 2023 #18 Del Skrevet 22. november 2023 (endret) Normal atferd som ikke a har noe med aggressiv biting i voksen alder, for det fleste vil mental stimuli og avvisende atferd i møte med biting fungere bra. At irettesettelse ikke fungere er bare tull, problemet er at det er vanskelig å gjøre det på korrekt måte. Det er bare å se hvordan mødrene håndterer valpene sine, der er det "my way or the highway". Endret 22. november 2023 av Gregarious Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 22. november 2023 #19 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Greit nok at det klør, men det biter skikkelig hardt hele tiden. Det går igjennom huden, og den river stykker bukser og gensere når den hopper etter oss, og den lar seg ikke korrigere uansett hva vi gjør. Vi har forsøkt å fjerne oss, ignorere, ta den over snuten, skrike som en valp når det gjør vondt, men ALT girer den bare mer giret opp. Det siste som gjenstår nå er å skremme den skikkelig ved å ta den hardt i nakkeskinnet presse den ned i gulvet, men det gjør man jo ikke mot en liten valp. Hvis dette skal fortsette i fire måneder til kommer hendene og klærne våre til å være helt istykkerrevet. Jeg har allerede masse sår. Hva gjør man da? Anonymkode: b9549...a48 Jeg har skjønt at alt for mange behandler dyret sitt som et menneske. En valp trenger oppdragelse og du kan om nødvendig være bestemt ved å ta den i nakken og holde den mens du bruker stemmen. Jeg har hatt mange hunder og dette har fungert helt perfekt for meg. Hysterikoret hevder at man ikke skal ta i hunden eller kjefte, men dette synes jeg er tull og tøys. Du får på mange måter den hunden du fortjener! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #20 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den vil ikke ha biteleker. Når jeg rekker de frem, biter hun hånden min i stedet. Den sover masse. Men når den er våken er den en blanding av hai og piraja. Hele tiden. Ts Anonymkode: b9549...a48 Selvfølgelig. En varm, bevegelig hånd er mye gøyere enn en leke. Det er helt naturlig. Les den andre tråden. Det er slitsomt med en slik intens piraja, men det er også innen normalen. Her vil du oppleve at å hyle, bli sint, korrigere etc, bare gjør ring verre. Den blir mer stimulert/frustrert/stressa, og det fører til mer biting. At mor korrigerer valper er irrelevant. Vi er ikke hunder. Vi kan ikke herme kroppsspråket og timingen til en hund. Vi har verken anatomien eller kunnskapen til det, og prøver man, vil man bare forvirre og stresse valpen. Vi lærer den korrekt atferd på andre måter. Valper skal ikke korrigeres. Man skal kontrollere valpen og miljøet og guide den til riktig atferd, og belønne den atferden. Man skal gi den rutiner. Først når valpen er eldre, kan man begynne å sette forventninger og krav til hunden, fordi da har de utviklet hjernen såpass at de har nå impulskontroll og en bedre forståelse av hva vi mennesker mener er bra og dårlig atferd. Anonymkode: 27372...197 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå