Gå til innhold

Hvordan dele boutgifter med samboer når jeg eier huset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier en enebolig med utleieenhet og skal få samboer. H*n kan ikke kjøpe seg inn, har ikke EK. Jeg tjener 1,1 h*n tjener 700 000. Jeg forsørger to småbarn.

Hvordan skal vi fordele de månedlige boutgiftene som er (sum på meg/h*n og hvem betaler hva:

Avdrag 4000

Renter 14.400

Kommunale avgifter: 2500

Strøm: 2000

Forsikring bygg/innbo: 500

Internett/tv: 1200

Totalt 21.000 per måned. 

Jeg leier ut en hybel hvor jeg får inn ca. 8000 per måned. Men her er det også noen reparasjonsutgifter etc. Skal denne inntekten holdes utenfor?

Anonymkode: fcf6f...506

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han betaler halvparten av kommunale avgifter, strøm, forsikring, internett/TV, kr 3100. Avdrag og renter er dine utgifter. Så kan det hende at det hadde vært riktig å legge på et par tusen for slitasje på innbo og hus.

I så fall er det ikke vanskelig for ham å legge seg opp egenkapital. Med den lønnen klarer han lett å spare 25000 i mnd. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor bor han nå? Hva sparer han på å flytte inn til deg? Han bør betale minimum halvparten av det.

Anonymkode: f0085...51d

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye må h*n betale i leie for en passe stor kåk for bare seg selv? Si at det er 15.000 feks. Da kan h*n betale 15.000 til deg og du eier og driver alt. Mat og internett må betales separat, 25-50%.

Hvor stor andel av arealet, ressursene etc vil han legge beslag på i huset deres? Si at han bruker 33% (at deres arealbruk blir begrenset til 66%). Finn ut hva utleieprisen på boligen din er, og be ham/henne om å betale 33% av det.

Det er vanskelig å få slikt millimeter-korrekt. Det viktigste er å få grovt sett rettferdig ordning sånn at etter samlivsbrudd om 5 år så sitter en av dere med svarteper.

Anonymkode: f7d12...684

Skrevet

Hold avdrag og renter unna regnestykket. Resten deler dere på 50%.

Hvis/når vedkommende kjøper seg inn, går alt 50%.

Anonymkode: 143c9...bb0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hold avdrag og renter unna regnestykket. Resten deler dere på 50%.

Hvis/når vedkommende kjøper seg inn, går alt 50%.

Synest det høres rart ut. Skal han bo gratis?

Jeg synest det bør være rimelig at han betaler en husleie, gjerne litt under markedspris.

Anonymkode: a2f2e...e62

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
pressplay skrev (11 minutter siden):

Han betaler halvparten av kommunale avgifter, strøm, forsikring, internett/TV, kr 3100. Avdrag og renter er dine utgifter. Så kan det hende at det hadde vært riktig å legge på et par tusen for slitasje på innbo og hus.

I så fall er det ikke vanskelig for ham å legge seg opp egenkapital. Med den lønnen klarer han lett å spare 25000 i mnd. 

Renter er bokostnader, så halvparten av renter også. 

Jeg ville sagt mellom 8000- 10000 kr mnd. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes han skal betale halvparten av det samme som han måtte betalt for å leie et tilsvarende sted, pluss halvparten av strøm, Internett og andre driftsutgifter. 

Anonymkode: cfcaa...00c

Gjest Himalaila
Skrevet

Med så god lønn som du har hadde jeg satt han i arbeid. Jeg vet ikke du kunne ha fått hjelp til? Måkking, mekking, matlaging? Så kan han spare alt han kan til EK. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg eier en enebolig med utleieenhet og skal få samboer. H*n kan ikke kjøpe seg inn, har ikke EK. Jeg tjener 1,1 h*n tjener 700 000. Jeg forsørger to småbarn.

Hvordan skal vi fordele de månedlige boutgiftene som er (sum på meg/h*n og hvem betaler hva:

Avdrag 4000

Renter 14.400

Totalt 21.000 per måned. 

Jeg leier ut en hybel hvor jeg får inn ca. 8000 per måned. Men her er det også noen reparasjonsutgifter etc. Skal denne inntekten holdes utenfor?

Du har en kostnad idag for å bo på 9000 per måned. Så 4500, så deler dere likt. 

Skrevet

Avdrag 4000

Renter 14.400

Totalt 21.000 per måned. 

Han bør betale halvparten av strøm, halvparten av internett, 1/3 av maten (siden du har to småbarn regner jeg med de ikke spiser som en voksen, så 2/3 på deg er mer riktig enn 3/4), og eller halvparten av markedleie på en tilsvarende bolig. Evt om det er tre soverom og dine barn benytter to av dem bør han betale 1/3 og ikke 1/2 av markedsleie.

Hvem som tjener hva er irrelevant, felles økonomi er ikke lurt når det er særkullsbarn med i bildet:

Anonymkode: 9ef3f...50c

• Liker 1
Skrevet

Avdrag 4000

Renter 14.400

Totalt 21.000 per måned. 

i Utgangspunktet halvparten av alt unntatt avdrag, men siden du leier ut deler av boligen må dere avtale hvor mye denne sparegrisen utgjør, men kanskje 1/3 av renteutgiftene , kommunale avgifter og forsikring?

5 i renter
1 i kommunale avg
1 i strøm
200 i forsikring
600 i bredbånd/tv.

Totalt 7800,-

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke helt, men er sikkert rar. 

Når hun som nå er min kone og nå eier 50 % av huset flyttet inn hos meg en gang i tiden var det fordi jeg ønsket at hun skulle bo hos meg, og annenhver uke med mine to barn. Kunde ikke komme på tanke å kreve betalt for at hun oppfylte det jeg ønsket. 

Ok, kan se at hvis vi av en eller annen grunn hadde valgt å ikke gifte oss, så hadde det vært behov for en Samboer kontrakt, men da hadde jeg nok få det å ligne på det økonomiske ved ekteskap med felleseie mest mulig. 

Men jeg er rar. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synest det høres rart ut. Skal han bo gratis?

Jeg synest det bør være rimelig at han betaler en husleie, gjerne litt under markedspris.

Anonymkode: a2f2e...e62

Betaler han noe utover felleskostnader (minus det som er direkte knyttet mot hus/leilihet) så betaler han i teorien ned på noe som ikke er hans.

Derfor tenker jeg at det er fornuftig at han betaler 50% av ALT av utgifter (strøm, vann, offentlige utgifter, mat osv)

På den måten, hvis de er seriøse og tenker at dette er noe som kommer til å vare og målet er at han kjøper seg inn i hus/leilighet på sikt, så får han muligheten til å spare seg opp til egenkapital langt raskere og begge når felles mål langt raskere også. 

Så klart, kan han betale en symbolsk sum i husleie i tillegg.

• Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Skjønner ikke helt, men er sikkert rar. 

Når hun som nå er min kone og nå eier 50 % av huset flyttet inn hos meg en gang i tiden var det fordi jeg ønsket at hun skulle bo hos meg, og annenhver uke med mine to barn. Kunde ikke komme på tanke å kreve betalt for at hun oppfylte det jeg ønsket. 

Ok, kan se at hvis vi av en eller annen grunn hadde valgt å ikke gifte oss, så hadde det vært behov for en Samboer kontrakt, men da hadde jeg nok få det å ligne på det økonomiske ved ekteskap med felleseie mest mulig. 

Men jeg er rar. 

Sånn tenker min mann også. 

Anonymkode: 00b15...323

Skrevet

Alle voksne betaler for å bo, så h-n bør absolutt betale noe i husleie. Det går an å bake inn alt av faste utgifter her, som kommunale utgifter, oppvarming, vann, internett etc. Jeg ville heller tatt utgangspunkt i markedsleie enn i renteutgifter, de går opp og ned. Men jeg ville ikke tatt halvparten av markedsleie, begge skal jo tjene på å flytte sammen. Så kanskje 1/3 av markedsverdi all inklusive? Og så kommer mat, husholdningsartikler etc i tillegg, der må dere jo finne en rimelig fordeling. 

Jeg er jo av de som ikke mener at alt MÅ og SKAL deles 50/50 hvis utgangspunktet er svært ulikt. (Og - som man bare må si her inne: i mitt ekteskap er det jeg, kvinnen, som tjener desidert best og det kommer min mann til gode). Samtidig - når dere flytter sammen nå, ville jeg nok delt mer etter 50/50 prinsippet framover og så ser man hvordan det går seg til. I motsetning til hva mange her på KåGe ser ut til å tro, så er det ikke sånn at ALT må være bestemt og hugget i stein fra den dagen man flytter sammen. Man kan se hvordan ting utvikler seg - ting skjer jo i et lengre samliv og det som var riktig da man flyttet sammen er ikke sikkert er like riktig 10-15 år senere. 

Snakk sammen - også om økonomi og hvordan dere tenker å fordele det og hva som blir rettferdig  for begge. For noen funker det aller best å ha alt adskilt, mens for andre funker det med alt felles og en pott. MEN- husk at så lenge dere bare er samboere så er dere to adskilte økonomiske subjekter, betaler han bilen så er den hans, selv om dere var enige om at dere trengte bil og han tilfeldigvis hadde pengene. Gjelder for alle større ting. 

Skrevet
regine skrev (1 time siden):

Alle voksne betaler for å bo, så h-n bør absolutt betale noe i husleie. Det går an å bake inn alt av faste utgifter her, som kommunale utgifter, oppvarming, vann, internett etc. Jeg ville heller tatt utgangspunkt i markedsleie enn i renteutgifter, de går opp og ned. Men jeg ville ikke tatt halvparten av markedsleie, begge skal jo tjene på å flytte sammen. Så kanskje 1/3 av markedsverdi all inklusive? Og så kommer mat, husholdningsartikler etc i tillegg, der må dere jo finne en rimelig fordeling. 

Jeg er jo av de som ikke mener at alt MÅ og SKAL deles 50/50 hvis utgangspunktet er svært ulikt. (Og - som man bare må si her inne: i mitt ekteskap er det jeg, kvinnen, som tjener desidert best og det kommer min mann til gode). Samtidig - når dere flytter sammen nå, ville jeg nok delt mer etter 50/50 prinsippet framover og så ser man hvordan det går seg til. I motsetning til hva mange her på KåGe ser ut til å tro, så er det ikke sånn at ALT må være bestemt og hugget i stein fra den dagen man flytter sammen. Man kan se hvordan ting utvikler seg - ting skjer jo i et lengre samliv og det som var riktig da man flyttet sammen er ikke sikkert er like riktig 10-15 år senere. 

Snakk sammen - også om økonomi og hvordan dere tenker å fordele det og hva som blir rettferdig  for begge. For noen funker det aller best å ha alt adskilt, mens for andre funker det med alt felles og en pott. MEN- husk at så lenge dere bare er samboere så er dere to adskilte økonomiske subjekter, betaler han bilen så er den hans, selv om dere var enige om at dere trengte bil og han tilfeldigvis hadde pengene. Gjelder for alle større ting. 

"Utleies. Delt plass i dobbeltseng, tilgang til å bruke felles arealer. Forventer at du gjør husarbeid, og er naturlig at du hjelper til med mine to barn. Snømåking og hagearbeid er selvfølgelig noe som inngår i pliktene til leietaker, samt å bidra til matkoastnader til utleier."

Hva er markedsverdien av dette?

Null kroner. 

Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 timer siden):

Du har en kostnad idag for å bo på 9000 per måned. Så 4500, så deler dere likt. 

Hvordan kom du fram til dette? 

Skrevet
Trolltunge skrev (5 timer siden):

Renter er bokostnader, så halvparten av renter også. 

Jeg ville sagt mellom 8000- 10000 kr mnd. 

Han skal vel ikke betale halvparten av renter på et lån som ikke er hans og som ikke kommer han til gode? Dessuten er det 22% skattefradrag så det måtte i alle fall regnes inn. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Betaler han noe utover felleskostnader (minus det som er direkte knyttet mot hus/leilihet) så betaler han i teorien ned på noe som ikke er hans.

Derfor tenker jeg at det er fornuftig at han betaler 50% av ALT av utgifter (strøm, vann, offentlige utgifter, mat osv)

På den måten, hvis de er seriøse og tenker at dette er noe som kommer til å vare og målet er at han kjøper seg inn i hus/leilighet på sikt, så får han muligheten til å spare seg opp til egenkapital langt raskere og begge når felles mål langt raskere også. 

Så klart, kan han betale en symbolsk sum i husleie i tillegg.

Alle som leier betaler jo ned på noe som ikke er deres, man må jo betale for å bo, itillegg til det man slev bruker av strøm, internett osv.

pressplay skrev (2 minutter siden):

Han skal vel ikke betale halvparten av renter på et lån som ikke er hans og som ikke kommer han til gode? Dessuten er det 22% skattefradrag så det måtte i alle fall regnes inn. 

Såklart må han betale for å bo.. Han kan jo ikke bo gratis og kun betale for strøm etc.

Hva hadde han måtte betalt for å leie tilsvarende?

Anonymkode: a31de...e32

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...