Gå til innhold

Hvorfor tør ikke unge mennesker sette seg ved siden av fremmede på bussen? Angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke greia. Unge mennesker virker så sære. Jeg har selv sosial angst (som har bedret seg med årene) og har null problemer om å spørre en fremmed om "kan jeg sitte her?". Det stresser meg litt, men går fint. Er i slutten av 30-årene.

Ungdom og unge voksne leter etter et helt ledig dobbeltsete, og når de ser at det sitter folk i alle ender de opp med å stå i midtgangen. De færreste sjåfører sier ifra om at de må sette seg.

Regner ikke med at alle ungdommer og unge voksne har sosial angst, så hva er grunnen til at de oppfører seg så rart? Man dør ikke av å sitte ved siden av en fremmed.

Anonymkode: a03a6...362

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jævla særinger og asosiale hele bunten. Sitter for mye foran skjerm og er ikke vant til mennesker.

Anonymkode: 8139d...ce2

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

I underkant av 50% av unge jenter har opplevd seksuell trakassering. 1 av 10 har opplevd voldtekt. Kan hende de er ukomfortable med potensiell kroppskontakt? :) 

Anonymkode: 82c74...451

• Liker 6
Skrevet

Jeg er 38 år og syns det er veldig kjipt å sitte ved siden av fremmede på bussen, og å ringe for å bestille takeaway per telefon. Jeg har en normal jobb og fungerer ellers fint, men jeg hater de tingene. Utfordringene er ikke aldersbetinget. 

Anonymkode: 081e8...a35

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er 38 år og syns det er veldig kjipt å sitte ved siden av fremmede på bussen, og å ringe for å bestille takeaway per telefon. Jeg har en normal jobb og fungerer ellers fint, men jeg hater de tingene. Utfordringene er ikke aldersbetinget. 

Hvorfor i all verden skal man ringe og bestille mat mens man sitter på bussen; klarer ikke folk idag å reise med en buss uten å måtte stirre på mobilen ...?

Anonymkode: a4fb0...407

Skrevet

Jeg er 45+, har ikke sosial angst og har alltid gjort det samme. Velkommen til Norge.

Anonymkode: 629ae...a45

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke redd for å sitte med noen, jeg har bare ikke lyst. Hvis jeg skal langt eller er skikkelig sliten setter jeg meg, men ellers koster det meg ingenting å stå.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjønner ikke greia

Norsk Busskultur, har ikke noe med alder å gjøre selv om de få som går i mot dette stort sett er over 50. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal man ringe og bestille mat mens man sitter på bussen; klarer ikke folk idag å reise med en buss uten å måtte stirre på mobilen ...?

Anonymkode: a4fb0...407

To separate eksempler på ting jeg syns er kjipt i en sosial kontekst…

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå har jeg heldigvis sluppet å ta verken t-bane, buss, tog eller annet på lenge, men dette er noe jeg aldri har lagt merke til... 

Bussen jeg pleide å ta for sånn 20 år siden sto jeg på fordi jeg visste at den kom til å bli full, og at det ALLTID var eldre mennesker som trengte sitteplassen senere...  Da var det like greit å bare stå - sånn at man slapp å gjøre noen greie ut av det... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvem RINGER for å bestille takeaway i 2023???

Anonymkode: 3ae26...302

• Liker 1
Skrevet

Rart å skvise seg inntil et fremmed menneske om det er ledige toseter på bussen. Setter meg ved siden av noen om det ikke er noen ensomme seter.

Anonymkode: 087d9...b5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rart å skvise seg inntil et fremmed menneske om det er ledige toseter på bussen. Setter meg ved siden av noen om det ikke er noen ensomme seter.

Anonymkode: 087d9...b5a

Dei sett seg om det er ledige tomannsetar, men om dei einaste ledige seta er ved sidan av nokon andre, då står dei heller en å sitte med ein framand. 

Skrevet

- har ikke lyst.
- ønsker ikke å være en «convenience», altså sitte i veien/plage dem til å reise seg fordi man skal av.
- ønsker å slappe av. 
- blir uvel av å kjøre buss.
- orker ikke en eventuell samtale.
- tåler ikke sterke lukter.
- skal skrive med noen og ønsker ikke at noen skal lese.

Sikkert flere grunner også. Om det er så vondt å ikke sitte sammen med noen, anbefaler jeg å kjøpe en bamse som kan holde deg med selskap istedet for å klage på en generasjon du har vært med på å oppdra.

Anonymkode: 649fe...aed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

- har ikke lyst.
- ønsker ikke å være en «convenience», altså sitte i veien/plage dem til å reise seg fordi man skal av.
- ønsker å slappe av. 
- blir uvel av å kjøre buss.
- orker ikke en eventuell samtale.
- tåler ikke sterke lukter.
- skal skrive med noen og ønsker ikke at noen skal lese.

Sikkert flere grunner også. Om det er så vondt å ikke sitte sammen med noen, anbefaler jeg å kjøpe en bamse som kan holde deg med selskap istedet for å klage på en generasjon du har vært med på å oppdra.

Du mener kanskje inconvenience? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem RINGER for å bestille takeaway i 2023???

Anonymkode: 3ae26...302

Finnes jo mange steder som man må det. "Min" pizzeria for eksempel. 

Anonymkode: 70a16...1fe

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du mener kanskje inconvenience? 

Ja selvfølgelig. Gikk litt fort der.

Skrevet

Jeg er 40. Er ikke så veldig glad i kroppskontakt med fremmede mennesker, så med mindre jeg er ekstremt trøtt så står jeg heller enn å sitte å dele epiteler med andre. Var lik som ung også. Men det var også nerdete å sette seg med voksne når man var tenåring. 

Anonymkode: 70a16...1fe

• Liker 1
Skrevet
os Maxilla skrev (1 time siden):

Jeg er ikke redd for å sitte med noen, jeg har bare ikke lyst. Hvis jeg skal langt eller er skikkelig sliten setter jeg meg, men ellers koster det meg ingenting å stå.

Bortsett fra livet ditt, hvis bussen krasjer.

Det er ikke lov å stå i busser, og det er sjåførene for slappe til å kontrollere. Det er en grunn til at man får bot om man ikke har setebelte på. Da ville det vært veldig rart om det var lov å stå i bussen. Det er bare idiotisk når det er sitteplasser ledig.

Skrevet
1 minutt siden, BerntHulken said:

Bortsett fra livet ditt, hvis bussen krasjer.

Det er ikke lov å stå i busser, og det er sjåførene for slappe til å kontrollere. Det er en grunn til at man får bot om man ikke har setebelte på. Da ville det vært veldig rart om det var lov å stå i bussen. Det er bare idiotisk når det er sitteplasser ledig.

Å jøje meg, da er vi mange tusener som bryter loven hver eneste dag i Oslo, det er bare sitteplasser til en brøkdel og ingen setebelter. Ei heller noe forbud mot å stå selv om det er ledig, meg bekjent. Noen sånn regel har vel ikke vært her i byen siden krigen, da man ikke fikk lov å demonstrere ved å ikke sette seg ved siden av en tysker.

Anonymkode: d5e48...870

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...