AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #1 Skrevet 22. november 2023 Hei. Er i midten av 30 årene og har et barn på litt over 1 år. Har tidligere hatt litt pms, men etter jeg fikk mensen tilbake i juli har jeg fått mer og mer plager både fysisk og psykisk. Rett etter eggløsning kjenner jeg murring som kommer og går, sterke humørsvingninger/irritasjon, nedstemthet, blir uvel av å kle meg/se meg i speilet (føler meg stygg), større appetitt og holder på mer væske osv. Dette gir seg mot slutten av mensen. Og jeg gruer meg da til etter neste eggløsning. Dette merker jeg påvirker hverdagen min med mann og barn. Jeg synes synd i mannen min. Har bestilt time til lege i mårra for å ta opp dette, og om det er noe som kan lette på plagene. Men er redd for å ikke bli tatt på alvor. Dere andre med sterk pms eller pmdd. Hvordan symptomer hadde dere og ble det verre etter barn? Dro dere til legen? Hjalp det med prevensjon? Noe annet som hjalp? Anonymkode: 99327...fcc
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #2 Skrevet 22. november 2023 Ingen som vil dele sin erfaring? ts Anonymkode: 99327...fcc
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #3 Skrevet 22. november 2023 I samme situasjon som deg. Hadde ingen plager relatert til PMS før jeg fikk barn. Men etter har jeg fått mange, mest psykisk som irritasjon, lydsensitiv, dårlig søvn og angst rett og slett i de dagene før mensen kommer. Gir seg ofte den første eller andre dagen av mensen. Prøvde antidepressiva en syklus i åtte dager før mensen, men det hjalp ikke meg. Det har derimot hjulpet ei venninne betraktelig. Ellers har jeg hørt at p-piller kan hjelpe. Har dessverre ikke så mange gode råd, som du skjønner, men jeg føler med deg❤️ Anonymkode: 2c521...b80
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #4 Skrevet 22. november 2023 Takk for svar. Flere som vil dele? ts Anonymkode: 99327...fcc
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #5 Skrevet 23. november 2023 Jeg har også fått mye verre PMS etter jeg fikk barn. Har også veldig mange flere symptomer på eggløsning når det nærmer seg. Sover fortsatt veldig dårlig pga nattamming, så mulig noen av "symptomene" skylder søvnmangel også. Oppdater gjerne etter du har vært hos lege. Anonymkode: 525c7...20f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #6 Skrevet 23. november 2023 Pms og mensensmerter har blitt værre etter fødsel. Jeg blir veldig dårlig. Får feber i tillegg til smerter, fatigue og nedstemthet. Ble fortalt at en fødsel skulle hjelpe mot store syklusplager. Stemmer ikke her vertfall. Ønsker å fjerne hele driten, da jeg er ferdig med barn. Gleder meg til overgangsalderen! Anonymkode: bf345...001
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #7 Skrevet 23. november 2023 Vil tipse om en gruppe på Facebook som heter PMDD Norge, der kan du finne nyttig informasjon og hjelp. Anonymkode: 4bdf1...977
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #8 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei. Er i midten av 30 årene og har et barn på litt over 1 år. Har tidligere hatt litt pms, men etter jeg fikk mensen tilbake i juli har jeg fått mer og mer plager både fysisk og psykisk. Rett etter eggløsning kjenner jeg murring som kommer og går, sterke humørsvingninger/irritasjon, nedstemthet, blir uvel av å kle meg/se meg i speilet (føler meg stygg), større appetitt og holder på mer væske osv. Dette gir seg mot slutten av mensen. Og jeg gruer meg da til etter neste eggløsning. Dette merker jeg påvirker hverdagen min med mann og barn. Jeg synes synd i mannen min. Har bestilt time til lege i mårra for å ta opp dette, og om det er noe som kan lette på plagene. Men er redd for å ikke bli tatt på alvor. Dere andre med sterk pms eller pmdd. Hvordan symptomer hadde dere og ble det verre etter barn? Dro dere til legen? Hjalp det med prevensjon? Noe annet som hjalp? Anonymkode: 99327...fcc Jeg sliter også veldig med pms plager. Det verste er psyken min, jeg blir fryktelig nedstemt, høysensitiv og sjalu rett før mensen. Kjenner lite lyst til å gjøre noe, så det er ekstremt tungt. Har tenkt det samme å gå til legen å høre. Eller vurdere hormonspiral, men blir kanskje enda verre? Anonymkode: aed60...17c
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #9 Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vil tipse om en gruppe på Facebook som heter PMDD Norge, der kan du finne nyttig informasjon og hjelp. Anonymkode: 4bdf1...977 Anbefaler også denne gruppa Anonymkode: ef3f8...fc3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #10 Skrevet 23. november 2023 Hadde helt jævlige symptomer (PMDD) og begynte på Fluoksetin. Det reddet både meg og forholdet. Nå er jeg mer eller mindre helt stabil. Skulle egentlig ta det ca 10 dager av syklusen, men ble så surrete at jeg bare tar det hver dag i stedet. Ingen bivirkninger for min del. Kjempefornøyd. Anonymkode: 83190...928
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #11 Skrevet 28. november 2023 Hei. Her er en oppdatering etter legebesøket: Skal prøve meg på p-piller (yasmine) for å se om det kan lette plagene. Ellers tok jeg kontroll-prøver for stoffskifte da det ble høyt etter fødsel men ligger nå fint etter medisinering som jeg sluttet med i sommer. Er det noen av dere som ble bedre av å starte med prevensjon? Jeg sliter i disse dager med sterk pms og i tillegg til mørketiden gjør det hverdagen ekstra tung. Starter med pillene ved neste mens. ts Anonymkode: 99327...fcc
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #12 Skrevet 28. november 2023 Har du sjekket B12 nivåene dine? Mangel eller nedre normalt referansenivå kan gi psykiske symptomer og er en vanlig grunn til depresjon, angst osv. og hvis du skulle ha mangel nå, så vil p-piller redusere B12 nivåene ytterligere .. B12, folat, jern er alle kofaktorer til serotonin, lykkehormonet, så det er viktig å ha nok av disse. Anonymkode: 4bdf1...977
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #13 Skrevet 29. november 2023 Flere med erfaring? ts Anonymkode: 99327...fcc
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #14 Skrevet 29. november 2023 Jeg fikk sterke psykiske pms/pmdd-symptomer etter barn - ikke med det samme, men gradvis verre i løpet av noen år. Mot slutten slet jeg med en voldsom og mørk depresjon, selvmordstanker mm i ca 10 dager før hver mens - og ved første tegn på blødning, var det som noen løftet av meg et mørkt teppe, og jeg følte meg helt normal igjen, og alle mørke tanker var vekk. Problemet var at hver gang jeg slet med denne depresjonen, ødela den relasjoner og livet mitt, og jeg måtte bruke veldig mye energi i de gode periodene for å reparere skadene. Så jeg fikk liksom aldri fri fra det før det var på igjen med en ny runde. Har dårlig erfaring med p-piller fra før (gikk på yasmine i mange år og oppdaget til slutt at det var årsaken til årevis med migrene). Det ble til at jeg startet på periodevis antidepressiva, Seroxat i 10 dager hver måned, og det reddet både meg og forholdet. Jeg ble helt kvitt pmdd av det. Etter 6-8 mnd trappet jeg ned på antall dager, og droppet det helt i noen sykluser uten at symptomene kom tilbake. Nå er jeg gravid igjen og har ingen symptomer. Etter neste fødsel vil jeg lett starte på Seroxat igjen, og/eller teste hormonspiral (har fått dette anbefalt) ved første tegn på tilbakevendende pmdd. Ønsker deg lykke til ❤️ Anonymkode: 0fde2...a01 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå